Διάρκεια 24 ώρες.
Το θέμα
ασχολείται με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες και αντλείται από
την 1η και 2η ενότητα του βιβλίου της Ιστορίας (1ος και 2ος
αποικισμός). Οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες των 12. Η μία
ασχολήθηκε με τους πρόσφυγες και η άλλη με τους μετανάστες. Τα
παιδιά της κάθε ομάδας δούλεψαν σε ζευγάρια επιλέγοντας το καθένα
τις εργασίες που το ενδιέφεραν μέσα από το εβδομαδιαίο πλάνο για την
ευέλικτη ζώνη. Το θέμα δουλεύτηκε παράλληλα με το μάθημα της
Φιλαναγνωσίας στην οποία μελετήσαμε το βιβλίο της Κ. Μουρίκη: "Γκασμέντ,
ο φυγάς με τη φλογέρα", εκδ. Παπαδόπουλος
Διερεύνηση της γνώμης των παιδιών για
τον ξένο, για τους πρόσφυγες – μετανάστες.
►Ο Τηλέμαχος άνοιξε την πόρτα του, έβαλε μέσα έναν ξένο και τον
φιλοξένησε με χίλιες τιμές (παράθεμα 3, Ομηρική φιλοξενία, βιβλίο
Ιστορίας, σελ. 13). Αν ένας ξένος σου χτυπούσε την πόρτα τι θα
έκανες; Γιατί;
Aν
ένας ξένος μου χτυπούσε την πόρτα
●θα του άνοιγα και θα του έλεγα ότι δε βρήκε τη σωστή διεύθυνση.
●θα του άνοιγα και θα του έλεγα: -Φύγε, κύριε, γιατί δε σε ξέρω!
●δε θα του έδινα σημασία, γιατί, αν ήταν ένας κλέφτης, μπορεί να με
σκότωνε. ●θα ρώταγα "Ποιος είναι;" κι άμα δεν τον ήξερα δε θα τον έβαζα μέσα
στο σπίτι μου, γιατί μπορεί να ήταν κακός άνθρωπος και μπορεί να με
σκοτώσει. ●δε θα του άνοιγα, γιατί μπορεί να μου έλεγε ψεύτικο όνομα και όταν
έμπαινε μέσα μπορεί να κράταγε πιστόλι και να με σκότωνε. ●δε θα του άνοιγα. Πρώτα θα κοίταγα από το ματάκι, γιατί αν του
άνοιγα μπορεί να με έκλεβε και να με σκότωνε. Γιατί μπορεί να είναι
απαγωγέας ή κλέφτης. ●Εγώ θα του άνοιγα, γιατί δεν ωραίο να ζητιανεύει κάποιος. Μπορεί να
ζητήσει τίποτα από κανέναν κακό άνθρωπο και να τον σκοτώσει. ●δε θα του άνοιγα, αν δεν ήταν εκεί η μαμά μου, γιατί μπορεί να ήταν
κλέφτης. ●θα ρώταγα ποιος είναι και αν δεν απαντούσε θα κοίταγα από το ματάκι
γιατί μπορεί να ήταν κλέφτης. ●θα κοίταγα το ματάκι και δε θα του άνοιγα, γιατί θα μπορούσε να μας
κλέψει. ●δε θα του άνοιγα, γιατί δεν ξέρω τι άνθρωπος είναι και τι μπορεί να
μου κάνει.
Τι αισθάνεσαι για τους μετανάστες
- πρόσφυγες;
●Εγώ τους λυπάμαι, γιατί άμα ήμουν
στη θέση τους δε θα μου άρεσε να μου κάνουν άσχημα πράγματα.
●Εγώ αισθάνομαι πολύ μεγάλη λύπη γι' αυτούς. Όποτε βλέπω φτωχούς
μετανάστες-πρόσφυγες μου έρχεται να κλάψω, γιατί κάποιοι απαίσιοι
άνθρωποι τους βαράνε και δεν τους δίνουν λεφτά για να ζήσουν.
