Διαδρομές

 Προτάσεις - Διαγωνίσματα                                                                                                                        Ελένη Γρηγοριάδου-Σταθοπούλου

Αρχική Σελίδα
Διαδρομές
Δραστηριότητες
Προτάσεις
Συνδέσεις
Επικοινωνία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Επιστροφή Διαγωνίσματα Α ' Τάξης Διαγωνίσματα Β ' Τάξης Διαγωνίσματα Γ ' Τάξης

Ομηρικά έπη: Οδύσσεια

1.                 

2.                Ομήρου Οδύσσεια, ραψωδία α, στίχοι 52- 68

1. Πώς χαλαρώνει ο κλοιός γύρω από τον Οδυσσέα;

2.  Συμφωνεί ή όχι η Αθηνά με όσα είπε ο Δίας για τον Αίγισθο; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας με στοιχεία της ενότητας.

3. Για ποιον ήρωα ενδιαφέρεται η Αθηνά; Πού βρίσκεται αυτός;

4. Ποια είναι και πώς περιγράφεται η ψυχολογική του κατάσταση;

Ραψωδία ε, στίχοι 390-420

1.  α) Τι είναι το ηρωικό έπος και ποια τα βασικά του γνωρίσματα; β) Σε τι δια φέρει το ηρωικό ιδεώδες της Οδύσσειας από αυτό της Ιλιάδας;

2.  Να αφηγηθείτε περιληπτικά το τελευταίο χτύπημα που στέλνει ο Ποσειδώνας στον Οδυσσέα και πώς εκείνος αντιδρά (8 σειρές).

3.  α) Να χωρίσετε το κείμενο σε 2 νοηματικές ενότητες και να γράψετε έναν δικό σας τίτλο για κάθε μία από αυτές.  β) να βρείτε και να αναλύσετε στα μέρη της την παρομοίωση του κειμένου. Τι θέλει ο  ποιητής να τονίσει με την παρομοίωση αυτή;

4.  α) Να χαρακτηρίσετε τον Οδυσσέα από το μονόλογό του και να στηρίξετε τον         χαρακτηρισμό σας με αναφορές στο κείμενο. β) Να εντοπίσετε σημεία του κειμένου που επιβεβαιώνουν τον ανθρωπομορφισμό των ομηρικών θεών.

 

Ραψωδία ι, στίχοι 551 -580

1. Να αποδώσετε περιληπτικά με δικά σας λόγια το λόγο του Οδυσσέα στον Κύκλωπα και την απάντηση αυτού (στίχοι 560-580)

2. Πώς φανταζόταν ο Πολύφημος αυτόν που θα τον τύφλωνε και πώς τον περιγράφει τώρα που τον γνώρισε; Ποια χαρακτηριστικά του τονίζονται ιδιαίτερα;

3. α) Γιατί οι σύντροφοί του χαρακτήρισαν τον Οδυσσέα  «αλόγιστο»; β) Τι νομίζετε ότι αισθάνεται ο ήρωας στους στίχους 562-563; Πού στοχεύουν τα λόγια του;

4. Να σχολιάσετε τον τρόπο με τον οποίο απαντάει ο Πολύφημος στον Οδυσσέα στους στίχους 575-580: πιστεύει πράγματι τα όσα λεει ή άλλα σκέφτεται; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

Ραψωδία π, στίχοι 27-57

1. Να διηγηθείτε περιληπτικά τη συνομιλία Εύμαιου και Τηλέμαχου (στίχοι 27-44 )

2. Για ποιο θέμα αγωνιά ο Τηλέμαχος και ποια απάντηση παίρνει από τον Εύμαιο; (στ.38-47)

3. Ποιες πληροφορίες παίρνει ο Οδυσσέας για την κατάσταση στην Ιθάκη και την οικογένειά του από τους στίχους της ενότητας;

4. Στίχοι 49-57: συγκεντρώστε τις πληροφορίες για α) το χαρακτήρα και τη συμπεριφορά του Τηλέμαχου και β) τις συνήθειες της φιλοξενίας της εποχής.

 

 Ραψωδία π, στίχοι 65-86

1. Να διηγηθείτε με δικά σας λόγια τη συνομιλία Εύμαιου – Τηλέμαχου( μέχρι 8 σειρές)

2. Ποια αληθινά και ποια πλαστά στοιχεία υπάρχουν στην ιστορία για τον Οδυσσέα που διηγήθηκε ο Εύμαιος στον Τηλέμαχο;

3. Για ποιους λόγους ο Τηλέμαχος αρνείται να φιλοξενήσει στο σπίτι του τον Οδυσσέα-ζητιάνο;

4. Ποια συνήθεια της εποχής, σχετικά με το γάμο, αναφέρεται στους στίχους 85-86;

 

 

1.                            Ραψωδία π, στίχοι 100-121            

1. Να διηγηθείτε με δικά σας λόγια το συμβουλευτικό λόγο του Οδυσσέα προς τον Τηλέμαχο.(10 σειρές)

