ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

01/07/2008 05:33 μμ

 

«Το πολίτευμα της Αθήνας κατά την εποχή του Περικλή»

Τσοπάνη Ελένη

Θουκυδίδου, [ Επιτάφιος, παρ. 37

  1. Ταυτότητα:

    Τάξη: Γ΄ Λυκείου

    Γνωστικό Αντικείμενο: Αρχαία Ελληνικά Γενικής Παιδείας, Θουκυδίδου [ Επιτάφιος

    Σχέση με το Πρόγραμμα σπουδών: Το προτεινόμενο σενάριο διδασκαλίας ανταποκρίνεται στο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών της Γ΄ Λυκείου και της Δ΄ τάξης Εσπερινού Λυκείου.

    Διδακτική Ενότητα: Θουκυδίδου ] Ιστορία, 2, 37, σε συσχετισμό με την παρ. 34.

    Προβλεπόμενος χρόνος διδασκαλίας: 3 ώρες

    Ομάδες εργασίας: 4

    Εργαλεία (Έντυπα και ηλεκτρονικά): Σχολικό εγχειρίδιο, Διαδίκτυο, Λογισμικά πα-ρουσίασης (Kειμενογράφος, Power point, excel), Λογισμικό εγκεκριμένο από το ΥΠΕΠΘ «Δημόσιος Βίος στην Αρχαία Αθήνα»

     

  2. Σύντομη περιγραφή

    Η παρακάτω διδακτική πρόταση αφορά τα Αρχαία ελληνικά Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου Ημερήσιου και της Δ΄ τάξης Εσπερινού Λυκείου.

    Το κείμενο που διδάσκονται οι μαθητές είναι ένας Επιδεικτικός ρητορικός λόγος, που σκοπό έχει να υμνήσει το μεγαλείο της Αθήνας -ως ιδανικής πόλης-κράτους- σε καίριους τομείς (κοινωνικό, οικονομικό, πολιτιστικό, στρατιωτικό κ.λ.π.) με ιδιαίτερη έμφαση στον πολιτικό.

    Οι μαθητές, αφού διδαχτούν σε 1 διδακτική ώρα το κείμενο (από το πρωτότυπο), με τη βοήθεια και των ΤΠΕ (δίνεται το πρωτότυπο κείμενο στον κειμενογράφο με σχόλια, υπερσυνδέσμους και λοιπές πληροφορίες), χωρίζονται σε ομάδες και τις επόμενες 2 διδακτικές ώρες εργάζονται ομαδοσυνεργατικά και πάλι στο Εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου. Αφού προμηθευτούν τα φύλλα εργασίας (1 για κάθε ομάδα), τούς δίνονται συγκεκριμένες ιστοσελίδες και λογισμικά στα οποία ανατρέχουν, ερευνούν και αντλούν πληροφορίες. Στη συνέχεια, μετά από κριτική αξιοποίηση των στοιχείων, συνθέτουν τις εργασίες τους και τις παρουσιάζουν στην τάξη.

    Ακολουθεί η συμπλήρωση ερωτηματολογίου με τις εντυπώσεις – κρίσεις των μαθητών σχετικά με την εφαρμογή αυτού του εναλλακτικού τρόπου διδασκαλίας.

  3. Στόχοι

α) Γνωστικοί – μαθησιακοί:

β) Παιδαγωγικοί:

γ) Τεχνολογικοί στόχοι:

Πορεία εργασίας

1η ώρα: Οι μαθητές διδάσκονται στο Εργαστήριο της Πληροφορικής, με τη βοήθεια του κειμενογράφου, το κείμενο από το πρωτότυπο (όπως ορίζει το Πρόγραμμα Σπουδών) με σχόλια, υπερσυνδέσμους και συμπληρωματικό υλικό. Η εργασία των μαθητών για το σπίτι είναι χρησιμοποιώντας τον κειμενογράφο (Word) να γράψουν τη μετάφραση του κειμένου.

2η ώρα: Αρχικά οι μαθητές χωρίζονται σε 4 ομάδες και εφοδιάζονται με το φύλλο εργασίας τους (ένα για κάθε ομάδα). Στο φύλλο υπάρχουν και κοινού τύπου ερωτήσεις.

Οι μαθητές χρησιμοποιούν πάλι την ιστοσελίδα της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα,

http://www.greek-anguage.gr/greekLang/ancient greek/tools/corpora/anthology/content.html?m=1&t=182 ,

και ανατρέχουν στους εξής διαδρόμους: Νέα Ελληνική Εργαλεία Ηλεκτρονικά Λεξικά Λεξικό της κοινής Νεοελληνικής (Τριανταφυλλίδη) Αναζήτηση. Με στοιχεία που αντλούν από εκεί εργάζονται στη γλωσσική άσκηση που τους δίνεται.

Στη συνέχεια οι μαθητές χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα του Βρετανικού Μουσείου http://www.ancientgreece.co.uk/athens/story/sto_set.html, και την επιλογή ’Story’ και υποδυόμενοι διάφορους ρόλους αντλούν στοιχεία για τη ζωή των ελευθέρων πολιτών, των δούλων και των μετοίκων στην Αρχαία Αθήνα.

Οι μαθητές μιας ομάδας, αφού ανοίξουν την ιστοσελίδα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, http://www.eie.gr/archaeologia/gr/chapters.aspx , επιλέγουν ‘Σκοτεινοί αιώνες - Κλασικοί χρόνοι’ και από την ‘Αρχαϊκή περίοδο’ και την ‘Κλασική περίοδο’, και ανοίγοντας ανάλογους υπερδεσμούς μελετούν κτίσματα και χώρους που συνδέονται στενά με την άσκηση της πολιτικής στην αρχαία Αθήνα, και που απεικονίζονται στο σχετικό έγγραφο του Word που περιέχεται στο σενάριο του μαθήματος.

Σημειώσεις: 1) Οι μαθητές μπορούν να παραπέμπουν όποτε θέλουν στη σελίδα με την Αναπαράσταση της Αθήνας του 5ου αι. π.Χ., , και να ανοίγουν τους υπερσυνδέσμους πάνω σε κάθε κτίριο του πίνακα από τις επεξηγήσεις της εικόνας.

2) Αν οι μαθητές έχουν αρκετή καλή γνώση της Αγγλικής, στην άσκηση μπορούν να χρησιμοποιήσουν και την ιστοσελίδα του Βρετανικού Μουσείου: http://www.ancientgreece.co.uk/athens/explore/exp_set.html , απ’ όπου μπορούν να αντλήσουν στοιχεία για τα ανάλογα κτίρια, αφήνοντας το ποντίκι πάνω τους και πατώντας όπου χρειάζεται κλικ.

Κάθε ομάδα ανοίγει στο Λογισμικό «Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος στην Αρχαία Ελλάδα» και μάλιστα στο κομμάτι του Δημόσιου Βίου και επιλέγει Κοινωνική Οργάνωση, και στη συνέχεια πατά πάνω στην εικόνα του Περικλή. Από το περιβάλλον που προκύπτει μπροστά τους επιλέγουν από τα Πολιτεύματα τη Δημοκρατία και από την Κοινωνική Οργάνωση τις Λειτουργίες. Αφού διαβάσουν προσεκτικά όσα στοιχεία τούς δίνονται χρησιμοποιώντας και τους υπερσυνδέσμους που θα συναντήσουν, αντλούν στοιχεία, για να απαντήσουν σε ασκήσεις σχετικά με τα όργανα που ασκούσαν εξουσία στην Αρχαία Αθήνα κατά την εποχή της Δημοκρατίας.

Καταληκτικά, οι μαθητές απαντούν στην άσκηση από το φύλλο εργασίας με το βιωματικό χαρακτήρα, αφού αξιοποιήσουν το σύνολο των ιστοσελίδων καθώς και το Λογισμικό του Δημόσιου Βίου που τους έχουν ήδη δοθεί.

Η παραπάνω άσκηση δε συμπεριλαμβάνεται στο 2ο Φύλλο εργασίας, διότι οι μαθητές που αναλαμβάνουν αυτό το φύλλο πρέπει να ασχοληθούν με τη δημιουργία ενός power point, που οπωσδήποτε απαιτεί περισσότερο χρόνο.

3η ώρα: Οι μαθητές με βάση τα δεδομένα που συγκέντρωσαν και το φύλλο εργασίας με το οποίο ασχολήθηκαν την προηγούμενη ώρα, παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της δουλειάς τους.

Ακολουθεί ένα σύντομο ερωτηματολόγιο με τις εντυπώσεις - κρίσεις τους για το μάθημα και αξιολόγησή του.

Κριτική

Ενδέχεται οι μαθητές να μην υπολογίσουν σωστά το χρόνο που έχουν στη διάθεσή τους (διότι ακόμη ένας τέτοιος τρόπος διδασκαλίας είναι άγνωστος στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων), ή αρχικά να μη δείξουν το αναμενόμενο ενδιαφέρον λόγω της γνωστής έλλειψης ενδιαφέροντος για τα μαθήματα Γενικής Παιδείας και το βάρος της ύλης των μαθημάτων που εξετάζονται σε Πανελλαδικό επίπεδο. Σε τέτοια περίπτωση, ο διδάσκων μπορεί να αποφασίσει να μη ζητήσει κάποια από τις ασκήσεις του φύλλου εργασίας ή να δοθεί και κάποιο κομμάτι της 3ης ώρας για την ολοκλήρωση των φύλλων εργασίας.

 

 

Διεύρυνση του Σεναρίου

Το παραπάνω σενάριο μπορεί να διευρυνθεί ανάλογα με τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών και σε διαθεματική εργασία. Ο Διδάσκων μπορεί να παραπέμψει τους μαθητές και στα σχολικά εγχειρίδια άλλων μαθημάτων ή του μαθήματος Αρχαίων Ελληνικών άλλης τάξης {Αναφέρονται ενδεικτικά: α) το βιβλίο Σοφοκλή, Αντιγόνη (Αρχαία Ελληνικά Β΄ Γενικού Λυκείου, στ. 163 -222 και 640-761) β) το Βιβλίο Εισαγωγή στο Δίκαιο και τους Πολιτικούς θεσμούς της Β΄ Λυκείου σελ. 58-70 «Προσδιοριστικά Στοιχεία του Δημοκρατικού Πολιτεύματος και 141-159 «Βασικοί Κανόνες Λειτουργίας του Πολιτεύματος») και γ) το βιβλίο Αρχαία Ελληνικά Φιλοσοφικός Λόγος (Πλάτωνος, Πρωταγόρας 322Α-323Α, 323Α-Ε, 324A-C, και Αριστοτέλους Πολιτικά Γ 1, 1-2, Γ 1 3-4/6/12, Γ7, 1-3/5 Γ 11,1-4 και Δ 4, 22-26)}, και να ζητήσει από τους μαθητές να αντιπαραβάλουν εμπεριστατωμένα το πολίτευμα της Αρχαίας Αθήνας με το σημερινό, ή τις πολιτικές θέσεις του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, του Σοφοκλή και να εντοπίσουν τις ιδιαιτερότητές τους.

 

Βιβλιογραφία:

 

Δικτυογραφία:

 

Εικόνες:

α) http://www.eie.gr/archaeologia/gr/chapter_more_2.aspx

β) http://www.sikyon.com/Athens/MenOfAthens/athenians_gr.html και

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ, [ Επιτάφιος, παρ. 37

Έπαινος του πολιτεύματος και των τρόπων ζωής του Αθηναίου πολίτη

'Crèmeqa g¦r πολιτεία ο[υ ζηλούση toÝj tîn pšlaj nÒmouj, par£deigma d m©llon aÙtoˆ Ôntej tisˆn À mimoÚmenoi ˜tšrouj. kaˆ Ônoma mn di¦ tÕ m¾ ™j Ñl…gouj ¢ll' ™j ple…onaj o„ke‹n dhmokrat…a kšklhtai˙ mštesti d kat¦ mn toÝj nÒmouj prÕj t¦ ‡dia di£fora p©si tÕ ‡son, κατά δ`ε τ`ην [αξίωσιν, æj ›kastoj œn tJ eÙdokime‹, oÙk ¢pÕ mšrouj tÕ plšon ™j t¦ koin¦ À ¢p' ¢retÁj protim©tai, oÙd' aâ kat¦ pen…an, œcwn gš ti ¢gaqÕn dr©sai t¾n pÒlin, ¢xièmatoj ¢fane…v kekèlutai. ™leuqšrwj d t£ te prÕj tÕ koinÕn politeÚomen kaˆ ™j t¾n prÕj ¢ll»louj tîn kaq' ¹mšran ™pithdeum£twn Øpoy…an, oÙ di' ÑrgÁj tÕn pšlaj, e„ kaq' ¹don»n ti dr´, œcontej, oÙd ¢zhm…ouj mšn, luphr¦j d tÍ Ôyei ¢cqhdÒnaj prostiqšmenoi. ¢nepacqîj d t¦ ‡dia prosomiloàntej t¦ dhmÒsia di¦ dšoj m£lista oÙ paranomoàmen, tîn te a„eˆ ™n ¢rcÍ Ôntwn ¢kro£sei kaˆ tîn nÒmwn, kaˆ m£lista aÙtîn Ósoi te ™p' çfel…v tîn ¢dikoumšnwn ke‹ntai kaˆ Ósoi {αγραφοι Ôntej a„scÚnhn Ðmologoumšnhn fšrousin.

 

˙ oÙ g¦r ₯rcetai ˜nÕj prÕj ¢ndrÒj, ¢ll' ™leuqšra pÒlij.

dÁmoj d' ¢n£ssei diadoca‹sin ™n mšrei

™niaus…aisin, oÙcˆ tù ploÚtJ didoÝj

tÕ ple‹ston, ¢ll¦ cæ pšnhj œcwn ‡son.

[υριπίδη, ] Ικέτιδες, στ, 404–408)

Ελεύθερη είναι η πόλη μας, δεν είναι στο χέρι ενός˙ ο λαός, κυρίαρχος, δίνει την αρχή σε πολίτες για ένα χρόνο˙ προνόμιο δεν υπάρχει για τον πλούσιο˙ δικαιώματα έχει τα ίδια και ο φτωχός.

Αναπαράσταση της Αθήνας, 5ος αι. π.Χ.

1. Ημιτελής ναός του Διός
2. Ημιτελή Δικαστήρια
3.
Ποικίλη Στοά
4. Στοά του Ερμού
5.
Βωμός των δώδεκα Θεών
6. Στοά του Διός και άγαλμα

  7. Ναός του Ηφαίστου (Θησείον)
  8.
Βουλευτήριο
  9.
Μνημείο των Επωνύμων Ηρώων
10.
Θόλος
11.
Στρατηγείο
12. Νοτιοδυτική Κρήνη

13. Δικαστήρια της Ηλιαίας
14.
Νότια Στοά
15.
Νοτιοανατολική Κρήνη
16.
Νομισματοκοπείο
17.
Διαδρομή Παναθηναϊκής πομπής
18.
Πνύκα

19. ’ρειος Πάγος
20.
Ναός της Αθηνάς Νίκης
21.
Προπύλαια
22.
’γαλμα της Αθηνάς Προμάχου
23.
Ερέχθειον
24.
Παρθενών
25.
Βασιλική Στοά

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Θουκυδίδου, [ Επιτάφιος, παρ. 37

1) Αφού ανοίξετε στο στην ιστοσελίδα της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα,

http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/corpora/anthology/content.html?m=1&t=182 ,

να μεταφέρετε στο φύλλο εργασίας σας τη μετάφραση του Ε. Κ. Βενιζέλου, για την παράγραφο 37.

 

 

2) Αφού διαβάσετε προσεκτικά τις παρακάτω προτάσεις στις οποίες υπάρχει η λέξη εκκλησία, προσπαθήστε να αντιστοιχίσετε τη λέξη με τη σημασία που έχει κάθε φορά, όπως αυτή δίνετε στο λεξικό του Τριανταφυλλίδη:

α. Ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος θα επισκεφθεί τον επόμενο μήνα το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

β. Τα ιδρύματα της Εκκλησίας

γ. Σχόλασε αργά σήμερα η εκκλησία.

δ. Η Εκκλησία του Δήμου έπαιζε καθοριστικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα της αρχαίας Αθήνας.

