Σεισμός! Και τώρα τι κάνουμε;

Ένας διασκεδαστικός τρόπος για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με την έννοια του σεισμού, χωρίς να τρομάξουν, είναι το παρακάτω βίντεο. Μια πρωτοβουλία και παραγωγή του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε & του Ο.Α.Σ.Π. [2002], με τη συμβολή των Ημισκούμπρια, που μπορεί να αποτελέσει την αφορμή για έρευνα και ενημέρωση σχετικά με αυτό το φυσικό φαινόμενο.  

Παραμυθένια Δημιουργία

Ένα παραμύθι που σε ταξιδεύει σε όλες τις Ηπείρους, μέσα από τα μάτια και τις γνώσεις των μικρών παιδιών. Χρειάστηκαν αρκετοί μήνες για να ολοκληρωθεί, γιατί σε αυτό τα παιδιά κατέγραφαν τις ιδέες τους, αφού πρώτα είχαν ολοκληρώσει το αντίστοιχο ψυχαγωγικό και εκπαιδευτικό τους ταξίδι σε κάποια Ήπειρο. Ένα έργο που θα το θυμόμαστε όλοι μας.

Επίσκεψη στο Θεματικό Πάρκο Ελληνικής Μυθολογίας

Στη ΔΕΘ (Περίπτερο 1) λειτουργεί το πρώτο και μοναδικό Θεματικό Πάρκο Ελληνικής Μυθολογίας: “Οι 12 Άθλοι του Ηρακλή”, που καταφέρνει να ταξιδέψει μικρούς και μεγάλους σε μια εποχή ηρώων και μυθικών τεράτων και να τους μαγέψει με τα ρομποτικά εκθέματα, που ζωντανεύουν το μύθο με ήχο και κίνηση. Η εκπαιδευτική εκδρομή που πραγματοποίησε το νηπιαγωγείο μας το Δεκέμβριο, αποτέλεσε για τα παιδιά μια συναρπαστική, βιωματική και διδακτική εμπειρία.

Παίζοντας με τους αριθμούς

Τα μικρά παιδιά διαμορφώνουν, τροποποιούν και δομούν ιδέες με τη συνεχή αλληλεπίδραση με το φυσικό και  κοινωνικό περιβάλλον. Αναπτύσσουν απλές μαθηματικές δεξιότητες με την εφαρμογή των ιδεών τους σε καθημερινές πράξεις και προβλήματα. Χειρίζονται απλές μαθηματικές έννοιες για να αντιληφθούν τη λογική καθημερινών πράξεων και προβλημάτων, ρωτούν γύρω από σχέσεις, σχέδια και ακολουθίες.

Σκοπός του προγράμματος των Μαθηματικών για το Νηπιαγωγείο είναι να υποβοηθήσει τα παιδιά, μέσα  από βιωματικές καταστάσεις να επεκτείνουν τις πρώτες μαθηματικές γνώσεις τους και να εφαρμόζουν οικείες μαθηματικές δομές σε νέες καταστάσεις. Να επεξεργάζονται και να αξιοποιούν νέα δεδομένα, να συγκρίνουν και να μετασχηματίζουν απλές σχέσεις και διαδικασίες με τη δοκιμή και τον έλεγχο. Να ενδιαφέρονται να επινοούν και να επιλύουν προβλήματα και να αξιοποιούν τη σύγχρονη τεχνολογία. Κατά τη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων, ομαδικά και ατομικά, τα παιδιά αναπτύσσουν ειδικές ικανότητες, όπως να  συγκρίνουν και να συσχετίζουν αντικείμενα, να αντιλαμβάνο­νται κάποιες ιδιότητες, σχέσεις  και συνδυασμούς και τέλος να μετρούν και να αναγνωρίζουν απλά σχήματα στο περιβάλλον.

