ΦΥΣΙΚΌΙ  68%
ΧΗΜΙΚΟΙ 20%
ΒΙΟΛΟΓΟΙ          9%
ΓΕΩΛΟΓΟΙ        3%
μέσος όρος υπηρεσιας  15,7  έτη
Ανώτερα Ιδια Κατώτερα Δεν απάντησαν
47 4 8 9
Πλαίσιο κειμένου: Όπως είναι φανερό, το 70% περίπου των συναδέλφων, ανεξάρτητα με το αν έχουν χρησιμοποιήσει μέχρι τώρα τα κριτήρια, εκτιμά ότι είναι ανώτερα από πλευράς περιεχομένου, ποιότητας και δομής από τα παραδοσιακά "πρόχειρα διαγωνίσματα".
Ολιγόλεπτης διάρκειας Ωριαία στο μάθημα της ημέρας Ωριαία σε ευρύτερες ενότητες
Φυσική 34% 19% 47%
Χημεία  33% 20% 47%
Γεωλογία 26% 47% 27%
Πλαίσιο κειμένου: Όπως φαίνεται υπάρχει μια τάση των συναδέλφων να εγκαταλείπουν τα κλασικά ωριαία διαγωνίσματα στο μάθημα της ημέρας και να χρησιμοποιούν τα ωριαία σε ευρύτερες ενότητες.

Η σχεδόν απόλυτη σύμπτωση για τη Φυσική και τη Χημεία επαληθεύουν την προηγούμενη άποψη.