2. α)Με ποια επιχειρήματα ο Οδυσσέας προσπαθεί να ενθαρρύνει τον Τηλέμαχο; Τι του θυμίζει; β) Πώς πρέπει να συμπεριφερθεί ο Τηλέμαχος;

3. Ποιες πληροφορίες έμμεσα παίρνουμε για τη συμπεριφορά των μνηστήρων μέσα στο παλάτι;

4. α) Τι γνωρίζετε για τις ερωτήσεις των στίχων 105-107; β) Ποιους φόβους του εκφράζει ο Οδυσσέας μέσα από αυτές;

 

 

Ραψωδία π, στίχοι 216-245

1. Ποιο είναι το κεντρικό θέμα της Οδύσσειας; Να βρείτε και να αντιγράψετε στοιχεία αυτού του θέματος που υπάρχουν στην ενότητα.

2. Να αφηγηθείτε περιληπτικά σε ένα φίλο σας τη σκηνή της αναγνώρισης του Οδυσσέα από τον Τηλέμαχο (10-12 σειρές).

3. α) Να χωρίσετε το κείμενο σε μικρότερες θεματικές ενότητες και να δώσετε σε πλαγιότλο το θέμα της καθεμιάς από αυτές.  β) Να βρείτε την ομηρική παρομοίωση του κειμένου και να την αναλύσετε στα μέρη της. Ποια η χρησιμότητά της;

4.  α) Ποιες οι απόψεις των ανθρώπων της εποχής του Ομήρου για τους θεούς και τη δύναμή τους στην ενότητα; β) Ποια είναι η συναισθηματική κατάσταση του Τηλέμαχου; Να αναφέρετε λέξεις ή στίχους που την περιγράφουν. 

 

  

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

1.                 Ν. Καζαντζάκη, Η νέα Παιδαγωγική, σελίδες 92-94.

Ερωτήσεις

1. Να διηγηθείτε με δικά σας λόγια πώς ξεκίνησε από το σπίτι του ο μικρός μαθητής, πώς έφτασε στο σχολείο και ποιον συνάντησε εκεί(8 σειρές).

2. α) Ποια τα συναισθήματα του μικρού Καζαντζάκη, όταν ξεκίναγε για το σχολείο; Να τα αιτιολογήσετε. β)  Ποια εντύπωση πρέπει να του έκανε ο λόγος του δάσκαλου για το «εργαλείο που κάνει ανθρώπους»;

3. Νομίζετε ότι του συμπαραστάθηκε ο πατέρας του; Να απαντήσετε, αφού λάβετε  υπόψη σας τα λόγια του και την όλη συμπεριφορά του, καθώς και τις συνήθειες της εποχής.

4. Ποια ήταν η Νέα Παιδαγωγική που εφάρμοζε ο δάσκαλος της Τετάρτης;

 

Α. Καρκαβίτσα, Το μνήμα της μάνας, σελίδες 216-220 (απόσπασμα)

Ερωτήσεις

1. Να διηγηθείτε με δικά σας λόγια πώς έσωσε η γαιδουρίτσα το πουλαράκι της (μέχρι 12 σειρές).

2. Σε ποια σημεία του διηγήματος τα ζώα που αναφέρονται παρουσιάζουν ανθρώπινες εκδηλώσεις (σκέψεις, συναισθήματα, ενέργειες); Να αντιγράψετε τις συγκεκριμένες λέξεις ή  φράσεις του κειμένου και να τις σχολιάσετε.

3. Στο τέλος του διηγήματος αναφέρεται ότι οι άνθρωποι αποφάσισαν να θάψουν τη γαιδουρίτσα. Να σχολιάσετε αυτή τους την απόφασή.

4. Γνωρίζοντας την υπόθεση όλου του διηγήματος να προτείνετε ένα δικό σας τίτλο και να δικαιολογήσετε την πρότασή σας αυτή.

 

Λιλή Ζωγράφου, Στρίγκλα και καλλονή, σελίδες 235-237(απόσπασμα)

 

Ερωτήσεις

1. Να διηγηθείτε με δικά σας λόγια πώς απέκτησε η συγγραφέας το μικρό σκυλάκι(10- 12 σειρές)

2. Να εξηγήσετε το νόημα της φράσης «Δε διαλέγουμε μόνο εμείς. Μας διαλέγουν και τα ζώα».

3. Να καταγράψετε τα συναισθήματα της συγγραφέα, όπως παρουσιάζονται στο απόσπασμα «Μας χώριζαν . . .πήρα το μετρό για το σπίτι».

4. Γιατί νομίζετε ότι αγόρασε το σκυλάκι αυτό, αν και της κόστισε έναν ολόκληρο μισθό; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας με στοιχεία ή φράσεις του κειμένου

    

 

 

               Αρχική Σελίδα Διαγωνίσματα Α ' Τάξης Διαγωνίσματα Β ' Τάξης Διαγωνίσματα Γ ' Τάξης

Τελευταία ενημέρωση : 18-Jun-2010                                    Copyright © Helen Grigoriadou 2009                                   Όροι Χρήσης