Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language

Πόση είναι τελικά η αξία ενός διδακτορικού;

Πόση είναι τελικά η αξία ενός διδακτορικού;

  • Print

Πόση είναι τελικά η αξία ενός διδακτορικού;

Παρακολουθούμε όλοι αυτές τις ημέρες τα γεγονότα στον εκπαιδευτικό χώρο και δεν νομίζω κανείς να μπορεί να δηλώσει ικανοποιημένος από τις εξελίξεις.

Ειδικότητες καταργούνται , χωρίς να το περιμένουμε, συνάδελφοι στους οποίους ευχηθήκαμε «καλό καλοκαίρι» στο τέλος του Ιουνίου δεν θα βρεθούν στο σχολείο το Σεπτέμβριο, σχολικοί φύλακες τίθενται σε διαθεσιμότητα και τόσα άλλα.

Ένας τομέας στον οποίο εμφανίστηκαν οι περισσότερες παλινωδίες είναι αυτός των προσόντων-κριτηρίων όσων επρόκειτο να τεθούν σε διαθεσιμότητα ή να μεταταγούν.

Επειδή είμαι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος θα ασχοληθώ σύντομα με το συγκεκριμένο προσόν.

Αρχικά το διδακτορικό εντάχθηκε στα ικανά προσόντα ώστε να εξαιρεθεί ο κάτοχός του από τη διαθεσιμότητα. Μάλιστα ζητήθηκε σαν προσόν ακόμα και στους σχολικούς φύλακες.

Στη συνέχεια το προσόν αυτό αφαιρέθηκε από τα ικανά να αποτρέψουν τον κάτοχό του από τη διαθεσιμότητα , συνεπώς και οι κάτοχοι διδακτορικού τέθηκαν σε διαθεσιμότητα όπως και οι υπόλοιποι συνάδελφοί τους των οποίων καταργήθηκαν οι ειδικότητες στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ.

Στη συνέχεια διαβάσαμε στα ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα ενημέρωσης ότι στα προσόντα για τις μετατάξεις το διδακτορικό δίπλωμα θα έπαιρνε τον ανώτερο βαθμό των 14 μορίων.

Τελικά ανακοινώθηκαν πρόσφατα τα μόρια-κριτήρια για τη διαθεσιμότητα και με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι το διδακτορικό δίπλωμα παίρνει τελικά μόνο 7 μόρια , τη στιγμή που η επιτυχημένη συμμετοχή στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ παίρνει 20 μόρια!!

Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η επιτυχημένη συμμετοχή στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ είναι ένα σημαντικό κριτήριο μοριοδότησης. Άραγε όμως τόσο σημαντικό ώστε να βαθμολογείται τριπλάσια από την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής; Σαν να λέμε ότι τα 4-5 , κατά μέσο όρο, χρόνια έρευνας, οι δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά με κριτές απ’όλο τον κόσμο, η συμμετοχή σε συνέδρια και ερευνητικά προγράμματα και η διδασκαλία στους φοιτητές κατά την εκπόνηση της διδακτορικής διατριβής δεν αξίζουν παρά μόνο το ένα τρίτο από την ολιγοήμερη εξέταση του ΑΣΕΠ.

Αναρωτιέμαι αν το πολυειπωμένο από υπουργικά χείλη «οι άξιοι υπάλληλοι δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα» βρίσκει εφαρμογή με το εξωπέταγμα όσων έχουν διδακτορικό δίπλωμα. Είμαι σίγουρος ότι το περί δικαίου αίσθημα των διδακτόρων δεν ικανοποιείται.

Αναρωτιέμαι αν η πολυπόθητη αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης και πολύ περισσότερο της παιδείας , θα έρθει αν οδηγηθούν στη διαθεσιμότητα άνθρωποι με προσόντα ,γνώσεις και εμπειρίες που είναι αναγνωρισμένα διεθνώς, όπως οι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος.

Επιπλέον στα κριτήρια διαθεσιμότητας βλέπουμε να μοριοδοτούνται πολύ τα πέντε πρώτα χρόνια υπηρεσίας, κάτι που σημαίνει απλά ότι κάποιος νεοδιόριστος συνάδελφος με εξέταση ΑΣΕΠ είναι πολύ εύκολο να υπερβεί σε μόρια κάποιον παλαιότερο ο οποίος πιθανόν να έχει ακόμη και διδακτορικό.

Εννοείται πως όλοι οι συνάδελφοι πρέπει να μπορέσουν να εργαστούν στο δημόσιο σχολείο. Θα αναβαθμίσουμε όμως την παιδεία διώχνοντας τους παλιούς και κρατώντας μόνο τους νεοδιόριστους; « Γιατί νομίζεις ότι γίνεται αυτό; Γιατί οι νεοδιόριστοι κοστίζουν λιγότερο στο κράτος» μου ανέφερε κάποιος με τον οποίο έτυχε να συζητήσω το θέμα και φυσικά με έβαλε σε σκέψεις.

Και μιας και μιλάμε για κριτήρια μοριοδότησης πότε θα υπάρξει επιτέλους και το κριτήριο του μονόμισθου υπαλλήλου με οικογένεια; Αν αυτός ο υπάλληλος τεθεί σε διαθεσιμότητα πώς θα ζήσει την οικογένειά του;

Θα ήθελα πολύ να ακούσω ή να διαβάσω την απάντηση των αρμόδιων υπουργείων Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Παιδείας στα παραπάνω απλά ερωτήματά μου.

Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας.

                                                               Με τιμή

                                             Ευάγγελος Δημητριάδης

                                         Πτυχιούχος Φυσικός (Α.Π.Θ)  

   Δρ Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (Δ.Π.Θ)

                                   Καθηγητής Πληροφορικός-Φυσικός