περιεχόμενα δραστηριοτήτων | υλικό |
5.
η απεργία
(Τάσος Παπαναστασίου, Σταυρούλα Χατζοπούλου)
ΔΙΑΡΚΕΙΑ:
5 δίωρα
ΜΕΣΑ
ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ
Φωτογραφίες
και αποκόμματα
από εφημερίδες
και περιοδικά.,
δελτία τύπου,
αφίσες, ανοιχτή
επιστολή,
πίνακας με
ποσοστά (Το υλικό
που
χρησιμοποιήθηκε
αφορά την
απεργιακή
κινητοποίηση Δ.Ο.Ε.,
Ο.Λ.Μ.Ε. της 25-2-1998.
Ο δάσκαλος/α
μπορεί να
συγκεντρώσει
επίκαιρο υλικό).
Ενδεικτική
πορεία
πρώτο
δίωρο
επιδιώξεις:
·
Άσκηση στο
σχολιασμό
φωτογραφιών
από τον
περιοδικό
τύπο. | |
·
Εμπλουτισμός
λεξιλογίου. | |
·
Άσκηση στην
διατύπωση
σύντομων και
περιεκτικών
σχολίων (λεζάντες) | |
·
Καλλιέργεια
προφορικού
λόγου (διατύπωση
άποψης). |
α.
Μοιράζονται
στους μαθητές
φωτογραφίες
από εφημερίδες
και περιοδικά
με
κινητοποιήσεις
(βλ υλικό σ. 59-61).
Εξηγούνται οι
λέξεις που
υπάρχουν στις
λεζάντες των
φωτογραφιών. Οι
μαθητές
χρησιμοποιούν
λεξικά, αν
κριθεί
απαραίτητο.
Ζητείται από
τους μαθητές να
σχολιάσουν τις
φωτογραφίες
και τις
λεζάντες τους.
Γίνεται
ελεύθερη
συζήτηση για το
πως μπορούν οι
πολίτες να
εκφράσουν
δημόσια τη
διαμαρτυρία
τους και να
ζητήσουν την
επίλυση των
προβλημάτων
τους.
β. Οι
μαθητές
αναφέρονται
στις δικές τους
σχετικές με το
θέμα εμπειρίες.
Η συζήτηση
επικεντρώνεται
στο γεγονός
ότι οι
κινητοποιήσεις
απευθύνονται
προς την
θεσμοθετημένη
εξουσία, αλλά
και προς τους
συμπολίτες από
τους οποίους
ζητείται
συμπαράσταση.
γ. Οι
μαθητές
σχολιάζουν
γραπτά τις
φωτογραφίες,
αλλάζοντας τις
λεζάντες ή
γράφοντας
δικές τους,
όπου δεν
υπάρχουν.
δ) Οι
μαθητές
ανακοινώνουν
τις λεζάντες
που έγραψαν, οι
οποίες
σχολιάζονται.
δεύτερο
δίωρο
επιδιώξεις:
·
Εξοικείωση
με τον τρόπο
παρουσίασης
μιας είδησης
από τις
εφημερίδες. | |
·
Εμπλουτισμός
λεξιλογίου. | |
·
Άσκηση στην
κατανόηση
γραπτού λόγου (ρεπορτάζ). | |
·
Άσκηση στη
γραπτή
συνόψιση ενός
κειμένου. | |
·
Καλλιέργεια
αφαιρετικής
ικανότητας |
α. Οι
μαθητές
χωρίζονται σε
τρεις ομάδες. Η
πρώτη
ασχολείται με
το ρεπορτάζ από
την απεργία
της Δ.Ο.Ε.(βλ.
υλικό σ. 62), η
δεύτερη με
ανάλογο
απόκομμα της
εφημερίδας «Ελευθεροτυπία»
(βλ. υλικό σ. 63) και
η τρίτη με
απόκομμα της
εφημερίδας «Τα
Νέα» (βλ. υλικό σ.
64).
β. Οι
μαθητές
διαβάζουν
τα ρεπορτάζ
και συζητούν
στο εσωτερικό
της ομάδας.
γ. Ζητούμε
από κάθε ομάδα
να γράψει ένα
κείμενο
σχετικό με την
είδηση, με τον
περιορισμό να
είναι
συντομότερο
από αυτό της
εφημερίδας και
να
περιλαμβάνει
όλα τα στοιχεία
του ρεπορτάζ.
δ.
Κάθε ομάδα
διαβάζει το
κείμενό της
στην τάξη και
ακολουθεί
επεξεργασία
όλων των
κειμένων, αν
υπάρχει
δυνατότητα
χρόνου.
ε. Οι
μαθητές
συζητούν
σχετικά με το
αν γίνεται
αντιληπτό, από
την ανάγνωση
των εφημερίδων,
το τι ακριβώς
διεκδικούν οι
απεργοί και
γιατί. Επίσης
σχολιάζουν τον
τρόπο με τον
οποίο
παρουσιάζονται
τα αιτήματα των
απεργών από την
κάθε εφημερίδα
(ποιες πτυχές
προβάλλει ή
υποβαθμίζει η
κάθε εφημερίδα
και με ποιο
τρόπο).