●Εγώ αισθάνομαι άσχημα γι' αυτούς, τους λυπάμαι και τους συμπαθώ.
Γιατί ήρθαν στην πατρίδα μας για να βρουν μια καλύτερη ζωή και γι'
αυτή τη ζωή πρέπει να τους βοηθήσουμε εμείς.
●Εγώ αισθάνομαι φόβο γι' αυτούς, γιατί ο μπαμπάς μου είχε δει μαύρους
με σύριγγες ναρκωτικών...
●Εγώ αισθάνομαι λύπη, γιατί δεν έχουν χρήματα για να πάρουν φαγητό να
φάνε και πεινάνε. Δεν έχουν νερό και είναι φτωχοί.
●Αισθάνομαι νευριασμό, γιατί ήρθαν σ' εμάς αντί για άλλους!
●Εγώ αισθάνομαι λύπη, γιατί δεν μπορώ να τους βλέπω να υποφέρουν από
την πείνα και η ζωή τους να χάνεται άδικα.
●Αισθάνομαι λύπη, γιατί δουλεύουν όλη μέρα στα φανάρια και δεν
παίρνουν τίποτα.
●Εγώ αισθάνομαι μίσος, γιατί είναι από άλλη χώρα και γιατί είναι
βρόμικοι.
●Εγώ νιώθω φόβο, γιατί με αυτό το πράγμα που καθαρίζουν τα τζάμια
μπορεί να σπάσει το τζάμι και να κοπούμε.
●Εγώ αισθάνομαι πολλά πράγματα. Πάντως δε θα τους έβαζα μέσα στο
σπίτι μου. Αν όμως ήταν στα φανάρια θα τους άφηνα να μου καθαρίσουν
τα τζάμια και θα έδινα 1,50€. Πάντως εγώ δεν τους συμπαθώ.
●Εγώ αισθάνομαι χαρούμενος γι' αυτούς, γιατί στη χώρα τους θα τους
σκότωναν και είναι κρίμα, γιατί τι φταίνε οι καημένοι. Άρα καλά
κάνουνε και ήρθαν.
Διαχωρισμός των
λέξεων πρόσφυγας - μετανάστης
►Βρείτε στο λεξικό και γράψτε τι σημαίνει η
λέξη «πρόσφυγας»-«μετανάστης». Βρείτε την οικογένεια της λέξης.
Σημειώστε άλλες λέξεις που έχουν σχέση μ’ αυτόν κατά τη διάρκεια της
Φιλαναγνωσίας
►Θυμηθείτε τι συζητήσαμε στο πρώτο και στο
δεύτερο μάθημα της Ιστορίας και σκεφτείτε για ποιους λόγους κάποιοι
άνθρωποι γίνονται πρόσφυγες - μετανάστες.
Για ποιους λόγους κάποιοι άνθρωποι γίνονται
πρόσφυγες;
Οι
άνθρωποι γίνονται πρόσφυγες γιατί στην πατρίδα τους μπορεί να
γίνεται πόλεμος ή μπορεί να γίνεται πλημμύρα. Ή μπορεί να τους
κυνηγάνε κακοί άνθρωποι και πρέπει να φύγουν. Φεύγουν για να σώσουν
τη ζωή τους.
Για ποιους λόγους κάποιοι άνθρωποι γίνονται μετανάστες;
Οι άνθρωποι γίνονται μετανάστες γιατί στην πατρίδα
τους υπάρχει φτώχεια και οικονομική κρίση. Φεύγουν και πάνε σε άλλες
χώρες για να δουλέψουν και να βρουν μια καλύτερη ζωή.
Το ταξίδι
►Ανάγνωση στην τάξη του κειμένου «Το
χρονικό μιας φυγής»: πρόκειται για την ιστορία φυγής των
ολυμπιονικών Βίκτωρα Μήτρου και Γιώργου Τζελίλη, ένα κείμενο
συγκινησιακά φορτισμένο, που περιγράφει τις κακουχίες που περνά ένας
λαθρομετανάστης προκειμένου να αλλάξει τη ζωή του. Συζήτηση,
εντυπώσεις των μαθητών.
