Η κοινωνία των Σαπών



  Οι Σάπες είναι η δεύτερη μετά την Κομοτηνή πόλη στο Νομό Ροδόπης. Είναι πρωτεύουσα της Επαρχίας Σαπών.

  Έχει πληθυσμό πάνω από 6.000 κατοίκους. Το κύριο στοιχείο που χαρακτηρίζει την πόλη μας είναι η πολυπολιτισμική σύνθεση της κοινωνίας. Συγκεκριμένα ζουν χριστιανοί που κατοικούν από γενιά σε γενιά, καθώς και μουσουλμάνοι, που παρέμειναν στις Σάπες, μετά την υπογραφή της Συνθήκης της Λοζάνης, περί ανταλλαγής των πληθυσμών. Επίσης, κατοικούν πρόσφυγες χριστιανοί, που ήρθαν στη Θράκη μετά το 1922 από την Ανατολική Θράκη και τη Μικρά Ασία. Λίγο αργότερα, εγκαταστάθηκαν εδώ και ομάδες Σαρακατσάνικων οικογενειών σε σημαντικό αριθμό ενώ τη δεκαετία του 1990, άρχισε η μεγάλη εγκατάσταση των Ομογενών Ελλήνων, ποντιακής κυρίως καταγωγής, από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Η μεγάλη πλειοψηφία αυτών κατοικεί στα ανατολικά της πόλης, δυστυχώς έξω και αρκετά μακριά από την πόλη μας, σε ένα νέο οικισμό, που δυστυχώς, θέλεις δε θέλεις, σου θυμίζει ένα "εκσυγχρονισμένο γκέτο".
  Σε όλες τις επισκέψεις που κάνουν επίσημα πρόσωπα στον τόπο μας γίνεται αναφορά στη διαφορετικότητα της τοπικής μας κοινωνίας και πάντα αναφέρεται ως πρότυπο συνεργασίας και ειρηνικής συμβίωσης των κατοίκων της. Ως ένα βαθμό αυτό αληθεύει, όμως η κατάσταση δεν είναι τόσο ωραιοποιημένη όσο εμφανίζεται. Δυστυχώς υπάρχουν πολλές διαχωριστικές γραμμές, ανάμεσα στις κοινωνικές ομάδες, ίσως γιατί δεν έγιναν ποτέ σοβαρές προσπάθειες προσέγγισης μεταξύ τους. Το ήθη και έθιμα της κάθε μιας ομάδας είναι βέβαια απολύτως σεβαστά και ελεύθερα στη διατήρησή τους, πράγμα που έχουν αναλάβει οι πολιτιστικοί Σύλλογοι των Σαπών. ..
  Οι κάτοικοι των Σαπών, ασχολούνται κυρίως με τη γεωργία και την κτηνοτροφία, ενώ ένας σημαντικός αριθμός έχει καταστήματα κοινής ωφέλειας. Δυστυχώς δεν υπάρχει καμιά βιοτεχνία, βιομηχανία, για να απασχολήσει ένα μέρος των κατοίκων της. Έτσι πολλοί πηγαίνουν για δουλειά στην Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη. Η πλειοψηφία των Ποντίων Ομογενών, ασχολείται ευκαιριακά με το λιανικό εμπόριο, σε παζάρια κ.λ.π. ή είναι εργάτες ή ασχολούνται σε εποχιακές γεωργικές δουλειές. Οπωσδήποτε η εργασιακή απασχόληση είναι ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα της περιοχής. Λένε ότι η περιοχή μας χαρακτηρίζεται σαν η φτωχότερη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, αν και τη θέση αυτή, τελευταία τη διεκδικεί η Ήπειρος!

  Στην αρχαιότητα
  Σαπαίοι. Ένα από τα αρχέγονα Θρακικά φύλα, που διατηρεί το όνομα στους αιώνες. Αρχικά λεγόταν Σίντοι, Σάοι και την εποχή του Ηροδότου ..Σαππαίοι. Ο ισχυρός βασιλιάς των Σαππαίων Αβρούπολις κατά την περίοδο του εμφυλίου πολέμου των Ρωμαίων, μετά το θάνατο του Ιουλίου Καίσαρα, επεκτείνει τα σύνορά του στους εύφορους και απέραντους κάμπους στην καρδιά της Θράκης. Αποικίες Σαππαίων. Τον 7ο αιώνα π.Χ. οι Σαππαίοι άποικοι φθάνουν στη Σαμοθράκη και χτίζουν πόλεις. Ήταν ο ενδιάμεσος σταθμός για τις εμπορικές τους συναλλαγές με την Τροία.

