Η ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Μπορούμε να υποκλιθούμε μπροστά στην «φαντασία» της φύσεως και να θεωρήσουμε τους εαυτούς μας τυχερούς,  που έχουμε έμμεση επαφή μαζί της, έστω και μέσω φωτογραφιών.

Νομίζω πως θα συμφωνήσετε αν δείτε αυτές τις φωτογραφίες.

ΨΥΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ

Ορισμός και σκοπός των ψυκτικών μέσων

 

Ψυκτικό μέσο είναι κάθε ουσία που χρησιμοποιείται για να μεταφέρει τα ποσά θερμότητας που απαιτούνται κατά τη διαδικασία της ψύξης, από

χώρους χαμηλής θερμοκρασίας σε χώρους υψηλότερης θερμοκρασίας. Ετσι το ψυκτικό μέσο χρησιμεύει σαν φορέας της μεταφερόμενης θερμό­τητας, σε μια ψυκτική εγκατάσταση.

Τα ψυκτικά μέσα είναι ρευστά, που σε μια ψυκτική διάταξη απορρο­φούν και αποβάλλουν θερμότητα, κυρίως αλλάζοντας φάση. Με άλλα λό­για, κατά τη διάρκεια μιας ψυκτικής διαδικασίας απορροφούν θερμότητα και ατμοποιούνται και κατόπιν αποβάλλουν θερμότητα και συμπυκνώνο­νται.

Επομένως, τα ψυκτικά μέσα είναι ρευστά, που κυκλοφορούν σε μια ψυ­κτική διάταξη και πρέπει να μπορούν:

  1. Να εξατμίζονται, απορροφώντας θερμότητα, όταν βρίσκονται σε θερμο-
    κρασία χαμηλότερη από το περιβάλλον τους.
  2. Να συμπιέζονται, ώστε να αυξάνεται η πίεση και η θερμοκρασία τους.
  3. Να συμπυκνώνονται, αποβάλλοντας θερμότητα προς ένα περιβάλλον
    χαμηλότερης θερμοκρασίας απ” αυτήν που γίνεται η συμπύκνωση.

Τα ψυκτικά ρευστά εργάζονται μέσα στην ψυκτική διάταξη (σε κλειστό κύκλωμα) και έτσι, σε κανονική λειτουργία, δεν διαρρέουν προς την ατμόσφαιρα.

Ντίζελ: Το ΕΝΑΥΣΜΑ… για το όχημα

Το πιστόνι ανάφλεξης ενός ασιάτη έδωσε στον Ρούντολφ Ντίζελ την ιδέα που κατέστησε δυνατή τη δημιουργία της πρώτης μηχανής εσωτερικής καύσης με ανάφλεξη από συμπίεση. 

 

πιστόνι

Ποιος θα το πίστευε ότι οι κινητήρες ντίζελ έλκουν την καταγωγή από μια πρωτόγονη εφεύρεση;

 

 

Το χτυπητήρι της ανάφλεξης

Ο Carl Paul Gottfried Linde (11 Ιουνίου 1842 – 16 Νοεμβρίου 1934) μας είναι εν πολλοίς άγνωστος. Μόνον όσοι σπουδάζουν ψυκτικοί μαθαίνουν ότι είναι ο πατέρας της ψύξης και των τεχνολογιών διαχωρισμού των αερίων. Επίσης, οι φοιτητές του Πολυτεχνείου του Μονάχου μαθαίνουν ότι αυτός ο ευπατρίδης υπήρξε καθηγητής του σχολείου τους και μέλος της Βαυαρικής Ακαδημίας Επιστημών που το 1897 χρίστηκε ιππότης ? Ritter von Linde ? για την παραγωγή των πρώτων ψυγείων του πλανήτη. Αλλά μόνον όσοι σπουδάζουν τα της αυτοκινητομηχανικής έχουν ακούσει το πώς συνέβαλε, ασυνείδητα, στον σχεδιασμό των κινητήρων ντίζελ.