►Χαράξτε το δρόμο που μπορεί να ακολούθησαν
οι πρόσφυγες -μετανάστες που ζουν στην Πάτρα. Γράψτε ποια μεταφορικά
μέσα μπορεί να χρησιμοποίησαν και με ποιον τρόπο, για να καταφέρουν
να φτάσουν στην Ελλάδα.
Η πορεία των
προσφύγων
H
πορεία των μεταναστών
►Συμβουλευτείτε το δεύτερο μάθημα της Ιστορίας, θυμηθείτε και όσα
είπαμε και γράψτε τι κουβαλά ένας πρόσφυγας - μετανάστης μαζί του;
Ζωγραφίστε τον.
Τι κουβαλάει ένας πρόσφυγας μαζί
του;
Οι
πρόσφυγες όταν έφυγαν πήραν μαζί τους τα όνειρα, τις αναμνήσεις
τους, τα έθιμα, την ιστορία τους, τη θρησκεία τους, τις γνώσεις
τους, τη δημιουργικότητά τους, τις ελπίδες τους, μια βαλιτσούλα με
ρούχα και όσα λεφτά είχαν.
Τι παίρνει ένας
μετανάστης μαζί του;
Ένας μετανάστης,
όταν φεύγει από την πατρίδα του, παίρνει μαζί του για πάντα τα
όνειρά του, τις όμορφες αναμνήσεις του, τα έθιμά του, την ιστορία
της πατρίδας του, τη θρησκεία του, τις γνώσεις του, τη
δημιουργικότητά του και τις ελπίδες του για μια καλύτερη ζωή.
Παίρνει μαζί του και μια γεμάτη βαλίτσα με ρούχα και λίγα λεφτά, όσα
έχει.
►Φαντάσου ότι είσαι πρόσφυγας
- μετανάστης και ξεκινάς το μακρινό σου ταξίδι. Τι αισθάνεσαι;
Ζωγράφισε.
Τι αισθάνεται ο πρόσφυγας όταν
φεύγει;
Ο
πρόσφυγας όταν ξεκινάει το μακρινό του ταξίδι αισθάνεται λύπη, γιατί
δε θα ξαναδεί την οικογένειά του και το σπίτι του. Αισθάνεται επίσης
φόβο, γιατί κινδυνεύει να τον σκοτώσουν.
Τι αισθάνεται ο
μετανάστης όταν φεύγει;
Ένας μετανάστης,
όταν φεύγει από την πατρίδα του, νιώθει μεγάλη λύπη, γιατί χάνει
τους συγγενείς του, χάνει το όμορφο σπιτάκι του και τους
συμπατριώτες του. Αισθάνεται επίσης φόβο και αγωνία, γιατί μπορεί να
μην τα καταφέρει να βρει δουλειά. Βέβαια αισθάνεται και μεγάλη χαρά
και ελπίδα, γιατί μπορεί να βρει δουλειά, μπορεί να βρει κάπου να
μείνει και να κάνει φίλους.
►Έλληνες
πρόσφυγες Μικράς Ασίας – Αφήγηση παραμυθιού «Η Υπόσχεση» του
προγράμματος «Δυο φορές ξένος» του Μουσείου Μπενάκη.
Γράψτε με λίγα λόγια την ιστορία της Ευγενίας και
χαράξτε την πορεία της στο χάρτη.
Η υπόσχεση
Η
Ευγενία και η Φάτμα ήταν διαφορετικές, γιατί η Ευγενία ήταν
Χριστιανή, ενώ η Φάτμα Μουσουλμάνα. Η Ευγενία ήταν Ελληνίδα και η
Φάτμα Τουρκάλα. Του άρεσε να πηγαίνουν στο λόφο και να βλέπουν και
να βλέπουν το ηλιοβασίλεμα και να ακούνε τα τραγούδια που έπαιζε ο
μπαρμπα-Γιάννης με το ούτι του. Ο πόλεμος όμως τις χώρισε, γιατί οι
γονείς τους δεν τις άφηναν να πάνε έξω να παίξουν πια. Τα δύο
κορίτσια υποσχέθηκαν να ξανασυναντηθούν ακόμη κι αν τους χωρίσει ο
πόλεμος.
