Α. Σχολικοί περίπατοι (άρθρο 1 της 13324/Γ2/7-2-2006/ΥΠΕΠΘ-ΦΕΚ 206 Β΄)

1. Ως σχολικός περίπατος ορίζεται η οργανωμένη από το σχολείο ομαδική μετάβαση μαθητών σε τόπους που βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τη σχολική μονάδα. Γίνεται συνήθως πεζή, εντός του διδακτικού ωραρίου και έχει στόχο κοινωνικοποιητικό, ψυχαγωγικό, παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό. Σχολικούς περιπάτους είναι δυνατόν να πραγματοποιούν οι μαθητές όλων των τάξεων.

2. Οι περίπατοι πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων, δεν υπερβαίνουν τους πέντε (5) συνολικά σε όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους και δεν πραγματοποιούνται περισσότεροι του ενός (1) μέσα στον ίδιο μήνα.

3. Για την πραγματοποίηση περιπάτου λαμβάνεται απόφαση από το Σύλλογο των Διδασκόντων Καθηγητών σε συνεδρία του. Κριτήριο για την επιλογή της τοποθεσίας προορισμού αποτελεί η πολιτιστική ή περιβαλλοντική αξία της και η ψυχαγωγική δυνατότητα που προσφέρει. Μετά τη λήψη της σχετικής απόφασης από το Σύλλογο των Διδασκόντων Καθηγητών ενημερώνεται το οικείο Γραφείο ή η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

4. Οι διδάσκοντες καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να συνοδεύσουν τους μαθητές στον περίπατο, εκτός εάν κατά την κρίση του Συλλόγου η συμμετοχή κάποιου καθηγητή καθίσταται αδύνατη.

 

5. Σε μαθητή που απουσιάζει από το σχολικό περίπατο καταχωρίζονται απουσίες ισάριθμες με τις διδακτικές ώρες που προβλέπονται από το ωρολόγιο πρόγραμμα της ημέρας κατά την οποία πραγματοποιείται ο περίπατος.Στην περίπτωση που για την πραγματοποίηση του περιπάτου χρησιμοποιείται μεταφορικό μέσο, για τη συμμετοχή του μαθητή κατατίθεται υπεύθυνη δήλωση από τον κηδεμόνα του. Αν ο κηδεμόνας δε συμφωνεί, δεν καταχωρίζονται απουσίες.

Β. Διδακτικές Επισκέψεις (Φ.12/752/Γ1/866/19-8-98 Κ.Υ.Α. – ΦΕΚ 954 Β΄)

1. Με την παρ. 1 του άρθρου 1 της  Φ12/752/Γ1/866/19-8-98 Κ.Υ.Α. «ενσωματώνονται στην καθημερινή λειτουργία του σχολείου πολλαπλές πηγές πληροφόρησης και εκπαίδευσης εντός και εκτός των φυσικών συνόρων του σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό δίνεται η δυνατότητα διεξαγωγής μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος σε εξωσχολικούς χώρους, με τη διοργάνωση σχετικών διδακτικών επισκέψεων».

2. Διδακτικές επισκέψεις μπορεί να γίνονται σε χώρους επιστημονικής, ιστορικής, θρησκευτικής και πολιτιστικής αναφοράς, σε μονάδες παραγωγής, αξιοθέατα κ.τ.λ.

3. Οι διδακτικές επισκέψεις εντάσσονται προγραμματισμένα στην εκπαιδευτική διαδικασία, με μέριμνα ώστε να μην διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία του σχολείου. Ο προγραμματισμός τους υποβάλλεται στο Σχολικό Σύμβουλο, ο οποίος μπορεί να διατυπώνει τις δικές του τυχόν παρατηρήσεις και προτάσεις για το περιεχόμενο του σχεδιασμού.

4. α) Οι διδακτικές επισκέψεις πραγματοποιούνται μόνο ανά τμήμα και στα πλαίσια συγκεκριμένου μαθήματος.

4. β) Οι διδακτικές επισκέψεις πραγματοποιούνται εντός των ορίων του νομού  έχουν διάρκεια μιας ή περισσοτέρων διδακτικών ωρών και μπορούν να παραταθούν πέραν του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων σε περίπτωση που αυτό καθίσταται αναγκαίο για την ολοκλήρωσή τους. Όταν η διδακτική επίσκεψη παραταθεί πέραν του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου απαιτείται Έγκριση από την οικεία Διεύθυνση ή Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

5. Η συμμετοχή των μαθητών στις διδακτικές επισκέψεις είναι υποχρεωτική. Η απουσία μαθητή από διδακτική επίσκεψη λογίζεται ως απουσία για ισάριθμες διδακτικές ώρες.

6. Η διδακτική επίσκεψη μπορεί να γίνει και με τη χρήση μεταφορικού μέσου. Στην περίπτωση αυτή απαιτούνται δηλώσεις των γονέων – κηδεμόνων των μαθητών για τη συμμετοχή τους στη διδακτική επίσκεψη. Αν ο κηδεμόνας δε συμφωνεί, ο μαθητής δε μετέχει και δεν του καταχωρούνται οι απουσίες.

7. Οι διδακτικές επισκέψεις δεν μπορούν να είναι περισσότερες από εννέα (9) ανά σχολική τάξη για όλο το διδακτικό έτος.

Για την πραγματοποίηση διδακτικής επίσκεψης απαιτούνται :

1) Απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην οποία ορίζονται απαραίτητα :

α) Ο αρχηγός της διδακτικής επίσκεψης που πρέπει να είναι ο διδάσκων καθηγητής του μαθήματος που θα διεξαχθεί σε αυτή.

β) Οι συνοδοί καθηγητές που πρέπει να είναι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και σε αναλογία ένας (1) εκπαιδευτικός ανά τριάντα (30) μαθητές.

γ) Η ημερομηνία και οι ώρες πραγματοποίησης της διδακτικής επίσκεψης.

δ) Ο τόπος που θα πραγματοποιηθεί η διδακτική επίσκεψη.

ε) Το μέσο μεταφοράς.

2) Υποβολή στο Διευθυντή του σχολείου ενυπόγραφων σημειωμάτων από τους κηδεμόνες των μαθητών, στα οποία να φαίνεται ότι εγκρίνουν τη συμμετοχή των παιδιών τους στη διδακτική επίσκεψη, όταν αυτή γίνεται με τη χρήση μεταφορικού μέσου. Οι ενήλικοι μαθητές καταθέτουν σημείωμα για τη συμμετοχή τους στη διδακτική επίσκεψη υπογεγραμμένο από τους ίδιους.

3) Έγκριση από την οικεία Διεύθυνση ή Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όταν η διδακτική επίσκεψη παραταθεί πέραν του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου. Για την σχετική έγκριση υποβάλλεται στην οικεία Διεύθυνση έγκαιρα αίτηση του Διευθυντή του σχολείου και απόσπασμα πρακτικού, που να συμπεριλαμβάνει αναλυτικά τα σημεία 1,2 και 3.

4) Έγκριση μετακίνησης των εκπ/κών από τη Διεύθυνση Δ. Ε., όταν η διδακτική επίσκεψη παραταθεί πέραν του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου.

 

Γ. Ημερήσιες εκπαιδευτικές εκδρομές (13324/Γ2/7-2-2006/ΥΠΕΠΘ-ΦΕΚ 206 Β΄)

1. Κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους είναι δυνατό να πραγματοποιείται μία (1) ημερήσια εκπαιδευτική εκδρομή χωρίς διανυκτέρευση, από τους μαθητές όλων των τάξεων των σχολείων Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οποτεδήποτε μέσα στο διδακτικό έτος.

2. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των μαθητών δεν είναι υποχρεωτική.

Για την πραγματοποίηση ημερήσιας εκπαιδευτικής εκδρομής απαιτούνται :

1) Απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων που πρέπει να έχει ληφθεί δεκαπέντε ημέρες (15) πριν από την πραγματοποίησή της και στην οποία ορίζονται απαραίτητα :

α) Ο αρχηγός της εκδρομής που πρέπει να είναι μόνιμος εκπαιδευτικός.

β) Οι συνοδοί καθηγητές που πρέπει να είναι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, πλην των ωρομισθίων και σε αναλογία ένας (1) εκπαιδευτικός ανά τριάντα (30) μαθητές.

γ) Η ημερομηνία αναχώρησης και επιστροφής.

δ) Ο τόπος που θα πραγματοποιηθεί η εκδρομή.

ε) Το πρόγραμμα της εκδρομής, ώστε να επιτυγχάνεται τόσο ο σκοπός της, που είναι κατά κύριο λόγο εκπαιδευτικός και μορφωτικός, όσο και η ασφαλής μετακίνηση των μαθητών.

2) Συμμετοχή στην εκδρομή των 3/4 των μαθητών της τάξης ή του σχολείου.

3) Υποβολή στο Διευθυντή του σχολείου υπεύθυνων δηλώσεων από τους κηδεμόνες των μαθητών, με τις οποίες εγκρίνουν τη συμμετοχή των παιδιών τους στην εκδρομή, αφού προηγουμένως έχουν ενημερωθεί εγγράφως για το πρόγραμμα της εκδρομής και τις υποχρεώσεις των μαθητών. Οι ενήλικοι μαθητές καταθέτουν οι ίδιοι την υπεύθυνη δήλωση.

4) Έγκριση από τη Διεύθυνση Δ. Ε. για τις εντός του νομού εκδρομές και την Περιφέρεια για τις εκτός. Για την σχετική έγκριση υποβάλλεται στην οικεία Διεύθυνση έγκαιρα αίτηση του Διευθυντή του σχολείου (βλ. συνημμένο έντυπο) και απόσπασμα πρακτικού, που να συμπεριλαμβάνει αναλυτικά τα σημεία 1,2 και 3.

5) Έγκριση μετακίνησης των εκπαιδευτικών από τη Διεύθυνση Δ. Ε.

 

Δ. Πολυήμερες εκπαιδευτικές εκδρομές (13324/Γ2/7-2-2006/ΥΠΕΠΘ-ΦΕΚ 206 Β΄) 

1. Κατά το χρονικό διάστημα από 15 Οκτωβρίου μέχρι 15 Δεκεμβρίου και από 1η Μαρτίου μέχρι και δεκαπέντε (15) ημέρες πριν από τη λήξη των μαθημάτων, είναι δυνατό να πραγματοποιείται μία (1) πολυήμερη εκπαιδευτική εκδρομή, διάρκειας μέχρι πέντε (5) συνολικά ημερών, στο εσωτερικό της χώρας ή την Κύπρο ή σε άλλες χώρες του εξωτερικού από τους μαθητές της τελευταίας τάξης των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων καθώς και του Β’ Κύκλου των Εσπερινών Τ.Ε.Ε.

2. Για εκδρομή στην Κύπρο ή σε άλλες χώρες του εξωτερικού η διάρκειά της είναι δυνατό να παραταθεί μέχρι και δύο (2) ημέρες με απόφαση του αρμόδιου εγκριτικού οργάνου.

3.  Για εκδρομές στο εσωτερικό της χώρας, όταν η εκκίνηση γίνεται από ακριτικές – παραμεθόριες περιοχές ή η κατεύθυνση είναι προς αυτές, η διάρκεια της εκδρομής είναι δυνατόν να παραταθεί κατά μία (1) ημέρα.

4. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των μαθητών δεν είναι υποχρεωτική.

Για την πραγματοποίηση πολυήμερης εκπαιδευτικής εκδρομής απαιτούνται :

1) Απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων που πρέπει να έχει ληφθεί τουλάχιστον τριάντα (30) ημέρες πριναπό την πραγματοποίησή της όταν η εκδρομή προγραμματίζεται για το χρονικό διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου και τουλάχιστον σαράντα (40) ημέρες πριν από την πραγματοποίησή της όταν η εκδρομή προγραμματίζεται για το χρονικό διάστημα Μαρτίου – Μαΐου και στην οποία ορίζονται απαραίτητα:

α) Ο αρχηγός της εκδρομής που πρέπει να είναι μόνιμος εκπαιδευτικός.

β) Οι συνοδοί καθηγητές που πρέπει να είναι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, πλην των ωρομισθίων και σε αναλογία ένας (1) εκπαιδευτικός ανά τριάντα (30) μαθητές. Για τις εκδρομές με προορισμό το εξωτερικό η αναλογία ορίζεται σε έναν (1) εκπαιδευτικό ανά είκοσι (20) μαθητές.

γ) Η ημερομηνία αναχώρησης και επιστροφής.

δ) Ο τόπος που θα πραγματοποιηθεί η εκδρομή.

ε) Το πρόγραμμα της εκδρομής, ώστε να επιτυγχάνεται τόσο ο σκοπός της, που είναι κατά κύριο λόγο εκπαιδευτικός και μορφωτικός, όσο και η ασφαλής μετακίνηση των μαθητών.

2) Συμμετοχή στην εκδρομή των 3/4 των μαθητών της τάξης του σχολείου. Ειδικά για τα Τ.Ε.Ε. απαιτείται η συμμετοχή των 3/4 των μαθητών του τμήματος ή του τομέα ή της ειδικότητας, αντίστοιχα.

3) Υποβολή στο Διευθυντή του σχολείου υπεύθυνων δηλώσεων από τους κηδεμόνες των μαθητών, με τις οποίες εγκρίνουν τη συμμετοχή των παιδιών τους στην εκδρομή, αφού προηγουμένως έχουν ενημερωθεί εγγράφως για το πρόγραμμά της και τις υποχρεώσεις των μαθητών. Οι ενήλικοι μαθητές καταθέτουν οι ίδιοι την υπεύθυνη δήλωση.

4) Έγκριση από την Περιφέρεια

Για την σχετική έγκριση υποβάλλεται στην οικεία Διεύθυνση έγκαιρα αίτηση του Διευθυντή του σχολείου και απόσπασμα πρακτικού, που να συμπεριλαμβάνει αναλυτικά τα σημεία 1,2 και 3.

5) Έγκριση μετακίνησης των εκπαιδευτικών από την Περιφέρεια.

Παρατήρηση 1: Στις διανυκτερεύσεις (4 για τις πενθήμερες, 5 για τις εξαήμερες, 6 για τις επταήμερες) δε συνυπολογίζονται οι διανυκτερεύσεις κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων με πλοία, στην περίπτωση που αυτά εκτελούν αποκλειστικά και μόνο βραδινά δρομολόγια.

Παρατήρηση 2: Σχολεία με μικρό αριθμό μαθητών στη Γ΄ τάξη είναι δυνατόν να πραγματοποιούν πολυήμερες εκδρομές μετά από σύμπραξη – συνεργασία με άλλα σχολεία με τη σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή της Διεύθυνσης.

Παρατήρηση 3: Μετά το τέλος της εκδρομής, ο αρχηγός σε συνεργασία με τους συνοδούς καθηγητές συντάσσει λεπτομερή έκθεση σχετικά με τη διεξαγωγή της, την τήρηση του προγράμματος και το βαθμό επίτευξης των εκπαιδευτικών στόχων αυτής. Επίσης, αναφέρει οποιοδήποτε άλλο στοιχείο κρίνει απαραίτητο, καθώς και τυχόν προτάσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των εκδρομών. Η έκθεση υποβάλλεται στο Διευθυντή του σχολείου για ενημέρωση του ιδίου και του Συλλόγου των Διδασκόντων Καθηγητών και κοινοποιείται στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ε. Μετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών στο πλαίσιο υλοποίησης εγκεκριμένων Σχολικών Δραστηριοτήτων ή εγκεκριμένων Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (107632/Γ7/2-10-2003,  126807/Γ7/14-11-03,  4115/Γ7/16-1-04,  17485/Γ7/17-2-2004)

1. Κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους και μέχρι και δύο (2) εβδομάδες πριν από τη λήξη των μαθημάτων, είναι δυνατό να πραγματοποιούνται ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΔΥΟ (2) ΣΥΝΟΛΙΚΑ  μετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών με διανυκτέρευση, στο πλαίσιο υλοποίησης εγκεκριμένων Σχολικών Δραστηριοτήτων ή εγκεκριμένων Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Αγωγής Καταναλωτή, Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Αγωγής Σταδιοδρομίας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων και Προγραμμάτων Ολυμπιακής Παιδείας (Γ2/4867/28-8-92/ΥΠΕΠΘ – ΦΕΚ 629 Β΄).

2. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των μαθητών δεν είναι υποχρεωτική.

3. Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί έχουν τις προβλεπόμενες ευθύνες συνοδών εκδρομών.

3. Οι μετακινήσεις αυτές πραγματοποιούνται με τη χρήση δύο (2) εργάσιμων ημερών και μιας (1) ή δύο (2) αργιών. Για τα σχολεία των νησιωτικών περιοχών, τα οποία μετακινούνται ακτοπλοϊκώς, οι ημέρες μετακίνησης αυξάνονται κατά μία επιπλέον.

iΜετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών στο πλαίσιο υλοποίησης Σχολικών Δραστηριοτήτων.   

Για την πραγματοποίηση αυτών των μετακινήσεων απαιτούνται :

1) Εγκεκριμένη Σχολική Δραστηριότητα. Στη Σχολική Δραστηριότητα μετέχουν οι μαθητές μιας ή περισσοτέρων τάξεων και η έγκρισή της χορηγείται από τη Διεύθυνση Δ. Ε. Ανατ. Αττικής, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων για την υλοποίησή της. Για την σχετική έγκριση υποβάλλεται στην οικεία Διεύθυνση έγκαιρα αίτηση του Διευθυντή του σχολείου (βλ. συνημμένο έντυπο) και απόσπασμα πρακτικού που να περιέχει την απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και το θέμα, τους στόχους και τις προγραμματισμένες δράσεις της Σχολικής Δραστηριότητας. Η διαδικασία αυτή ΠΡΟΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ 2.

2) Απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην οποία ορίζονται απαραίτητα:

α) Ο αρχηγός της εκπαιδευτικής επίσκεψης που πρέπει να είναι μόνιμος εκπαιδευτικός.

β) Οι συνοδοί καθηγητές που πρέπει να είναι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, πλην των ωρομισθίων και σε αναλογία ένας (1) εκπαιδευτικός ανά τριάντα (30) μαθητές.

γ) Η ημερομηνία αναχώρησης και επιστροφής.

δ) Ο τόπος προορισμού.

ε) Το πρόγραμμα της μετακίνησης ώστε να επιτυγχάνεται ο σκοπός της και η ασφάλεια των μαθητών.

3) Συμμετοχή στην εκπαιδευτική επίσκεψη των 3/4 των μαθητών της τάξης του σχολείου. Ειδικά για τα Τ.Ε.Ε. απαιτείται η συμμετοχή των 3/4 των μαθητών του τμήματος ή του κλάδου ή της ειδικότητας, αντίστοιχα.

4) Υποβολή στο Διευθυντή του σχολείου υπεύθυνων δηλώσεων από τους κηδεμόνες των μαθητών, με τις οποίες εγκρίνουν τη συμμετοχή των παιδιών τους στην εκπαιδευτική επίσκεψη, αφού προηγουμένως έχουν ενημερωθεί εγγράφως για το πρόγραμμά της και τις υποχρεώσεις των μαθητών. Οι ενήλικοι μαθητές καταθέτουν οι ίδιοι την υπεύθυνη δήλωση.

5) Έγκριση από τη Διεύθυνση Δ. Ε.. Για την σχετική έγκριση υποβάλλεται απευθείας χωρίς την μεσολάβηση των Γραφείων Δ. Ε.  στην οικεία Διεύθυνση έγκαιρα αίτηση του Διευθυντή του σχολείου και απόσπασμα πρακτικού, που να συμπεριλαμβάνει αναλυτικά τα σημεία 1,2,3 και 4.

6) Έγκριση μετακίνησης των εκπαιδευτικών από τη Διεύθυνση Δ. Ε. Ανατ. Αττικής.

iiΜετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών στο πλαίσιο υλοποίησης Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων.     

Για την πραγματοποίηση αυτών των μετακινήσεων απαιτούνται:

1) Εγκεκριμένο Πρόγραμμα Σχολικής Δραστηριότητας. (Η έγκριση του Προγράμματος Σχολικής Δραστηριότητας χορηγείται από τη Διεύθυνση Δ. Ε. Ανατ. Αττικής, με τις διαδικασίες που προβλέπεται από την Υπουργική Απόφαση Γ2/4867/28-8-1992 (ΦΕΚ 629 Β΄).)

2) Απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην οποία ορίζονται απαραίτητα :

α) Οι συνοδοί καθηγητές που πρέπει να είναι οι εκπαιδευτικοί που έχουν αναλάβει την υλοποίηση του προγράμματος, με δυνατότητα συμπλήρωσης του απαιτούμενου αριθμού με άλλους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας, πλην των ωρομισθίων και σε αναλογία:

i) για ομάδα οκτώ (8) έως είκοσι (20) μαθητών, δύο (2) συνοδοί – εκπαιδευτικοί.

ii)για ομάδα είκοσι ένα (21) έως σαράντα (40) μαθητών, τρεις (3) συνοδοί – εκπαιδευτικοί.

iii) για ομάδα σαράντα ένα (41) έως εξήντα (60) μαθητών, τέσσερις (4) συνοδοί – εκπαιδευτικοί.

γ) Η ημερομηνία αναχώρησης και επιστροφής.

δ) Ο τόπος προορισμού.

ε) Το πρόγραμμα της μετακίνησης, ώστε να επιτυγχάνεται ο σκοπός της και η ασφάλεια των μαθητών.

ζ) Ονομαστική κατάσταση των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα και την μετακίνηση μαθητών.

3) Υποβολή στο Διευθυντή του σχολείου υπεύθυνων δηλώσεων από τους κηδεμόνες των μαθητών, με τις οποίες εγκρίνουν τη συμμετοχή των παιδιών τους στην εκπαιδευτική επίσκεψη, αφού προηγουμένως έχουν ενημερωθεί εγγράφως για το πρόγραμμά της και τις υποχρεώσεις των μαθητών. Οι ενήλικοι μαθητές καταθέτουν οι ίδιοι την υπεύθυνη δήλωση.

4) Έγκριση από τη Διεύθυνση Δ. Ε. . Για την σχετική έγκριση υποβάλλεται απευθείας χωρίς την μεσολάβηση των Γραφείων Δ.Ε.  στην οικεία Διεύθυνση έγκαιρα αίτηση του Διευθυντή του σχολείου και απόσπασμα πρακτικού, που να συμπεριλαμβάνει αναλυτικά τα σημεία 1,2 και 3.

5) Έγκριση μετακίνησης των εκπαιδευτικών από τη Διεύθυνση Δ. Ε. Ανατ. Αττικής.

Παρατήρηση 1: Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και οι μετακινήσεις χωρίς διανυκτερεύσεις.

Επομένως κάθε μετακίνηση στα πλαίσια σχολικής δραστηριότητας ή εγκεκριμένου προγράμματος σχολικής δραστηριότητας χρειάζεται έγκριση από την οικεία Διεύθυνση Δ. Ε.

Παρατήρηση 2: Κάθε μαθητής και κάθε εκπαιδευτικός μπορούν να συμμετέχουν μέχρι και ΣΕ ΔΥΟ (2) ΤΕΤΟΙΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΝΟΛΙΚΑ.

Παρατήρηση 3: Μετά την επιστροφή από τις μετακινήσεις αυτές οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί συντάσσουν και υποβάλλουν στο Σύλλογο Διδασκόντων υπογεγραμμένη έκθεση σχετικά με την πραγματοποιηθείσα μετακίνηση.

 

iii) Μετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών στα πλαίσια εκπαιδευτικής επίσκε ψης σε Κ.Π.Ε.

Για την πραγματοποίηση αυτών των μετακινήσεων απαιτούνται:

1) Έγκριση από την Δ/νση ΣΕΠΕΔ-Τμήμα Β’ του ΥΠΕΠΘ, με την οποία ορίζονται ο αριθμός των  συνοδών καθηγητών, ο αριθμός των συμμετεχόντων μαθητών και η ημερομηνία της επίσκεψης.

2) Απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην οποία αναφέρονται απαραίτητα :

α) Οι συνοδοί καθηγητές.

β) Η ημερομηνία αναχώρησης και επιστροφής.

γ) Ο τόπος προορισμού.

δ) Το πρόγραμμα της μετακίνησης, ώστε να επιτυγχάνεται ο σκοπός της και η ασφάλεια των μαθητών.

ε) Ονομαστική κατάσταση των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα και την μετακίνηση μαθητών.

3) Υποβολή στο Διευθυντή του σχολείου υπεύθυνων δηλώσεων από τους κηδεμόνες των μαθητών, με τις οποίες εγκρίνουν τη συμμετοχή των παιδιών τους στην εκπαιδευτική επίσκεψη, αφού προηγουμένως έχουν ενημερωθεί εγγράφως για το πρόγραμμά της και τις υποχρεώσεις των μαθητών. Οι ενήλικοι μαθητές καταθέτουν οι ίδιοι την υπεύθυνη δήλωση.

4) Έγκριση από τη Διεύθυνση Δ. Ε. Για την σχετική έγκριση υποβάλλεται απευθείας χωρίς την μεσολάβηση των Γραφείων Δ. Ε.  στην οικεία Διεύθυνση έγκαιρα αίτηση του Διευθυντή του σχολείου και απόσπασμα πρακτικού, που να συμπεριλαμβάνει αναλυτικά τα σημεία 1,2 και 3.

5) Έγκριση μετακίνησης των εκπαιδευτικών από τη Διεύθυνση Δ. Ε.

ΣΤ) Μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών στο εξωτερικό στο πλαίσιο υλοποίησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων:

1) ΔΙΑΒΙΟΥΜΑΘΗΣΗ (Comenius, Grundtvig, Arion, Leonardo da Vinci)

2) ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ

        (Υ.Α. 45784/ΙΑ/25-05-2007 ΦΕΚ 831/ Β’)  

1. Για τις εν λόγω μετακινήσεις απαιτείται έκδοση απόφασης μετακίνησης από την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής.

2. Τα απαραίτητα δικαιολογητικά κατατίθενται –απ’ ευθείας και χωρίς την μεσολάβηση της Διεύθυνσης Δ.Ε. -στο Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει η σχολική μονάδα, και αφού ελεγχθούν ως προς την ορθότητά τους, διαβιβάζονται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, τουλάχιστον 30 ημέρες πριν την πραγματοποίηση της μετακίνησης.

Για την πραγματοποίηση αυτών των μετακινήσεων απαιτούνται:

1. Αίτηση, η οποία υπογράφεται από τον Διευθυντή του σχολείου και στη συνέχεια από τον αρμόδιο Προϊστάμενο του Γραφείου Εκπαίδευσης, ο οποίος διατυπώνει εγγράφως τη θετική ή την αιτιολογημένη αρνητική του εισήγηση

2. Η ανακοίνωση της έγκρισης  του προγράμματος από το ΙΚΥ και η αντίστοιχη σύμβαση

3. Αναλυτικό πρόγραμμα της επίσκεψης.

4. Αντίγραφο του Πρακτικού του Συλλόγου διδασκόντων στο οποίο να αναφέρονται:

α) η απόφαση του συλλόγου για την πραγματοποίηση της επίσκεψης,

β) το σχέδιο που υλοποιεί το σχολείο ( ΣΩΚΡΑΤΗΣ, LEONARDO, YOUTH κλπ).

γ) τα ονόματα των μαθητών, των συνοδών εκπαιδευτικών και του αρχηγού της αποστολής. Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι μόνιμοι ή αναπληρωτές και να γνωρίζουν μια ξένη γλώσσα. Η αναλογία των συνοδών εκπαιδευτικών θα πρέπει να είναι ένας (1) εκπαιδευτικός ανά δέκα (10) μαθητές, εκτός του αρχηγού. Εφόσον η ομάδα των μαθητών είναι μικτή, ομοίως θα πρέπει να είναι και η ομάδα των εκπαιδευτικών.

5. Βεβαίωση του Διευθυντή του σχολείου ότι έχει παραλάβει ενυπόγραφες δηλώσεις των γονέων ή κηδεμόνων των συμμετεχόντων ανήλικων μαθητών, με τις οποίες επιτρέπουν στα παιδιά τους να συμμετάσχουν στην εκπαιδευτική δραστηριότητα.

Παρατήρηση 1: Για τις ανωτέρω μετακινήσεις ενδείκνυται η περίοδος των διακοπών των Χριστουγέννων, του Πάσχα, του καλοκαιριού και των σχολικών αργιών, για να μην παρακωλύεται η ομαλή λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας, η εκπαιδευτική επίσκεψη μπορεί να πραγματοποιηθεί σε οποιοδήποτε χρονικό διάστημα και να μην υπερβαίνει τις πέντε (5) εργάσιμες ημέρες.

Παρατήρηση 2: Για κάθε μετακίνηση στο εξωτερικό των εκπαιδευτικών και των μαθητών, είναι απαραίτητη η ασφαλιστική κάλυψη για τη διάρκεια του ταξιδιού και της διαμονής. Για μετακινήσεις σε χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να απευθύνονται στα γραφεία του οικείου Οργανισμού Περίθαλψης Ασφαλισμένων Δημοσίου, απ’ όπου εκδίδεται η ευρωπαϊκή κάρτα ασφάλισης και ισχύει για ένα ημερολογιακό έτος. Για τους μαθητές θα πρέπει να μεριμνούν οι γονείς τους, απευθυνόμενοι στον ασφαλιστικό τους φορέα, προκειμένου να πληροφορούνται και να προβαίνουν στην έκδοση ευρωπαϊκής κάρτας ασφάλισης για τα παιδιά τους.

Παρατήρηση 3: Αλλοδαποί μαθητές που φοιτούν σε ελληνικά σχολεία και μετακινούνται στο εξωτερικό θα πρέπει να διαθέτουν τα απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα.

Ζ) Μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών στο εξωτερικό στο πλαίσιο υλοποίησης εκπαιδευτικών ανταλλαγών, αδελφοποιήσεων, υλοποίησης προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, διμερών προγραμμάτων, συμμετοχών σε διεθνείς συναντήσεις, Μαθητικές Ολυμπιάδες και Βαλκανιάδες, συνέδρια, διαγωνισμούς και άλλες διεθνείς εκδηλώσεις (29525/Ι/22-03-2006).

1. Για τις εν λόγω μετακινήσεις απαιτείται έκδοση απόφασης μετακίνησης από την  Διεύθυνση Διεθνών Εκπαιδευτικών Σχέσεων Τμήμα Β’ Εκπαιδευτικών Ανταλλαγών του ΥΠΕΠΘ.

2. Τα απαραίτητα δικαιολογητικά κατατίθενται –απ’ ευθείας και χωρίς την μεσολάβηση της Διεύθυνσης Δ. Ε. -στο Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει η σχολική μονάδα, και αφού ελεγχθούν ως προς την ορθότητά τους, διαβιβάζονται στην Διεύθυνση Διεθνών Εκπαιδευτικών Σχέσεων τμήμα Β’ Εκπαιδευτικών Ανταλλαγών, τουλάχιστον 30 ημέρες πριν την πραγματοποίηση της μετακίνησης.

Για την πραγματοποίηση αυτών των μετακινήσεων απαιτούνται:

1. α. Πρόσκληση ξένου σχολείου ή φορέα υποδοχής (πρωτότυπο και μετάφραση) ή αίτηση συμμετοχής σε διεθνείς εκδηλώσεις ή συνέδρια κ.λ.π.

β. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει κάτι από τα παραπάνω ακολουθείται η διαδικασία της έγκρισης σχολικής δραστηριότητας, όπως αυτή περιγράφεται στην παράγραφο Εi)

2.      Αντίγραφο Πρακτικού του Συλλόγου διδασκόντων στο οποίο να αναφέρονται:

α) η πρόσκληση του ξένου σχολείου ή φορέα υποδοχής, ή η αίτηση συμμετοχής σε διεθνείς εκδηλώσεις ή συνέδρια κ.λ.π., ή η απόφαση της έγκρισης της συγκεκριμένης σχολικής δραστηριότητας από την Διεύθυνση Δ.Ε.

β) η απόφαση του συλλόγου για την πραγματοποίηση της μετακίνησης των μαθητών και εκπαιδευτικών στο εξωτερικό

γ) αναλυτικό πρόγραμμα της επίσκεψης

δ) τα ονόματα των μαθητών, των συνοδών εκπαιδευτικών και του αρχηγού της αποστολής. Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι μόνιμοι ή αναπληρωτές και να γνωρίζουν μια ξένη γλώσσα. Η αναλογία των συνοδών εκπαιδευτικών θα πρέπει να είναι ένας (1) εκπαιδευτικός ανά δέκα (10) μαθητές, εκτός του αρχηγού. Εφόσον η ομάδα των μαθητών είναι μικτή, ομοίως θα πρέπει να είναι και η ομάδα των εκπαιδευτικών.

1.      Βεβαίωση του Διευθυντή του σχολείου ότι έχει παραλάβει ενυπόγραφες δηλώσεις των γονέων ή κηδεμόνων των συμμετεχόντων ανήλικων μαθητών, με τις οποίες επιτρέπουν στα παιδιά τους να συμμετάσχουν στην εκπαιδευτική δραστηριότητα.

2.      Αίτηση, η οποία υπογράφεται από τον Διευθυντή του σχολείου και στη συνέχεια από τον Προϊστάμενο του Γραφείου Εκπαίδευσης, ο οποίος διατυπώνει εγγράφως τη θετική ή την αιτιολογημένη αρνητική του εισήγηση και τα διαβιβάζει στο ΥΠΕΠΘ προς έγκριση.

