2.4 ΡΙΖΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ

Τετραγωνική ρίζα μη αρνητικού αριθμού

Στο Γυμνάσιο μάθαμε την έννοια της τετραγωνικής ρίζας μη αρνητικού αριθμού και τις ιδιότητές της. Συγκεκριμένα μάθαμε ότι:

ΟΡΙΣΜΟΣ

H τετραγωνική ρίζα ενός μη αρνητικού αριθμού α συμβολίζεται με pic094 και είναι ο μη αρνητικός αριθμός που, όταν υψωθεί στο τετράγωνο, δίνει τον α.

Μπορούμε επομένως να πούμε ότι:
Αν α > 0, η pic094 παριστάνει τη μη αρνητική λύση της εξίσωσης x2 = α .

Για τις τετραγωνικές ρίζες μη αρνητικών αριθμών γνωρίσαμε τις παρακάτω ιδιότητες:

pic095

ν–οστή ρίζα μη αρνητικού αριθμού

Ας υποθέσουμε ότι θέλουμε να κατασκευάσουμε μια κυβική δεξαμενή χωρητικότητας 64 κυβικών μέτρων και ζητάμε την πλευρά της. Αν x μέτρα είναι η πλευρά της δεξαμενής, τότε ο όγκος της θα είναι x3 κυβικά μέτρα και επομένως θα ισχύει: x3= 64.
Αναζητούμε λοιπόν έναν αριθμό x που, όταν υψωθεί στον κύβο, θα μας δώσει 64. Ο αριθμός αυτός, αφού παριστάνει μήκος, πρέπει να είναι θετικός. Με δοκιμές βρίσκουμε ότι ο ζητούμενος αριθμός είναι ο 4, διότι 43 = 64 . Ο αριθμός 4 λέγεται τρίτη ρίζα του 64 και συμβολίζεται με pic098.
Δηλαδή pic098 = 4 . Η τρίτη ρίζα ενός αριθμού λέγεται και κυβική ρίζα του αριθμού αυτού.
Γενικεύοντας τώρα τα παραπάνω για κάθε θετικό ακέραιο ν, δίνουμε τον ακόλουθο ορισμό.

pic096

pic097

ΟΡΙΣΜΟΣ

Η ν–οστή ρίζα ενός μη αρνητικού αριθμού α συμβολίζεται με pic099 και είναι ο μη αρνητικός αριθμός(1) που, όταν υψωθεί στην ν, δίνει τον α.

Επίσης γράφουμε

pic0100

Μπορούμε επομένως να πούμε ότι:
Αν α ≥ 0, τότε η pic0100b παριστάνει τη μη αρνητική λύση της εξίσωσης xν = α .

ΣΧΟΛΙΟ
Είναι 104 = 10000, οπότε pic0101 = 10. Είναι επίσης και (–10)4 = 10000. Όμως, δεν επιτρέπεται να γράφουμε pic0101 = –10, αφού, σύμφωνα με τον παραπάνω ορισμό, η pic0101 είναι η μη αρνητική λύση της εξίσωσης x4 = 10000.

(1)Αποδεικνύεται ότι υπάρχει και είναι μοναδικός

Ιδιότητες των ριζών

Από τον ορισμό της ν–οστής ρίζας ενός μη αρνητικού αριθμού α , συμπεραίνουμε αμέσως ότι:

— Αν α ≥ 0, τότε:
pic0103
— Αν α ≤ 0 και ν άρτιος, τότε:
pic0103

Για παράδειγμα:

pic0104

Ισχύουν όμως και οι ακόλουθες ιδιότητες, από τις οποίες οι δύο πρώτες είναι ανάλογες των ιδιοτήτων της τετραγωνικής ρίζας:

Αν α, β ≥ 0, τότε:


pic0105

ΑΠΟΔΕΙΞΗ
1. Έχουμε:
pic0109

, που ισχύει.

2. Αποδεικνύεται όπως και η 1.

