Λογισμικό
|
Κατά τη
διεξαγωγή της δραστηριότητάς μας, χρησιμοποιούμε το εικονικό Εργαστήριο Εκκρεμούς,
από τον ιστότοπο Phet του Πανεπιστημίου του Colorado. Το «PhET (Physics Education Technology) project» περιλαμβάνει ένα
σύνολο διαδραστικών προσομοιώσεων φυσικών φαινομένων. Όλες οι προσομοιώσεις
PhET είναι ελεύθερα διαθέσιμες από τον ιστοχώρο PhET (http://phet.colorado.edu/) και είναι εύκολο να
χρησιμοποιηθούν και να ενσωματωθούν στη διδασκαλία. Ο ιστοχώρος
δημιουργήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Colorado το 2003 και ανανεώνεται
συνεχώς με προσθήκη και νέων προσομοιώσεων. Οι προσομοιώσεις
είναι γραμμένες σε γλώσσα προγραμματισμού Java και Flash και μπορούν να
“τρέξουν” με τη χρήση ενός τυπικού φυλλομετρητή. Το μόνο που απαιτείται είναι
η προ-εγκατάσταση των Java και Flash, που διατίθενται δωρεάν. Η κάθε
προσομοίωση μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε απευθείας από τον ιστοχώρο του PhET
είτε να κατεβεί και να αποθηκευθεί στο υπολογιστή, ώστε να αναπαραχθεί και
εκτός σύνδεσης. (http://ksesekfysiki.blogspot.gr/) |
http://phet.colorado.edu/el/simulation/pendulum-lab |
Το PhET αποτελεί
κατεξοχήν ένα περιβάλλον
προσομοίωσης με μεγάλο βαθμό
αλληλεπιδραστικότητας και δυνατότητες διερεύνησης με την ποικιλία εργαλείων
που διαθέτει. Στις εφαρμογές του μπορεί να παρουσιαστεί η προσομοίωση μιας
κατάστασης ή μιας διαδικασίας. Όμως,
λαμβάνοντας υπόψη τις προσφερόμενες δυνατότητές του, οδηγούμαστε στο
συμπέρασμα ότι αυτό το λογισμικό μπορεί να ενταχθεί και στα ανοικτά περιβάλλοντα διερεύνησης ειδικών
θεμάτων - εικονικά εργαστήρια, μια και πολλές από τις διαθέσιμες εφαρμογές του προσομοιώνουν
στην οθόνη του υπολογιστή εργαστήρια Φυσικών Επιστημών, οντότητες και
διαδικασίες, αντικείμενα, όργανα και πειράματα. (http://ksesekfysiki.blogspot.gr/) |
|
Προστιθέμενη
αξία του λογισμικού Οι μετρήσεις της
περιόδου Τ με ακρίβεια στο εργαστήριο είναι δύσκολες. Το πείραμα για
την επίτευξη του … στόχου (η περίοδος του εκκρεμούς εξαρτάται από την
επιτάχυνση της βαρύτητας) στο εργαστήριο είναι αδύνατο. Οι προσομοιώσεις
του PhET: ·
μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις τάξεις στις οποίες δεν υπάρχει ή δεν
είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί ο πραγματικός εξοπλισμός ·
μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να γίνουν «πειράματα» που είναι αδύνατο να
γίνουν στο σχολικό εργαστήριο ·
προσφέρουν τη δυνατότητα να αλλάζουν οι μαθητές εκείνες τις μεταβλητές
που θα ήταν δύσκολο ή αδύνατο να αλλαχτούν στις πραγματικές συσκευές ·
μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να παρατηρούν μη ορατές καταστάσεις
και να συνδέουν μεταξύ τους τις πολλαπλές αναπαραστάσεις ·
μπορούν να τρέξουν σε οποιοδήποτε υπολογιστή. Το «Εργαστήριο
Εκκρεμούς» του Phet επιλέχθηκε για
το πλήθος των δυνατοτήτων που παρέχει στον εκπαιδευτικό και στον μαθητή. Συγκεκριμένα: ·
επιτρέπει το σχεδιασμό πολλών πειραμάτων στα οποία περιγράφεται το πώς οι
μεταβλητές επηρεάζουν την κίνηση ενός εκκρεμούς. ·
χάρη στο χρονόμετρο της φωτοπύλης, δίνεται η δυνατότητα γρήγορου ποσοτικού
προσδιορισμού της περιόδου, με ακρίβεια. Οι αντίστοιχες μετρήσεις στο
εργαστήριο δεν είναι τόσο ακριβείς. ·
μεταβάλλεται η ένταση της επιτάχυνσης της βαρύτητας, κάτι που είναι
αδύνατο να πραγματοποιηθεί σε ένα εργαστήριο. ·
οι μετρήσεις γίνονται γρήγορα. Έτσι, στον ίδιο χρόνο πραγματοποιούνται
περισσότερα πειράματα, με στόχο την πληρέστερη κατανόηση της κίνησης του
απλού εκκρεμούς. |
Για να γυρίσετε στην αρχική σελίδα,
πατήστε
εδώ.