Εξαίρεση αποτελεί η Γεωλογία, που εξετάστηκε με τον παραδοσιακό τρόπο. Πιστεύω πως στο μάθημα αυτό δόθηκε λιγότερη σημασία.
Αποδοχή σε μικρό βαθμό Δεν τους ενδιαφέρει Αποδοχή σε μεγάλο βαθμό Δεν απάντησαν
30 14 17 7
Πλαίσιο κειμένου: Ένα ποσοστό 23% των μαθητών, κατά την γνώμη των Συναδέλφων πάντα, είναι αδιάφοροι για τον τρόπο αξιολόγησής τους.
Είναι όμως φανερό πως η μεγάλη πλειοψηφεία των μαθητών, το 77%, αποδέχονται τα κριτήρια σε μικρό ή μεγάλο βαθμό.
Πιο συγκεκριμένα το 28 %, αποδέχεται τα κριτήρια σε μεγάλο βαθμό!
Ανεπαρκης υποδομή, φωτοτ/κό Ανεπαρκής υποδομή, computer Πολύς χρόνος Πολλά αντικείμενα Ανεπαρκής επιμόρφωση
Μέση βαθμολογία 2,1 3,9 3,6 3,5 2,9
Κλίμακα  1 - 5
Πλαίσιο κειμένου: Όπως προκύπτει από τη βαθμολογία των παραγόντων που δυσκολεύουν την εφαρμογή των κριτηρίων, φαίνεται πως το απαραίτητο φωτοτυπικό δεν δυσκολεύει τα πράγματα, προφανώς επειδή υπάρχει στα περισσότερα Σχολεία.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη του απαραίτητου επεξεργαστή κειμένων, καθώς και ο πολύς χρόνος που απαιτείται, τα πολλά αντικείμενα που πρέπει να πάρει ο κάθε Καθηγητής και η ανεπαρκής επιμόρφωση.
Για να γίνει το προηγούμενο διάγραμμα, χρησιμοποιήθηκε η μέση βαθμολογία κάθε παράγοντα.
Να σημειωθεί ότι οι αποκλίσεις  των Συναδέλφων ήταν σχετικά μεγάλες ειδικά στην εκτίμηση του τελευταίου παράγοντα.
1.  Έλλειψη κατάλληλων διδακτικών βιβλίων.
2. Έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού, τράπεζας ερωτήσεων.
3. Η μη εφαρμογή ανάλογου τρόπου αξιολόγησης και στα Γυμνάσια.
4. Δεν έχει προσδιοριστεί πλήρως το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
5. Έλλειψη κατάλληλης υποδομής
6. Μεγάλο πλήθος  κριτηρίων, κούραση για τους μαθητές.
7. Απαιτούνται πολλά βοηθήματα με μεγάλο κόστος.
8. Μεγάλος αριθμός μαθητών ανά τμήμα.
9. Μικρός αριθμός διδακτικών ωρών - μεγάλο εύρος ύλης.
10. Αποτυχία των σεμιναρίων να ενημερώσουν .
11. Χαμηλές οι αποδοχές ώστε να ασχοληθώ!!!
1. Να ζητείται πάντα η διαδικασία.
2. Να ζητείται η επαναδιατύπωση στο σωστό των ερωτήσεων 
διπλής επιλογής.
3. Να εξασφαλιστεί η δυνατότητα ύπαρξης και επεξεργασίας
 πειραματικών δεδομένων.
4. Να κατοχυρωθεί και η ισότιμη αξιολόγηση των 
εργαστηριακών εκθέσεων.
5. Να χρησιμοποιούνται πολλές ασκήσεις "παραδοσιακού 
τύπου" με πιο σύνθετη και πολυπλοκότερη διαδικασία.
Χρησιμοποίησα  Δεν χρησιμοποίησα
61 7
Πλαίσιο κειμένου: Οι Συνάδελφοι σε ποσοστό 90%, χρησιμοποίησαν κριτήρια αξιολόγησης.
Η ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ
Ερωτήσεις Ανάκλησης Κατανόησης Ερμηνείας Θεωρητικών Μοντέλων Εφαρμογής Εναλλακτικών Ιδεών Σύνολο
Βαθμός 2,8 4,2 3,9 2,6 4,1 2,4 20
Πλαίσιο κειμένου: Όπως φαίνεται από το διάγραμμα, οι εκπαιδευτικοί σαφώς θέλουν να αφήσουν τον σχεδόν αποκλειστικό μέχρι σήμερα τύπο των  ερωτήσεων ανάκλησης, δίνοντας μεγάλη βαρύτητα και στα άλλα είδη ερωτήσεων, εφόσον πλέον θεσμοθετούνται.
Είναι χαρακτηριστικό ότι δίνονται μόνο τρεις μονάδες στις ερωτήσεις ανάκλησης, ενώ μέχρι τώρα δίνονταν περίπου δέκα έως και δεκατρείς μονάδες με άριστα το είκοσι.
Για να προκύψουν τα συμπεράσματα αυτά, έγινε στατιστική επεξεργασία των δεδομένων, αφού παρατηρήθηκε ότι οι απαντήσεις ακολουθούσαν με μεγάλη προσέγγιση την κανονική κατανομή. 
Έτσι με τη βοήθεια προγράμματος στον computer βρέθηκε η κανονική κατανομή κάθε ομάδας απαντήσεων και στη συνέχεια το σημείο σύγκλισης και η απόκλιση.
Οι βαθμοί που αναγράφονται στο διάγραμμα είναι οι μέσες τιμές των κατανομών αυτών και όχι οι μέσες τιμές των δειγμάτων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι απόψεις των Συναδέλφων παρουσίασαν αρκετά μεγάλη σύγκλιση.
Ερωτήσεις Σύντομης απάντησης Ανάπτυξης Πολλαπλής επιλογής Αντιστοίχησης Συμπλήρωσης Διπλής επιλογής Σύνολο
Ποσοστό 16% 23% 18% 14% 15% 14% 100%
Πλαίσιο κειμένου: Όπως φαίνεται κατά τη γνώμη των εκπαιδευτικών πρέπει να χρησιμοποιούνται όλων των τύπων οι ερωτήσεις, χωρίς να απορρίπτεται κανένας.
Ιδιαίτερη προτίμηση υπάρχει στις ερωτήσεις ανάπτυξης.