3. Έχουμε:
pic0110

4. Έχουμε:pic0111

ΣΧΟΛΙΟ
Η ιδιότητα 1. ισχύει και για περισσότερους από δυο μη αρνητικούς παράγοντες.
Συγκεκριμένα, για μη αρνητικούς αριθμούς α1, α2, ... , ακ ισχύει:
pic0112
Στην ειδική μάλιστα περίπτωση που είναι α1 = α2 = ... = ακ = α > 0, ισχύει:
pic0113
οπότε, λόγω της ιδιότητας 1, για α , β ≥ 0 έχουμε
pic0114

Δυνάμεις με ρητό εκθέτη

Στη συνέχεια θα ορίσουμε παραστάσεις της μορφής αμ/ν , όπου α > 0, μ ακέραιος και ν θετικός ακέραιος, τις οποίες θα ονομάσουμε δυνάμεις με ρητό εκθέτη. Ο ορισμός θα γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να διατηρούνται οι γνωστές μας ιδιότητες των δυνάμεων με ακέραιο εκθέτη.
Τι θα πρέπει, για παράδειγμα, να σημαίνει το 32/5; Αν απαιτήσουμε να ισχύει η ιδιότητα pic0115 και για δυνάμεις με ρητό εκθέτη, τότε θα είναι
pic0116 Άρα πρέπει ο 32/5 να είναι λύση της εξίσωσης x5 = 32.
Δηλαδή πρέπει να είναι pic0117.
Γενικά:

ΟΡΙΣΜΟΣ

Αν α > 0, μ ακέραιος και ν θετικός ακέραιος, τότε ορίζουμε:

pic0118

Επιπλέον, αν μ, ν θετικοί ακέραιοι, τότε ορίζουμε 0μ/ν. Για παράδειγμα:
pic0119

Με τη βοήθεια των ιδιοτήτων των ριζών αποδεικνύεται ότι οι ιδιότητες των δυνάμεων με ακέραιο εκθέτη ισχύουν και για δυνάμεις με ρητό εκθέτη. Το γεγονός αυτό διευκολύνει το λογισμό με τα ριζικά. Έτσι έχουμε για παράδειγμα είναι:
pic0120

ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

Αν α και β είναι μη αρνητικοί αριθμοί, να αποδειχθεί η ισοδυναμία:
pic0121

ΑΠΟΔΕΙΞΗ

Έχουμε:
pic0122
<=> α < β , που ισχύει.

Να τραπούν οι παραστάσεις σε ισοδύναμες, χωρίς ριζικά στους παρονομαστές:
pic0123

ΛΥΣΗ

Έχουμε:
pic0124
pic0125
pic0126

Να αποδειχθεί ότι:
pic0127

ΑΠΟΔΕΙΞΗ

Έχουμε:
pic0128

Ασκήσεις

Α' ΟΜΑΔΑΣ
1. Να υπολογίσετε τις ρίζες:
pic0129
2. Να γράψετε τις παρακάτω παραστάσεις χωρίς ριζικά
pic0130
3. Να αποδείξετε ότι:
pic0131
4. Να αποδείξετε ότι:
pic0132
5. Να αποδείξετε ότι:
pic0133
6. Να αποδείξετε ότι:
pic0134
7. Να αποδείξετε ότι:
pic0135
8. Να αποδείξετε ότι:
pic0136
9. Να αποδείξετε ότι:
pic0137
10. Να μετατρέψετε τις παρακάτω παραστάσεις σε ισοδύναμες με ρητούς παρανομαστές:
pic0138
11. Να αποδείξετε ότι:
αφού αναλύσετε τα υπόριζα σε γινόμενα πρώτων παραγόντων.
pic0139
B' ΟΜΑΔΑΣ
1. i) Να αποδείξετε ότι:
pic0140
ii) Αν α, β > 0 να αποδείξετε ότι
pic0141
2. i) Να βρείτε τα αναπτύγματα των
pic0142
ii) Να αποδείξετε ότι:
pic0143
3. i) Να αποδείξετε ότι ο αριθμός είναι ρητός pic0144
ii) Αν α θετικός ρητός, να αποδείξετε ότι οpic0145είναι ρητός.
4. Να αποδείξετε ότι:
pic0146
5. Σε ένα ορθογώνιο τρίγωνο οι κάθετες πλευρές του είναι AB = pic094cκαι ΑΓ = pic0147b
i) Να υπολογίσετε την υποτείνουσα ΒΓ του τριγώνου.
ii) Με τη βοήθεια της τριγωνικής ανισότητας να αποδείξετε ότι:

pic0149b< pic094c + pic0147b

iii) Για μη αρνητικούς αριθμούς α και β , να αποδείξετε ότι pic0149b < pic094c + pic0147b. Πότε ισχύει η ισότητα;

