Η γυναίκα στη βυζαντινή κοινωνία

Άσκηση συμπλήρωσης κενών

Συμπλήρωσε τα κενά, έπειτα πάτα το κουμπί "Έλεγχος".
Χρησιμοποίησε το κουμπί "Βοήθεια" για να πάρεις
ένα γράμμα, αν δεις ότι δυσκολεύεσαι.
Μπορείς να πατήσεις και το "[;]" για βοήθεια.
Βέβαια θα χάνεις πόντους αν χρησιμοποιείς συνέχεια τις βοήθειες!
Στην πρώτη βυζαντινή περίοδο η νομοθεσία για τη γυναίκα παρέμεινε ίδια με τη και συμπληρώθηκε με τις συνήθειες που βρήκε μετά τη μεταφορά της πρωτεύουσας στο Βυζάντιο. Οι συνήθειες αυτές ήθελαν τη γυναίκα να μένει διαρκώς στο σπίτι. θεωρούσαν την ανύπαντρη που ήταν υπάκουη στον πατέρα της και την παντρεμένη που ήταν υποταγμένη στον άνδρα της.
Η νομοθεσία του Ιουστινιανού όμως, επηρεασμένη από το χριστιανικό λόγο και την επιμονή της αυτοκράτειρας , έδωσε αρκετά δικαιώματα στη γυναίκα μέσα στην οικογένεια .
Τα κορίτσια δεν πήγαιναν στο . Έμεναν κοντά στη μητέρα τους και βοηθούσαν στις εργασίες του σπιτιού.
Η πιο συχνή έξοδός τους από το σπίτι ήταν η μετάβασή τους στην , με τη συνοδεία των γονιών τους. Με τη συγκατάθεση των ανδρών ή των γονιών τους πολλές Βυζαντινές πήγαιναν στα δημόσια λουτρά της Πόλης.
Η νόμιμη ηλικία του γάμου για τις γυναίκες άρχιζε στα χρόνια και για τους άνδρες στα δεκατέσσερα. Για το γάμο των κοριτσιών ήταν απαραίτητη η συγκατάθεση του πατέρα.
Παρά τα εμπόδια των νόμων και των παραδόσεων, που όριζαν ότι «δεν επιτρέπεται στις γυναίκες να καθίζουν στο εργαστήρι, να πωλούν και να αγοράζουν», πολλές γυναίκες σταδιοδρόμησαν σε επαγγέλματα της αγοράς και ιδιαίτερα σε όσα είχαν σχέση με τα .
Οι γυναίκες των αρχοντικών οικογενειών είχαν σημαντική παρουσία στην κοινωνική ζωή του Βυζαντίου. Πολλές από αυτές διακρίθηκαν ως . Τέτοιες ήταν η Αγία , μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου, η Ευδοκία, σύζυγος του Θεοδοσίου Β΄, η αυτοκράτειρα Θεοδώρα, σύζυγος του Ιουστινιανού, η Ειρήνη η Αθηναία και η Θεοδώρα. Αρκετές βυζαντινές γυναίκες ακόμη διακρίθηκαν στα γράμματα, όπως η Άννα στην ιστορία και η Κασσιανή στην υμνογραφία.