Τα πιο πάνω αποτελέσματα προέκυψαν με την ίδια μέθοδο που χρησιμοποιήθηκε και για το προηγούμενο διάγραμμα.
ΟΙ  ΤΕΛΙΚΕΣ  ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ  
Έτσι λοιπόν ένα κριτήριο που αποτελείται για παράδειγμα από είκοσι ερωτήσεις
μεμονωμένες ή σε ομάδες, σύμφωνα με τα προηγούμενα, πρέπει να περιλαμβάνει:
3 Ισοδύναμες ερωτήσεις ανάκλησης
4 Ισοδύναμες ερωτήσεις κατανόησης
4 Ισοδύναμες ερωτήσεις ερμηνείας 
3 Ισοδύναμες ερωτήσεις θεωρητικών μοντέλων 
εφόσον υπάρχει η δυνατότητα
4 Ισοδύναμες ερωτήσεις εφαρμογής
ένα πρόβλημα Φυσικής
2 Ισοδύναμες ερωτήσεις εναλλακτικών ιδεών.
μπορεί βέβαια οι ερωτήσεις ανάκλησης π.χ., να μην είναι τρείς και να 
βαθμολογούνται με μία μονάδα η κάθε μία, αλλά να τίθεται μία ερώτηση και να 
βαθμολογείται με τρείς μονάδες.  Το ίδιο μπορεί να γίνει και με τις άλλες ερωτήσεις.
Είναι όμως σκόπιμο να χρησιμοποιούνται περισσότερες ερωτήσεις για να καλυφθεί 
μεγαλύτερη έκταση έκταση ύλης ή να γίνεται κλιμάκωση της δυσκολίας.  
Οι προτεινόμενες είκοσι ερωτήσεις, πρέπει να είναι:
3 Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
5 Ερωτήσεις ανάπτυξης
4 Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
3 Ερωτήσεις αντιστίχοισης
3 Ερωτήσεις συμπλήρωσης
2 Ερωτήσεις διπλής επιλογής
Τέλος εκφράζουμε την επιθυμία προς όλους τους αρμοδίους, να γίνει μια δοκιμαστι-
κή εφαρμογή ενός κριτηρίου αξιολόγησης, σαν αυτά που θα χρησιμοποιηθούν 
την επόμενη περίοδο σε Πανελλήνιο επίπεδο.
Οι λόγοι είναι να  μην αιφνιδιαστούν οι μαθητές καθώς επίσης να γίνει ένας 
έλεγχος του περιεχομένου της δομής και του απαιτούμενου χρόνου απάντησης.
Προτείνουμε λοιπόν η δοκιμαστική εφαρμογή να γίνει στα Σχολεία του
Νομού Αχαΐας .
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η δεδομένη υποστήριξη των τοπικών αρμοδίων 
παραγόντων, Διευθυντή Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης,
Σχολικού Συμβουλίου Φυσικών Επιστημών, Ε.Κ.Φ.Ε. του Νομού, και των 
Συναδέλφων, θα είναι καθοριστική για την πραγματοποίηση της πρότασης αυτής.
Θεωρώ ότι με όλα αυτά προσφέρουμε στέρεο έδαφος σε όλα όσα επιχειρούνται
να πραγματοποιηθούν στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Αίγιο  24/7/98
Με εκτίμηση
Ζησιμόπουλος  Γιώργος 
Φυσικός, Υπ/ντης 1ου Λυκείου Αιγίου
e-mail  gzesim@aigio.hellasnet.gr
Πλαίσιο κειμένου: Π.Ε.Κ.  Πατρών       













ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ  ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ  

και 

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ  ΤΩΝ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ













Έρευνα κατά τη διάρκεια του ταχύρρυθμου επιμορφωτικού προγράμματος β΄- φάσης

ΠΑΤΡΑ  Μάρτιος 98













Έρευνα κατά τη διάρκεια του ταχύρρυθμου επιμορφωτικού προγράμματος-β΄ φάσης