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Ο «διπλασιασμός του τετραγώνου», δηλαδή η κατασκευή ενός τετραγώνου με εμβαδόν διπλάσιο ενός άλλου δοθέντος τετραγώνου, μπορεί να γίνει με μια απλή «γεωμετρική» κατασκευή. Λέγοντας «γεωμετρική» κατασκευή εννοούμε κατασκευή με χάρακα και διαβήτη.

pic0166

Ωστόσο, η πλευρά β, του τετραγώνου με το διπλάσιο εμβαδόν, δεν προκύπτει από την πλευρά α με πολλαπλασιασμό επί ρητό αριθμό. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει ευθύγραμμο τμήμα (ως μονάδα μέτρησης) με το οποίο μπορούμε να μετρήσουμε ακριβώς τα δυο αυτά τμήματα, πλευρά και διαγώνιο τετραγώνου. Η απόδειξη της ύπαρξης άρρητων αριθμών θεωρείται μια από τις σπουδαιότερες ανακαλύψεις των Πυθαγορείων. (Πυθαγόρας: 6ος π. Χ. αιώνας). Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν μια βαθιά πίστη ότι πάντοτε δυο ευθύγραμμα τμήματα έχουν κοινό μέτρο. Γι’ αυτό, στα πλαίσια της εποχής εκείνης, η ανακάλυψη αυτή των Πυθαγορείων δεν ήταν απλά και μόνο μια ενδιαφέρουσα μαθηματική πρόταση, αλλά σήμαινε την ανατροπή θεμελιωδών φιλοσοφικών αντιλήψεων για τον κόσμο και τη φύση.

Ήταν κεντρική αντίληψη των Πυθαγορείων ότι η ουσία κάθε όντος μπορεί να αναχθεί σε φυσικούς αριθμούς. Ο νεοπυθαγόρειος Φιλόλαος γύρω στα 450 π.Χ., έγραφε:

«Πραγματικά το καθετί που γνωρίζουμε έχει έναν αριθμό (δηλαδή φυσικό). Αλλιώς θα ήταν αδύνατο να το γνωρίσουμε και να το καταλάβουμε με τη λογική. Το ένα είναι η αρχή του παντός».

Η ανακάλυψη λοιπόν ότι υπάρχουν μεγέθη και μάλιστα απλά, όπως η υποτείνουσα τετραγώνου, τα οποία δεν μπορούν να εκφραστούν στα πλαίσια των φυσικών αριθμών, θεωρήθηκε αληθινή συμφορά για την πυθαγόρεια φιλοσοφία. Χαρακτηριστικοί είναι οι θρύλοι που περιβάλλουν το γεγονός αυτό. Κατά έναν από αυτούς, η ανακάλυψη της ύπαρξης των άρρητων αριθμών έγινε από τον πυθαγόρειο Ίπασσο, όταν αυτός και άλλοι Πυθαγόρειοι ταξίδευαν με πλοίο. Η αντίδραση των Πυθαγορείων ήταν να πνίξουν τον Ίπασσο και να συμφωνήσουν μεταξύ τους να μη διαδοθεί η ανακάλυψη προς τα έξω.

Η υπέρβαση των «δυσκολιών» που φέρνει στα Μαθηματικά η ύπαρξη άρρητων αριθμών, κατέστη δυνατή από τον Εύδοξο (360 π.Χ.) με την ιδιοφυή «θεωρία των Λόγων». Η απόδειξη για το ότι ένας συγκεκριμένος αριθμός είναι άρρητος είναι ένα πρόβλημα που απαιτεί πολλές φορές πολύπλοκούς συλλογισμούς.