Στατιστική επεξεργασία των αποτελεσμάτων καταγραφής της
ακτινοβολίας υποβάθρου |
|
|
Καταγράφουμε
με το ΣΣΛΑ την ακτινοβολία υποβάθρου για όσο το δυνατό μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Στη
συνέχεια εκτυπώνουμε και φωτοτυπούμε το προηγούμενο γράφημα, ώστε κάθε
μαθητής ή ομάδα να έχει από μια φωτοτυπία. |
|
|
|
|
Ένας μαθητής διαβάζει τα καταγεγραμμένα γεγονότα, ο άλλος
καταχωρεί στο ηλεκτρονικό φύλλο εργασίας, ο άλλος κάνει έλεγχο σύμπτωσης της
ανάγνωσης με την πληκτρολόγηση. Φυσικά δίνουμε ρόλους στους μαθητές ανάλογα
με το πλήθος της ομάδας. |
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ |
Οι μαθητές σημειώνουν μόνο στα πράσινα κελιά. Τα κίτρινα
δίνουν τιμές μετά από εσωτερικούς υπολογισμούς. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Καταγραφή γεγονότων |
Ομαδοποίηση
δεδομένων - Συσχέτιση με τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας |
|
|
|
Σε κάθε κελί αναγράφουμε τον αριθμό των γεγονότων που έχουν
καταγραφεί σε 10 s |
|
|
|
|
|
Εύρος δείγματος |
|
R = |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
6 |
|
Αριθμός
κλάσεων |
|
κ = |
7 |
|
|
2 |
2 |
0 |
1 |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
2 |
1 |
6 |
2 |
|
Πλάτος των κλάσεων |
c = |
1 |
|
|
2 |
0 |
3 |
2 |
2 |
3 |
|
|
1 |
3 |
3 |
0 |
3 |
2 |
|
Μέση
τιμή |
|
|
1 |
0 |
4 |
2 |
1 |
2 |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
0 |
4 |
3 |
|
|
4 |
4 |
0 |
3 |
1 |
1 |
|
Συχνότητα εμφάνισης
γεγονότων |
|
|
3 |
2 |
0 |
2 |
3 |
2 |
|
|
3 |
4 |
1 |
3 |
2 |
2 |
|
Κεντρικές τιμές ni |
Συχνότητα εμφάνισης |
Σχετική συχνότητα fi |
|
|
3 |
3 |
2 |
4 |
1 |
2 |
|
Διακύμανση |
|
|
|
0 |
1 |
3 |
1 |
3 |
5 |
|
|
|
2 |
4 |
3 |
2 |
1 |
2 |
0 |
8 |
0,07 |
|
|
4 |
1 |
1 |
2 |
3 |
3 |
1 |
30 |
0,25 |
|
|
6 |
3 |
2 |
1 |
2 |
3 |
2 |
38 |
0,32 |
|
|
3 |
2 |
3 |
1 |
5 |
2 |
3 |
29 |
0,24 |
|
|
1 |
5 |
2 |
3 |
2 |
2 |
|
Τυπική απόκλιση |
|
4 |
9 |
0,08 |
|
|
1 |
3 |
3 |
2 |
2 |
1 |
|
|
|
5 |
3 |
0,03 |
|
|
1 |
1 |
2 |
2 |
3 |
3 |
|
|
6 |
3 |
0,03 |
|
|
1 |
2 |
1 |
4 |
1 |
3 |
|
|
ΣΥΝΟΛΑ |
120 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
ΣΥΝΟΛΟ |
262 |
γεγονότα |
ΧΡΟΝΟΣ |
20 |
min |
|
|
|
|
|
|
|
Μέση τιμή ρυθμού καταγραφής
γεγονότων |
|
|
13,1 |
counts/min |
|
Δηλαδή |
2,2 |
counts/10 s |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Σημειώσεις |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Η καταγραφή της
ακτινοβολίας υποβάθρου, είναι μια |
|
|
|
|
|
|
διδακτική
ευκαιρία για τον εκπαιδευτικό να διδάξει |
|
|
|
|
|
|
πειραματικά έννοιες Στατιστικής,
συνδέοντας γνωστικά |
|
|
|
|
|
|
αντικείμενα από τη Φυσική, τα
Mαθηματικά και τους Η/Υ. |
|
|
|
|
|
Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία να
εξηγήσουμε πως είναι |
|
|
|
|
|
|
δυνατόν μετρήσεις
του ιδίου μεγέθους να διαφέρουν |
|
|
|
|
|
|
κάθε φορά που
επαναλαμβάνονται και όμως εμείς να |
|
|
|
|
|
|
μπορούμε να προσδιορίσουμε με
ακρίβεα την τιμή του ! |
|
|
|
|
|
|
Έχουμε την
ευκαιρία να επισημάνουμε ότι υπάρχει κάτι |
|
|
|
|
|
|
που δεν αλλάζει. Αυτό είναι η
κατανομή των μετρήσεων. |
|
|
|
|
|
|
Απλώς η μετρητική διάταξη επηρεάζει
τη διασπορά τους |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ζησιμόπουλος Γιώργος. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|