Η Ευγενία με την οικογένειά της ταξίδεψαν μέσα σε μία βαρκούλα. Μαζί
τους ήταν ο μπαρμπα-Γιάννης και μερικοί φίλοι από το σχολείο.
Έφτασαν στη Θεσσαλονίκη. Οι ντόπιοι τους αντιμετώπισαν με μίσος και
χωρίς αγάπη. Ζούσαν σε καλύβες με πείνα και αρρώστιες. Ο πατέρας
ήταν σκουπιδιάρης και καθάριζε τους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Όταν τελείωσε ο πόλεμος δεν μπορούσαν να γυρίσουν πίσω. Γύριζαν πίσω
μόνο οι Τούρκοι Μουσουλμάνοι. Η Ευγενία δεν κράτησε την υπόσχεσή
της. Πριν πεθάνει όμως είπε στην εγγονή της, την Ευγενία, "Μόλις
μεγαλώσεις να πας στη Σμύρνη και να βρεις τη Φάτμα!". Μόλις η
Ευγενία πήγε στη Σμύρνη η εγγονή της Φάτμα, που την έλεγαν Φάτμα,
συναντήθηκε με την Ευγενία και κοιτάχτηκαν.
Στην πραγματικότητα το παραμύθι αυτό μιλούσε για τους πρόσφυγες.
►Έλληνες μετανάστες – το ταξίδι τους:
http://www.youtube.com/watch?v=A8C67onllg4
λεπτά 4:40-9:34 και
http://www.youtube.com/watch?v=veZqSvNOYrI
λεπτά 0:00-4:20.
Χαράξτε την πορεία τους στο χάρτη.
►Σήμερα
υπάρχουν Έλληνες μετανάστες; Γιατί; Πώς γίνεται το ταξίδι τους; Σε
ποιες χώρες πηγαίνουν συνήθως; Χαράξτε την πορεία τους στο χάρτη.
Σήμερα υπάρχουν
Έλληνες μετανάστες;
Σήμερα υπάρχουν
Έλληνες μετανάστες, γιατί έχουμε μεγάλη οικονομική κρίση και οι
άνθρωποι φεύγουν, για να ζήσουν μια καλύτερη ζωή. Το ταξίδι τους
γίνεται με αυτοκίνητα με λεωφορεία, με τρένα, με πλοία, με
αεροπλάνα. Συνήθως πηγαίνουν στην Αυστραλία, στην Αμερική, στον
Καναδά, στη Γερμανία, στην Αγγλία και στις Αραβικές χώρες.
Στη χώρα υποδοχής
►Οι Αρχαίοι Έλληνες τι άφησαν πίσω όταν
έφυγαν; Τι αφήνει πίσω του σήμερα όταν φεύγει ο πρόσφυγας -
μετανάστης; Ζωγράφισέ τον στην πατρίδα του.
Τι άφησε πίσω του όταν έφυγε ο
πρόσφυγας;
Όταν
ο πρόσφυγας έφυγε άφησε πίσω του τα αγαπημένα του πράγματα όπως την
οικογένειά του, το αγαπημένο του σπίτι, τα ζώα του, τους φίλους του
και το χωριό του.
Τι άφησε πίσω του
όταν έφυγε ο μετανάστης;
Όταν έφυγε ο μετανάστης, άφησε
πίσω του το σπίτι του, την οικογένειά του, την πόλη του και τους
φίλους του. Εγώ δε θα μπορούσα να το κάνω αυτό.
►Οι Αρχαίοι Έλληνες στις αποικίες
συγκεντρώνονταν στα ιερά και γιόρταζαν όλοι μαζί. Πώς ζει σήμερα
ένας πρόσφυγας – μετανάστης στη χώρα υποδοχής; Τι κρατάει από την
παλιά του ζωή; Τι αλλάζει; Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει; Ζωγράφισέ
τον στη χώρα υποδοχής.
Πώς ζει ένας
πρόσφυγας στη χώρα υποδοχής;
Ένας
πρόσφυγας στη χώρα υποδοχής ζει δύσκολα, γιατί δουλεύει στα φανάρια
και δεν παίρνει πολλά λεφτά. Επίσης οι ρατσιστές τον βαράνε. Από την
παλιά του ζωή ο πρόσφυγας έχει κρατήσει τη θρησκεία του, τα έθιμά
του και τις αναμνήσεις του. Όμως η ζωή του αλλάζει, γιατί δεν
κινδυνεύει τόσο πολύ πια. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει τώρα είναι
η κακομεταχείριση, η ζέστη, το κρύο, η φτώχεια και η νοσταλγία.
Πώς ζει ένας
μετανάστης στη χώρα υποδοχής;
Ένας μετανάστης
στη χώρα υποδοχής ζει εύκολα και βρίσκει εύκολα δουλειά. Από την
παλιά του ζωή κρατάει τις αναμνήσεις του, τα έθιμά του και τη
θρησκεία του. Δε ζει πια στη φτώχεια και η ζωή του είναι καλύτερη,
γιατί έχει δουλειά. Αντιμετωπίζει όμως τους ρατσιστές που τον
δέρνουν και τον κοροϊδεύουν. (Όταν οι μαθητές έγραψαν το
συγκεκριμένο κείμενο είχαν στο μυαλό τους τους Αλβανούς μετανάστες
που ήρθαν στην Ελλάδα και δούλεψαν και σύμφωνα με τα λεγόμενά τους
ζουν αρκετά καλά)
►Είσαι πρόσφυγας - μετανάστης. Αφηγήσου
την ιστορία σου στη χώρα υποδοχής. Πώς βρήκες την κατάσταση, τι
δυσκολίες αντιμετώπισες, βρήκες δουλειά; Βρήκες σπίτι; Βρήκες φίλους;
Ή υποφέρεις; Και πώς αισθάνεσαι; Σου λείπει η πατρίδα σου; Τι κάνεις
γι’ αυτό;
Ο πρόσφυγας στη
χώρα υποδοχής αφηγείται
Εγώ
είμαι πρόσφυγας και έχω φύγει από τη χώρα μου γιατί υπήρχε πόλεμος.
Τώρα είμαι στα φανάρια και πλένω τα τζάμια των ανθρώπων. Παρόλο που
δουλεύω και δεν έχω σπίτι, ούτε μια κανονική δουλειά και αναγκάζομαι
να μένω σε παρατημένα σπίτια και κοιμάμαι με τα ποντίκια, δε με
πειράζει τόσο πολύ, γιατί εδώ δε γίνεται πόλεμος. Όμως νιώθω
μοναξιά. Η πατρίδα μου μου λείπει πάρα πολύ και προσπαθώ να μη
στενοχωριέμαι. Η οικογένειά μου μου λείπει πολύ. Τους παίρνω
καθημερινά τηλέφωνο. Ελπίζω η ζωή μου να γίνει καλύτερη.
O μετανάστης στη
χώρα υποδοχής αφηγείται
Είμαι μετανάστης
και ήρθα στην Ελλάδα. Η κατάσταση είναι πιο εύκολη εδώ, γιατί βρήκα
εύκολα δουλειά. Βρήκα σπίτι, γιατί δουλεύω και παίρνω λεφτά και
βρήκα φίλους Έλληνες και Αλβανούς, γιατί είμαι καλός άνθρωπος και με
σέβονται. Δεν υποφέρω και αισθάνομαι χαρούμενος, γιατί βρήκα
καλύτερη ζωή εδώ στην Ελλάδα. Μου λείπει η πατρίδα μου, μου έλειψε η
οικογένεια, το σπίτι και οι φίλοι μου. Γι' αυτό όταν έχω άδεια πάω
στο χωριό μου και βλέπω το σπίτι μου, τους φίλους μου και την
οικογένειά μου.
