«Αλλαγές στην

 

 επιφάνεια της γης»

 

Γεωγραφία

Ε΄  Δημοτικού

 

 

  IΓενικά | Στόχοι | Μέθοδος | Προετοιμασία | Διδακτικές Ενέργειες |            |Αξιολόγηση | Σύντομη Περιγραφή |


Γενικά

Διδακτικές ενότητες:

Κεφάλαιο 25, «Αλλαγές στην επιφάνεια της γης» Γεωγραφία Ε΄ Δημοτικού, βιβλίο μαθητή, Ο.Ε.Δ.Β., σελ. 84

Κεφάλαιο 26, «Ο ρόλος των ηφαιστείων και των σεισμών στις αλλαγές της φύσης»  Γεωγραφία Ε΄ Δημοτικού, βιβλίο μαθητή, Ο.Ε.Δ.Β., σελ. 87

Κεφάλαιο 27, «Οι φυσικές καταστροφές στο χώρο της Ελλάδας» Γεωγραφία Ε΄ Δημοτικού, βιβλίο μαθητή, Ο.Ε.Δ.Β., σελ. 90

 

Λεξιλόγιο:

 Διάβρωση (Υδάτινη- Αιολική), Όξινη βροχή, Προσχωσιγενές έδαφος, Υλοτομία, Σεισμογενής περιοχή, Ηφαιστειακή τέφρα, Ηφαιστειογενή εδάφη, Αυτανάφλεξη.

 

Προαπαιτούμενες γνώσεις:

Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν βασικές γνώσεις χρήσης υπολογιστών.

 

Χρόνος:

Πέντε (5) διδακτικές ώρες

1η διδακτική ώρα: 1ο -2ο φύλλο δραστηριοτήτων.

2η – 3η διδακτική ώρα: 3ο φύλλο δραστηριοτήτων.

4η διδακτική ώρα: 4ο φύλλο δραστηριοτήτων.

5η διδακτική ώρα: δραστηριότητες Hot potatoes, Inspiration και Natural Art.

 

Εργαλεία – Μέσα:

 Ηλεκτρονικοί υπολογιστές (ένας ανά δύο μαθητές), εκπαιδευτικό λογισμικό Πλειάδες – Νηρηίδες- Πλανήτης Γη Ε΄ Στ΄ Δημοτικού «Αλλαγές στη Γη»,  Google Earth πρόσβαση στο διαδίκτυο για παρατήρηση, Microsoft Word,  Inspiration, Hot potatoes, Natural Art.

Αρχή

 



Στόχοι

Ως προς το γνωστικό αντικείμενο να είναι ικανοί οι μαθητές:

 

  1.     Να αντιλαμβάνονται την έννοια του ανάγλυφου της γης και ότι αυτό δεν παραμένει σταθερό αλλά μεταβάλλεται.
  2.     Να αναγνωρίζουν το φαινόμενο της διάβρωσης, τα αίτια και τις συνέπειές του.
  3.     Να περιγράφουν το ρόλο του νερού και του αέρα στη διάβρωση των πετρωμάτων.
  4.    Να συνειδητοποιήσουν πολλές ανθρώπινες δραστηριότητες αποτελούν παράγοντες μεταβολών στην επιφάνεια της γης.
  5.     Να περιγράφουν το ρόλο των ηφαιστείων και των σεισμών στην αλλαγή του γήινου ανάγλυφου.
  6.     Να γνωρίζουν πώς πρέπει να αντιδρούν όταν γίνεται σεισμός.
  7.    Να αντιλαμβάνονται ότι στους εξωγενείς παράγοντες που διαφοροποιούν το γήινο ανάγλυφο είναι και οι άνθρωποι.
  8.    Να κατηγοριοποιούν τις δυνάμεις αλλαγής του ανάγλυφου ανάλογα με την προέλευσή τους.  
  9.    Να εντοπίζουν τα ανθρωπογενή ή φυσικά αίτια πρόκλησης φυσικών καταστροφών.
  10.    Να γνωρίζουν τρόπους αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών.



 

Σε σχέση με τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) να είναι ικανοί οι μαθητές:

 

Ø   Να χρησιμοποιήσουν εφαρμογές και προσομοιώσεις για την βαθύτερη κατανόηση της έννοιας της αλλαγής του γήινου ανάγλυφου και των αιτίων που την προκαλούν.

Ø   Να ασκηθούν στις βασικές λειτουργίες Google Earth και στη χρήση των εργαλείων που προσφέρει.

Ø  Να εξοικειωθούν και να αποκτήσουν δεξιότητες χρήσης των τεχνολογιών της πληροφορίας και επικοινωνίας.

Να αντιληφθούν τις δυνατότητες που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες στη μελέτη και επεξεργασία των διδακτικών αντικειμένων

Αρχή



Μέθοδος

Ομαδική εργασία με χρήση υπολογιστή και εκπαιδευτικού λογισμικού. Οι μαθητές παρατηρούν, συζητούν, προβληματίζονται, βρίσκουν πληροφορίες, τις διαβάζουν και από κοινού συνθέτουν τις απαντήσεις στα φύλλα δραστηριοτήτων και εξασκούνται στη χρήση των νέων τεχνολογιών

Αρχή


Προετοιμασία

Το σενάριο θα πραγματοποιηθεί στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου. Ο εκπαιδευτικός ελέγχει και εγκαθιστά αν δεν υπάρχει, το απαραίτητο εκπαιδευτικό  λογισμικό και τις εφαρμογές που απαιτούνται. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των δύο ή τριών ατόμων ανά υπολογιστή και τους διανέμονται τα φύλλα δραστηριοτήτων και τα  παιδιά καλούνται να χρησιμοποιήσουν τις εφαρμογές που ζητείται και να εργαστούν στις δραστηριότητες που προτείνονται. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού θα είναι διαμεσολαβητικός και προτρεπτικός ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών

Αρχή

 


 

 

Διδακτικές ενέργειες

 

Ζητάμε από τους μαθητές να ανοίξουν την εφαρμογή Google Earth και ακολουθώντας τις οδηγίες του 1ου φύλλου δραστηριοτήτων συζητούν με την ομάδα τους και απαντούν στις ερωτήσεις. Η δραστηριότητες αυτές βοηθούν στην επίτευξη του πρώτου διδακτικού στόχου.

Στη συνέχεια ζητάμε από τους μαθητές να εκτελέσουν την εφαρμογή earth.exe ακολουθώντας τις οδηγίες που δίνονται στα φύλλα δραστηριοτήτων 2-4.
Η δραστηριότητες του 2ου φύλλου περιλαμβάνουν τις κατηγορίες θεμάτων φράγματα (οθόνες 1-3), αποξήρανση λιμνών (οθόνες 4-8), εκτροπή ποταμού (οθόνες 9-10), ορυχεία (οθόνες 25-28), σπήλαια (οθόνες 29-32), κατολισθήσεις (οθόνες 11-12), διάβρωση εδάφους (οθόνες 13-14), παράκτιες περιοχές (οθόνες 35-37) και βοηθούν στην επίτευξη του δεύτερου, τρίτου και τέταρτου διδακτικού στόχου.
Η δραστηριότητες του 3ου φύλλου περιλαμβάνουν τις κατηγορίες θεμάτων ηφαίστεια (οθόνες 15-18), το εσωτερικό της γης (οθόνες 19-24), καταστροφικός σεισμός (οθόνες 39-45) και βοηθούν στην επίτευξη του πέμπτου και έκτου διδακτικού στόχου.
Η δραστηριότητες του 4ου φύλλου περιλαμβάνουν τις κατηγορίες θεμάτων φαινόμενο θερμοκηπίου (οθόνη 33), ρύπανση της ατμόσφαιρας (οθόνη 34), καταστροφική πυρκαγιά (οθόνες 46-48) καταστροφική καταιγίδα (οθόνη 49), ανεμοστρόβιλοι (οθόνη 50), και βοηθούν στην επίτευξη του έβδομου, όγδοου, ένατου και δέκατου διδακτικού στόχου.


Ο εκπαιδευτικός ελέγχει την πορεία της εξέλιξης των δραστηριοτήτων και παρεμβαίνει όπου χρειάζεται για να διευκολύνει τους μαθητές που συναντούν δυσκολίες, τους παροτρύνει.

 

  

Αρχή



Αξιολόγηση

Ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να ανοίξουν το φάκελο με τις δραστηριότητες και τις εργασίες συμπλήρωσης κενών και σταυρόλεξου που έχουν δημιουργηθεί με το λογισμικό  Hot potatoes.

Ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές να ολοκληρώσουν ένα ημιτελή εννοιολογικό χάρτη που έχει δημιουργηθεί με το λογισμικό  Inspiration, ταξινομώντας τα αίτια των αλλαγών στην επιφάνεια της γης. Η δραστηριότητα αυτή βοηθάει και στην επίτευξη του όγδοου διδακτικού στόχου.

 

Ακόμη ζητά από τους μαθητές να ζωγραφίσουν ένα ηφαίστειο με το λογισμικό Natural Art.

Αρχή


Περιγραφή Σεναρίου

Το σενάριο είναι συμβατό με το ΑΠΣ και το ΔΕΠΣ  καθώς καλύπτει ενότητες από την ύλη της γεωγραφίας της Ε΄ Δημοτικού και το εκπαιδευτικό λογισμικό που χρησιμοποιείται είναι εγκεκριμένο. Το ΕΛ αφήνει περιθώρια για έλεγχο της μαθησιακής διαδικασίας από μέρους του μαθητή και οικοδόμηση της γνώσεις μέσα από αναζήτηση πληροφοριών. Ακόμα ενισχύει την επικοινωνία και συνεργασία των μαθητών οι οποίοι εμπλέκονται σε διαδικασίες διερεύνησης της γνώσης μέσα σε ένα ελκυστικό περιβάλλον

Αρχή


Last updated on August 15, 1999. Based on a template from The WebQuest Page