Παρατήρηση 1: Για τις ανωτέρω μετακινήσεις ενδείκνυται η περίοδος των διακοπών των Χριστουγέννων, του Πάσχα, του καλοκαιριού και των σχολικών αργιών, για να μην παρακωλύεται η ομαλή λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας, η εκπαιδευτική επίσκεψη μπορεί να πραγματοποιηθεί σε οποιοδήποτε χρονικό διάστημα και να μην υπερβαίνει τις πέντε (5) εργάσιμες ημέρες.

Παρατήρηση 2: Οι μετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών δεν καλύπτονται οικονομικά από το ΥΠΕΠΘ και οι συνοδοί καθηγητές δεν παίρνουν αποζημίωση εκτός έδρας.

Παρατήρηση 3: Για κάθε μετακίνηση στο εξωτερικό των εκπαιδευτικών και των μαθητών, είναι απαραίτητη η ασφαλιστική κάλυψη για τη διάρκεια του ταξιδιού και της διαμονής. Για μετακινήσεις σε χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να απευθύνονται στα γραφεία του οικείου Οργανισμού Περίθαλψης Ασφαλισμένων Δημοσίου, απ’ όπου εκδίδεται η ευρωπαϊκή κάρτα ασφάλισης και ισχύει για ένα ημερολογιακό έτος. Για τους μαθητές θα πρέπει να μεριμνούν οι γονείς τους, απευθυνόμενοι στον ασφαλιστικό τους φορέα, προκειμένου να πληροφορούνται και να προβαίνουν στην έκδοση ευρωπαϊκής κάρτας ασφάλισης για τα παιδιά τους.

Παρατήρηση 4: Αλλοδαποί μαθητές που φοιτούν σε ελληνικά σχολεία και μετακινούνται στο εξωτερικό θα πρέπει να διαθέτουν τα απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα.

Η) Γενικές παρατηρήσεις

1) Εφιστάται η προσοχή στους Διευθυντές των σχολείων, να αναγράφεται στο Πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων το σωστό νομοθετικό πλαίσιο, βάσει του οποίου πραγματοποιείται η εκάστοτε μετακίνηση.

2) Οι μετακινήσεις των μαθητών είναι δυνατόν να πραγματοποιούνται με όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, με την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι όροι ασφάλειας για καθένα από αυτά.

3) Για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών, η εκκίνηση των εκδρομών θα γίνεται από το χώρο του σχολείου,δε θα πραγματοποιείται πριν από τις 6 π.μ., ενώ η άφιξη στον τόπο προορισμού ή η επιστροφή στο σχολείο θα πραγματοποιείται το αργότερο μέχρι τις 10 μ.μ., όταν η εκδρομή πραγματοποιείται οδικώς. Σε περίπτωση χρήσης δεύτερου μεταφορικού μέσου, είναι δυνατόν να διαφοροποιηθούν τα παραπάνω προβλεπόμενα χρονικά όρια εκκίνησης – άφιξης με απόφαση του Νομάρχη της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.

4) Η τήρηση του προγράμματος της εκδρομής καθώς και η ασφάλεια των μαθητών σε όλη τη διάρκεια της μετακίνησης, από την αναχώρηση μέχρι και την επιστροφή τους, αποτελεί ευθύνη του αρχηγού της εκδρομής και των συνοδών εκπαιδευτικών, οι οποίοι επιπλέον οφείλουν να ελέγχουν τα έγγραφα καταλληλότητας του οχήματος και την πρόσφατη θεώρησή τους, την επαγγελματική άδεια οδήγησης του οδηγού του λεωφορείου και το όριο ταχύτητας, καθώς επίσης και να παρεμβαίνουν στις περιπτώσεις εκείνες που κρίνουν ότι η οδήγηση του οχήματος γίνεται επικίνδυνη ή παραβιάζεται το όριο ταχύτητας, ειδοποιώντας σε περίπτωση μη συμμόρφωσης τις αστυνομικές αρχές της περιοχής.

5) Οι χώροι που επιλέγονται για τη διαμονή, εστίαση και ψυχαγωγία των μαθητών πρέπει να διαθέτουν νόμιμη άδεια λειτουργίας και να πληρούν τους όρους ασφάλειας και υγιεινής.

6) Οι Διευθυντές των σχολείων πριν από την πραγματοποίηση της εκδρομής, πρέπει να συνεννοούνται με τις αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες για την εξασφάλιση των προϋποθέσεων αποζημίωσης των συνοδών καθηγητών και του αρχηγού.

7) Μετά τον προγραμματισμό των πολυήμερων εκδρομών, το σχολείο με ευθύνη του Διευθυντή συμπληρώνει τον τυποποιημένο πίνακα των στοιχείων της εκδρομής σε ειδική ηλεκτρονική διεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας.