αρχική σελίδα περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό

 

8. μεσογειακή διατροφή

(Βασίλης Γκόκας)

 ΤΑΞΕΙΣ: Ε΄ και ΣΤ΄

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 δίωρα

 ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ

Άρθρα εφημερίδων και περιοδικών, αποσπάσματα βιβλίων

 Ενδεικτική πορεία

 πρώτο δίωρο

επιδιώξεις:

Καλλιέργεια της αναγνωστικής ικανότητας.

Παραγωγή προφορικού λόγου.

Ανάπτυξη της ικανότητας να διακρίνουν τα ουσιώδη σε ένα κείμενο.

Καλλιέργεια συνεργατικότητας.

Εμπλουτισμός λεξιλογίου.

Καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας

  α. Μοιράζουμε στους μαθητές ένα από τα άρθρα των εφημερίδων (βλ. υλικό σ. 79-84 ). Αφού διαβάσει ο καθένας μόνος του το άρθρο, συνεργάζεται με το διπλανό του και από κοινού αποφασίζουν και υπογραμμίζουν με ένα χρώμα το κύριο θέμα του άρθρου και με διαφορετικό χρώμα τρεις λεπτομέρειες του κειμένου.  Γίνεται σύντομη συζήτηση πάνω στο κείμενο, η οποία εντοπίζεται στις λεπτομέρειες που υπογράμμισε το κάθε ζευγάρι.  Κατόπιν σχολιάζουμε τους τρόπους που χρησιμοποιεί ο συντάκτης του άρθρου για να προβάλει ό,τι θεωρεί σημαντικό, όπως π.χ. δεύτερος τίτλος, διαφορετικός τρόπος γραφής (lettering), κ.ά.

 Εναλλακτικά μπορούν να δοθούν σε ομάδες (3-4) μαθητών περισσότερα από ένα άρθρα που αναφέρονται στο ίδιο θέμα και αφού διαβαστούν, να επισημανθεί σε τι συμφωνούν και σε τι διαφοροποιούνται. Υπάρχουν π.χ. στα προτεινόμενα κείμενα διαφορετικές εκτιμήσεις για την κατανάλωση του κρέατος ή του κρασιού.

 β. Γίνεται αποδελτίωση των κειμένων για να καταρτιστεί το γλωσσάρι της διατροφής.

 δ.  Ζητάμε από τους μαθητές να φέρουν την επόμενη μέρα διαφημίσεις σχετικές με προϊόντα διατροφής.

   δεύτερο δίωρο

επιδιώξεις:

Εξοικείωση με το λόγο των διαφημίσεων και άσκηση στην κριτική  προσέγγισή τους. Παραγωγή προφορικού λόγου (σχολιασμός της  λειτουργίας της διαφήμισης). Δημιουργία διαφήμισης.

Άσκηση στην κριτική αντιμετώπιση των διαφημιστικών μηνυμάτων.

α.  Παρουσιάζουν οι μαθητές τις διαφημίσεις που έφεραν και ο δάσκαλος τις δικές του. Σχολιάζονται οι διαφημίσεις με επικέντρωση της προσοχής στα στοιχεία που χρησιμοποιεί η διαφήμιση για να πείσει και κυρίως στον ιδιαίτερο τρόπο χρήσης των γλωσσικών μέσων.

 β.  Ζητάμε από τα παιδιά να ετοιμάσουν το καθένα μια δική του διαφήμιση για ένα προϊόν που είναι ωφέλιμο για την υγεία.

γ.  Γίνεται επεξεργασία των διαφημίσεων των παιδιών και αποφασίζεται ο τρόπος με τον οποίο θα τις γνωστοποιήσουν στους συμμαθητές και στις οικογένειές τους.

τρίτο δίωρο

επιδιώξεις:

Εξοικείωση με το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή έρευνας.

Κοινωνικοποίηση μέσα από τις επαφές τους κατά τη διεξαγωγή της έρευνας.

Παραγωγή γραπτού λόγου (ερωτηματολόγιο).

Καλλιέργεια της συλλογικότητας και της ερευνητικής διάθεσης των μαθητών.

 α.  Με αφορμή τα στοιχεία επιστημονικών ερευνών που παρατίθενται στα άρθρα εφημερίδων με τα οποία ασχολήθηκαν, οι μαθητές παρακινούνται να κάνουν κι αυτοί μια μικρή έρευνα γύρω από τις διατροφικές συνήθειες των συμμαθητών τους. Συζητούν την οργάνωση της έρευνας και καταρτίζουν το σχετικό ερωτηματολόγιο. Θέματα που μπορούν να διερευνήσουν είναι π.χ. το πόσο συχνά τρώνε όσπρια, αν καταναλώνουν πολλά φρούτα, αν παίρνουν πρωινό, τι αυτό περιλαμβάνει, κ.ά.  Μεσολαβεί εύλογος χρόνος για τη διεξαγωγή της έρευνας, κατά τον οποίο οι μαθητές κάνουν μια πρώτη κωδικοποίηση των στοιχείων που μάζεψαν. Η κάθε ομάδα συντάσσει μια έκθεση με τα αποτελέσματα της έρευνας.

β.  Ένα διαφορετικό ενδεχόμενο είναι να προετοιμάσουν τα παιδιά μια συνέντευξη με τους παπούδες ή τους γονείς τους. Μπορεί να ζητήσουν να μάθουν για τον παλαιότερο τρόπο διατροφής, καθώς και τη γνώμη τους για τις διατροφικές συνήθειες παλαιότερα και τώρα.

γ.  Τα παιδιά, ύστερα από όσα έχουν συζητηθεί, μπορούν να σχεδιάσουν και να συντάξουν ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής βασισμένο στη μεσογειακή δίαιτα, το οποίο κοινοποιούν και στους συμμαθητές τους.

τέταρτο δίωρο

επιδιώξεις:

Καλλιέργεια συνθετικής ικανότητας.

Παραγωγή γραπτού λόγου (διατύπωση αποτελεσμάτων έρευνας).

Καλλιέργεια προφορικής έκφρασης (σχολιασμός και αξιολόγηση ερευνητικών  ευρημάτων).

       Ανακοινώνονται τα αποτελέσματα της έρευνας της κάθε ομάδας και σχολιάζονται τα ευρήματα. Γίνεται σύνθεση των επιμέρους αποτελεσμάτων και το τελικό κείμενο αναρτάται σε επίκαιρα σημεία του χώρου του σχολείου για ενημέρωση των συμμαθητών.  

αρχική σελίδα περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό