Συμβουλές προς τους μαθητές

Ασφαλής παρουσία στο Διαδίκτυο

Τα άτομα που γνωρίζετε στο Διαδίκτυο δεν είναι πάντοτε αυτά που ισχυρίζονται ότι είναι. Μπορεί να σας λένε ψέματα για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη σας.
Μην δίνετε ποτέ τα προσωπικά σας στοιχεία, ούτε να αποκαλύπτετε σε άλλους χρήστες του Διαδικτύου πληροφορίες που αφορούν τους φίλους σας, την οικογένειά σας ή το σχολείο σας.
Μην αποκαλύπτετε τους κωδικούς πρόσβασης (password) που χρησιμοποιείτε.
Μην επιχειρείτε συναλλαγές μέσω του Διαδικτύου για την αγορά προϊόντων και μην δίνετε στοιχεία που αφορούν πιστωτικές κάρτες.
Να είστε επιφυλακτικός/ή ως προς την αποδοχή όσων διαβάζετε στο Διαδίκτυο ή αυτών που σας λένε οι άλλοι χρήστες του, πριν το υποβάλετε στην κρίση σας.

Συζητήστε με τους δασκάλους σας, τους γονείς σας και με πρόσωπα που εμπιστεύεστε για τις δραστηριότητες σας στο Διαδίκτυο, ιδιαίτερα αν αντιμετωπίσετε οτιδήποτε περίεργο ή ασυνήθιστο.
Να έχετε πάντα υπόψη σας ότι τα προϊόντα της πνευματικής δημιουργίας (μουσική, λογοτεχνία, κινηματογράφος, video κτλ.) προστατεύονται από τους νόμους και η διανομή τους μέσω του Διαδικτύου είναι παράνομη πράξη.
Το ίδιο παράνομη πράξη θεωρείται και η διακίνηση προγραμμάτων υπολογιστών (Software), εκτός και αν ανήκουν στην κατηγορία του Ελεύθερου Λογισμικού (Open source software).
Μην ανοίγετε μηνύματα e-mail και επισυναπτόμενα αρχεία από άγνωστους αποστολείς με περίεργα θέματα (subject) ή χωρίς θέμα. Είναι πολύ πιθανό να περιέχουν ιούς και να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα στον υπολογιστή σας.
Μην χρησιμοποιείτε άκριτα οποιοδήποτε πρόγραμμα βρίσκετε στο Διαδίκτυο. Δεν είναι όλα τα προγράμματα ασφαλή, ακόμα και αν εμφανίζονται ως παιχνίδια.

Picture
Οδηγίες καλής χρήσης του Διαδικτύου

Τα μηνύματα Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου και οι πληροφορίες που αποστέλλετε με οποιοδήποτε τρόπο σε άλλους χρήστες του Διαδικτύου δεν πρέπει:
να προσβάλλουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις διάφορες μειονότητες
να σχετίζονται με παράνομες πράξεις
να έχουν υβριστικό χαρακτήρα ή διαφημιστική χροιά
να τους προσβάλλουν, αλλά να ακολουθούν τους νόμους, τα χρηστά ήθη και τα ήθη χρήσης του Διαδικτύο
Μην διακινείτε δικτυακούς τόπους και γενικότερα πληροφορίες που:
προπαγανδίζουν την επιθετική συμπεριφορά, το μίσος και το ρατσισμό
προωθούν τα ναρκωτικά, το αλκοόλ και τα τυχερά παιχνίδι
περιέχουν πορνογραφικό περιεχόμενο
αναφέρονται σε παραβιάσεις ασφάλειας διαφόρων συστημάτων
αφορούν στην παράνομη διανομή προγραμμάτων
περιέχουν οπτικοακουστικό υλικό – προϊόν πνευματικής δημιουργίας που προστατεύεται
αφορούν σε υλικό με διαφημιστικά banners
Ελέγχετε προσεκτικά το περιεχόμενο των μηνυμάτων σας για την απομάκρυνση ιών ή άλλων στοιχείων που μπορεί να βλάψουν άλλους χρήστες του Διαδικτύου.
Χρησιμοποιείτε υπολογιστή με λογισμικό προστασίας από τους ιούς (antivirus), το οποίο να είναι ενεργό και ανανεώνεται αυτόματα με τους νέους ιούς από τον κατασκευαστή του.

