Την επόμενη φορά που θα επιλέξετε την "Άσκηση 2" δεν θα εμφανιστούν οι ίδιες ακριβώς ερωτήσεις
Η αλληλεπίδραση με το δάσκαλο, κατά τη θεωρία της κοινωνικοπολιτισμικής ανάπτυξης, δεν είναι τόσο σημαντική στη διαδικασία της μάθησης.
Σωστό
Λάθος
Σύγχρονες θεωρίες για τη διδασκαλία και τη µάθηση που βασίζονται στη σχολή σκέψης του L. Vygotsky υποστηρίζουν ότι...
...ο δάσκαλος µέσα από διαδικασίες διαµεσολάβησης διατηρεί τον διδακτικό του ρόλο.
...ο δάσκαλος περιορίζεται δραστικά σε ρόλους διευκόλυνσης της µάθησης.
...ο δάσκαλος και το σχολείο δεν διαδραµατίζουν και σπουδαίο ρόλο στη µάθηση και την ανάπτυξη, οι οποίες τελικά καθορίζονται κατά κύριο λόγο από εξωσχολικές παραµέτρους, κοινωνικής φύσης.
...ο δάσκαλος µπορεί να κάνει λίγα πράγµατα, σε περιορισµένο βαθµό και σε συγκεκριµένους τοµείς.
Τα «φύλλα εργασίας» του µαθητή είναι χρήσιµα και υποβοηθητικά...
Η επανατροφοδότηση γίνεται...
...µέσω θετικών (μόνο) ενισχύσεων.
...µέσω αρνητικών (μόνο) ενισχύσεων.
...µέσω θετικών και αρνητικών ενισχύσεων.
Ποιο από τα παρακάτω χαρακτηριστικά αντιστοιχεί στο βασικό χαρακτηριστικό της µάθησης;
Η παγίωση της συµπεριφοράς.
Η µεταβολή της συµπεριφοράς.
Η εξάλειψη της συµπεριφοράς.
Η διόρθωση της συµπεριφοράς.
Στην ηλεκτρονική µάθηση κυρίως ...
... δίνεται έµφαση περισσότερο στην κατασκευή της γνώσης και λιγότερο στη διδασκαλία.
... ο εκπαιδευτικός ενεργεί περισσότερο ως καθοδηγητής και λιγότερο ως διευκολυντής ή διαµεσολαβητής.
... δίνεται έµφαση στην ατοµική προσπάθεια του µαθητή.
... η ποσότητα της ύλης καθορίζεται από τον µαθητή.
Σύµφωνα µε τη θεωρία του Vygotsky, η γλώσσα αποτελεί το σηµαντικότερο συµβολικό εργαλείο που παρέχει η κοινωνία στα µέλη της.
Σωστό
Λάθος
Η θεωρία της Ζώνης Επικείµενης Ανάπτυξης του Vygotsky προτείνει ότι οι δάσκαλοι θα πρέπει...
...να επιτρέπουν στους µαθητές να συνεργάζονται για να λύνουν τα προβλήµατα.
...να αφήνουν τους µαθητές να λύνουν τα προβλήµατα µόνοι τους.
...να περιµένουν µέχρι να δείξουν ενδιαφέρον για ένα θέµα οι µαθητές, πριν το διδάξουν.
...να λένε τις απαντήσεις στους µαθητές
Τα λογισμικά καθοδήγησης διδασκαλίας (tutorials) και πρακτικής εξάσκησης (drill and practice) κατα κανόνα βασίζονται ...
... στις γνωστικές θεωρίες μάθησης (στον κονστρουκτιβισμό).
... στις συπεριφοριστικές θεωρίες μάθησης.
Μεγάλη σημασία στις εσωτερικές, νοητικές διεργασίες του ατόμου αποδίδουν ...
... οι συμπεριφοριστικές θεωρίες μάθησης.
... οι γνωστικές θεωρίες μάθησης.
Στα παρακάτω, δίπλα σε κάθε κατηγορία λογισµικού σηµειώνεται αν είναι µάλλον «συµπεριφοριστικού τύπου» (Σ) ή µάλλον «εποικοδοµιστικού τύπου» (Ε). Εντοπίστε την ορθή αντιστοίχιση ανάµεσα στις προτεινόµενες:
O Vygotsky, σε αντίθεση µε τον Piaget, δίνει έµφαση στις κοινωνικές και πολιτιστικές επιδράσεις στη γνωστική ανάπτυξη του ατόµου.
Σωστό
Λάθος
Παρατίθενται ορισµένες θεωρίες µάθησης: 1. Γραµµική οργάνωση της πληροφορίας 2. ∆οµικός εποικοδοµισµός 3. Ανακαλυπτική µάθηση 4. Κοινωνικοπολιτισµική θεωρία ∆ίνονται επίσης τα ονόµατα βασικών «εκπροσώπων» θεωριών µάθησης. Α. Piaget B. Skinner Γ. Vygotsky ∆. Βruner Εντοπίστε την ορθή αντιστοίχιση θεωριών και θεωρητικών:
1 µε Α, 2 µε Γ, 3 µε ∆, 4 µε Β.
1 µε Β, 2 µε Α, 3 µε ∆, 4 µε Γ.
1 µε ∆, 2 µε Β, 3 µε Α, 4 µε Α
Οι απόψεις του Jerome Bruner για τη µάθηση δεν περιλαµβάνουν...
