·
Η δύναμη του λόγου
·
Μπήκε δυνατά στην τελική
ευθεία
·
Οι μεγάλες δυνάμεις
ορίζουν το μέλλον του κόσμου μας
·
Με έχουν εγκαταλείψει οι
δυνάμεις μου
·
Όταν αναρρώσεις θα
ανακτήσεις τις δυνάμεις σου
·
Η δύναμη του χρήματος
·
Ο Γιάννης οδηγεί ένα
δυνατό μηχάνημα
·
Ο ελέφαντας έχει μεγάλη δύναμη
·
Κέρδισε ένα νοκ-νταόυν με δυνατό αριστερό
κροσέ
·
Τα τραίνα έχουν πολύ
δυνατές μηχανές
·
Δυο ηλεκτρισμένα
αντικείμενα αλληλεπιδρούν με αποτέλεσμα να έλκονται ή να απωθούνται αμοιβαία.
·
Δυο μαγνήτες
αλληλεπιδρούν με αποτέλεσμα να εκδηλώνονται έλξεις και απώσεις.
·
Σε κάθε σώμα γύρω μας ασκείται η βαρυτική δύναμη της Γης
·
Ένα παραμορφωμένο
ελατήριο ασκεί δύναμη σε ένα σώμα που είναι στερεωμένο στο ένα του άκρο.
·
Το πάτωμα ασκεί δύναμη
στα παπούτσια μας και στηρίζει.
·
Το οδόστρωμα ασκεί
δύναμη στους τροχούς του αυτοκινήτου με αποτέλεσμα να το στηρίζει και να το
κινεί.
Στις λέξεις δύναμη και μάζα , που δανειστήκαμε από την καθημερινή ομιλία, αποδίδουμε λεπτό επιστημονικό νόημα ασυνήθιστο για τους μαθητές
1η προσέγγιση : ορισμός της αδρανειακής μάζας
Μέθοδος: πειραματική παρατήρηση με τα καροτσάκια.
N
S S
N
Συμπέρασμα : ο λόγος των (μέσων) επιταχύνσεων είναι ιδιότητα των
σωμάτων που αλληλεπιδρούν και όχι του είδους της αλληλεπίδρασης. (α1/α2 = σταθ.)
Συλλογισμοί : σε
τι διαφέρουν τα καρότσια; Μπορεί να αποδοθεί αυτή η ιδιότητα στο διαφορετικό
τους βάρος ή στη διαφορετική μεταβολή της ταχύτητάς τους στον ίδιο χρόνο που έχει
σχέση με την αδράνεια τους;
Εισαγωγή
νέας έννοιας: η έννοια αδρανειακή
μάζα εισάγεται για να ποσοτικοποιήσει την αδράνεια ενός σώματος
Αποτέλεσμα : το γινόμενο mα εκφράζει την ολική
δύναμη που ασκείται στο σώμα.
2η προσέγγιση: ορισμός της δύναμης
Παραδοχή:
η ηρεμία και η ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
είναι φυσιολογικές καταστάσεις των σωμάτων
και μόνο η αλληλεπίδραση με άλλα σώματα μπορεί να τις μεταβάλει.
Ποιοτικός ορισμός της δύναμης : Η
αλληλεπίδραση με άλλα σώματα ,υποδεικνύεται ως λόγος για την μεταβολής της φυσιολογικής
κατάστασης ενός σώματος. (νόμος αδράνειας)
Ποσοτικός ορισμός της δύναμης – κλίμακα δύναμης: Μπορούμε
να κατασκευάσουμε μια κλίμακα άμεσης
μέτρησης της δύναμης, καταγράφοντας τις επιμηκύνσεις που προκαλεί σε ένα
συγκεκριμένο ελατήριο. (αλληλεπιδραστικότητα)
Διερεύνηση
της σχέσης δύναμης – επιτάχυνσης:
Μέθοδος:
εφαρμόζουμε σταθερές δυνάμεις σε ένα
καροτσάκι και υπολογίζουμε την
επιτάχυνση σε κάθε περίπτωση.
Δυναμόμετρο
F
Αποτέλεσμα:
Η επιτάχυνση ενός σώματος είναι ανάλογη με τη
δύναμη που δρα σε αυτό. α ~ F
Εισαγωγή νέας έννοιας:
Ο λόγος F/α
είναι σταθερός και εκφράζει κάποια ιδιότητα του σώματος που ονομάζεται μάζα αδράνειας
m.