►Ο πρόσφυγας – μετανάστης για να
παραμείνει νόμιμα στη χώρα υποδοχής πρέπει να έχει άδεια διαμονής.
Φανταστείτε ότι έρχεται να μείνει στο γειτονικό σας διαμέρισμα ένας
πρόσφυγας – μετανάστης που δεν ξέρει ελληνικά. Βοηθήστε τον
καινούριο γείτονά σας να συμπληρώσει την αίτηση που πρέπει να
υποβάλλει για να πάρει την άδεια διαμονής του στην Ελλάδα.
Αίτηση διαμονής πρόσφυγα και μετανάστη
►Βρείτε στο λεξικό τι σημαίνει η λέξη «ξενιτιά».
Φτιάξτε την οικογένειά της. Βάλτε την σε αλφαβητική σειρά. Γράψτε
μία παράγραφο που να έχει μέσα λέξεις της ξενιτιάς.
Ιστορία με λέξεις της ξενιτιάς
Μια φορά ήταν ένα παιδί. Εκεί που
έμενε το παιδί υπήρχε μεγάλη φτώχεια και όλοι έφευγαν για μια νέα
ζωή. Έτσι μια μέρα ξενιτεύτηκε κι αυτό. Εκεί που πήγαν με τον πατέρα
της και τη μητέρα της ήταν ξένοι. Ο πατέρας δε βρήκε δουλειά, γιατί
ήταν φτωχός και ξενιτεμένος. Μια μέρα είπε το κορίτσι στη μητέρα
του:
-Μαμά, ξενιτευτήκαμε άδικα. Δε βρήκατε και δουλειά και τα παιδιά εδώ
σ' αυτό το σχολείο με φωνάζουν "ξενιτεμένο". Να γυρίσουμε στην
πατρίδα μας.
►Βρείτε στο λεξικό τι σημαίνει η λέξη «νόστος».
Από ποιο ρήμα βγαίνει; Τι σημαίνει αυτό το ρήμα; Στην Ιστορία της Γ΄
τάξης μιλήσαμε για το νόστο ενός σπουδαίου βασιλιά. Θυμάστε τίνος;
Γράψτε μια μικρή παράγραφο που να περιλαμβάνει τη λέξη αυτή.
Παράγραφος με τη
λέξη "νόστος"
Κάποτε στα πολύ παλιά χρόνια ήταν
ένας σπουδαίος βασιλιάς, ο Οδυσσέας, που επιθυμούσε πολύ το νόστο
του στην αγαπημένη του πατρίδα, την Ιθάκη. Κουράστηκε, προσπάθησε
και καταϊδρωμένος μπόρεσε να φτάσει τελικά στην πατρίδα του.
►Φέρτε από το σπίτι τραγούδια της
ξενιτιάς.
Tραγούδια της
ξενιτιάς:
Οι μαθητές ερεύνησαν το διαδίκτυο
και έφεραν στην τάξη τραγούδια της ξενιτιάς. Παρατηρήθηκε από όλα τα
παιδιά ότι τα τραγούδια αυτά είναι γεμάτα από συναισθήματα
νοσταλγίας και περιέχουν λέξεις προσιτές σε αυτά όπως μανούλα,
πατρίδα, σπιτάκι, παιδιά, αυλή κλπ. Επίσης οι μαθητές έμαθαν όλοι το
όνομα ενός τραγουδιστή που δεν είχαν ξανακούσει ποτέ στη ζωή τους:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗΣ. Τέλος μετά από απαίτησή τους αφιερώσαμε ένα
δίωρο στο να ακούσουμε και να χορέψουν τα τραγούδια που έφεραν.
►Επίσκεψη Ελληνίδας μετανάστριας στην τάξη:
Το ταξίδι της, οι συνθήκες ζωής της στη Γερμανία, η
νοσταλγία, ο νόστος.
Συνέντευξη
Ελληνίδας μετανάστριας
Ρατσισμός
►Τι ανάγκες έχετε εσύ
και η οικογένειά σου; Τι χρειάζεστε για να
ζήσετε; Οι πρόσφυγες-μετανάστες τι
χρειάζονται για να ζήσουν;
Φτιάξτε λίστες. Τι συμπέρασμα βγάζετε;
Tι
χρειαζόμαστε εμείς; Τι χρειάζονται οι πρόσφυγες-μετανάστες;
►Έχουν δικαιώματα οι πρόσφυγες -
μετανάστες; Φτιάξτε δύο λίστες: μία με τα δικαιώματα τα δικά σας και
μία με τα δικαιώματα των προσφύγων. Τι συμπέρασμα βγάζετε;
Δικαιώματα δικά
μας. Δικαιώματα προσφύγων. Δικαιώματα
μεταναστών.
►Τι μας ενώνει; Τι μας χωρίζει; Φτιάξτε
δύο λίστες.
Tι μας ενώνει;
Είμαστε όλοι
άνθρωποι. Έχουμε τα ίδια δικαιώματα. Έχουμε τις ίδιες ανάγκες.
Zούμε στην ίδια πόλη. Έχουμε όλοι συναισθήματα.
Τι μας χωρίζει;
Έχουμε
διαφορετική καταγωγή. Έχουμε διαφορετική ζωή. Δεν έχουμε την ίδια
γλώσσα. Οι πρόσφυγες αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες. Έχουμε
διαφορετικές συνήθειες και έθιμα.
►Ας δούμε το παραμύθι «Η
Ειρήνη – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα». Γιατί κάποιοι δε
θέλουν τους πρόσφυγες - μετανάστες;
►Βρείτε στο λεξικό τι σημαίνει η λέξη «ρατσισμός».
Από ποια λέξη προέρχεται; Τι σημαίνει; Βρείτε την οικογένειά της. Τι
πιστεύει ο ρατσιστής; Γράψτε μια μικρή παράγραφο που να περιλαμβάνει
τις λέξεις του ρατσισμού.
Ρατσισμός
Η
λέξη "ρατσισμός" σημαίνει ότι κάποιος μισεί τον άλλον επειδή είναι
διαφορετικός και του φέρεται άσχημα. Προέρχεται από τη λέξη "ράτσα"
που σημαίνει η φυλή ενός ανθρώπου.
Τι πιστεύει ο ρατσιστής;
Ο ρατσιστής πιστεύει ότι οι
μετανάστες ή πρόσφυγες είναι εχθροί του. Επίσης πιστεύει ότι ο
μαύρος δεν είναι άνθρωπος και ότι οι άσπροι είναι ανώτεροι. Ο
ρατσιστής θέλει να φύγουν οι μετανάστες και οι πρόσφυγες από την
Ελλάδα.
Παράγραφος με λέξεις του
ρατσισμού
Στη χώρα μας και
σε πολλές άλλες χώρες υπάρχει πρόβλημα ρατσισμού. Οι ρατσιστές και
οι ρατσίστριες εκμεταλλεύονται τους μετανάστες και τους πρόσφυγες,
μισούν όσους έχουν διαφορετικό χρώμα, τους βρίζουν, τους δέρνουν
κλπ. Αυτή η ρατσιστική συμπεριφορά είναι απαράδεκτη. Εμείς είμαστε
αντιρατσιστές και έχουμε αντιρατσιστική άποψη.
►Εκμετάλλευση
προσφύγων – μεταναστών, ένα παράδειγμα:
To
κράτος των τσιφλικάδων της Μανωλάδας
►Εσείς έχετε δει το ρατσισμό γύρω σας
στην καθημερινή σας ζωή; Σε ποιες περιπτώσεις; Τι αισθάνεται το θύμα
του ρατσισμού;
►Είσαι πρόσφυγας – μετανάστης. Γράψε
ένα γράμμα στην οικογένειά σου. Περίγραψε τη ζωή σου και τα
προβλήματα που αντιμετωπίζεις στους δικούς σου. Βάλε το σε φάκελο
και στείλε το.
