Αρχική σελίδα περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό

 

10. η θέση της γυναίκας χθες και σήμερα

(Δημήτριος Ζάχος, Ευστράτιος Μαυρίδης, Αθανάσιος Σαπουνάς)

ΤΑΞΕΙΣ: Ε΄ και ΣΤ΄

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ:4 δίωρα

 ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ

Κασέτα, κείμενο εφημερίδας, επιστημονικό κείμενο, λογοτεχνικό κείμενο (ποίημα)

 Ενδεικτική πορεία

 πρώτο δίωρο

επιδιώξεις:

Παραγωγή προφορικού λόγου (σχολιασμός του περιεχομένου του τραγουδιού,

συζήτηση, έκθεση εμπειριών και διατύπωση απόψεων).

Κατανόηση γραπτού λόγου (κείμενο εφημερίδας).

Εξοικείωση με την αναζήτηση δεδομένων για τη μελέτη ενός θέματος.

 

α.  Βάζουμε στο κασετόφωνο να ακουστεί το γνωστό τραγούδι του Λ. Κηλαηδόνη   «Η Μαίρη Παναγιωταρά» με την Α. Μάνου, για να δημιουργηθεί η κατάλληλη    ατμόσφαιρα.  

β.  Μετά το άκουσμα γίνεται μια πρώτη συζήτηση για τον ρόλο της γυναίκας στην σημερινή κοινωνία. Με βάση τις εμπειρίες από το περιβάλλον τους, τα παιδιά εκθέτουν ελεύθερα τις απόψεις - εκτιμήσεις τους. Ο δάσκαλος σημειώνει μερικά σημεία που κατά την κρίση του θα αποτελέσουν εστίες προβληματισμού.  

γ.  Δίνεται σε φωτοτυπίες και διαβάζεται το απόκομμα από την εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» με τον τίτλο «Ριζωμένα τα παλιά στερεότυπα στα παιδιά της Ε.Ε.» (βλ. υλικό σ. 111), που αναφέρεται σε έρευνα που έγινε μεταξύ παιδιών για τη θέση του άνδρα και της γυναίκας στην κοινωνία.  Διαβάζεται το κείμενο και οι μαθητές σχολιάζουν ελεύθερα τα ευρήματα της έρευνας.   

δ.  Για την επόμενη μέρα ζητείται από τους μαθητές να συγκεντρώσουν και να φέρουν σχετικό με τη θέση της γυναίκας υλικό (φωτογραφίες, άρθρα, γελοιογραφίες και ό,τι άλλο σχετικό). 

δεύτερο δίωρο

επιδιώξεις:

Κατανόηση γραπτού λόγου (επιστημονικό κείμενο, ποίημα).

Καλλιέργεια αναγνωστικής ικανότητας.

Παραγωγή προφορικού λόγου (σχολιασμός της μορφής και του περιεχομένου των κειμένων). 

Εξοικείωση με την έρευνα.

Ευαισθητοποίηση σε κοινωνικά θέματα (θέση της γυναίκας).

α.  Παρουσιάζεται από τους μαθητές το υλικό που έφεραν και γίνεται συζήτηση με αφορμή τα ερεθίσματα που δίνει.  Ο δάσκαλος έχει φροντίσει να φέρει και ο ίδιος σχετικό υλικό, για την περίπτωση που δεν θα είναι επαρκές το υλικό που θα φέρουν τα παιδιά.  

β.  Διαβάζεται το κείμενο του Γ. Τσιάκαλου «Σεξισμός, ρατσισμός, κοινωνικός αποκλεισμός: ο ρόλος της εκπαίδευσης» (βλ. υλικό σ. 112). 

γ.  Γίνεται γλωσσική και υφολογική επεξεργασία του κειμένου και συζητείται γιατί ο συγγραφέας έδωσε αυτή τη μορφή στο κείμενό του. 

