Μπορεί το μάθημα να γίνει παιχνίδι στις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου; Και αν ναι μπορεί να γίνει στα μαθηματικά;

Η απάντηση μπορεί να είναι θετική. Ως αρχική έμπνευση και πρωταρχικό πείραμα η διαδικασία που θα περιγραφεί εφαρμόστηκε στη διδασκαλία των τριγωνομετρικών συναρτήσεων και πιο συγκεκριμένα στην αναγνώριση του τύπου μίας τριγωνομετρικών συναρτήσεων από το διάγραμμά της (όπως η άσκηση 1 Β ομάδας παρ 3.4 του βιβλίου).

Πρώτα ετοιμάστηκε ένα κατάλληλο αρχείο Geogebra στο οποίο υπήρχαν 20 τριγωνομετρικές συναρτήσεις των οποίων οι γραφικές παραστάσεις και οι αντίστοιχοι τύπου εμφανιζόταν με επιλογή από το χρήστη. (δες αρχείο εδώ).

Μετά μοιράστηκαν κάρτες με τυχαίους συνδυασμούς 9 από 20 συναρτήσεων οι οποίες είχαν προκύψει με εφαρμογή των συναρτήσεων RAND και IF του Calc. (ενδεικτική κάρτα μαθητή.).

Η διαδικασία του μαθήματος ? παιχνιδιού ήταν απλή : ένας ένας οι μαθητές επέλεξαν έναν αριθμό μεταξύ 1 και 20 και εγώ εμφάνιζα την αντίστοιχη γραφική παράσταση στην οθόνη. Ακολουθούσε συζήτηση και αργά ή γρήγορα κάποιος το έβρισκε. Τότε επαλήθευα την απάντηση εμφανίζοντάς την και αυτήν στην οθόνη και οι μαθητές έσβηναν τη συνάρτηση από τις κάρτες τους αν βεβαίως την είχαν. Το παιχνίδι συνεχίστηκε έως ότου ο πρώτος μαθητής έκανε Bingo δηλαδή έως ότου κάποιος διέγραψε όλες τις συναρτήσεις της κάρτας του.

Τα πλεονεκτήματα της παραπάνω διαδικασίας σε σύγκριση με την παραδοσιακή πρόβλημα ? επίλυση είναι προφανή: όλοι οι μαθητές συμμετέχουν καθώς όλοι έχουν τις ίδιες πιθανότητες για νίκη. Ιδιαίτερα, δεσμεύονται στη διαδικασία της αναζήτησης οι μαθητές μέσης ικανότητας στο αντικείμενο για τους οποίους είναι και περισσότερο πιθανό να μη παρακολουθούν ενεργά σε μία παραδοσιακή διδασκαλία.

Καθώς η πρώτη εφαρμογή ήταν άκρως επιτυχημένη συνέχισα να εφαρμόζω τη διαδικασία σε διάφορες καταστάσεις με μεγάλη επιτυχία.

Τριγωνομετρικές συναρτήσεις/td> Συμπληρωμένο αρχείο Calc Συνοδευτικό αρχείο Geogebra.
Δεκαδικοί αριθμοί Συμπληρωμένο αρχείο Calc Διαδραστικό κείμενο.
Εξάσκηση στην προπαίδεια Συμπληρωμένο αρχείο Calc Διαδραστικό κείμενο.
Γεωλογία ? Γεωγραφία Α Γυμνασίου Συμπληρωμένο αρχείο Calc Διαδραστικό κείμενο.

Απομένει ένα πρόβλημα προς λύση: Πως μπορεί κάποιος να δημιουργήσεις εύκολα και γρήγορα τέτοιες κάρτες για τους μαθητές; Καθώς δεν βρέθηκε κάποιο ανάλογο πρόγραμμα που να το κάνει το έγραψα σε Star Basic και το έκλεισα σε μορφή επέκτασης του LibreOffice / Apache OpenOffice το οποίο εμφανίζεται ως το κουμπί

BingoCards Calc Button

πάνω στην κεντρική μπάρα του Calc και αν το πατήσεις τότε εμφανίζεται ένα νέο φύλλο εξοπλισμένο με όλα τα απαραίτητα εφόδια! Η επέκταση αυτή ονομάζεται Κάρτες Bingo (BingoCards) και προσφέρει την ευκαιρία σε κάποιον καθηγητή να μετατρέψει την διαδικασία της επίλυσης ασκήσεων σε ένα ευχάριστο παιχνίδι στο οποίο θα έχουν ισχυρό κίνητρο να συμμετάσχουν όλοι οι μαθητές ανεξαρτήτως ικανότητας στο γνωστικό αντικείμενο.

