Ιστοσελίδα της Λυσσαρέας Αρκαδίας

Home Δημοτικό Τραγούδι Αρχαία Ηραία Μαθητικό Βήμα Παραδοσιακή Μαγειρική Συνδέσεις

 





ΣΩΖΟΜΕΝΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  
Γράφει και προσεγγίζει ο Γιώργος Ιωαννίδης
 





Α.    ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ 5ο ΑΙΩΝΑ μ.Χ.
Μέχρι τις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. η Αθήνα διατηρεί πολλά στοιχεία από την αρχαία αίγλη. Είναι τόπος συνάντησης φιλοσόφων και τα Ιερά της - ανακαινισμένα από τον Αυτοκράτορα Αδριανό και τον φιλόσοφο Ηρώδη τον Αττικό  - δέχονται καθημερινά πλήθος προσκυνητών και μαθητών που φοιτούν στις φιλοσοφικές σχολές. Η Χριστιανική κοινότητα των Αθηνών ζει αρμονικά με τους μη χριστιανούς. Την διοικεί ο Επίσκοπος που είναι μορφωμένος (φιλόσοφος, ρήτωρ) και κατά κανόνα προέρχεται από την άρχουσα τάξη. Ο Διονύσιος και ο Ιερόθεος μάλιστα οι δύο πρώτοι Επίσκοποι των Αθηνών, ήταν αρεοπαγίτες (μέλη του Ανωτάτου Δικαστηρίου - του Αρείου Πάγου),

Μετά τον θάνατο του Επισκόπου Λεωνίδη (250 μ.Χ.) φαίνεται ότι η
Αθήνα διαισθάνθηκε κάποιον άμεσο κίνδυνο ή απειλή. Στο Συναξαριστή του Αγίου Λεωνίδη διαβάζουμε: «Σκότος συνέσχε τας Αθήνας αθρόον...»..Ίσως από τότε οι Αθηναίοι διαισθάνονταν τον όλεθρο που ζύγωνε με την κάθοδο των Ερούλων (267). Αν και ο Επώνυμος Άρχων Δέξιππος έδειξε μεγάλο θάρρος και οργάνωσε την άμυνα της πόλης, όμως οι καταστροφές που προξένησε ο περίεργος αυτός λαό των Ερούλων ήταν μεγάλες.
Έβαλαν φωτιά σε κτήρια, λεηλάτησαν την Αγορά και κατέστρεψαν το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Τό τεῖχος ὅμως τούς ἐμπόδισε καί δέν μπόρεσαν να μπουν στην Ακρόπολη. Ἀναγκάστηκαν νά φύγουν προς την Κόρινθο.

Την αποκατάσταση των ζημιών ανέλαβε αργότερα ο
«Corector Αχαΐας»,(κρατικός ὑπάλληλος ἡ ἕδρα τοῦ ὁποίου ἥταν στήν Κόρινθο). ώστε το 379 ο Γρηγόριος ο Θεολόγος να μπορεί να ονομάζει την Αθήνα «το των λόγων έδαφος» (= χώρος συγκέντρωσης ρητόρων) και  «Αθήνας χρυσάς».(Επιτάφιος εις Μέγαν Βασίλειον 14.1.8). Το «Βαλανειον του Αδριανού» στις όχθες ενός παραποτάμου του Ιριδανού δεν είναι γνωστό πότε εγκαταλείφθηκε - πάντως τον 8ο αιώνα με έξοδα της αυτοκράτειρας Ειρήνης της Αθηναίας στο χώρο του μη χρησιμοποιούμενου βαλανείου οικοδομήθηκε μικρός ναός.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει
η επιδρομή των Γότθων του Αλάριχου εναντίον των Αθηνών (396). Κατά το "Χρονικό" «οι Γότθοι όταν έφθασαν έξω από την Αθήνα είδαν να περιφέρεται στην πόλη και επάνω στο τείχος η Θεά Αθηνά με πλήρη πολεμική στολή. Ο αρχηγός τους ο Αλάριχος φοβήθηκε, έλυσε την πολιορκία και ζήτησε άδεια να επισκεφθεί τον Παρθενώνα και να προσκυνήσει το άγαλμα της θεάς. Στην Αγορά των Αθηνών θαύμασε τις κρήνες και τα λουτρά. Προσέφερε πλούσια δώρα και αποχώρησε με πορεία προς την Πελοπόννησο».

 
ΛΥΧΝΑΡΙΑ 4ου - 5ου αι. μ.Χ.