...το σπειροειδές πρόγραµµα.
...την αφοµοίωση αρχών και στάσεων.
...την ανακαλυπτική µάθηση µέσω διερεύνησης.
...τη ζώνη επικείµενης ανάπτυξης (zone of proximal development).
Ο Vygotsky στη θεωρία µάθησής του πρεσβεύει ότι ο εκπαιδευτικός στη διδασκαλία του...
...καθοδηγεί τους µαθητές µε την υποβοηθούµενη ανακάλυψη.
...επιλέγει ασκήσεις δύσκολες, αλλά προσιτές στη γνωστική ικανότητα των παιδιών.
...επιλέγει ασκήσεις, στις οποίες µπορεί να απαντήσει σωστά το σύνολο της τάξης.
Επιλέξτε την σωστή απάντηση. Η ιδέα του σπειροειδούς προγράµµατος...
...είναι άσχετη µε την αρχή του Bruner ότι «οποιοδήποτε αντικείµενο µπορεί να διδαχθεί αποτελεσµατικά σε οποιοδήποτε παιδί και σε οποιαδήποτε φάση της ανάπτυξής του, αρκεί αυτό να γίνει σε κάποια κατάλληλη για το γνωστικό επίπεδο του παιδιού µορφή».
...είναι συµβατή µε την γνωστή από την ∆ιδακτική διάταξη των περιεχοµένων διδασκαλίας κατά οµόκεντρους κύκλους, σύµφωνα µε την οποία η διδασκαλία βασικών γνώσεων και δοµών επανέρχεται σε ένα ανώτερο επίπεδο µάθησης και κατανόησης.
...συµβαδίζει µε την άποψη ότι λόγω πληθώρας της διδακτέας ύλης δεν πρέπει να διδάσκουµε κάτι και να επανερχόµαστε πάλι σε αυτό.
...υποδηλώνει την αναγκαιότητα εφαρµογής των διδακτικών αρχών της αυτενέργειας και της εποπτείας, προκειµένου να βελτιωθεί η αποτελεσµατικότητα της διδασκαλίας
Σύµφωνα µε το µοντέλο της ανακαλυπτικής µάθησης του Jerome Bruner η ενίσχυση έχει σχέση µε...
...την υψηλή βαθµολογία του µαθητή.
...την αποδοχή του µαθητή από τους συµµαθητές του.
...την πεποίθηση του ότι κάθε µαθητής µε την κατάλληλη βοήθεια είναι ικανός να λύσει κάθε πρόβληµα µόνος του.
...την υλική ανταµοιβή του µαθητή.
Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται πολλά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα τα οποία έχουν ως στόχο τους τη διευκόλυνση της επικοινωνίας µεταξύ των µαθητών (υπηρεσίες μετάδοσης εικόνας, ήχου, σύγχρονη ή ασύγχρονη επικοινωνία µέσω γραπτών κειµένων, δυνατότητες συν-επεξεργασίας κειµένων κ.ά.). Σε ένα γενικό θεωρητικό πλαίσιο θα µπορούσαµε να ισχυριστούµε ότι...
...τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες του δοµισµού (constructivism, θεωρίες του J. Piaget) δεδοµένου ότι επιτρέπουν τη οικοδόµηση νέων γνώσεων, οικοδοµηµένων πάνω σε παλιότερες, χάρη στον πλούτο των αλληλεπιδράσεων κάθε µαθητή µε το περιβάλλον του.
...τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες του L. Vygotsky, δεδοµένου ότι παρέχουν την υλική βάση για την ανάπτυξη ισχυρής αλληλεπίδρασης µεταξύ των µαθητών και γενικότερα ευνοούν τη συνεργατική µάθηση.
...τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες του συµπεριφορισµού και της προγραµµατισµένης διδασκαλίας δεδοµένου ότι µπορούµε πλέον να προγραµµατίσουµε µε µεγάλη ευκολία την αλληλεπίδραση ψηφιακών συστηµάτων και χρηστών (µαθητών).
...τα περιβάλλοντα αυτά µπορούν να χρησιµοποιηθούν στα πλαίσια πολλών και διαφορετικών ειδών διδασκαλίας. Ο κρίσιµος παράγοντας στην περίπτωση αυτή δεν είναι τόσο το λογισµικό ή το περιβάλλον που χρησιµοποιείται, αλλά µάλλον ο τρόπος µε τον οποίο είναι οργανωµένη η αντίστοιχη διδασκαλία.
Ο κοινωνικός επικοδομισμός του Vygotsky ...
Η γνώση δεν "μεταβιβάζεται" στο μαθητή, αλλά δημιουργείται από το μαθητή ο οποίος δρα και επικοινωνεί μέσα σε συγκεκριμένα κοινωνικά και πολιτισμικά πλαίσια. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να οργανώσει διδακτικές καταστάσεις και μαθήματα, στα πλαίσια των οποίων ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να εκφραστεί, να διερευνήσει και να αλληλεπιδράσει με το περιβάλλον του προκειμένου να οικοδομήσει τη γνώση του. Τα παραπάνω υποστηρίζει κυρίως ...
... η συμπεριφοριστική θεωρία για τη μάθηση του Skinner.
... η γνωστική θεωρία για τη μάθηση του Piaget
... η ανακαλυπτική θεωρία για τη μάθηση του Bruner
... η κοινωνικοπολισμική προσέγγιση για τη μάθηση του Vygostky