ε. Η εκκλησία είναι θεοσύστατο ίδρυμα και όχι ανθρώπινο επινόημα.

ζ. Η Καθολική εκκλησία λέγεται και Ρωμαιοκαθολική.

η. Το φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας είναι άγνωστο σε πολλές Έλληνες στις μέρες μας.

θ. Η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στο χωριό μου είναι χτισμένη στα τέλη του 19ου αι.

 

Για να απαντήσετε στην άσκηση αυτή να χρησιμοποιήσετε την ιστοσελίδα

http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/index.html και να ανατρέξετε στους εξής διαδρόμους: Νέα Ελληνική Εργαλεία Ηλεκτρονικά Λεξικά Λεξικό της κοινής Νεοελληνικής (Τριανταφυλλίδη) Αναζήτηση.

 

 

 

 

 

 

3) Αφού ανοίξετε στο http://www.ancientgreece.co.uk/athens/story/sto_set.html, φανταστείτε ότι είστε ένας μέτοικος στην Αρχαία Αθήνα. Επιλέγοντας ’Story’ να περιγράψετε τη ζωή μιας μέρας στην Αθήνα του 5ου αι. π.Χ.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

4) Ανοίξτε στο Λογισμικό «Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος στην Αρχαία Ελλάδα» και στο κομμάτι του Δημόσιου Βίου. Επιλέξτε Κοινωνική Οργάνωση, και πατήστε πάνω στην εικόνα του Περικλή. Από το περιβάλλον που προκύπτει μπροστά σας επιλέξτε από τα Πολιτεύματα τη Δημοκρατία και από την Κοινωνική Οργάνωση τις Λειτουργίες. Αφού διαβάσετε προσεκτικά όσα στοιχεία σας δίνονται χρησιμοποιώντας και τους υπερσυνδέσμους που θα συναντήσετε αντλήστε στοιχεία, για να απαντήσετε στην άσκηση:

Αφού ανοίξετε ένα φύλλο excel, σχεδιάστε ένα πίνακα που τα τρία πρώτα κελιά του θα τα ονομάσετε α) Εκκλησία του Δήμου, β) ’ρειος Πάγος και γ) Βουλή των 500. Στη συνέχεια τοποθετήστε μέσα σε ανάλογα κελιά του πίνακα και στην κατάλληλη θέση τα στοιχεία που σας δίνονται παρακάτω.

 

5) Είστε μέλη της Βουλής των Εφήβων. Αναλαμβάνεται να παρουσιάσετε μια ομιλία στη συνεδρία της Βουλής, με θέμα «Ποιες αλλαγές θα πρότεινα, για να γίνει το Πολίτευμα της Ελλάδας πιο Δημοκρατικό.» Να δώσετε τα βασικά στοιχεία της ομιλίας σας με συντομία (μέχρι 300 λέξεις), για να δημοσιευτούν στην ιστοσελίδα της Βουλής. (http://www.mpa.gr/voulh )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://axafniastos.blogspot.com/

 

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Θουκυδίδου, [ Επιτάφιος, παρ. 37

1) Αφού ανοίξετε στο στην ιστοσελίδα της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα,

http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/corpora/anthology/content.html?m=1&t=182 ,

να μεταφέρετε στο φύλλο εργασίας σας τη μετάφραση του Ε. Λαμπρίδη, για την παράγραφο 37.

 

 

 

2) Αφού διαβάσετε προσεκτικά τις παρακάτω προτάσεις στις οποίες υπάρχει η λέξη αρετή, προσπαθήστε να αντιστοιχίσετε τη λέξη με τη σημασία που έχει κάθε φορά, όπως αυτή δίνετε στο λεξικό του Τριανταφυλλίδη:

α. Η κυριότερη αρετή αυτού του ανθρώπου είναι η απλότητά του.

β. Ο Όμηρος έδινε ιδιαίτερη σημασία στην πολεμική αρετή των ηρώων του.

γ. Ο Πρωθυπουργός της γειτονική χώρας διακρινόταν για την πολιτική του αρετή.

δ. Η αρετή του μυθιστορήματος ήταν η συντομία.