τρίτο
δίωρο
επιδιώξεις:
·
Κατανόηση
διαφόρων
μορφών
γραπτού λόγου (δελτίο
τύπου,
προκήρυξη,
ανοιχτή
επιστολή,
στατιστικός
πίνακας, αφίσα,
πανό). | |
·
Εξοικείωση
με τον τρόπο
σύνταξης και
γραφής
δελτίου τύπου
και με
εναλλακτικούς
τρόπους
μαζικής
επικοινωνίας (αφίσα,
προκήρυξη,
πανό). | |
·
Εμπλουτισμός
λεξιλογίου. | |
·
Παραγωγή
προφορικού
λόγου. |
α.
Από την αρχή
της διδακτικής
ώρας ο δάσκαλος
έχει αναρτήσει
στους τοίχους
της τάξης
αφίσες (βλ.
υλικό σ. 65).
Εξηγούνται οι
λέξεις και
γίνεται
συζήτηση γι’
αυτόν τον τρόπο
επικοινωνίας.
Στόχος της
συζήτησης
είναι να γίνει
κατανοητό από
τους μαθητές
ότι οι αφίσες
απευθύνονται
στους
συμπολίτες
τους για
ενημέρωση.
β.
Μοιράζονται τα
Δελτία τύπου
των Δ.Ο.Ε., Ο.Λ.Μ.Ε (βλ.
υλικό σ. 66).
Γίνεται
συζήτηση για το
σκοπό και τον
ιδιαίτερο
τρόπο γραφής
τους.
γ.
Μοιράζεται στα
παιδιά η
ανοιχτή
επιστολή της Δ.Ο.Ε.
(βλ υλικό
σ. 67). Ο δάσκαλος
διαβάζει το
κείμενο και οι
μαθητές
παρακολουθούν.
Δίνονται
διευκρινίσεις.
Γίνεται
συζήτηση πάνω
στο κείμενο και
τον σκοπό που
εξυπηρετεί, την
ανάγκη δηλαδή
των απεργών να
απευθυνθούν
στους
συμπολίτες
τους για να
τους εξηγήσουν
αναλυτικά τους
λόγους της
κινητοποίησής
τους.
δ. Τα
παιδιά
ξανακοιτούν
τις
φωτογραφίες (βλ
υλικό σ. 59-61) και
συζητούν για
τον
επικοινωνιακό
στόχο των πανό.
ε.
Μοιράζεται στα
παιδιά ο
πίνακας με τα
ποσοστά
συμμετοχής
στην απεργία (βλ
υλικό σ. 68).
Οι μαθητές
τον μελετούν.
Δίνονται
διευκρινίσεις
για τον τρόπο
σύνταξης του
κειμένου (αρίθμηση,
ποσοστά, κ.ά.).
τέταρτο
δίωρο
επιδιώξεις:
·
Άσκηση στην
παραγωγή
γραπτού λόγου (επιστολές,
δελτία τύπου,
συνθήματα,
προκηρύξεις) |
α.
Ύστερα από
συζήτηση τα
παιδιά
εντοπίζουν
κάποιο από τα
προβλήματα του
σχολείου ή της
γειτονιάς τους.
Αποφασίζεται
να οργανωθεί
κινητοποίηση
για να
διεκδικηθεί η
επίλυση του.
β. Οι
μαθητές
χωρίζονται σε
τέσσερις
ομάδες. Η πρώτη
ομάδα
αναλαμβάνει το
γράψιμο της
επιστολής που
απευθύνεται
στον φορέα
εξουσίας, ο
οποίος είναι
αρμόδιος για
την επίλυση του
προβλήματος. Η
επιστολή θα
ζητάει την
ικανοποίηση
των αιτημάτων
και θα «απειλεί»
με
κινητοποιήσεις
σε αντίθετη
περίπτωση. Η
δεύτερη ομάδα
αναλαμβάνει το
γράψιμο των
δελτίων τύπου
προς την
εφημερίδα του
σχολείου και
τον τοπικό τύπο.
Η τρίτη ομάδα
αναλαμβάνει να
κατασκευάσει
πανό και αφίσες.
Η τέταρτη
ομάδα
αναλαμβάνει το
γράψιμο
ανοιχτής
επιστολής (προκήρυξη).
πέμπτο
δίωρο
επιδιώξεις:
·
Κατανόηση
της
διαδικασίας
διαμόρφωσης
ενός κειμένου. | |
·
Συνειδητοποίηση
της
λειτουργίας
των γλωσσικών
μέσων και
αξιοποίησή
τους για την
επίτευξη του
επιδιωκόμενου
επικοινωνιακού
αποτελέσματος. |
Γίνεται
επεξεργασία
των κειμένων
που έγραψαν οι
ομάδες την
προηγούμενη
ημέρα. Οι
μαθητές και ο
δάσκαλός τους
προχωρούν στην
κινητοποίηση.
περιεχόμενα δραστηριοτήτων | υλικό |