Γενικές
ερωτήσεις |
Συγκεκριμένες
ερωτήσεις |
Σε ποιο βαθμό
οι μαθητές οικοδομούν τις νέες γνώσεις τους; |
Πόσο ικανοί
είναι οι μαθητές να εφαρμόσουν ό,τι ξέρουν από προγραμματισμό σε
νέες καταστάσεις; |
Τι ποσοστό του
εργαστηριακού χρόνου αφιερώνεται σε πειραματική μάθηση; |
Πόσο μαθαίνουν
κάνοντας αντί να μαθαίνουν ακούγοντας ή βλέποντας; |
Πόσο
πειραματίζονται οι μαθητές με νέες δεξιότητες και έννοιες; |
Π.χ. πόσο
πειραματίζονται με διαφορετικές τιμές για τις μεταβλητές:
διαφορετικά μέγιστα και ελάχιστα στους μεταβολείς, διαφορετικές
ταχύτητες χελώνας, διαφορετικές κινήσεις; |
Πόσο έχει
ενταχθεί η επίλυση προβλημάτων στη μαθησιακή διαδικασία; |
Οι μαθητές
εκσφαλματώνουν μόνοι τους τα μηνύματα λάθους;
Επιχειρούν κι
επιτυγχάνουν επεκτάσεις δραστηριοτήτων;
Πόσο συχνά
οραματίζονται και δημιουργούν εργασίες από το μηδέν; |
Πόσο ο
εργαστηριακός πειραματισμός κτίζεται πάνω σε προηγούμενη γνώση; |
Όταν οι
μαθητές επιλέγουν και εφαρμόζουν μια νέα ιδέα, την αναπτύσσουν από
ήδη αποκτημένες δεξιότητες; - όσο περισσότερο γίνεται, τόσο
περισσότερο ανεξάρτητα μπορούν να δουλέψουν και τόσο μπορούν να
εντάξουν νέα γνώση επιτυχημένα. |
Πόσο οι
μαθητές αναστοχάζονται για το πώς μαθαίνουν; |
Πόσο συχνά
ρωτάμε τους μαθητές όχι μόνο «τι έκανες;» και «πώς το έκανες;» αλλά
«πώς ήξερες ή βρήκες πώς να το κάνεις;» |
Πόσο συχνά
ρωτούν οι μαθητές ; |
Ζητούν οι
μαθητές βοήθεια;
Ρωτούν
σχετικές ερωτήσεις όταν καθοδηγούνται; Μπορούν να βρουν τις
απαντήσεις τους όταν είναι δυνατό; - μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον
πίνακα λεξιλογίου π.χ. ή το μενού της Βοήθειας του
MicroWorlds Pro; |
Σε ποιο βαθμό
οι μαθητές διερευνούν «μεγαλύτερες έννοιες»; |
Αναπτύσσοντας
μια εργασία στο μι ξεκινούν με μια συνολική εικόνα πώς θέλουν η
εργασία τους να προχωρήσει και σκέφτονται πώς να χωρίσουν το έργο σε
μικρά διαχειρίσιμα τμήματα που μπορούν να εφαρμόσουν και να ελέγξουν
λίγο λίγο; |
Σε ποιο βαθμό
οι μαθητές αναστοχάζονται πάνω στις δραστηριότητες που μόλις
ολοκλήρωσαν; |
Συζητούν τις
ολοκληρωμένες εργασίες τους με το δάσκαλο; Υπάρχουν φορές που ομάδες
μαθητών μοιράζονται τις εργασίες τους μεταξύ τους και συζητούν πώς
έκαναν ό,τι έκαναν, τι έμαθαν και τι νιώθουν για τη διαδικασία; |
Πόσο προωθώ τη
μάθηση θέτοντας ερωτήσεις; |
Ρωτάω από την
αρχή κιόλας μίας εργασίας: ποια είναι η ιδέα σας; Τι γνωρίζετε ήδη