Ο Μέγας Βασίλειος και ο Γρηγόριος Θεολόγος,  αν και αφιερώνουν εκτενή αποσπάσματα των λόγων και των επιστολών τους για την Αθήνα, όμως δεν κάνουν καμία αναφορά στη χριστιανική κοινότητα και στον επίσκοπό της. Απλά δεν χρειάστηκε να αναφέρουν τίποτε. Αν η εκκλησία των Αθηνών αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα οι Πατέρες ασφαλώς θα το ανέφεραν. Φαίνεται λοιπόν - όπως δείχνουν και τα αρχαιολογικά ευρήματα - ότι η κοινότητα ζούσε ήσυχα. Τα ίδια εργαστήρια που κατασκεύαζαν πήλινα λυχνάρια με παράσταση της Αθηνάς Προμάχου, έπαιρναν και παραγγελίες για λυχνάρια με χριστιανικές παραστάσεις (όπως αυτά που βρέθηκαν στην Αρχαία Αγορά).

 
ΟΡΦΕΑΣ ΚΑΙ ΚΑΛΟΣ ΠΟΙΜΗΝ
 4ος-5ος αι. μ.Χ.

Αθηναίοι Χριστιανοί που ήθελαν να διακοσμήσουν το σπίτι τους μεταποιούσαν πολλές φορές παλαιότερα γλυπτά όπως τον Ορφέα που παίζει μουσική πλαισιωμένος από θηρία, δίνοντάς τους χριστιανικούς συμβολισμούς (ο Χριστός με το λόγο του τιθασεύει τα πάθη). Τα ίδια εργαστήρια που δέχονταν παραγγελίες για ειδώλια, δέχονταν και χριστιανικές παραγγελίες για τον Καλό Ποιμένα (στον τύπο του Ερμή Μοσχοφόρου)όπως τα ευρήματα που εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών. Υπήρχαν και πολλοί χριστιανοί - ίσως πτωχοί - που χρησιμοποιούσαν σκεύη με απλή παράσταση σταυρού χωρίς ιδιαίτερη καλλιτεχνική αξία. Όμως τα ευρήματα που έχουν ανακοινωθεί μέχρι σήμερα δεν είναι αρκετά να σχηματίσουμε γνώμη για τη δράση της Εκκλησιαστικής ηγεσίας στην άμυνα που οργάνωσε ο Δέξιππος εναντίον των Ερούλων - και αργότερα στην άμυνα εναντίον του Αττίλα. Άγνωστη επίσης παραμένει η θέση του Επισκοπείου, του Βαπτιστηρίου και των εκκλησιαστικών ευαγών ιδρυμάτων μέχρι τον 5ο αι. Η έλλειψη ειδήσεων έδωσε αφορμή σε ερευνητές να υποθέσουν ότι οι Χριστιανοί τελούσαν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα εκτός των τειχών σε απομακρυσμένες τοποθεσίες. Η υπόθεση αυτή αν και χωρίς ερείσματα δεν είναι εύκολο να διαψευστεί.
 


ΤΕΤΡΑΚΟΓΧΟ
"ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΝΑΓΙΑ" -5ος αι. μ.Χ.

 Η Αθηναΐς στα μέσα του 5ου αιώνα όταν έγινε αυτοκράτειρα τίμησε την Αθήνα και την κόσμησε  με λαμπρά κτήρια. Είναι γνωστή από τις πηγές η δωρεά μίας Έπαυλης - ανακτόρου για τον Έπαρχο του Πραιτορίου του Ιλλυρικού ο οποίος είχε έδρα την Αθήνα. Η Βιβλιοθήκη του Αδριανού είναι βέβαιο ότι λειτουργούσε τον 5ο αιώνα.
Π
ρώτη φορά αναφέρεται επίσημος χριστιανικός ναός στην Αθήνα το  «Τετράκογχο» γνωστό ως  «Μεγάλη Παναγιά» (χρονολογούμενο στον 5ο αι. μ.Χ.) στη Βιβλιοθήκη του Αδριανού. Άραγε αντικατέστησε άλλο παλαιότερο κτίσμα; Δεν έχουμε καμία μαρτυρία. Πιθανότερο είναι ότι κτίστηκε με χρήματα της αυτοκράτειρας Αθηναίδος (ή του Έπαρχου Αχαΐας Ερκούλιου). Τετράγωνη κεντρική αίθουσα 4 κόγχες , εσωτερικές κιονοστοιχίες και ένας διάδρομος που περιβάλλει την τετράγωνη αίθουσα. Στο δυτικό μέρος των ερειπίων φαίνεται πιθανός Νάρθηκας και Αίθριο. 
 

 
ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ "ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΟΥ ΙΛΙΣΟΥ "  5ος αι. μ.Χ.