ε. Σ΄ όλη του τη ζωή τον διέκρινε η αρετή.

 

Για να απαντήσετε στην άσκηση αυτή να χρησιμοποιήσετε την ιστοσελίδα

http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/index.html και να ανατρέξετε στους εξής διαδρόμους: Νέα Ελληνική Εργαλεία Ηλεκτρονικά Λεξικά Λεξικό της κοινής Νεοελληνικής (Τριανταφυλλίδη) Αναζήτηση.

 

 

3) Ανοίξτε στο Λογισμικό «Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος στην Αρχαία Ελλάδα» και στο κομμάτι του Δημόσιου Βίου. Επιλέξτε Κοινωνική Οργάνωση, και πατήστε πάνω στην εικόνα του Περικλή. Από το περιβάλλον που προκύπτει μπροστά σας επιλέξτε από τα Πολιτεύματα τη Δημοκρατία και από την Κοινωνική Οργάνωση τις Λειτουργίες. Αφού διαβάσετε προσεκτικά όσα στοιχεία σας δίνονται χρησιμοποιώντας και τους υπερσυνδέσμους που θα συναντήσετε αντλήστε στοιχεία, για να απαντήσετε στην άσκηση:

Αφού ανοίξετε ένα φύλλο excel, σχεδιάστε ένα πίνακα που τα πρώτα τρία κελιά του θα τα ονομάσετε α) Βουλή των 500, β) Εκκλησία του Δήμου και γ) 10 στρατηγοί. Στη συνέχεια τοποθετήστε σε ανάλογο αριθμό κελιών του πίνακα και στην κατάλληλη θέση τα στοιχεία που σας δίνονται παρακάτω.

 

 

5) Αφού δείτε στο έγγραφο του κειμενογράφου: Αναπαράσταση της Αθήνας του 5ου αι. π.Χ. τα κτίσματα με έντονη γραφή σε πορτοκαλί πλαίσιο, ανοίξετε την ιστοσελίδα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών http://www.eie.gr/archaeologia/gr/chapters.aspx , αντλήστε στοιχεία γι’ αυτούς τους τόπους / κτίσματα της Αρχαίας Αθήνας τα σχετικά με την άσκηση της πολιτικής εξουσίας στην Αρχαία Αθήνα, ώστε να τα παρουσιάσετε σε ένα power point, το οποίο θα προβληθεί κατά την 3η ώρα διδασκαλίας της ενότητας.

 

 

 

 

 

 

 

 

http://users.ach.sch.gr/pchaloul/ostracismus.htm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Θουκυδίδου, [ Επιτάφιος, παρ. 37

1) Αφού ανοίξετε στην ιστοσελίδα της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα,

http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/corpora/anthology/content.html?m=1&t=182 ,

να μεταφέρετε στο φύλλο εργασίας σας τη μετάφραση του Ε. Κ. Βενιζέλου, για την παράγραφο 37.

 

 

 

2) Αφού διαβάσετε προσεκτικά τις παρακάτω προτάσεις στις οποίες υπάρχει η λέξη νόμος, προσπαθήστε να την αντιστοιχίσετε με τη σημασία τους, όπως αυτή δίνετε στο λεξικό του Τριανταφυλλίδη:

α. Σε μια δημοκρατική πολιτεία οι πολίτες οφείλουν να μην καταστρατηγούν τους νόμους.

β. Η τήρηση του νόμου είναι υποχρέωση του πολίτη.

γ. Ο νόμος της βαρύτητας είναι βασικός νόμος της Φυσικής.

δ. Με το ισχύον Σύνταγμα του 1975/86 στην Ελλάδα οι νόμοι δεν έχουν αναδρομική ισχύ.

ε. Ο σεβασμός του παιδιού προς τους γονείς του είναι άγραφος νόμος.

στ. Οι νόμοι του Μέντελ είναι βιολογικοί νόμοι.

ζ. Η αντισυνταγματικότητα των νόμων κρίνεται από τα ανώτερα δικαστήρια της Ελλάδας.

η. Ο νόμος τιμώρησε σκληρά τον πατροκτόνο της Πάτρας.

