Η ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΑΝ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ

Σκοπός της Μουσικής Αγωγής είναι να βοηθήσει τους μαθητές να εισδύσουν προοδευτικά στον κόσμο των ήχων, να καλλιεργήσει το μουσικό αισθητήριο τους με την κατανόηση και χρήση ηχητικών συνόλων, που είναι απαραίτητο στοιχείο για την ανάπτυξη των εσωτερικών τους δυνάμεων και των φυσικών μουσικών ικανοτήτων τους ώστε να απολαμβάνουν και να δημιουργούν μουσική και να συμβάλλουν στη δική τους μουσική ανάπτυξη καθώς και εκείνη του κοινωνικού συνόλου.

 

Η μουσική Αγωγή στα πρώτα κυρίως στάδια της ζωής του παιδιού αντιμετωπίζεται ως συνθετική ηχητική δραστηριότητα και έχει ως γενικό σκοπό την προσέγγιση των αφηρημένων μορφών της μουσικής τέχνης και έκφρασης, έτσι ώστε μέσα από δραστηριότητες και παιχνίδια να καλλιεργηθεί η δημιουργική φαντασία του παιδιού, που αργότερα με τον κανόνα της «δημιουργικής»οικείωσης θα ενισχύει το μουσικό του αισθητήριο και τις φυσικές του μουσικές ικανότητες, συνθέτοντας την ολόπλευρη ψυχο-πνευματική του ανάπτυξη και τη σύνδεσή του με το εγγύτερο αλλά και το ευρύτερο περιβάλλον.

 

Η μουσική, ως δύναμη με πολλές μορφωτικές και διδακτικές αξίες, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της όλης εκπαιδευτικής προσπάθειας και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην πνευματική, συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού. Γι? αυτόν τον λόγο, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί δημιουργικά και επιλεκτικά ως επιβοηθητικό μέσο για τη διδασκαλία πολλών διδακτικών αντικειμένων. Αναμφίβολα όμως η μουσική είναι πρώτιστα μια δημιουργική δραστηριότητα που παρέχει μεγάλη χαρά και ευχαρίστηση σε όλους μας με ένα ευρύ φάσμα εμπειριών.

 

Ωστόσο, η μουσική δεν είναι μόνο μια ευχάριστη αίσθηση αλλά, επίσης, γνώση και κατανόηση που εξασφαλίζονται μέσα από τις σχέσεις των τριών παραμέτρων της μουσικής που είναι η σύνθεση, η ακρόαση και η εκτέλεση της μουσικής και που η συνεχής αλληλοεπίδραση τους εστιάζεται στην ανάπτυξη της ακουστικής μνήμης και των ακουστικών παραστάσεων.

 

Η μουσική παιδεία συνδέεται άμεσα με την αισθητική αγωγή. Η μουσική είναι η πιο κατανοητή μορφή τέχνης γιατί επιδρά άμεσα στην ψυχή του ατόμου, από τα πρώτα ακόμα χρόνια ζωής του. Γι? αυτό το λόγο υποστηρίζεται σήμερα ότι η μουσική είναι ζωτικής σημασίας για την διανοητική και πνευματική ανάπτυξη του.

 

Η μουσική αγωγή και εκπαίδευση απευθύνεται στον άνθρωπο ως σύνολο γιατί η μουσική, έχοντας ως βασικά της χαρακτηριστικά το ρυθμό, τη μελωδία και την αρμονία ,συνδέεται άμεσα με τη θέληση, τη σκέψη και το συναίσθημα του ανθρώπου, δηλαδή με την ολότητά του.

 

Ο ρυθμός συνδέεται με τη θέληση του ατόμου, με την πράξη, με την κίνηση και εκδηλώνεται ως ο συνδυασμός διαφόρων ηχητικών, και χωροχρονικών γεγονότων.

 

Η μελωδία συνδέεται με την ανάπτυξη της σκέψης του ατόμου. Όπως και η σκέψη ,έτσι και η μελωδία γεννιέται, αναπτύσσεται και ολοκληρώνεται.

 

Η αρμονία σχετίζεται με το συναίσθημα του ατόμου δηλαδή με την πολυπλοκότητα και την ποικιλία των συναισθημάτων που βρίσκονται στο εσωτερικό μας.

 

Έτσι το τραγούδι θεωρείται βασικό στοιχείο για τη μουσική διαπαιδαγώγηση των μικρών παιδιών, γιατί έχουν από μικρή ηλικία πολλά μουσικά ακούσματα. Μέσω της τηλεόρασης, του ραδιοφώνου και του κινηματογράφου έρχονται σε επαφή με τη μουσική πολυγλωσσία που χαρακτηρίζει το σύγχρονο πολιτισμό, με την ύπαρξη δηλαδή πολλών διαφορετικών ειδών μορφών και στυλ μουσικής.

 

Η κλασική μουσική για παράδειγμα μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της φαντασίας των παιδιών και στην εξοικείωσή τους με τη λειτουργία του «ακούω μουσική». Με αυτόν τον τρόπο παρέχοντας στα μικρά παιδιά συχνές ευκαιρίες για ενασχόληση με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους με τη μουσική, ενισχύουμε τις πιθανότητες να αναγνωριστεί το ταλέντο κάποιων παιδιών, αλλά και να αποκτήσουν στο σύνολό τους συνήθειες που εμπλουτίζουν το συναισθηματικό τους κόσμο και προσφέρουν γαλήνη και ισορροπία στην καθημερινή τους ζωή.

 

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι μιλούν για μια μουσική αγωγή η οποία απευθύνεται σε όλα τα παιδιά, αλλά και στις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε ενός χωριστά, οι οποίες προσδιορίζονται από την πολιτιστική, κοινωνική αγωγή και τα μουσικά του βιώματα.

 

Όλες οι μέθοδοι διδασκαλίας, τόσο στην φιλοσοφία, όσο και στην τεχνική τους έχουν ένα κοινό στόχο και σκοπό. Την ανάπτυξη της μουσικότητας.

 

Στόχος, ο οποίος είναι εφικτός μόνο με τη βιωματική συμμετοχή σε δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης, εξερεύνησης, πειραματισμού και αυτενέργειας. Με κατάλληλη εκπαίδευση όλα τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν ικανοποιητική αντίληψη του ρυθμού, της μελωδίας, της τονικότητας του αυτοσχεδιασμού, της σημειογραφίας, της τεχνικής κατάρτισης ενός οργάνου.

 

Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι δεν πρέπει ν? αλλάξει μόνο το παραδοσιακό μοντέλο εκπαίδευσης, αλλά και οι διδάσκοντες να έχουν μια τέτοια μουσικο-παιδαγωγική κατάρτιση, έτσι ώστε να είναι ικανοί να μεταδώσουν παιδοκεντρικά τη γνώση τους.

 

Διότι ο παιδαγωγός ? μουσικός είναι αυτός που θεμελιώνει τις μουσικές βάσεις και αρχές των μαθητών του?

 

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

Today0
Yesterday1
Week1
Month3
All404

Currently are 2 guests and no members online


Kubik-Rubik Joomla! Extensions

Ο ΚΑΙΡΟΣ

Contribute!
Books!
Shop!