  Θρησκεία και "οίνος" Σαπαίων
 Θρησκεία και Οίνος Σαππαίων. Εκτός από τους άλλους θεούς, ο Διόνυσος, ήταν ο κατ' εξοχήν θεός των Σαππαίων. Τον θεωρούσαν ηγέτη του οίνου (κρασιού), και προστάτη των αμπελώνων τους. Οι Σαππαίοι, ονόμαζαν τον οίνο "ζείλα ή ζίλα". Η καλλιέργεια και η απόσταξη αποδίδεται στο βασιλιά Εύμολπο. Εκτός από τα αμπέλια καλλιεργούν και δημητριακά, κριθάρι και όλυρα. Ήταν ο σιτοβολώνας των Αθηνών. Ο βασιλιάς των Σαππαίων Ουάρρωνας είχε φτιάξει πιθάρια (300 κ) και τα έκρυβε στη γη. Όλη την παραγωγή τη διαπραγματευόταν ο ίδιος και απέδιδε και ανάλογα κέρδη. Βλέπουμε ότι υπήρχε από τότε το αστικό δίκαιο στους Σαππαίους. Η ευστροφία, ο πλούτος και το ανήσυχο εφευρετικό πνεύμα των Σαπαίων τους οδήγησε στην παρασκευή ενός άλλου ποτού που το ονόμαζαν "ΒΡΥΤΟ''. Ο βρύτος είναι αυτό που σήμερα όλος ο κόσμος το ονομάζει μπύρα. Οι Ευγενείς Σαππαίοι έπιναν τον οίνο μέσα σε σκαλισμένα κέρατα αγρίων ταύρων. Η περιοχή των Σαππαίων ξεχώριζε για τους πολλούς σε αριθμό ίππους που έτρεφε. Ήταν οι πρώτοι που γύμναζαν τους ίππους για τη μάχη. Είναι η μόνη περιοχή της Ελλάδος που περισσότερο από τις άλλες έζησε κάτω από τα δεσμά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Υποδουλώθηκε το 1361 έναν αιώνα πριν από την άλωση της Βασιλεύουσας.

  Οι Σάπες των νεότερων χρόνων - το όνομα
  Σάπες. Επαρχία του Νομού Ροδόπης. Ένα τοπίο με διαφορετικό χαρακτήρα, ήθη και έθιμα. Ένα κράμα λαών, ντόπιοι, πόντιοι, μωαμεθανοί, πρόσφυγες, παλιοί και νέοι, μια πολυπολιτισμική κοινότητα. Ένας τόπος με παράξενες ιδιαιτερότητες. Μετά την απελευθέρωση της Θράκης, το 1920, οι Σαπες ορίστηκαν πρωτεύουσα της Κοινότητας Σαπών. Οι πρόεδροι της κοινότητας ήταν οι: Καπζάλας Ν.- Χαστάς Δ.- Παπαστεργίου Σ. - Παπαδόπουλος Γ. - Ποάλας Κ.. Το Μάρτιο του 1951 γίνονται οι πρώτες δημοτικές εκλογές και δήμαρχος εκλέγεται ο Δ. Καραθανάσης. Ακολουθούν οι : Χ. Τσιτσώνης. - Δ. Κρυστάλλης - Γ. Πολυχρονιάδης, ο Ν. Χαριτόπουλος , ο Γ. Πιλιλίτσης και τώρα ο Ηλίας Ιωαννάκης.
  Στις Σάπες του 1924 - 1940 υπήρχαν παντοπωλεία, υφασματοπωλεία, υποδηματοποιεία, αρτοποιεία, κρεοπωλεία, αλευρόμυλοι, κουρεία, ξενοδοχείο, εστιατόρια, καφενεία, ξυλουργεία, αγγειοπλάστες, σιδηρουργοί, πεταλωτές, ιχθυοπώλες, ποτοποιοί, ζωέμποροι, οδοντίατροι, φαρμακοποιοί, βυρσοδέψες κλπ. Το σχολείο μας, μέσα από μια εργασία-έρευνα που έκανε κατέγραψε τα επαγγέλματα και τις τέχνες που χάθηκαν ή χάνονται στον τόπο μας. Ένας από τους στόχους ήταν να καταγραφούν τα πρόσωπα εκείνα που με το μόχθο τους έγραψαν τη μικρή τους ιστορία στην ύπαρξη αυτού του τόπου. Οι Σάπες, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, γνώρισε τη σκληρή κατοχή των Βουλγάρων, που τότε ήταν σύμμαχοι της ναζιστικής Γερμανίας. Σε άλλη σελίδα μας μπορείτε να διαβάσετε σπάνια περιγραφή της εποχής αυτής από μια παλιά κάτοικο των Σαπών, την κ. Χατζηθεοδώρου Ζωή.
  Το όνομα. Μερικοί λένε ότι το όνομα: Σάπες, προέρχεται από την τουρκική λέξη "σιάπ σου" = στυφό νερό. Παλιότερα το νερό αυτό ήταν το πιο κατάλληλο για την κατεργασία των δερμάτων. ʼλλοι πάλι λένε ότι προέρχεται από τις λέξεις: "σιαπ-χανά" ή "σιάπ=στύψη και χανά=χάνι,πανδοχείο. (από τα πανδοχεία που υπήρχαν κάποτε για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών.