Ηταν στη δεκαετία του 1880 όταν ο Herr Doktor επέστρεψε στο Μόναχο έπειτα από ένα πολύμηνο επιμορφωτικό ταξίδι στη ΝΑ Ασία. Ηταν εξαντλημένος, αλλά όφειλε να κάνει μια διάλεξη σχετικά με τους καρπούς του ταξιδιού του. Ξεκίνησε την ομιλία του στο κατάμεστο αμφιθέατρο, αλλά κάπου στα μισά ένιωσε ότι για να αντεπεξέλθει στο υπόλοιπο θα χρειαζόταν μια… τζούρα νικοτίνης. Σταμάτησε λοιπόν την ομιλία του, έβγαλε την καπνοσακούλα του, έστριψε ένα τσιγάρο και, για να το ανάψει, έβγαλε από την τσέπη του ένα ξύλινο πιστόνι. Ηταν το «Api Lantak», το δώρο ενός φύλαρχου από το νησί Πενάνγκ των Στενών της Μαλάκκας (μεταξύ Μαλαισίας και Σουμάτρας). Οι φοιτητές τον είδαν έκπληκτοι να σπρώχνει βίαια το ξύλινο έμβολο μέσα στον ξύλινο κύλινδρο, να το βγάζει και να… ανάβει το τσιγάρο του. Από πού είχε προκύψει η φωτιά; Πολλοί είπαν ότι ήταν κάποιο ταχυδακτυλουργικό κόλπο, αλλά ο φοιτητής Rudolf Diesel ήταν μάλλον ο μόνος που έπεσε σε βαθιά περίσκεψη για το τι συνέβη μέσα στο ξύλινο πιστόνι. Το ερώτημα αν η ίδια θερμοδυναμική διεργασία που προκάλεσε ανάφλεξη στο τέρμα του ξύλινου κυλίνδρου μπορούσε να αναφλέξει το καύσιμο σε μια μηχανή εσωτερικής καύσης, του καρφώθηκε.

Τα αμέσως επόμενα χρόνια ο Rudolf Diesel θα γινόταν στενός συνεργάτης του Carl Linde και θα έφθανε να αναλάβει γενικός διευθυντής του ψυκτικού εργοστασίου του. Καθώς όμως οι εκεί ευρεσιτεχνίες που ανέπτυσσε ανήκαν όλες στο εργοστάσιο, συνέχισε να πειραματίζεται με «αλλότριες τεχνολογίες», όπως αυτές των κινητήρων.

Το ότι η συμπίεση ενός αερίου σε κλειστό θάλαμο οδηγεί στην υπερθέρμανσή του ήταν γνωστό από το 1809, όταν το απέδειξε πειραματικά ο Γάλλος Joseph Gay-Lussac. Αλλά ως τα χρόνια του Diesel ο κόσμος μας γνώριζε μόνο τις ατμομηχανές, που είχαν τη φτωχή απόδοση του 6% – 10%. Το 1879 ο Γερμανός Karl Benz είχε πλέον πατεντάρει έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης δύο κύκλων που μετεξέλιξε σε βενζινοκινητήρα τεσσάρων κύκλων και τοποθέτησε στα αυτοκίνητά του από το 1885. Η απόδοσή του; Μόλις 12%.

Στις 23 Φεβρουαρίου του 1893 ήρθε η ώρα του Diesel. Την ημέρα εκείνη παρέλαβε το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας του για την πρώτη μηχανή εσωτερικής καύσης με ανάφλεξη από συμπίεση, που είχε και την πρωτόγνωρη θεωρητική απόδοση του 75%! Το «χτυπητήρι του φυλάρχου της Μαλάκκας» αποδείχτηκε ότι έκανε καλά τη δουλειά του.

 

Για λεπτομερή παρουσίαση της εξέλιξης των κινητήρων και της σχέσης τους με τα «πιστόνια της φωτιάς» δείτε το ντοκυμαντέρ του 1952, «Diesel Story»