Ο εθισμός στο διαδίκτυο

Eίναι η υπερβολική χρήση του Διαδικτύου που παρεμβαίνει στην προσωπική ζωή. Αν και ο όρος «εθισμός» στο Διαδίκτυο παραμένει αμφιλεγόμενος από την επιστημονική κοινότητα, εν τούτοις έχουν αναφερθεί αρκετές περιπτώσεις παιδιών και εφήβων που δαπανούν υπερβολικά πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή παίζοντας ηλεκτρονικά-διαδικτυακά παιχνίδια, μιλώντας διαδικτυακά σε δωμάτια συνομιλιών ή σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. facebook), ενώ ξεχνούν ή παραμελούν άλλες σημαντικές δραστηριότητες.

Από την επιστημονική ομάδα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου

Τύποι συμπεριφορών

Ο πρώτος τύπος αφορά στην υπερβολική χρήση ιστοσελίδων που απευθύνονται σε ενηλίκους για διαδικτυακό σεξ (cybersex) και διαδικτυακό πορνογραφικό υλικό (cyber porn).

Ο δεύτερος τύπος αφορά στις διαδικτυακές σχέσεις. Υπερβολική, δηλαδή, ενασχόληση σε διαδικτυακές διαπροσωπικές σχέσεις στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και τα δωμάτια συνομιλίας – γνωστά ως chat rooms – ή άλλων υπηρεσιών άμεσης ανταλλαγής μηνυμάτων όπως το MSN.

Ο τρίτος τύπος αφορά στην υπερβολική ενασχόληση με τον τζόγο και τις διαδικτυακές αγορές.

Στον τέταρτο τύπο περιλαμβάνεται η υπερβολική περιήγηση, δηλαδή συνεχόμενο και διαρκές «σερφάρισμα» στο Διαδίκτυο και αναζητήσεις σε βάσεις δεδομένων. Τέλος, ο πέμπτος τύπος αφορά στην υπερβολική ενασχόληση με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, εμμονή, δηλαδή, με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, που όπως φαίνεται στη χώρα μας μαζί με τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν τους πρωταρχικούς παράγοντες που οδηγούν σε διαδικτυακές συμπεριφορές εξάρτησης.

Σημάδια ? συμπτώματα

Η υπερβολική ενασχόληση με το Διαδίκτυο μπορεί να επηρεάσει αρχικά τη συναισθηματική και την κοινωνική ζωή του ατόμου.

Για παράδειγμα, μπορεί να παρατηρηθεί:

Αδυναμία του ατόμου να σταματήσει τη δραστηριότητα, ή ανεπιτυχείς προσπάθειες να μειώσει ή να ελέγξει το χρόνο ενασχόλησης με το διαδίκτυο.

Επιθυμία να περνά ολοένα και περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο και περισσότερο από αυτό που είχε αρχικά προγραμματιστεί.

Σκέψεις για προηγούμενες online δραστηριότητες ή αναμονή της επόμενης δραστηριότητας online.

Χρήση του Διαδικτύου για όλο και περισσότερο χρονικό διάστημα προκειμένου να ικανοποιηθεί.

Παραμέληση ή και απομόνωση από την οικογένεια και τους φίλους και διακινδύνευση απώλειας σημαντικών σχέσεων ή εκπαιδευτικών ευκαιριών και μείωση των σχολικών επιδόσεων.

Συναισθηματικό κενό, ανία, ανησυχία, άσχημη διάθεση, επιθετικότητα, όταν δεν είναι online, ή όταν προσπαθεί να περιορίσει τη χρήση.

Επανάπαυση στην οικογένεια και τους φίλους ή αδιαφορία σχετικά με τις δραστηριότητες και τις ευθύνες που του αναλογούν.