Αν και ο Συναξαριστής παραδίδει την είδηση ότι ο Επίσκοπος Λεωνίδης «εκοιμήθη εν ειρήνη» όμως η παλαιοχριστιανική βασιλική του Ιλισού (κοντά στο Ναό του Ολυμπίου Διός) λέγεται ότι κτίστηκε στη θέση του «Μαρτυρίου του Αγίου Λεωνίδου». Πρόκειται για τρίκλιτη βασιλική με εγκάρσιο κλίτος και Νάρθηκα. Ο Γεώργιος Σωτηρίου από το Δεκέμβριο του 1916 έως το Μάιο του 1917 αποκάλυψε στο χώρο του ναού καμαρωτούς τάφους και λυχνάρια. Ίσως να εύρισκε περισσότερα αντικείμενα αν δεν είχαν καταστραφεί (ή συληθεί) το 1875 με το κτίσιμο εκεί του θεάτρου Παράδεισος. Ο Γ. Σωτηρίου  φρόντισε τα ωραία ψηφιδωτά που αποκολλήθηκαν και ανήκουν στο δάπεδο του ναού, να μεταφερθούν στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών. Σήμερα η Ε. Έ. με το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης χρηματοδοτεί τις εργασίες για τον καθαρισμό του χώρου  και τη σύνδεσή του με τον παρακείμενο Ναό του Ολυμπίου Διός.

Η περιοχή γύρω από το Ναό του Ολυμπίου Διός και μέχρι τον Εθνικό Κήπο φαίνεται ότι είχε λατρευτικό ενδιαφέρον για τους πρώτους Χριστιανούς. Βρέθηκαν ίχνη παλαιοχριστιανικών ναών. Αλλά και αρχιτεκτονικά μέλη με ωραίο ανάγλυφο διάκοσμο μαρτυρούν ότι κάπου εκεί μπορεί να ήταν η έδρα του επισκόπου. Λίγο πιο πάνω, στην οδό Τσακάλωφ στο Κολωνάκι βρέθηκαν ίχνη μικρής βασιλικής και τάφος με μαρμάρινη πλάκα όπου είναι χαραγμένη η επιγραφή 
«Ο ΕΝ ΟΣΙΟΙΣ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΑΣ ΚΛΗΜΑΤΙΟΣ». Πότε έζησε ο Κλημάτιος και ποια ήταν η δράση του; Κανεί δεν γνωρίζει.


B.    ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΧΡΟΝΙΑ. (6ος - 8ος ΑΙΩΝΑΣ).


Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ
ΩΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ

Δεν είναι λίγοι οι ερευνητές που δέχονται ότι οι διατάξεις του Θεοδοσίου Α΄ για την κατάργηση του «Εθνικού Ιερατείου» στην Αθήνα δεν τηρήθηκαν. Είναι αλήθεια ότι μετά από ενάμισι αιώνα πολλοί από αυτούς τους ναούς λειτουργούσαν και εξυπηρετούσαν τους λίγους έστω  «Εθνικούς» και τους φιλοσόφους - δασκάλους των σχολών της Αθήνας. Το 532 μ.Χ. (σχεδόν 2 αιώνες μετά τα Διατάγματα Θεοδοσίου), οι υπάλληλοι του Ιουστινιανού Α΄ βρήκαν πολλούς ναούς των Αθηνών σε καλή κατάσταση και μετέφεραν  αρχιτεκτονικά μέλη ή κίονες στην Κωνσταντινούπολη. Την ίδια περίπου εποχή οι ναοί της Ακροπόλεως και τα Ιερά στα γύρω όρη άρχισαν να χρησιμοποιούνται από τους Χριστιανούς με μικρές μετατροπές. Έτσι μετέτρεψαν τον Παρθενώνα σε ναό της  «Παναγίας Αθηνιώτισσας».

Ο ναός του Ηφαίστου (γνωστός ως Θησείο) ονομάστηκε Άγιος Γεώργιος. Στο εσωτερικό του Ερεχθείου υπάρχουν ακόμη ίχνη που δείχνουν ότι  χρησιμοποιούνταν ως χριστιανικός ναός.
Το Ασκληπιείο στους πρόποδες της Ακρόπολης ονομάστηκε Άγιοι Ανάργυροι. (Κατά τους βυζαντινούς χρόνους οι Αθηναίες έπαιρναν «ιαματικό Αγίασμα» από την κρήνη του ναού). Δίπλα στο θέατρο του Διονύσου κτίστηκε μικρή βασιλική. Πολλοί λένε ότι αντικατέστησε παλαιότερο Ιερό του Διονύσου. Πιθανότερο είναι το ίδιο το Ιερό του Διονύσου να άλλαξε τον 7ο αιώνα χρήση και να μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό. Τέλος ο ναός της Αρτέμιδος Αγροτέρας στον Ιλισό κοντά στο Βατραχονήσι  μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό τον 7ο αι. Αποτυπώθηκε σε χαρακτικό των Άγγλων Νεοκλασικιστών
J. Stuart και N. Revett το 1751. Δυστυχώς ο βοεβόδας της Αθήνας Χατζή Αλή Χασεκή κατεδάφισε το ναό για να οικονομήσει οικοδομικό υλικό για το τείχος των Αθηνών.