   Τι θα δει ο επισκέπτης
 Για να έρθει στις Σάπες ο επισκέπτης πρέπει να ξεκινήσει από την Κομοτηνή ή την Αλεξανδρούπολη και να ακολουθήσει τον παλιό δρόμο (όχι τη νέα Εγνατία Οδό). Στην αρχή θα δει το ωραίο πάρκο με το μεγαλόπρεπο κτίριο του Δημαρχείου. Παίρνοντας τον κεντρικό δρόμο της πόλης, δεξιά και αριστερά υπάρχουν τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα. Στο τέλος του δρόμου αυτού υπάρχει η εκκλησία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης και δεξιά το Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο. Πιο πάνω είναι το Κέντρο Υγείας και το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Στα νότια της πόλης βρίσκεται "το δεντράκι", μια τοποθεσία όμορφη γεμάτη δέντρα, ικανή να φιλοξενήσει και να διασκεδάσει τον επισκέπτη. Αν θελήσει κανείς να κάνει τα θαλασσινά του μπάνια, μπορεί να επισκεφτεί την παραλία των Πετρωτών, με το κατασκηνωτικό κέντρο του Δήμου. Στο χωριό Κασσιτερά, που εγκαταλείφθηκε το 1946, υπάρχει η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, χτισμένη το 1836 αρχικά από Βουλγάρους και ανακαινισμένη πρόσφατα.
  Εδώ και πολλά χρόνια, (από το 1962 περίπου) που έκλεισε και το τελευταίο ξενοδοχείο, δεν υπήρχε κάποιος χώρος για να φιλοξενεί τους ταξιδιώτες και επισκέπτες. Τα τελευταία χρόνια με τη χορήγηση ευρωπαϊκών κονδυλίων ο Δήμος Σαπών έχτισε ένα όμορφο ξενοδοχείο στη θέση "Δενδράκι", που είναι ικανό να ανταποκριθεί στις ανάγκες φιλοξενίας ξένων. Επίσης, στις Κασσιτερές, σε ένα όμορφο τοπίο, κατάφυτο από δέντρα, υπάρχουν ξύλινα καταλύματα που είναι ικανά να φιλοξενήσουν τους λάτρεις της φύσης και τους εποχιακούς κυνηγούς που έρχονται από την Αθήνα κ.λ.π.

Σελιδομετρητής επισκέψεων

Σελιδομετρητής

Web Hits

O ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

 Λόγω του όγκου της ύλης, υπήρχαν προβλήματα διαχ/σης της μνήμης από το Η/Υ. Για το λόγο αυτό η σελίδα χωρίστηκε σε 2 μέρη. 
  Στο Β' μέρος υπάρχουν τα θέματα: (ΣΕΛΙΔΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ) - (ΑΣΧΟΛΙΕΣ) - (ΠΡΟΣΩΠΑ) - (ΕΝΤΥΠΑ).  
  Πατήστε εδώ για το Β' ΜΕΡΟΣ

ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ

    Για την πιο εύκολη αναζήτηση  προσώπων που έζησαν στον τόπο μας με αλφαβητική σειρά.