δ.  Διαβάζεται το ποίημα «Η Καλλιπάτειρα» του Λ.Μαβίλη (βλ. υλικό σ. 113) και σχολιάζεται το περιεχόμενό του. 

ε.  Γίνεται μια πρώτη συζήτηση με βάση τις γνώσεις των παιδιών από την ιστορία αλλά και από άλλες πηγές (τηλεόραση, εξωσχολικά βιβλία) για τη θέση της γυναίκας στις διάφορες ιστορικές περιόδους και καλούνται οι μαθητές να ερευνήσουν πόσο έχει διαφοροποιηθεί (η θέση της γυναίκας) στις δύο τελευταίες γενιές. Αυτό θα γίνει με μια μικρή έρευνα που θα κληθούν να πραγματοποιήσουν οι μαθητές σχετικά με το θέμα στο οικείο περιβάλλον τους. Πιο συγκεκριμένα, θα πάρουν συνέντευξη από τους γονείς τους και τους παππούδες-γιαγιάδες. Για τις ερωτήσεις που θα κάνουν και για τον τρόπο που θα τις κάνουν, γίνεται συζήτηση με το δάσκαλο με στόχο να καλύψουν όλα τα θέματα που θέλουν να ερευνήσουν, αλλά και για να λυθούν όλες οι τυχόν απορίες των παιδιών για τη συνέντευξη.

τρίτο δίωρο

επιδιώξεις:

Παραγωγή προσχεδιασμένου προφορικού λόγου (ανακοίνωση ερευνητικών ευρημάτων, ανακοίνωση εμπειριών, διατύπωση προσωπικής άποψης). 

Παραγωγή γραπτού λόγου (σύνθεση και γραπτή παρουσίαση των ευρημάτων της έρευνας). 

 α.  Παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας των παιδιών, ακολουθεί συζήτηση και σύνταξη ενός κειμένου το οποίο θα κοινοποιεί τα αποτελέσματα αυτά στους μαθητές των άλλων τάξεων απευθείας ή μέσω της εφημερίδας του σχολείου. 

β.  Δίνεται η έκθεση του μικρού μαθητή για τις συνθήκες ζωής της γυναικάς από το βιβλίο «Εγώ ελπίζω να τη βολέψω» του Μαρτσέλλο ντ’ Όρτσα (βλ. υλικό σ. 114).  

γ.  Σχολιάζεται η διατύπωση και το περιεχόμενο του. Ο δάσκαλος εστιάζει στο χτύπημα της γυναίκας από τον πυροσβέστη, θίγοντας το ζήτημα της κακοποίησης που πολλές γυναίκες υφίστανται. Συζητιούνται οι εμπειρίες των παιδιών.  (Θα μπορούσε ίσως να επιχειρηθεί διόρθωση της διατύπωσης του κειμένου).   

τέταρτο δίωρο

επιδιώξεις:

Άσκηση στην παραγωγή γραπτού λόγου ατομικά και σε συνεργασία. 

Κατανόηση της διαδικασίας διαμόρφωσης αποτελεσματικού γραπτού κειμένου.

 α.  Την πρώτη ώρα καλούνται οι μαθητές να εκθέσουν γραπτά (ατομικά ή ομαδικά) τη δική τους άποψη για το ποια πρέπει να είναι η θέση της γυναίκας στη σημερινή κοινωνία.

β.  Τη δεύτερη ώρα διαβάζονται τα κείμενα των παιδιών, γίνεται σύντομος σχολιασμός για το καθένα και αποφασίζεται να συνταχθεί ένα συλλογικό κείμενο που να περιέχει τις απόψεις για τη θέση της γυναίκας που υιοθετούνται από όλους.  Το κείμενο αυτό μπορεί να κοινοποιηθεί στο σύλλογο διδασκόντων και στο σύλλογο γονέων ή να σταλεί για δημοσίευση σε περιοδικό ή εφημερίδα. 

 

περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό