Ο εθισμός στο Διαδίκτυο

Ο ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

 

Ο εθισμός στο Διαδίκτυο (internet addiction) μια σχετικά νέα μορφή εξάρτησης, προτάθηκε ως όρος πρώτη φορά από τον Goldberg (1995) και έγινε δημοφιλής με την καινοτόμο έρευνα της Young (1996), αναφέρεται στην «καταναγκαστική, υπερβολική χρήση του διαδικτύου και τον εκνευρισμό ή δυσθυμική συμπεριφορά που παρουσιάζεται κατά τη στέρησή της» (Mitchell, 2000). Συνηθέστερη ορολογία πέρα από τον εθισμό στο Διαδίκτυο (Internet Addiction Disorder - IAD) είναι επίσης οι "Pathological Internet Use" (Παθολογική χρήση του διαδικτύου)», "Problematic Internet Use" (Προβληματική χρήση του διαδικτύου), "Excessive Internet Use" (Υπερβολική χρήση του διαδικτύου) και "Compulsive Internet Use" (Καταναγκαστική χρήση του διαδικτύου) (Widyanto & Griffiths, 2006).

Το φαινόμενο συνήθως εμφανίζεται αρχικά σε εφήβους κατά την πρώιμη εφηβεία (10-14 ετών) ή και σε μικρότερη ακόμη ηλικία. Είναι πιο έντονο κατά την μέση εφηβεία (15-17 ετών), κατά την οποία οι έφηβοι πειραματίζονται και σταδιακά αυτονομούνται, καθώς και κατά την όψιμη εφηβεία (> 17 ετών). Οι περισσότεροι εξαρτημένοι έφηβοι ασχολούνται με ηλεκτρονικά διαδικτυακά παιχνίδια στο σπίτι ή τα internet cafe. Ένας ακόμα πληθυσμός υψηλού κινδύνου είναι αυτός των φοιτητών, οι οποίοι καλούνται πολλές φορές για πρώτη φορά να οριοθετήσουν οι ίδιοι τη χρήση Διαδικτύου στην οποία προβαίνουν, μακριά από οικογενειακό έλεγχο αλλά και χωρίς το ξεκάθαρα δομημένο πλαίσιο υποχρεώσεων του σχολείου μέσης εκπαίδευσης. 

Είναι γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να «βυθίζονται» στο μαγικό κόσμο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Σε παιχνίδια αυτού του είδους, παίκτες από όλο το κόσμο συναντιούνται σε έναν ψηφιακό κόσμο και ανάλογα με το είδος του παιχνιδιού είτε συνεργάζονται είτε συγκρούονται ως αντίπαλοι. Αυτό όμως μπορεί να επιδράσει αρνητικά στην ψυχοσύνθεση του ατόμου διότι αποκτά «ψηφιακούς» φίλους (τους οποίους πολλές φορές δεν γνωρίζει ούτε καν ονομαστικά καθώς σε αυτά τα παιχνίδια χρησιμοποιούνται ψευδώνυμα) στους οποίους μπορεί να παρουσιάσει έναν διαφορετικό χαρακτήρα, πιο ισχυρό από τον πραγματικό. Ιδιαίτερα αν κάποιος δεν είναι ικανοποιημένος από την ζωή του, πολύ εύκολα μπορεί να πέσει στην παγίδα του εικονικού κόσμου και να προτιμήσει την ψεύτικη από την πραγματική του ζωή. Έτσι λοιπόν δημιουργείται ένας εθισμός σε αυτά τα παιχνίδια διότι το άτομο δεν επιθυμεί να εγκαταλείψει αυτόν τον ιδανικό χαρακτήρα που έχει υλοποιήσει.

Ο εθισμός στα διαδικτυακά παιχνίδια δεν συναντάται μόνο σε ενήλικες αλλά και σε ανήλικους. Σύμφωνα με μια έρευνα η χρήση του διαδικτύου μεταξύ των εθισμένων εφήβων γίνεται στο σπίτι 79%, σε Ίντερνετ καφέ 67% και στο σχολείο 17%. Οι επιπτώσεις σε αυτούς του έφηβους είναι πολλές όπως :

  • Βίαιη-αντιδραστική συμπεριφορά προς τους γονείς στην προσπάθεια οριοθέτησης της χρήσης του διαδικτύου.
  • Απότομη πτώση της σχολικής επίδοσης.
  • Αποδιοργάνωση σε επίπεδο καθημερινότητας.

Οι παθολογικές συμπεριφορές που παρατηρούμε, από τον εθισμό στο Διαδίκτυο  συνήθως είναι:

  • Εθισμός στις διαδικτυακές σχέσεις: Υπερβολική ανάμειξη σε διαδικτυακές διαπροσωπικές σχέσεις.
  • Καθαροί καταναγκασμοί: Έμμονή στο τζόγο, στις αγορές ή στις συναλλαγές ημέρας.
  • Υπερβολική αναζήτηση πληροφοριών: καταναγκαστική περιήγηση (σερφάρισμα) στο διαδίκτυο ή καταναγκαστικές αναζητήσεις σε βάσεις δεδομένων.
  • Εθισμός σε συγκεκριμένη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών που επεκτείνεται στο διαδίκτυο: Εμμονή στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, κακοποίηση άλλων και μέσω διαδικτύου.



 

Εορτολόγιο

Ρολόι