Αγγελίδης Σταύρ./Αδαμίδης Μ./Αχμέτ Σιαμπάν

Βαλασιάδης Θ./Βασιλειάδης Ηλίας/Βογδανίδης Ι. / Βραδέλης Κ.

Γιαννόπουλος Η./Γιουφτσιάδης Κ./Γουναροπούλου Βεν./

Εξηντάρης Θεολόγος/Ευσταθόπουλος Νικ./ Ευσταθόπουλος Καλ./

Ζαμπογιάννης Θεοδ./

Καραλέξης Σ/Καραμουσαλίδης  Χρ./Καφετζής Α./  Καραβασίλης Βασ/ Κεραμυδάς Γ/Κεχαγιάς Άγγελος/ Κιασήφ Μεμέτ/Κιρκινέζης Ιωάν/Κουσίδης Νικ./ Κυριαζίδης Βασ./

Μπεκιαρίδης Γ./Μπερμπέρ Μεμ/

Λιπορδέζης Γ./

Μαλλίδης Δημ./Μαυρίδης Χαρ./Μπακιρτζής Δημ./  Μπακιρτζής Φωκίων/Μπεκίρ Χουσεΐν/

Νάνος Αλέξιος/

Ουρεϊλίδης Ι./Ουστά Αλή Μουστ/

Παγώνης Κ/Παπαδόπουλος Μιχ./Πάππος Δημήτριος/ Πασχαλιδής Κων./Παυλίδης Ιωάννης/Πέτρογλου Ι./  Πίνιος Ι./Ποάλας Κ./Ποτουρίδης Γαβ./Πρασίδης Αθ.

Ρεφειάδης Παναγ/ Ρούφος Αντ/ Ρωμαΐδης Θωμάς/

Σκαμνός Χρ/ Σκοπιανός Δημ./ Σταυρίδης Αλεξ./

Τσανίδης Στ./Τραμπίδης Πασχ./ Τσιάκος Θ./

Χαρισιάδης Παν./ Χασάν Αλή Γκ./ Χαφούζ Αλή Μεχ


ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ


ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΣΑΠΩΝ

Καραθανάσης Δημήτριος - Τσιτσώνης Χρήσ.


ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑ ΟΙΚΙΣΜΩΝ ΡΟΔΟΠΗΣ

============================

ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ

-ΑΕΤΟΚΟΡΥΦΗ/ΑΕΤΟΛΟΦΟΣ

-ΑΜΦΙΑ/ΑΡΑΤΟΣ/ΑΡΙΣΒΗ

-ΑΡΣΑΚΕΙΟ/ΑΣΚΗΤΕΣ

-ΔΙΩΝΗ/ΣΤΡΥΜΗ

-ΕΒΡΕΝΟΣ/ΙΑΣΙΟ

-ΚΑΣΣΙΤΕΡΕΣ/ΚΙΖΑΡΙ

-ΚΡΩΒΥΛΗ/ΛΟΦΑΡΙΟ

-ΛΥΚΕΙΟ/ΝΕΑ ΣΑΝΤΑ

-ΠΡΩΤΑΤΟ/ΧΑΜΗΛΟ

-ΣΑΠΕΣ

Κάλεσμα για συνεργασία

Όσοι από εσάς, που διαβάζετε αυτές τις γραμμές και έχετε στη διάθεσή σας πληροφοριακό ή φωτογραφικό υλικό, μπορείτε να μου το στείλετε για να δημοσιευτεί με τα στοιχεία που εσείς επιθυμείτε...
Αυτό μπορεί να γίνει με τους εξής τρόπους:
Στο όνομα Γιώργος Κεραμυδάς.
Ταχυδρομικά: Δαβάκη 2 - 
Αλεξ/πολη. Τ.Κ. 68100
Τηλεφωνικά:
 2551020230 - 6976233934

Ηλεκτρονικά: 
geokeram@gmail.com