Στο πλαίσιο της γνωριμίας των μαθητών με τις φυσικές επιστήμες το σχολείο μας διοργάνωσε ημερίδα με θέμα "Η μαγεία των φυσικών επιστημών".
Στην ημερίδα οι υπεύθυνοι ΕΚΦΕ και ΣΕΦΕ επέδειξαν και εξήγησαν διασκεδαστικά, συναρπαστικά πειράματα φυσικής σε ένα ακροατήριο που αποτελούνταν κατά ένα μεγάλο μέρος από παιδιά και εφήβους ηλικίας 10 ετών και άνω.
Το ΕΚΦΕ Αγρινίου έχει δημιουργήσει μια συλλογή πειραμάτων κατάλληλων για επιδείξεις. Μερικά είναι μεγάλα και πολύ θεαματικά, αλλά ακόμη και μερικά μικρά ιδιαίτερα φαινόμενα μπορούν επίσης να είναι διασκεδαστικά. Όλοι βοηθούν να περάσουμε ένα μήνυμα: η φυσική είναι διασκεδαστική. Οι μαθητές απολαμβάνουν τη φυσική και ενθουσιάζονται σε κάθε παράσταση.
Τρία από τα πιο πετυχημένα πειράματά μας ήταν πολύ φτηνά:
Οι φυσαλίδες σαπουνιών μεθανίου που περιγράφονται παραπάνω. Πήραμε το μεθάνιο από μια φιάλη αερίου και το προσαρτήσαμε σε έναν μεγάλο κωνικής διατομής μηχανισμό δημιουργίας φυσαλίδων σαπουνιών που αγοράσαμε από ένα κατάστημα παιχνιδιών. Το βυθίσαμε σε ένα συνηθισμένο διάλυμα σαπουνιού και σχηματίσαμε έτσι μεγάλες φυσαλίδες. Οι φυσαλίδες σαπουνιού ανέρχονται ψηλά επειδή το μεθάνιο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και αυτό καθιστά επίσης ευκολότερη την ανάφλεξή τους. Καίγονται επειδή το μεθάνιο είναι εύφλεκτο.
Ένα εκκρεμές με μια σφαίρα από χάλυβα μάζας 25 kg κρεμάστηκε από την οροφή. Βάλαμε μία δασκάλα στη σκηνή και απελευθερώσαμε το εκκρεμές ακριβώς μπροστά από τη μύτη της. Η κάμερα εστίασε στο τρομαγμένο πρόσωπό της καθώς η σφαίρα κινήθηκε πίσω προς τη μύτη της με υψηλή ταχύτητα. Φυσικά δεν έφθασε στο πρόσωπό της λόγω της διατήρησης της ενέργειας, αλλά πλησίασε τόσο γρήγορα που ακόμη και ο πιο σκληροπυρηνικός φυσικός θα μπορούσε να χάσει την πίστη του στους θεμελιώδεις νόμους της φυσικής.
Δαχτυλίδια καπνού. Είχαμε ένα μεγάλο κουτί από κοντραπλακέ, πλάτους και βάθους 1.4 m, με ένα κυκλικό άνοιγμα διαμέτρου 40 cm στη μια πλευρά. Η απέναντι πλευρά ήταν ανοικτή και καλύφθηκε με φύλλο αλουμινίου. Γεμίσαμε το κουτί με καπνό που χρησιμοποιείται σε θεατρικές παραστάσεις και κτυπήσαμε το πίσω μέρος του φύλλου αλουμινίου. Αυτό απελευθέρωσε ένα μεγάλο και σταθερό δαχτυλίδι καπνού, το οποίο ταξίδεψε από την μία άκρη της αίθουσας στην άλλη. Φωτίζοντάς το με έναν προβολέα μέσα στην σκοτεινή αίθουσα συνθέσαμε ένα φαντασμαγορικό θέαμα. Επίσης αυτό καταδεικνύει ότι τα δακτυλίδια καπνού είναι εκπληκτικά σταθερά.
Σημείωση ασφάλειας: Εξασφαλίστε ότι οι προτεινόμενες διαδικασίες συμφωνούν με τις συνήθως αποδεκτές εκτιμήσεις κινδύνου.
Στα σχολεία η διασκεδαστική, ελκυστική πλευρά της πειραματικής εργασίας στη φυσική μπορεί να θαφτεί χρόνο με το χρόνο όλο και βαθύτερα κάτω από την ξερή θεωρία. Το αρχικό κίνητρο για μια τέτοια επίδειξη είναι ο συναρπαστικός χαρακτήρας των επιδείξεων και η μετάδοση του ενθουσιασμού για το θέμα (ενώ βέβαια η καλύτερη κατανόηση των εννοιών που παρουσιάζονται είναι επίσης ευπρόσδεκτη, για να μην αναφέρουμε τη βελτίωση της δημόσιας εικόνας του τμήματος φυσικής του σχολείου!).
Η Microsoft Ελλάς διοργανώνει, τον 8ο Πανελλήνιο διαγωνισμό πρωτοπόρων εκπαιδευτικών (wwww.partnersinlearning.gr/), στόχος του οποίου είναι η ανάδειξη Ελλήνων εκπαιδευτικών που έχουν αναπτύξει καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας.
Η διοργάνωση εντάσσεται στην ευρύτερη πρωτοβουλία «Συνεργάτες στη Μάθηση», που έχει αναπτύξει η εταιρία για την προώθηση της χρήσης της τεχνολογίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Πληροφορίες:
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
.
Προθεσμία υποβολής αιτήσεων για τον διαγωνισμό : Παρασκευή, 18/1/ 2013
Περισσότερες πληροφορίες στον Ιστότοπο του διαγωνισμού {Σύνδεσμος www.partnersinlearning.gr}
Το κείμενο είναι ήδη αρκετά μεγάλο και λόγω αυτού ορισμένα σημεία δεν τα έχω εξηγήσει στο βαθμό που πιστεύω ότι θα έπρεπε, για να μην γίνει πολύ κουραστικό. Περιμένω απορίες σας στα σχόλια, σε ότι δεν καταλαβαίνεται, για να τα εξηγήσω περεταίρω.Η εμπειρία μας, μας λέει ότι αν ρίξουμε ένα μεταλλικό αντικείμενο στο νερό αυτό θα βουλιάξει, τι κρατάει, λοιπόν, τα πλοία στην επιφάνεια της θάλασσας;
Διαβάστε περισσότερα: Γιατί δεν βουλιάζουν τα πλοία αφού είναι μεταλλικά;