Προϊδεάσεις μαθητών |
Περιγραφή του προβλήματος |
Επιδιωκόμενη διόρθωση |
Η δύναμη κινεί ένα σώμα |
Το ρήμα κινώ, προκαλεί
τους μαθητές να συνδυάσουν άμεσα τη δύναμη
με την ταχύτητα και όχι με την επιτάχυνση. |
Η δύναμη επιταχύνει ένα σώμα |
Κανένα αντικείμενο
δεν μπορεί να κινείται χωρίς να το «σπρώχνει» κάποια δύναμη. |
Η ευθύγραμμη ομαλή
κίνηση είναι φυσιολογική κατάσταση και δε χρειάζεται δικαιολογία. |
Οποιοδήποτε αντικείμενο
μπορεί να κινείται ευθύγραμμα και ομαλά, χωρίς να ασκείται δύναμη σε αυτό. |
Για να κινηθεί το
σώμα πρέπει η δύναμη να υπερνικήσει την αδράνεια του σώματος |
Στην περίπτωση αυτή
αποδίδεται στην αδράνεια έννοια δύναμης και όχι έννοια ανεξάρτητης φυσικής
ιδιότητας του σώματος |
Για να μεταβληθεί η
κινητική κατάσταση ενός σώματος, είναι απαραίτητη η ύπαρξη δύναμης. |
Η δύναμη επενεργεί σε σώμα |
Πρέπει να αντικαταστήσουμε
το επενεργεί, για να αποφύγουμε σύγχυση με την έννοια της ενέργειας αργότερα. |
Η δύναμη δρα, επιδρά, ασκείται, εξασκείται σε σώμα. |
Μάζα και βάρος ταυτίζονται. |
Αυθαίρετη εισαγωγή
και χρήση των εννοιών μάζα και βάρος. |
Η μάζα είναι φυσική ιδιότητα
του σώματος, ανεξάρτητη από οποιαδήποτε αλληλεπίδραση ή πεδίο δυνάμεων. Η
έλξη της Γης πρέπει να ονομάζεται βαρυτική δύναμη και όχι βάρος. |
Βάρος έχουν τα αντικείμενα που νοιώθουμε βαριά, ενώ τα ελαφριά δεν
έχουν βάρος |
Υποκειμενική αντίληψη
για το βάρος από την καθημερινή ζωή. |
Είναι σκόπιμο να αντικαταστήσουμε
τη λέξη βάρος με το σωστό, δύναμη της βαρύτητας. |
Το βάρος ενός βιβλίου,
που ισορροπεί πάνω στην οριζόντια επιφάνεια ενός τραπεζιού, ασκείται στο
τραπέζι. |
Απόλυτο σφάλμα. |
Το βάρος του βιβλίου
ασκείται στο βιβλίο. |
Η δύναμη που ασκεί
το τραπέζι στο βιβλίο είναι η αντίδραση του βάρους του. |
Απόλυτο σφάλμα. |
Η δύναμη που ασκεί
το τραπέζι στο βιβλίο είναι η αντίδραση της δύναμης που ασκεί το βιβλίο στο
τραπέζι. |
Κατά την μετακίνηση
ενός αντικειμένου η δύναμη που του ασκούμε,
είναι μεγαλύτερη από αυτή που μας ασκεί. |
Η δύναμη που μας ασκεί
το σώμα εφαρμόζεται στο χέρι μας και δεν εμπλέκεται στην επιτάχυνση του σώματος. |
Οι δυνάμεις έχουν
ίσα μέτρα |
Πως είναι δυνατό να
υπάρχει τριβή χωρίς να τρίβεται τίποτα; |
Η τριβή, έχει συσχετιστεί
με την κίνηση. |
Η στατική τριβή ερμηνεύεται
μικροσκοπικά και όχι μακροσκοπικά. Εμφανίζεται όταν υπάρχει ισορροπία. |
Η δράση και η αντίδραση
εξουδετερώνονται |
Επειδή ασκούνται σε
διαφορετικά σώματα, δεν μπορούν να συντεθούν. |
Η δράση και η αντίδραση
είναι αντίθετες. |
Πως είναι δυνατό ένα
τραπέζι να ασκεί δύναμη στο βιβλίο; |
Δεν είναι εμφανής η
παραμόρφωση της επιφάνειας του τραπεζιού. |
Η δύναμη οφείλεται
στην μικροσκοπική παραμόρφωση της επιφάνειας του τραπεζιού. |
Ο τρίτος νόμος του
Νεύτωνα, ισχύει όταν τα σώματα ισορροπούν. |
|
Ισχύει και στην περίπτωση
που κινούνται. |