Γραπτές μαρτυρίες για την Αθήνα είναι λιγοστές μέχρι τον 9ο αιώνα. Η κάθοδος των Αβάρων και Σλαύων ταλαιπώρησε πολύ τους Αθηναίους. Από σκόρπιες ειδήσεις (πολλές απ'αυτές ανακριβείς), μαθαίνουμε ότι έγιναν καταστροφές. Το «Χρονικόν της Μονεμβασίας» ομιλεί για τον μεγάλο κίνδυνο που διέτρεξε η Αττική. Όπως φαίνεται όμως η είδηση είναι υπερβολική αφού μετά από δυο αιώνες περίπου ο Κώνστας Β΄ ήλθε στην Αθήνα, έμεινε για ένα περίπου χρόνο και εκκλησιαζόταν στην Παναγία Αθηνιώτισσα (στον Παρθενώνα).

Την
ίδια εποχή μεγάλες και πλούσιες οικογένειες ζούσαν στην Αθήνα όπως η οικογένεια τω Σαραντάπηχων. Πολλά μέλη της οικογένειας αυτής είχαν αποκτήσει αξιόλογη μόρφωση. Η επιδημία πανώλης (το746 μ.Χ.) όπως υποστηρίζουν κάποιοι ερευνητές ερήμωσε την Αθήνα. Αυτό όμως φαίνεται να είναι ανακριβές αφού την ίδια εποχή ο Κωνσταντίνος Σαραντάπηχος είναι διοικητής των Αθηνών και ο γιος του Θεοφύλακτος είναι Σπαθάριος (υπασπιστής). Έξη χρόνια μετά την επιδημία της Πανώλης (το 752) γεννήθηκε στην Αθήνα η αδελφή του Κωνσταντίνου Σαραντάπηχου, η Ειρήνη η Αθηναία  που αργότερα έγινε αυτοκράτειρα του Βυζαντίου.

Δεν γνωρίζουμε ποια κτήρια ανακαίνισε ή πόσα έκτισε εκ θεμελίων η Ειρήνη η Αθηναία. Είναι όμως γνωστό ότι με δική της πρωτοβουλία στα θεμέλια του Βαλανείου του Αδριανού - στις όχθες παραποτάμου του Ηριδανού -
κτίστηκε ναΐσκος σε ρυθμό Βασιλικής. (Αργότερα τον 11ο αιώνα στη θέση του ναΐσκου κτίστηκε η σημερινή Ρωσική Εκκλησία).

Στην Ειρήνη την Αθηναία αποδίδεται ο Ναός των Αγίων Αναργύρων στην
οδό Πρυτανείου στην Πλάκα. Η αρχική μορφή του ναού ήταν μονόκλιτη ή τρίκλιτη βασιλική. Γύρω στο 1600 η γνωστή αθηναϊκή οικογένεια Κολοκύνθη  αναστύλωσε και διαμόρφωσε το ναό στη σημερινή του μορφή και προσέθεσε το ξυλόγλυπτο τέμπλο. Τις εργασίες αναστύλωσης ίσως επέβλεπε ο Ιερεύς Δημήτριος Κολοκύνθης, ο οποίος τον μετέτρεψε σε γυναικείο μοναστήρι. Εντύπωση κάνει η σκεπή. Καταλήγει σε «τρουλοκαμάρα» - που  χαρακτηρίζει την τεχνοτροπία του 16ου - 17ου αιώνος.  (σήμερα ο ναός είναι έδρα της Εξαρχίας του Παναγίου Τάφου και ανήκει στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων).

Στην Ειρήνη την Αθηναία επίσης αποδίδεται και ο ναός της Παντάνασσας -  «μοναστηράκι». Όσοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι ο ναός κτίστηκε τον 9ο αιώνα αποδίδουν το κτίσιμό του στη Θεοφανώ ανεψιά της Ειρήνης, που έγινε και αυτή αυτοκράτειρα (σύζυγος του Σταυράκιου, 811μ.Χ. ). Το 1678 ο ναός ήταν «καθολικό» (κεντρικός ναός) μοναστηριού. Στο χώρο του μοναστηριού συγκεντρώνονταν κάθε χρόνο το Φεβρουάριο οι Αθηναίοι να εκλέξουν τους Δημογέροντες. Στο μοναστήρι λειτουργούσε εργαστήριο - σχολή - υφαντικής την οποία συντηρούσαν τα πλούσια εισοδήματα από ελιές στον Ελαιώνα. Από το 1868 το μοναστήρι άρχισε να παρακμάζει μέχρι που διαλύθηκε.

Η Αθήνα συνεχίζει να θεωρείται σημαντικός σταθμός για τους αυτοκράτορες μέχρι τον 10ο αι. Ως γνωστόν ο αυτοκράτωρ Βασίλειος Β΄ επισκέφθηκε την Αθήνα, ανέβηκε στο βράχο της Ακροπόλεως και παρακολούθησε δοξολογία - για τις νίκες του εναντίον των Βουλγάρων. Στο σύνολό τους οι Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας τιμούσαν τον Παρθενώνα και τους άλλους ναούς της Αθήνας. Ο Ευστάθιος Θεσσαλονίκης μιλά με θαυμασμό για την αρχιτεκτονική αυτών των ναών. Ο Μητροπολίτης Αθηνών όπως φαίνεται διέμενε στα Προπύλαια και είχε ως μητροπολιτικό ναό τον Παρθενώνα. Λίγο πριν οι «Σταυροφόροι» εισέλθουν στην Αθήνα, οι Αθηναίοι τελούσαν στην Ακρόπολη πανηγύρια προς τιμήν της Παναγίας της Αθηνιώτισσας(«παγκόσμιος της Θεοτόκου πανήγυρις»). Ο Μιχαήλ Ακομινάτος, που υπήρξε τελευταίος μητροπολίτης Αθηνών πριν τη φραγκοκρατία μιλά με καμάρι για τον Παρθενώνα: «τέμενος περικαλλές, εὐφεγγές, ἀνάκτορον τῆς φωτοδόχου Παρθένου καί φωτοδότιδος χάριεν, τοῦ λάμψαντος ἐξ αὐτῆς ἀληθινοῦ φωτός ἅγιον σκήνωμα».
 


Γ.    ΑΠΟ ΤΟΝ 9ο ΜΕΧΡΙ ΤΟ 13ο ΑΙΩΝΑ.

Η ανασυγκρότηση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας την εποχή των Μακεδόνων (9ος αιώνας) βρίσκει την Αθήνα κουρασμένη από τις αλλεπάλληλες επιδρομές. Για να μπορέσει να ανακάμψει δόθηκαν κίνητρα για οικονομική και εμπορική ανάπτυξη. Λόγω της στρατηγικής της θέσης γίνεται έδρα του «Θέματος της Ελλάδος» με ναυτική δύναμη στο λιμάνι του Πειραιά. Ο διοικητής του θέματος έχει τον τίτλο «Βασιλικός Πρωτοσπαθάριος και Στρατηγός Ελλάδος». Η Επισκοπή Αθηνών προάγεται σε Μητρόπολη (ενώ μέχρι τότε υπαγόταν στη μητρόπολη Κορίνθου).Όταν επισκέφθηκε την Αθήνα ο Άραβας Abu Al Idrisi το 1154 η Αθήνα ήταν «λαμπρή πόλη». Αν συγκρίνουμε όμως την περιγραφή του Idrisi με εκείνη του Μητροπολίτη Μιχαήλ Ακομινάτου (το 1182), που παρουσιάζει μια Αθήνα σε «οικτρή κατάσταση» συμπεραίνουμε ότι η «σιτοδεία» και η επιδρομή των Σαρακηνών γονάτισαν την πόλη λίγο πριν αλωθεί από τους Σταυροφόρους.

Σώζεται
στο Βυζαντινό Μουσείο μια κτητορική επιγραφή που μας πληροφορεί για το κτίσιμο (το 871) του ναού του Αγίου Ιωάννη του Μαγκούτη. Ήταν μια τρίκλιτη βασιλική κτισμένη στα βόρεια του Μετοχίου του Παναγίου Τάφου στην Πλάκα. Κατεδαφίστηκε γύρω στα 1850. Όταν ο Δανός Χριστιανός Χάνσεν επισκέφθηκε την Αθήνα το 1836 είδε το ναό και τον αποτύπωσε σε υδατογραφία που σήμερα βρίσκεται στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στην Κοπεγχάγη. Δύο ενεπίγραφα τμήματα θωρακίου, που χρονολογείται στον 11ο αιώνα και  ανήκε στο τέμπλο του ναού του Αγίου Ιωάννη του Μαγκούτη, εκτίθεται  στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών.