Γράμμα πρόσφυγα
Καλαμάτα 6/12/2013
Αγαπημένοι μου γιαγιά και παππού,
μου έχετε λείψει πολύ και θα ευχόμουνα μια μέρα
να γυρίσω πίσω. Εμείς μένουμε σε ένα φτωχικό σπίτι και σήμερα ο
μπαμπάς μου βρήκε δουλειά σε ένα χωράφι και εκεί καλλιεργεί πατάτες.
Εγώ πηγαίνω κάθε μέρα σχολείο. Είμαι όμως λίγο στενοχωρημένος, γιατί
κάποια παιδιά με έχουνε φίλο, αλλά άλλα δε με έχουνε φίλο και με
κοροϊδεύουν επειδή δεν ξέρω καλά τη γλώσσα και μου λένε "Φύγε από
κοντά μας, γιατί θα μας γεμίσεις ψείρες". Και έτσι περνάω τις μέρες
μου στο σχολείο.
Αγαπημένη μου γιαγιά και αγαπητέ παππού, τώρα μπορείτε
να μου πείτε πώς τα περνάει ο σκύλος μου, το παλιό σπίτι κι εσείς;
Δεν αντέχω άλλο μακριά σας. Σε αυτή τη χώρα μου φαίνονται όλα
δύσκολα. Εκεί στη Συρία περνάγαμε δύσκολα, αλλά εκεί είχα καλούς
φίλους, το σκύλο μου, το σπίτι μου και το πιο σημαντικό εσάς και
τους συγγενείς μας.
Αντίο και πάλι εύχομαι να γυρίσω κάποτε πίσω.
Με αγάπη
ο εγγονός σας
Οσμάν
Γράμμα μετανάστη
Πάτρα 6/12/2012
Αγαπητέ μου παππού,
Σου στέλνω αυτό το γράμμα για να σου πω νέα. Εδώ
είναι πάρα πολύ δύσκολα, γιατί δε βρήκε ο μπαμπάς μου δουλειά, δεν
έχουμε σπίτι, ούτε ξέρω να μιλάω καλά ελληνικά. Πάω σχολείο στην
τετάρτη τάξη και έχω φίλους. Αλλά μερικά παιδιά δε με θέλουν, γιατί
λένε ότι είμαι βρόμικος και έχω ψείρες και επειδή είμαι μετανάστης.
Σκέφτομαι αν ο μπαμπάς μου καταφέρει να βρει δουλειά. Περνάω έτσι
και έτσι. Στενοχωριέμαι γιατί θέλω να έρθω στο σπίτι μας να δω το
σκυλάκι μου, το Ρόμπι, πώς μεγάλωσε, τους φίλους μου, να παίξω μαζί
τους και έχω πεθυμήσει τα ωραία φαγητά της γιαγιάς.
Τι κάνετε εσείς εκεί; Καλά περνάτε στο
χωριό; Τα ξαδέρφια μου καλά; Οι θείες μου, οι θείοι μου καλά; Οι
φίλοι καλά; Μου έχουν λείψει πολύ!
Με εκτίμηση
ο εγγονός σου
John
►Προβολή βίντεο για το ρατσισμό:
Ratsismos "Pes
to me eikones!2012"
►Οργάνωση τηλεοπτικής συζήτησης με θέμα:
οι μετανάστες στην Ελλάδα. Μοιραστείτε τους ρόλους του συντονιστή –
δημοσιογράφου, του μετανάστη, του ρατσιστή, του Έλληνα μετανάστη,
του αντιρατσιστή και επιχειρηματολογήστε. Ο καθένας να υποστηρίξει
τη θέση του αφού φέρει στο νου του όλα όσα είπαμε στην τάξη και τα
στοιχεία από το βιβλίο που διαβάζουμε.
►Αντιρατσιστικές αφίσες και μηνύματα.
►Παραγωγή ταινίας
Έχουμε όλοι μια καρδιά
|