που μπορεί να σας είναι χρήσιμο για την ανάπτυξη της εργασίας; τι
χρειάζεται να μάθετε; Τι στοιχεία θα χρειαστείτε; Τι χρειάζονται οι
διαδικασίες να πετύχουν; |
Σε ποιο βαθμό
οδηγώ και διευκολύνω τη μάθηση παρά την καθοδηγώ; |
Ενθαρρύνω τους
μαθητές να επεκτείνουν τη μαθησιακή εμπειρία δοκιμάζοντας τις
δραστηριότητες επέκτασης, ιδίως αναπτύσσοντας δικές τους νέες
εργασίες όπου εφαρμόζουν τις νεοαποκτηθείσες δεξιότητες; |
Σε ποιο βαθμό
η εποικοδομητική μάθηση έχει ενταχθεί σε συνεργατικές
δραστηριότητες; |
Εργάζονται οι
μαθητές κάποιες φορές μαζί ως ίσοι για να δημιουργήσουν ομαδικές
εργασίες; |
Είναι η
εργαστηριακή μάθηση δυναμική και ανανεώσιμη; |
Δοκιμάζουν οι
μαθητές νέες δεξιότητες με κάθε νέα εργασία; |
Σε ποιο βαθμό
αναπτύσσεται διάλογος μεταξύ δασκάλου-μαθητών και μαθητή-μαθητή; |
Παίρνουν τη
βοήθεια που χρειάζονται όλοι οι μαθητές από τους συμμαθητές τους ή
τον δάσκαλο; Τι ποσοστό του διαλόγου αφιερώνεται στην καθοδήγηση και
τι στον αναστοχασμό για τη μαθησιακή διαδικασία; |
Σε ποιο βαθμό
η αξιολόγηση του μαθητή βασίζεται σε διαδικαστικές μεθόδους; |
Έχω καλή
αίσθηση πόσο εξαρτημένος ή ανεξάρτητος είναι συγκεκριμένος μαθητής;
Μπορούν να αναστοχαστούν οι μαθητές: «τι έμαθα κάνοντας αυτή την
εργασία»; |
Πόσοι μαθητές
μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν; |
Πώς έμαθαν οι
μαθητές όλα όσα χρειάστηκαν για μια συγκεκριμένη εργασία; Πώς έμαθαν
καλύτερα νέες δεξιότητες η/υ: διαβάζοντας, ακούγοντας,
παρακολουθώντας επίδειξη, δοκιμάζοντας; Πόσο αναστοχάζονται πάνω στη
μαθησιακή διαδικασία; |
Σε ποιο βαθμό
οι μαθητές θέτουν τους δικούς τους στόχους σε σχέση με τη μάθησή
τους; |
Μπορώ να τους
ενθαρρύνω να θέτουν στόχους όπως και να πετυχαίνουν στόχους; Μπορώ
να τους ενθαρρύνω να θέτουν στόχους μετά από μια αρχική επιτυχία;
Π.χ. να τελειοποιήσουν ένα κινούμενο σχέδιο ή να προσθέσουν
πολυπλοκότητα σ’ ένα παιχνίδι; |
Σε ποιο βαθμό
οι μαθητές δοκιμάζουν πράγματα που δε δουλεύουν και σε ποιο βαθμό
είναι ικανοί να συζητήσουν τις προσπάθειες τους; |
Γεύονται οι
μαθητές τη χαρά της ανακάλυψης ή χάνεται κάτω από το βάρος της
καθοδήγησης; Π.χ. αφήνω τους μαθητές να επινοούν λογικό εύρος τιμών
για τις μεταβλητές; |
Πόσο δίνουν οι
μαθητές ανατροφοδότηση μεταξύ τους; |
Δοκιμάζουν οι
μαθητές τις εργασίες ο ένας του άλλου και δίνουν άτυπη φιλική
ανατροφοδότηση μεταξύ τους; |