Λήψη του LibreOffice: https://el.libreoffice.org/download/

Λήψη της επέκτασης: https://sourceforge.net/projects/bingocards/

Εφαρμόσατε το παιχνίδι και θέλετε να το μοιραστείτε με άλλους; Στείλτε μου τα αρχεία στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. να τα προσθέσω στον κατάλογο!

Share on Facebook
Share on Google+
Share on Twitter

Το Bingo είναι ένα γνωστό παιχνίδι. Σε συνδυασμό με τις τριγωνομετρικές συναρτήσεις μπορεί να προσφέρει ένα διασκεδαστικό μάθημα το οποίο θα συνδυάζει το παιχνίδι με τη γνώση.

Το σενάριο περιληπτικά:

Στους μαθητές μοιράζονται φύλλα bingo που έχουν γραμμένες εννέα τριγωνομετρικές συναρτήσεις σε πλέγμα 3?3. Ενδεικτικά φύλλα bingo μπορούν να μεταφορτωθούν από εδώ (pdf) ή από εδώ (odt).

Τα φύλλα bingo έχουν δημιουργηθεί με τυχαίο τρόπο επιλέγοντας 9 από μία ομάδα 17 τριγωνομετρικών συναρτήσεων ημιτόνου, συνημιτόνου και εφαπτομένης. Το αρχείο ods με το οποίο έγινε η τυχαία επιλογή μπορεί να μεταφορτωθεί από εδώ.

Προβάλλεται στην τάξη με προβολέα το αρχείο Geogebra που περιέχει 20 γραφικές παραστάσεις μαζί με την αντίστοιχη συνάρτηση από τις οποίες δημιουργήθηκαν (εκτός από τις 17 που χρησιμοποιήθηκαν για την δημιουργία των φύλλων εργασίας υπάρχουν και οι σφ(x), 1/ημ(x) και 1/συν(x) οι οποίες προσφέρουν ευκαιρία για γενικότερα σχόλια). Λήψη του αρχείου geogebra από εδώ!

Ο καθηγητής ζητά από κάποιον μαθητή να πει έναν αριθμό και εμφανίζει την αντίστοιχη γραφική παράσταση στον πίνακα. Ακολουθεί συζήτηση για τον τύπο της συνάρτησης που αντιστοιχεί σε αυτή. Μόλις εντοπιστεί η σωστή συνάρτηση τότε εμφανίζεται και στην οθόνη και οι μαθητές αναζητούν τον τύπο στο φύλλο bingo που κρατούνε στα χέρια για να διαγράψουν την συνάρτηση αυτή. Συνεχίζει κάποιος άλλος μαθητής με άλλον αριθμό και το παιχνίδι συνεχίζεται έως όλοι οι μαθητές να μπορέσουν να διαγράψουν τις 9 συναρτήσεις. Φυσικά, κάθε φορά που κάποιος μαθητής διαγράφει το σύνολο των 9 συναρτήσεων τότε πρέπει να φωνάξει ?BINGO? και να πάρει ένα συμβολικό δώρο από τον καθηγητή!

Ελπίζω η παραπάνω δραστηριότητα να φανεί χρήσιμη και σε κάποιον άλλο συνάδελφο.

Η παρουσίαση που έγινε στο τμήμα Β3 την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου και αφορούσε τον τύπο αρχείου mp3 είναι διαθέσιμη εδώ (σε odp μορφή) ή εδώ (σε pdf μορφή).

Με αφορμή τις τριγωνομετρικές συναρτήσεις κάποιες ασκήσεις για να θυμηθούμε ορισμένα χρήσιμα στοιχεία από την Α Λυκείου?

Λήψη από εδώ (pdf)!

Λήψη και από εδώ (odt)!

Καθώς το θεώρημα των ακεραίων ριζών φέρνει σε σύγχυση τους μαθητές σχετικά με τη δυνατότητα χρήσης του σχεδιάστηκε μία άσκηση που θα ξεκαθαρίσει (μερικώς) το τοπίο!

Διαθέσιμη για λήψη εδώ ενώ εδώ είναι διαθέσιμη η λύση