Ξένοι περιηγητές που επισκέφθηκαν την Αθήνα μιλούν για 300 εκκλησίες βυζαντινού ρυθμού.
Οι περισσότερες από αυτές κτίστηκαν μεταξύ 10ου - 12ου αιώνος σε κτήματα πλουσίων Αθηναίων. Αρχιτεκτονικός ρυθμός επικρατεί ο Σταυροειδής εγγεγραμμένος μετά τρούλου στον τύπο του δικιόνιου. (Όπως φαίνεται στην κάτοψη ο δικιόνιος επειδή είναι μικρών διαστάσεων εξοικονομεί χώρο για το βήμα. Οι ανατολικοί κίονες του θόλου διαμορφώνουν και το τέμπλο του βήματος). Υπάρχει όμως και ο σταυροειδής οκταγωνικός. Φαίνεται καθαρά ότι κτίστηκαν με έξοδα ιδιωτών (και όχι με κρατικά χρήματα) γι' αυτό το σύνολο των αθηναϊκών ναών της περιόδου αυτής είναι μικρών διαστάσεων. Πάντως οι τεχνίτες έκαναν καλή δουλειά.

Οι ναοί των Αθηνών από τις αρχές του 11ου αιώνα έχουν αρμονικές αναλογίες και
πρόσοψη από πωρόλιθο  «ισοδομικά» κτισμένη και φέρουν διακόσμηση με κόκκινα τούβλα (« πλινθοπερίκλειστος τρόπος οικοδόμησης»). Χαρακτηριστικό διακοσμητικό στοιχείο του 11ου - 12ου αιώνα είναι και οι οδοντωτές ταινίες γύρω από μονόλοβα ή δίλοβα παράθυρα και τα
«κουφικά» που μαρτυρούν αραβική επιρροή (Τα κουφικά είναι τετράγωνα αραβικά γράμματα. Λέγονται έτσι γιατί χρησιμοποιήθηκαν στην Κούφα της Μεσοποταμίας στο Ιράκ).
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η κομψότητα του 
«Τρούλου Αθηναϊκού Τύπου» του 11ου αιώνος (που τον συναντάμε μόνο στην Αθήνα και στη Μάνη).  Οκτάπλευρος, με λευκούς λίθινους κιονίσκους στις ακμές του. Οι κιονίσκοι αυτοί καταλήγουν σε κιονόκρανο, όπου στηρίζονται μαρμάρινα τόξα. Τα τόξα αυτά ορίζουν μονόλβο ή δίλοβο τοξωτό παράθυρο διακοσμημένο με κόκκινα τούβλα («πλινθοπερίκλειστος τρόπος») Ο τρούλος σκεπάζεται με κόκκινα κεραμίδια βυζαντινού τύπου.

Το ίδιο ωραίες πρέπει να ήταν και οι τοιχογραφίες στο εσωτερικό των ναών του 10ου - 13ου αιώνος. Όμως έχουν εξαφανιστεί λόγω κυρίως της υγρασίας . Μόνο ο Δυτικός τοίχος του Παρθενώνα και ο Νότιος τοίχος της Ρωσικής Εκκλησίας στην οδό Φιλελλήνων διατηρούνται αμυδρές τοιχογραφίες. Τα τελευταία χρόνια με τις εργασίες συντήρησης που έγιναν σε πολλούς ναούς, αποκαλύφθηκαν βυζαντινές τοιχογραφίες στην Καπνκαρέα (στην οδό Ερμού), στη Γοργοεπήκοο (μικρή μητρόπολη), στον Άγιο Ιωάννη το Θεολόγο και στο σπηλαιώδη ναό της Αγίας Μαρίνας στην περιοχή του θησείου.

Πολλές από αυτές τις εκκλησίες καταστράφηκαν την εποχή της Τουρκοκρατίας. Το 1821 είχαν απομείνει περίπου 150.
 


Δ.    ΣΩΖΟΜΕΝΟΙ ΝΑΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ 10ο ΑΙΩΝΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.

Ίσως ο παλαιότερος σωζόμενος βυζαντινός ναός στην Αθήνα είναι το καθολικό της Μονής Πετράκη. Κτίστηκε στα τέλη του 10ου αιώνα με απλή «αργολιθοδομή». Είναι «σύνθετος τετρακιόνιος, σταυροειδής εγγεγραμμένος σε τετράγωνο». Ο τρούλος και ο εξωνάρθηκας όπως λένε οι αρχαιολόγοι είναι μεταγενέστερα. Οι τεχνίτες ως φαίνεται γνώριζαν την Κωνσταντινοπολίτικη παράδοση και αντέγραψαν  αρχιτεκτονικά στοιχεία που ανήκουν σε αυτή την παράδοση. Επί Τουρκοκρατίας η οικογένεια Πετράκη ανέλαβε να αναστηλώσει το ναό. Τον 17ο αιώνα ο Παρθένιος Πετράκης «ανακαίνισε το μοναστήρι»  και έγινε ηγούμενος. Η Μονή Πετράκη κατά καιρούς φιλοξένησε φιλέλληνες.

Στην Αγορά, στα θεμέλια του Νυμφαίου (αρχαίου Ναού προς τιμήν των Νυμφών) κτίστηκε στο τέλος του 10ου αιώνα ο ναός των Αγίων Αποστόλων του Σολάκη (ίσως το όνομα προέρχεται από την πλούσια οικογένεια στην οποία ανήκε το οικόπεδο και ο ναός). Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών το 1956 έκανε συντήρηση του ναού και αφαιρώντας τις προσθήκες του 19ου αιώνος τον επανέφερε στην αρχική του μορφή. Είναι απλός τετρακιόνιος σταυροειδής με τρούλο. Οι κεραίες του σταυρού καταλήγουν σε ημικυκλικές κόγχες. Είναι κτισμένος με πλινθοπερίκλειστη τοιχοδομία, σε κρηπίδα περίπου ύψους 0,50 εκατοστών και φέρει πλήθος διακοσμητικών όπως πολλές οδοντωτές ταινίες και «κουφικά». Έχει δίλοβα παράθυρα που ανήκουν στον πρώιμο τύπο παραθύρου - αυτό το στοιχείο οδηγεί τους αρχαιολόγους να τοποθετούν το ναό μεταξύ 975 και 990 μ.Χ.  

Στην οδό Φιλελλήνων, στα ερείπια του Βαλανείου του Αδριανού, η μικρή βασιλική
που έκτισε η Ειρήνη Αθηναία διαμορφώθηκε σε οκταγωνικό τύπο σε μεγαλύτερη κλίμακα από τους άλλους ναούς της Μακεδονικής Δυναστείας. Ο μεγάλος τρούλος δίνει στο εσωτερικό την αίσθηση ενότητας και μεγαλείο. Η τοιχοποιία σε πλινθοπερίκλειστη τεχνοτροπία. Οι αρμοί κοσμούνται με κουφικά και οδοντωτές ταινίες από κόκκινα τούβλα. Στην ανατολική και στη βόρεια πλευρά χαμηλά μία μόνο ζωφόρος περιτρέχει τον τοίχο με οδοντωτές ταινίες. Ο ναός αποτελούσε το καθολικό μονής που καταστράφηκε από σεισμό το 1701. Είναι γνωστός ως Σωτείρα Λυκομήδου. Οι αρχαιολόγοι την χρονολόγησαν με σχετική ακρίβεια πριν το 1031, αφού βρέθηκαν χαράγματα στο βόρειο τοίχο όπου αναφέρονται τα έτη 1031 και 1044. Ο βοεβόδας της Αθήνας Καρά Αλή Χασεκή το 1780 γκρέμισε τα κτίσματα τριγύρω από το ναό. Κατά τον βομβαρδισμό της Ακρόπολης ο ναός υπέστη πολλές βλάβες. Σχεδόν ερειπώθηκε και εγκαταλείφθηκε. Το 1847 η Ελληνική Πολιτεία παραχώρησε το ναό στη Ρωσική παροικία με τον όρο να μην γίνουν αλλοιώσεις. Την αγιογράφηση ανέθεσαν στον Λουδοβίκο Θείρσιο. Το 1855 έγινε η προσθήκη καμπαναριού.

Στην οδό Ερμού που συνδέει το Μοναστηράκι με το Σύνταγμα, βρίσκεται η Καπνικαρέα.
Η ονομασία αυτή ίσως σχετίζεται με οικογενειακό όνομα Καπνικάρης που σημαίνει εισπράκτορας του Καπνικού (φόρου για τις οικοδομές που επιβαλλόταν στη βυζαντινή εποχή για κάθε καπνοδόχο). Την εποχή της τουρκοκρατίας ο ναός ήταν γνωστός ως Εκκλησία της Βασιλοπούλας. Από αρχιτεκτονική άποψη ανήκει στον τετρακιόνιο σταυροειδή εγγεγραμμένο ρυθμό με νάρθηκα και μικρό παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάροας στη Β. πλευρά.. Το κάτω μέρος της τοιχοποιίας αποτελείται από ογκόλιθους (μεγάλους δόμους) που σχηματίζουν σταυρούς σε παράταξη. Το υπόλοιπο των τοίχων είναι κτισμένο σε τυπικό πλινθοπερίκλειστο σύστημα όπου κυριαρχεί το μονό τούβλο. Εσωτερικά υπάρχει η αίσθηση της ευρυχωρίας ενώ εξωτερικά ο ναός έχει χάρη και αρμονία με την εναλλαγή τόξων και ευθειών. Ο αρχικός ναός, ο Νάρθηκας και το παρεκκλήσι στη Β πλευρά φαίνεται να κτίστηκαν μεταξύ 1050 και 1075. Στη Νότια είσοδο προστέθηκε το 12ο αιώνα μικρό κιονοστήρικτο προσώο.
Το 1834 ο ναός διέτρεξε μεγάλο κίνδυνο να κατεδαφιστεί για να ανοιχτεί η οδός Ερμού. Τελικά σώθηκε με επέμβαση του φιλέλληνα Λουδοβίκου της Βαυαρίας (που ήταν πατέρας του βασιλιά της Ελλάδος Όθωνα).
Παλιές τοιχογραφίες δεν σώζονται. Ο Φώτης Κόντογλου και οι μαθητές του διακόσμησαν το εσωτερικό του ναού τη δεκαετία το 1950.

Την ίδια πάνω - κάτω εποχή με την Καπνικαρέα κτίστηκε και ο ναός των Αγίων Θεοδώρων στη συμβολή των οδών Ευριπίδου και Αριστείδου. Οι αρχιτεκτονικές γραμμές όμως των Αγίων Θεοδώρων είναι βαρύτερες. Οι τρίπλευρες αψίδες του Ιερού είναι πιο ογκώδεις από της Καπνικαρέας. Ανήκει σε πρώιμο μεταβατικό ρυθμό (σπάνια παραλλαγή του δίστυλου -  οι δυτικοί πεσσοί είναι ενωμένοι με το Δυτικό τοίχο). Φέρει οκτάπλευρο τρούλο με δίλοβα παράθυρα. Στο κάτω μέρος των τοίχων οι μαρμάρινοι δόμοι σχηματίζουν σταυρούς (όπως στηνΚαπνικαρέα).Ψηλότερα στην
πλινθοπερίκλειστη τοιχοδομία τα Κουφικά διακοσμητικά είναι περιορισμένα μόνο στα τύμπανα των παραθύρων.  Ζωφόρος από πήλινα πλακίδια με κουφικές παραστάσεις διατρέχει το Δυτικό, το Βόρειο και το Νότιο τοίχο. Στη δυτική είσοδο υπάρχουν εντοιχισμένες ενεπίγραφες πλάκες. Μία από αυτές τις επιγραφές αναφέρεται στην αναστύλωση του ναού από τον «σπαθαροκανδιδάτο» Νικόλαο Καλόμαλο.

Η ΚΤΗΤΟΡΙΚΗ ΕΠΙΓΡΑΦΗ

«Τόν πρίν παλαιόν ὅντα σου ναόν μάρτυς
καί μικρόν καί πήλινον καί σαθρόν λίαν
ἀνήγειρε Νικόλαος ὁ σός οἰκέτης
ὁ Καλόμαλος σπαθαροκανδιδᾶτος
ὅς εὗρε σε προστάτην παιδιόθεν μέγαν
βοηθόν καί πρόμαχον πολλῶν κινδύνων
ὅν πρέσβευε  τοῦ ἄνω τυχεῖν κλήρου
λαβόντα τήν ἄφεσιν τῶν ἐσφαλμένων.
Μηνί Σεπτεμβρίῳ ἰνδικτιῶνος γ΄. Έτους   ,ςΦΝΗ (;)»

Η χρονολογία στην Κτητορική Επιγραφή (,ςΦΝΗ = 6558 από κτίσεως κόσμου) προκάλεσε πολλές συζητήσεις, αν πρόκειται για το 1049 ή το 1065. Τελικά οι αρχαιολόγοι συμφώνησαν ότι ο ναός κτίστηκε γύρω στο 1065. Το καμπαναριό στη Νότια πλευρά του ναού είναι μεταγενέστερο. Κατά την Εθνική Επανάσταση του 1821 ο ναός υπέστη σοβαρές φθορές. Η 1η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων το 1840 έκανε εκτεταμένες εργασίες αποκατάστασης των ζημιών. Στη Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή υπάρχει αδημοσίευτη υδατογραφία του 1888 σε χαρτί (33x50 cm) με θέμα την Ανατολική Όψη των Αγίων Θεοδώρων. Είναι έργο των R. Weir -  Schultz και S. Barnsley