Σχέδιο μαθήματος στη Νεότερη Ιστορία.

Διδακτικοί στόχοι:

   Να γνωρίσουν οι μαθητές τα  αίτια (οικονομικά, πολιτικά,  πολιτισμικά) των ανακαλύψεων αλλά και να εκτιμήσουν τις άμεσες και μακροπρόθεσμες συνέπειές τους.

Οργάνωση της διδασκαλίας:

Τα εξερευνητικά ταξίδια του 15ου και 16ου αιώνα αποτελούν μια πολύπλοκη διαδικασία που συνδέεται με ποικίλες πλευρές της Ευρωπαϊκής ζωής( τεχνολογική, πολιτική ,πνευματική κ.τ.λ. ).

Αυτό καθιστά αναγκαία τη διαθεματικότητα ,που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών. Οι  μαθητές  μέσα από τη μεγάλη ποικιλία των παραθεμάτων του βιβλίου (γραπτές πηγές, χάρτες, στατιστικά διαγράμματα και  εικόνες) θα καθοδηγηθούν στην προσέγγιση του γνωστικού υλικού.

Στάδια της διδασκαλίας:

1.Αφόρμηση

Η  αξιοποίηση του παραθέματος από τον Μάρκο  Πόλο θα δείξει την ανάγκη για πολύτιμα υλικά  που είχαν οι Ευρωπαίοι.

2.Διδακτική Επεξεργασία:

  • Είναι αναγκαίο οι μαθητές να αντιληφθούν , βλέποντας τα τεχνολογικά επιτεύγματα τις εποχής ,από τις εικόνες του βιβλίου ή από το φωτόδεντρο, την ανθρώπινη επινοητικότητα, ως παράγοντα που κινεί την ιστορία.
  • Η έκθεση << της ιστορίας των Ανακαλύψεων >> μπορεί να γίνει ταυτόχρονα με την παρατήρηση και το σχολιασμό του χάρτη του βιβλίου. Εκεί οι μαθητές διαπιστώνουν :
  • Τη διαφορετική πορεία του Βάσκο ντε Γκάμα και του Χριστόφορου Κολόμβου για τις Ινδίες.
  • Την ανακάλυψη της αμερικανικής ηπείρου από τον Κολόμβο.
  • Την επιβεβαίωση της σφαιρικότητας της γης με την πραγματοποίηση του πρώτου περίπλου της από το Μαγγελάνο.

Αξιολόγηση εμπέδωση:

  1. Δίνεται στους μαθητές το πρόσθετο παράθεμα από το βιβλίο του καθηγητή για τον Ερρίκο το Θαλασσοπόρο και τους ζητείται να το παραβάλουν με αυτό του Μάρκο Πόλο.
  2. Λεξιλόγιο των Ανακαλύψεων: Οι μαθητές μπορούν να επισημάνουν την προέλευση λέξεων όπως, Αμερική, Κολομβία ,Σαν Σαλβαδόρ, Ινδιάνοι, Ειρηνικός Ωκεανός  κάνοντας τη δική τους έρευνα στο σπίτι.

Πβ. Εκπαιδευτικό λογισμικό: Ιστορία  Α΄, Β΄,Γ΄  Γυμνασίου( Κανδύλη Α.-Κασσιός Α.-Ξιφαράς Δ. Παπαθεοδώρου Θ. Στυλιαράς Γ.)