θ. Οι Αρχαίοι Έλληνες δε συμβιβάζονταν με την παράβαση του ηθικού νόμου.

 

Για να απαντήσετε στην άσκηση αυτή να χρησιμοποιήσετε την ιστοσελίδα

http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/index.html και να ανατρέξετε στους εξής διαδρόμους: Νέα Ελληνική Εργαλεία Ηλεκτρονικά Λεξικά Λεξικό της κοινής Νεοελληνικής (Τριανταφυλλίδη) Αναζήτηση.

 

 

 

 

3)Αφού ανοίξετε στο http://www.ancientgreece.co.uk/athens/story/sto_set.html, φανταστείτε ότι είστε ένας δούλος στην Αρχαία Αθήνα. Επιλέγοντας ’Story’ να περιγράψετε τη ζωή μιας μέρας στην Αθήνα του 5ου αι. π.Χ.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

4) Ανοίξτε στο Λογισμικό «Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος στην Αρχαία Ελλάδα» και στο κομμάτι του Δημόσιου Βίου. Επιλέξτε Κοινωνική Οργάνωση, και πατήστε πάνω στην εικόνα του Περικλή. Από το περιβάλλον που προκύπτει μπροστά σας επιλέξτε από τα Πολιτεύματα τη Δημοκρατία και από την Κοινωνική Οργάνωση τις Λειτουργίες. Αφού διαβάσετε προσεκτικά όσα στοιχεία σας δίνονται χρησιμοποιώντας και τους υπερσυνδέσμους που θα συναντήσετε αντλήστε στοιχεία, για να απαντήσετε στην άσκηση:

Αφού ανοίξετε ένα φύλλο excel, σχεδιάστε ένα πίνακα που τα πρώτα τρία κελιά του θα τα ονομάσετε α) Εκκλησία του Δήμου, β) Ηλιαία και γ) Βουλή των 500. Στη συνέχεια τοποθετήστε σε ανάλογο αριθμό κελιών του πίνακα και στην κατάλληλη θέση τα στοιχεία που σας δίνονται παρακάτω.

 

 

 

 

5) Είστε ο Αγησίλαος, ένας Κορίνθιος που για εμπορικούς λόγους επισκέφθηκε την Αθήνα λίγους μήνες πριν το ξέσπασμα του Πελ/κού Πολέμου. Από εκεί γράφετε μια επιστολή στον Καλλικράτη, ένα φίλο σας Σπαρτιάτη, και του εκθέτετε τις εντυπώσεις σας από μια δίκη στην Ηλιαία και μια συνεδρίαση της Εκκλησίας του Δήμου, που έτυχε να παρακολουθήσετε.

 

 

 

 

 

 

 

ΠΕΡΙΚΛΗΣ
Ο ΠΑΤΕΡΑΣ

ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΪΚΗΣ

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

 

 

 

 

 

http://mythologia.8m.com/periklis.html

 

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Θουκυδίδου, [ Επιτάφιος, παρ. 37

1) Αφού ανοίξετε στην ιστοσελίδα της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα,

http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/corpora/anthology/content.html?m=1&t=182 ,

να μεταφέρετε στο φύλλο εργασίας σας τη μετάφραση του Ε. Λαμπρίδη, για την παράγραφο 34.

 

 

 

 

2) Αφού διαβάσετε προσεκτικά τις παρακάτω προτάσεις στις οποίες υπάρχει η λέξη δημοκρατία, προσπαθήστε να την αντιστοιχίσετε με τη σημασία τους, όπως αυτή δίνετε στο λεξικό του Τριανταφυλλίδη:

α. Αγωνίζομαι για τη δημοκρατία.

β. Το πολίτευμα της Ελλάδας είναι Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία.

γ. Οι βουλευτές της Αντιπολίτευσης με τις ενέργειές τους υπονομεύουν τη δημοκρατία.

δ. Η δημοκρατία γεννήθηκε στην Ελλάδα.

 

Για να απαντήσετε στην άσκηση αυτή να χρησιμοποιήσετε την ιστοσελίδα

http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/index.html και να ανατρέξετε στους εξής διαδρόμους: Νέα Ελληνική Εργαλεία Ηλεκτρονικά Λεξικά Λεξικό της κοινής Νεοελληνικής (Τριανταφυλλίδη) Αναζήτηση.

