2.2 ΔΙΑΤΑΞΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ Έννοια της διάταξης Οι έννοιες «μεγαλύτερος από», «μικρότερος από», που είναι γνωστές από το Γυμνάσιο, ορίστηκαν ως εξής:
Έτσι ο αρχικός ορισμός γράφεται ισοδύναμα: Γεωμετρικά η ανισότητα α > β σημαίνει ότι, πάνω στον άξονα των πραγματικών ο αριθμός α είναι δεξιότερα από τον β .
Αν για τους αριθμούς α και β ισχύει α > β ή α = β , τότε γράφουμε α > β και διαβάζουμε: «α μεγαλύτερος ή ίσος του β». |
Από την τελευταία εύκολα προκύπτουν και οι ισοδυναμίες: α2 + β2 = 0 <=> α = 0 και β = 0 |
Ιδιότητες των ανισοτήτων Στηριζόμενοι στην ισοδυναμία
α > β <=> α – β > 0, μπορούμε να αποδείξουμε τις παρακάτω ιδιότητες των ανισοτήτων: 1.
2.
3.
Η ιδιότητα 3. ισχύει και για περισσότερες ανισότητες. Συγκεκριμένα:
Στη συνέχεια θα αποδείξουμε και την παρακάτω ιδιότητα. |
ΑΠΟΔΕΙΞΗ
Με τη βοήθεια της παραπάνω ιδιότητας θα αποδείξουμε τώρα ότι: Για θετικούς αριθμούς α, β και θετικό ακέραιο ν ισχύει η ισοδυναμία: α = β <=> αν = βν |
ΑΠΟΔΕΙΞΗ
Άρα, α = β. |
ΣΧΟΛΙΑ 1ο Σύμφωνα με την ιδιότητα 3, αν δυο ανισότητες της ίδιας φοράς τις προσθέσουμε κατά μέλη, προκύπτει ανισότητα της ίδιας φοράς. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με την αφαίρεση. Για παράδειγμα, είναι
10 > 6 και 7 > 2, αλλά 10 – 7 < 6 – 2 . |
Διαστήματα Το σύνολο των πραγματικών αριθμών x με α ≤ x ≤ β λέγεται κλειστό διάστημα από α μέχρι β και συμβολίζεται με [α, β].
Τέλος, υπό μορφή διαστήματος,
Με ανάλογο τρόπο ορίζονται και τα διαστήματα (α, +∞) και (–∞, α). Τα σύμβολα +∞
και –∞, που διαβάζονται «συν άπειρο» και «πλην άπειρο» αντιστοίχως, δεν παριστάνουν πραγματικούς αριθμούς. |
|
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ 1η Να αποδειχθεί ότι : i) Αν α, β ομόσημοι αριθμοί, τότε ii) Για όλους τους πραγματικούς αριθμούς α, β ισχύει iii) Αν α > 0, τότε ΑΠΟΔΕΙΞΗ i) Αφού α, β είναι ομόσημοι αριθμοί έχουμε αβ > 0 . Επομένως ισχύει:
ii) Έχουμε: α2 + β2 ≥ 2αβ <=> α2 + β2 – 2αβ ≥ 0 (α – β)2 ≥ 0, που ισχύει iii) Έχουμε: |
1η Αν και να αποδειχθεί ότι: –11 < 8x –12y + 3 < 17 ΑΠΟΔΕΙΞΗ Από την ανισότητα έχουμε διαδοχικά:
Ομοίως από την έχουμε διαδοχικά:
Προσθέτουμε τώρα κατά μέλη τις ανισότητες (1) και (2), που έχουν την ίδια φορά, και έχουμε: –14 < 8x –12y < 14, οπότε θα ισχύει: –14 + 3 < 8x –12y + 3 < 14 + 3 Άρα –11 < 8x –12y + 3 < 17 |
Ασκήσεις
|