ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΧΩΡΟ-Ταξιδεύοντας στη Μεσόγειο-Μουσικό υλικό

Πίσω

Οδηγίες για το δάσκαλο

Η γνωριμία με μια χώρα, πέρα από τις ανάγκες της συγκεκριμένης ενότητας για τις έννοιες της φυσικής γεωγραφίας, είναι σημαντικό να επεκτείνεται στην πολιτισμική της ταυτότητα και ιδιαιτερότητα. Το συγκεκριμένο μουσικό υλικό, που αναφέρεται στις μεσογειακές χώρες «που συμμετέχουν στο συνέδριο» έχει ακριβώς το στόχο να βοηθήσει τους μαθητές να προσεγγίσουν τον ιδιαίτερο μουσικό πολιτισμό της κάθε χώρας, αλλά και να ανακαλύψουν τις συγγένειες μεταξύ τους. Η προσέγγιση του μουσικού πολιτισμού γίνεται μέσα από τη διαδικασία ενεργητικής ακρόασης.
Ο «εκπρόσωπος» κάθε χώρας θα έχει την ευθύνη της χρήσης του μηχανήματος ακρόασης (CD) προκειμένου να ακουστούν τα μουσικά παραδείγματα της χώρας του. Επίσης θα βοηθήσει το δάσκαλο, αργότερα, κατά την πραγματοποίηση μουσικών δραστηριοτήτων. Πριν από την κάθε ακρόαση ο δάσκαλος θα εξηγήσει στα παιδιά-«συνέδρους» ότι τα συγκεκριμένα μουσικά παραδείγματα συνοδεύονται από πληροφορία που ο ίδιος, χωρίς να είναι ειδικός, θα προσπαθήσει να παρουσιάσει. Έτσι ο δάσκαλος αξιοποιώντας τις πληροφορίες που δίνονται για τη μουσική ταυτότητα κάθε χώρας, θα εξηγήσει στους μαθητές τι πρόκειται να ακούσουν και πώς το κάθε μουσικό παράδειγμα συνδέεται με τη χώρα από την οποία προέρχεται.
Για κάθε χώρα υπάρχει μια μικρή εισαγωγή στη μουσική της ταυτότητα, τις επιρροές που έχει δεχτεί και τα κύρια όργανα που χρησιμοποιούνται. Ο στόχος εδώ δεν είναι γνωστικός και οι πληροφορίες έχουν περιοριστεί σ' αυτές που βοηθούν στην καλύτερη κατανόηση της μουσικής ιδιαιτερότητας του υλικού. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να συνδέσει τις πληροφορίες με στοιχεία του μαθήματος της ιστορίας.
Ακολουθεί μια επιλογή χαρακτηριστικών μουσικών παραδειγμάτων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μουσικές δραστηριότητες. Η ακρόαση των παραδειγμάτων σκόπιμο είναι να επαναλαμβάνεται μερικές φορές με προσεκτική παρατήρηση έτσι ώστε να μπορούν να εκμαιεύονται και να εντοπίζονται από την τάξη τα στοιχεία που σχολιάζονται. Οι δραστηριότητες έχουν στόχο αφ' ενός την καλύτερη κατανόηση των παραδειγμάτων, αφ' ετέρου τη δημιουργική ενεργοποίηση των παιδιών. Οι περισσότερες από τις δραστηριότητες δεν απαιτούν δάσκαλο ειδικότητας και μπορούν να πραγματοποιηθούν από το γενικό δάσκαλο, ο οποίος μπορεί να τις διαμορφώσει ανάλογα με τις δυνατότητες της τάξης ή να επινοήσει και άλλες.
Τέλος θα πρέπει να επισημανθεί ότι το υλικό δεν καλύπτει όλο το μουσικό πολιτισμό κάθε περιοχής αλλά αποτελεί ένα υπόδειγμα ενός απλού και ενεργού τρόπου προσέγγισης του μουσικού πολιτισμού μιας χώρας. Ο εκπαιδευτικός εφ' όσον έχει διαθέσιμο και άλλο υλικό μπορεί να το χρησιμοποιήσει με αντίστοιχη προσέγγιση, όπως επίσης μπορεί να συλλέξει και αντίστοιχο υλικό για άλλες χώρες.

ΚΕΙΜΕΝΑ - ΕΡΕΥΝΑ
Κώστας Μόσχος
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Κώστας Μόσχος - Μένης Θεοδωρίδης

ΙΣΠΑΝΙΑ
1.
    
Φλαμένκο ............................................................... 5:30
2.
     Ρasodoble
................................................................. 2:42

ΑΙΓΥΠΤΟΣ
3.
    
Ταξίμι 1................................................................... 3:34
4.
    
Ταξίμι 2 και χορός......................................................2:06

ΜΑΡΟΚΟ
5.
    
Γιορτή σε χωριό ........................................................3:59
6.
    
Κομμάτι με γκιμπρί   ...................................................5:10
7.
    
Νοΰμπα (απόσπασμα)  ................................................4:30
8.
    
Μπλέντι (αστικό τραγούδι)  .........................................3:02

ΚΡΟΑΤΙΑ
9.
  Πόλκα του Πρίγκορσκ...................................................1:14

10.
  
Τα παιδιά του Μέντιμουρσκ   ......................................0:56
11.
   
Τραγούδι του Γάμου...................................................1:12
12.
   
Ποιμενικό τραγούδι Δαλματίας..................................... 1:20
13.
   
Χορός του Κρκ...........................................................1:24

 

ΙΤΑΛΙΑ

14.     Όμορφη Μπιόντα.......................................................1:45
15.
    
Τραλαλέρο Γένοβας....................................................2:39
16.
    
Ταραντέλλα Νάπολης..................................................3:04
17.
    
Τενόρες....................................................................1:10
18.
    
Χορός Σαρδηνίας  ......................................................3:11