 

 

 

 

 

  1. Αφού ανοίξετε στο http://www.ancientgreece.co.uk/athens/story/sto_set.html, φανταστείτε ότι είστε ένας Αθηναίος πολίτης της Αρχαίας Αθήνας. Επιλέγοντας ’Story’ να περιγράψετε τη ζωή μιας μέρας στην Αθήνα του 5ου αι. π.Χ.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

4) Αφού ανοίξετε ένα φύλλο excel, σχεδιάστε ένα πίνακα που τα πρώτα τρία κελιά του θα τα ονομάσετε α) Βουλή των 500, β) Εκκλησία του Δήμου και γ) 10 ’ρχοντες. Στη συνέχεια τοποθετήστε σε ανάλογο αριθμό κελιών του πίνακα και στην κατάλληλη θέση τα στοιχεία που σας δίνονται παρακάτω.

 

 

5) Υποθέστε ότι ζείτε την εποχή του Περικλή στην Αθήνα. Φιλοξενείτε στην πόλη έναν ξένο, ο οποίος έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μαζί σας την τελετή της ταφής των νεκρών του πρώτου έτους του Πελ/κού Πολέμου. Γράψτε με μορφή διαλόγου τη συζήτησή σας, όπου να αναφέρονται τα στοιχεία δημοκρατίας που υπάρχουν στο έθιμο της ταφής των νεκρών, καθώς και οι εντυπώσεις του γι΄ αυτά.

Χρησιμοποιήστε στοιχεία που αντλήσατε παραπάνω από το Λογισμικό «Δημόσιος Βίος στην Αρχαία Αθήνα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Και η ανάπτυξη της κωμωδίας, που σατίριζε τα “κακώς κείμενα” της εποχής,

ήταν στοιχείο Δημοκρατίας στην Αρχαία Αθήνα.

http://mythologia.8m.com/aristofanis.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

Σημείωσε ένα Χ στο κατάλληλο πλαίσιο:

  1. Το μάθημα, όπως έγινε με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, σού φάνηκε:

     

  2. Πιστεύεις ότι έμαθες κάτι που δεν μπορούσε να σου το μάθει ο παραδοσιακός τρόπος διδασκαλίας;

     

  3. Αν στην προηγούμενη ερώτηση η απάντησή σου ήταν «Ναι», τι ήταν αυτό;

    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  4. Θα ήθελες να παρακολουθήσεις και κάποια άλλη φορά μάθημα παρόμοιου τύπου;

  5. Πόσο συχνά θα ήθελες να γίνεται η διδασκαλία με παρόμοιο τρόπο;

     

     

  6. Αν σου άρεσε αυτός ο τρόπος διδασκαλίας, γράψε γιατί τον προτιμάς από τον παραδοσιακό.

    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

     

  7. Τι νομίζεις πως θα μπορούσε να γίνει επιπλέον κατά τη διάρκεια αυτού του 3ώρου, ή με κα-λύτερο τρόπο; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Αναπαράσταση της Αθήνας, 5ος αι. π.Χ.

1. Ημιτελής ναός του Διός
2. Ημιτελή Δικαστήρια
3.
Ποικίλη Στοά
4. Στοά του Ερμού
5.
Βωμός των δώδεκα Θεών
6. Στοά του Διός και άγαλμα

  7. Ναός του Ηφαίστου (Θησείον)
  8.
Βουλευτήριο
  9.
Μνημείο των Επωνύμων Ηρώων
10.
Θόλος
11.
Στρατηγείο
12. Νοτιοδυτική Κρήνη

13. Δικαστήρια της Ηλιαίας
14.
Νότια Στοά
15.
Νοτιοανατολική Κρήνη
16.
Νομισματοκοπείο
17.
Διαδρομή Παναθηναϊκής πομπής
18.
Πνύκα

19. ’ρειος Πάγος
20.
Ναός της Αθηνάς Νίκης
21.
Προπύλαια
22.
’γαλμα της Αθηνάς Προμάχου
23.
Ερέχθειον
24.
Παρθενών
25.
Βασιλική Στοά