Αίσθηση ευεξίας, ευτυχίας και ευφορίας όταν βρίσκεσαι στον υπολογιστή.

Αισθήματα ενοχής ή αμυντική συμπεριφορά σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου που μπορούν να εκδηλωθούν και με ψέματα προς τα μέλη της οικογένειας ή φίλους, προκειμένου να αποκρύψει το χρόνο παραμονής στο Διαδίκτυο.

Χρήση του Διαδικτύου σαν ένα τρόπο για να ξεφύγει από τα προβλήματα η να απαλλαγεί από ένα αίσθημα δυσφορίας και κακής διάθεσης.

Σχέδιο μαθήματος στη Νεότερη Ιστορία.

Διδακτικοί στόχοι:

   Να γνωρίσουν οι μαθητές τα  αίτια (οικονομικά, πολιτικά,  πολιτισμικά) των ανακαλύψεων αλλά και να εκτιμήσουν τις άμεσες και μακροπρόθεσμες συνέπειές τους.

Οργάνωση της διδασκαλίας:

Τα εξερευνητικά ταξίδια του 15ου και 16ου αιώνα αποτελούν μια πολύπλοκη διαδικασία που συνδέεται με ποικίλες πλευρές της Ευρωπαϊκής ζωής( τεχνολογική, πολιτική ,πνευματική κ.τ.λ. ).

Αυτό καθιστά αναγκαία τη διαθεματικότητα ,που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών. Οι  μαθητές  μέσα από τη μεγάλη ποικιλία των παραθεμάτων του βιβλίου (γραπτές πηγές, χάρτες, στατιστικά διαγράμματα και  εικόνες) θα καθοδηγηθούν στην προσέγγιση του γνωστικού υλικού.

Στάδια της διδασκαλίας:

1.Αφόρμηση

Η  αξιοποίηση του παραθέματος από τον Μάρκο  Πόλο θα δείξει την ανάγκη για πολύτιμα υλικά  που είχαν οι Ευρωπαίοι.

2.Διδακτική Επεξεργασία:

  • Είναι αναγκαίο οι μαθητές να αντιληφθούν , βλέποντας τα τεχνολογικά επιτεύγματα τις εποχής ,από τις εικόνες του βιβλίου ή από το φωτόδεντρο, την ανθρώπινη επινοητικότητα, ως παράγοντα που κινεί την ιστορία.
  • Η έκθεση << της ιστορίας των Ανακαλύψεων >> μπορεί να γίνει ταυτόχρονα με την παρατήρηση και το σχολιασμό του χάρτη του βιβλίου. Εκεί οι μαθητές διαπιστώνουν :
  • Τη διαφορετική πορεία του Βάσκο ντε Γκάμα και του Χριστόφορου Κολόμβου για τις Ινδίες.
  • Την ανακάλυψη της αμερικανικής ηπείρου από τον Κολόμβο.
  • Την επιβεβαίωση της σφαιρικότητας της γης με την πραγματοποίηση του πρώτου περίπλου της από το Μαγγελάνο.

Αξιολόγηση εμπέδωση:

  1. Δίνεται στους μαθητές το πρόσθετο παράθεμα από το βιβλίο του καθηγητή για τον Ερρίκο το Θαλασσοπόρο και τους ζητείται να το παραβάλουν με αυτό του Μάρκο Πόλο.
  2. Λεξιλόγιο των Ανακαλύψεων: Οι μαθητές μπορούν να επισημάνουν την προέλευση λέξεων όπως, Αμερική, Κολομβία ,Σαν Σαλβαδόρ, Ινδιάνοι, Ειρηνικός Ωκεανός  κάνοντας τη δική τους έρευνα στο σπίτι.

Πβ. Εκπαιδευτικό λογισμικό: Ιστορία  Α΄, Β΄,Γ΄  Γυμνασίου( Κανδύλη Α.-Κασσιός Α.-Ξιφαράς Δ. Παπαθεοδώρου Θ. Στυλιαράς Γ.) Συνεχίστε την ανάγνωση του «Σχέδιο μαθήματος στη Νεότερη Ιστορία.»