Αποσαφηνίζεται ότι τα περισσότερα από τα στοιχεία αυτά τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας δεν τα «διδάσκονται», ούτε τα «μαθαίνουν» με την παραδοσιακή έννοια των όρων. Απλά, μέσα από ατομική αναζήτηση ή παιγνιώδεις διαδικασίες σε ένα σύνολο δράσεων και περιβαλλόντων, κάνουν μια αρχική
γνωριμία και έχουν μια πρώτη εμπειρία μαζί τους.

Αφού λοιπόν το παιχνίδι παίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση των παιδιών, παραθέτουμε παρακάτω επιτραπέζια παιχνίδια και ψυχοκινητικές δραστηριότητες, που έχουν χρησιμοποιήσει νηπιαγωγοί για την εκμάθηση της έννοιας του αριθμού.

Προλαμβάνοντας τη δημιουργία Μαθησιακών Δυσκολιών από το Νηπιαγωγείο

Στη σημερινή εποχή είναι ευρέως αποδεκτό, ότι όλοι οι γονείς επιθυμούν τα παιδιά τους να έχουν μια πολύ καλή ακαδημαϊκή απόδοση, μια και αυτή ενδέχεται να τους δώσει ένα καλύτερο μέλλον, πιο ευοίωνο με ανοικτούς δρόμους και ευκαιρίες για επιτυχία.

Μια μερίδα παιδιών όμως, θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες στο σχολικό πλαίσιο. Τα παιδιά αυτά, αν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ανήκουν στο ευρύτερο φάσμα των Μαθησιακών Δυσκολιών, θα καταφέρουν να αναπτύξουν αποτελεσματικές τεχνικές χειρισμού των δυσκολιών αυτών, όταν εντοπιστούν γρήγορα και ξεκινήσουν οι ενδεδειγμένες  παρεμβάσεις.

Έτσι, όσο πιο νωρίς εντοπιστούν οι δυσκολίες αυτές, τόσο πιο ευοίωνο προδιαγράφεται το μέλλον των παιδιών, τόσο στο μαθησιακό, όσο και σε άλλους τομείς. Το νηπιαγωγείο, ως χώρος εκπαίδευσης, αποτελεί ίσως το πιο σημαντικό σχολικό πλαίσιο, μια και σε αυτό εδραιώνονται οι βάσεις για την περαιτέρω σχολική ζωή ενός μαθητή. Παρέχει στα παιδιά πολλές ευκαιρίες ανάπτυξης, διερεύνησης, ανακάλυψης, παιχνιδιού και απόλαυσης. Είναι ένας χώρος στον οποίο μπορεί κανείς να εντοπίσει παιδιά τα οποία αντιμετωπίζουν δυσκολίες, χωρίς αυτή η διαδικασία να είναι επίπονη συναισθηματικά για τα παιδιά. Η παιγνιώδης αντίληψη των δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου προφυλάσσει σε μεγάλο βαθμό το παιδί και βοηθά πολύ τους εκπαιδευτικούς να εργαστούν, ώστε να ξεπεραστούν οι δυσκολίες του παιδιού σε μεγάλο βαθμό.

Στο νηπιαγωγείο δεν μπορεί κανείς να διαγνώσει ένα παιδί ότι παρουσιάζει Μαθησιακές Δυσκολίες, μια και οι Μαθησιακές Δυσκολίες, μπορούν να γίνουν διαγνώσιμες μετά την ηλικία των έξι ετών. Στο νηπιαγωγείο μπορούν όμως να εντοπιστούν δυσκολίες, για τις οποίες αν δεν γίνει παρέμβαση, μπορούν στη συνέχεια να μετατραπούν σε μαθησιακού τύπου δυσκολίες, κατά τη φοίτηση του παιδιού στη Δημοτική Εκπαίδευση. Διαβάστε περισσότερα “Προλαμβάνοντας τη δημιουργία Μαθησιακών Δυσκολιών από το Νηπιαγωγείο”