Το εκπαιδευτικό
λογισμικό Modellus
“Το να δημιουργείς ένα κόσμο και να τον παρακολουθείς να εξελίσσεται είναι μία σημαντική εμπειρία. Μπορεί να σε διδάξει τι σημαίνει να έχεις ένα μοντέλο της πραγματικότητας, δηλαδή να απεικονίζεις τη σκέψη. Μπορεί να σου δείξει πόσο θετικά και πόσο αρνητικά μπορεί να είναι αυτά τα μοντέλα. Κι ενώ αυτό είναι ένα παιχνίδι που το παίζεις για να ευχαριστηθείς, γίνεται ταυτόχρονα η αρχή της καθαρά θεωρητικής σκέψης για τις μορφές.” Jon Ogborn
Το
Modellus αποτελεί ένα «ανοιχτό» εκπαιδευτικό λογισμικό για διαλογική κατασκευή
μοντέλων με χρήση μαθηματικών. Οι δραστηριότητες στο πλαίσιο κατασκευής,
αξιοποίησης, διερεύνησης και ανάλυσης μοντέλων και προσομοιώσεων φαινομένων που
επιδέχονται μαθηματική μοντελοποίηση διαμορφώνουν ένα πλούσιο μαθησιακό
περιβάλλον το οποίο προσφέρει σε εκπαιδευτικούς και μαθητές πολλαπλές ευκαιρίες
ενεργητικής μάθησης.
Το
Modellus (πρώτη έκδοση 1997) δημιουργήθηκε από μια ομάδα επιστημόνων του
Πανεπιστημίου της Λισσαβόνας υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του καθηγητή
Φυσικής Vitor Duarte Teodoro αλλά και με τη συνεισφορά πολλών επιστημόνων από
διάφορες χώρες. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον κατάλληλο για
παιδαγωγική αξιοποίηση στο σχολικό εργαστήριο. Μπορεί να ενταχθεί στη
διδασκαλία πολλών μαθημάτων της Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
όπως Φυσική, Μαθηματικά, Χημεία, Βιολογία, Οικονομία, Πληροφορική, σε
οποιοδήποτε βασικό ή ανώτερο πρόγραμμα σπουδών που περιλαμβάνει
μοντελοποιήσεις, προσομοιώσεις, συναρτήσεις, διαφορικές εξισώσεις, επαναλήψεις
κλπ. Eκτός από το φιλικό περιβάλλον και την εύκολη εκμάθησή του, κύριο χαρακτηριστικό του Modellus αποτελεί η αξιοποίηση σε μεγάλο βαθμό της ιδέας των «πολλαπλών αναπαραστάσεων». Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν το Modellus για να κατασκευάζουν μαθηματικά μοντέλα και να τα διερευνούν με τη μορφή παρουσιάσεων, γραφημάτων και πινάκων τιμών. Αντί απλώς να βλέπουν αλγεβρικές, διαφορικές και επαναληπτικές εξισώσεις, οι χρήστες του Modellus μπορούν να πειραματίζονται οπτικά και διαλογικά με μοντέλα και παρουσιάσεις, προκειμένου να κατανοούν καλύτερα το μαθηματικό υπόβαθρο και τις πολλαπλές αναπαραστάσεις ενός μοντέλου. Στο φιλικό περιβάλλον του λογισμικού οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους όλες τις γνωστές αναπαραστάσεις: μαθηματικά μοντέλα, προσομοιώσεις φαινομένων, πίνακες τιμών, γραφικές παραστάσεις, στροβοσκοπικές αναπαραστάσεις, διανυσματικές αναπαραστάσεις μεγεθών. Το Modellus μπορεί επίσης να χρησιμοποιείται ως εργαλείο για να αναλύονται και να ερμηνεύονται τα πειραματικά δεδομένα, αφού διαθέτει εργαλεία για την κατασκευή μοντέλων από εικόνες (φωτογραφίες, γραφήματα κλπ., τύπου BMP ή GIF) και βίντεο (τύπου AVI).
Εικόνα
.
Δραστηριότητα για τη διερεύνηση εκφόρτισης πυκνωτή στο περιβάλλον του Modellus.
Οι χρήστες του Modellus
μπορούν:
Το Modellus μαζί με το Interactive Physics,
αποτελούν το συμπληρωματικό δίδυμο ιδιαίτερα κατάλληλο για τη διδασκαλία της
Φυσικής στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τη βοήθεια του υπολογιστή.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το λογισμικό διατίθεται δωρεάν
για εκπαιδευτικούς σκοπούς, μπορεί χρησιμοποιηθεί με
διαφορετικούς τρόπους:
α)
Παρουσίαση της εξέλιξης ενός φαινομένου, με τον βιντεοπροβολέα, από τον ίδιο
το διδάσκοντα ή μια ομάδα μαθητών.
β)
Διδασκαλία ενός μαθήματος στο εργαστήριο υπολογιστών με έτοιμα «σενάρια» και
«Φύλλα Εργασίας». Οι μαθητές εργάζονται με ομάδες.
γ) Ενασχόληση
των μαθητών με εργασίες (projects) που απαιτούν προσομοιώσεις ή
μοντελοποιήσεις φαινομένων και παρουσίασή τους στην τάξη.
δ)
Προετοιμασία μαθημάτων με το Modellus από τους διδάσκοντες που ενδιαφέρονται.
Το λογισμικό Modellus εξελληνίστηκε από το Υπουργείο
Παιδείας και Θρησκευμάτων στο πλαίσιο έργου του Β' ΕΠΕΑΕΚ. Η εξελληνισμένη
έκδοση του Modellus περιλαμβάνει εγχειρίδιο για το διδάσκοντα και τους μαθητές
με μια σειρά δραστηριοτήτων Φυσικής και Μαθηματικών με τη μορφή «Φύλλων
Εργασίας». Το ΥπΕΠΘ έχει αποκτήσει δικαιώματα χρήσης του εξελληνισμένου
λογισμικού στο σύνολο των ελληνικών σχολείων.
Επισημάνσεις
|