περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό

 

13.  το δάσος

(Τριαντάφυλλος Χατζής)

ΤΤΑΞΕΙΣ: Ε΄ και ΣΤ΄

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 δίωρα 

ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ

Αφίσες, αυτοκόλλητες μικρές αφίσες, βιβλία, κασετόφωνο, έντυπο, ημερήσιος και περιοδικός τύπος. 

 Ενδεικτική πορεία

πρώτο δίωρο

επιδιώξεις:

Κατανόηση διαφορετικών μορφών γραπτού λόγου (αφίσα, σχολικό κείμενο με τη μορφή άρθρου, λογοτεχνικό κείμενο).

Εξοικείωση με τις συμβάσεις του σκίτσου.

Παραγωγή προφορικού λόγου.

Άσκηση στη μεγαλόφωνη ανάγνωση και στην κατανόηση κειμένου με ακρόαση.

 α.  Παρουσιάζονται στους μαθητές μια μεγάλη αφίσα και αυτοκόλλητες μικρές αφίσες (βλ. υλικό σ. 131-133) ή άλλο υλικό από τη Γενική Γραμματεία Δασών – Φυσικού Περιβάλλοντος, όπου προβάλλονται η ομορφιά και η ωφελιμότητα του δάσους και όπου είναι γραμμένα διάφορα μηνύματα:  «Το δάσος είναι η ζωή μας», «Υγεία, Πολιτισμός, αναψυχή, ομορφιά, πρόοδος, πλούτος, εργασία» κ.λπ.).  

β.  Μοιράζονται σκίτσα (βλ. υλικό σ. 134) με θέμα τη χρησιμότητα του δάσους. 

γ.  Διαβάζεται μεγαλόφωνα από κάποιο μαθητή το κείμενο:  «Τα δέντρα καθαρίζουν το μολυσμένο αέρα» (βλ. υλικό σ. 135-136).  Επίσης, διαβάζονται, μεγαλόφωνα, αποσπάσματα από τα «Ψηλά βουνά» που αναφέρονται στο δάσος (βλ. υλικό σ. 137-139).  Κάθε φορά, μετά την παρουσίαση του υλικού, ακολουθεί συζήτηση για το περιεχόμενο και τη μορφή του.   

δεύτερο δίωρο

    Περίπατος στο δάσος.  Κάθε παιδί καταγράφει τους ήχους που ακούει σε κασετόφωνο ή σε χαρτί.   

 τρίτο δίωρο

επιδιώξεις:

Παραγωγή προφορικού λόγου.

Κατανόηση γραπτού λόγου (διαφημιστικό έντυπο). 

 α.  Τα παιδιά ακούνε την κασέτα με τους ήχους του δάσους και με βάση τις σημειώσεις που πιθανόν κράτησαν κάποια από αυτά, συζητούν γι’ αυτά που είδαν και άκουσαν εκεί, για ό,τι τους έκανε εντύπωση και ό,τι  αισθάνθηκαν.   

β.  Μοιράζονται εικόνες με ζώα του δάσους (βλ. υλικό σ. 140-141) και ακολουθεί συζήτηση, η οποία επεκτείνεται στην τροφική αλυσίδα.  

γ.  Μοιράζεται στα παιδιά ένα διαφημιστικό έντυπο της Ελληνικής εταιρείας προστασίας της φύσης (βλ. υλικό σ. 142-143) στο οποίο εμπεριέχεται και αίτηση εγγραφής τακτικού μέλους.  Γίνεται συζήτηση για το περιεχόμενο και τη μορφή του εντύπου.  Στη συνέχεια, όσα παιδιά επιθυμούν να γίνουν μέλη της εταιρείας προστασίας της φύσης, καλούνται να συμπληρώσουν και να ταχυδρομήσουν την αίτηση.   

τέταρτο δίωρο

επιδιώξεις:

Κατανόηση γραπτού λόγου (παραμύθι) και παραγωγή προφορικού λόγου.

Παραγωγή γραπτού λόγου (παραμύθι).

α.  Τα παιδιά διαβάζουν ένα παραμύθι γραμμένο από παιδί με θέμα τη σωτηρία μιας χελώνας από παιδιά (βλ. υλικό σ. 144) και συζητούν γύρω από αυτό.  

β.  Στη συνέχεια καλούνται να γράψουν μία ιστορία ή ένα παραμύθι με ήρωες τα ζώα του δάσους, με σκοπό τη δημοσίευσή του στο περιοδικό «Φύση», της εταιρείας, για την οποία έγινε λόγος κατά το προηγούμενο δίωρο. 

γ.  Γίνεται επεξεργασία κάποιου ή κάποιων από τα κείμενα που γράφτηκαν. 

 πέμπτο δίωρο

επιδιώξεις:

Κατανόηση γραπτού λόγου (άρθρο από τον ημερήσιο τύπο).

Παραγωγή γραπτού λόγου (σύνταξη επίσημης επιστολής, δημιουργία αφίσας).

 α.  Μοιράζεται στους μαθητές ένα άρθρο από τον ημερήσιο τύπο που αναφέρεται σε δεντροφύτευση, η οποία πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του δήμου Ευόσμου και των δημοτικών σχολείων της περιοχής (βλ. υλικό σ. 145).  Ακολουθεί συζήτηση για τη δυνατότητα πραγματοποίησης παρόμοιας δραστηριότητας στην περιοχή των μαθητών. 

 β.  Οι μαθητές συντάσσουν όλοι μαζί επιστολή, που απευθύνεται στο δήμαρχο της περιοχής τους και με την οποία του ζητούν να δραστηριοποιηθεί σχετικά (να φροντίσει για την προμήθεια των μαθητών με δενδρύλλια, να ορίσει τόπο δεντροφύτευσης κ.λπ.).

 γ.  Γίνεται επεξεργασία της επιστολής.

 δ.  Εφόσον η απάντηση της δημοτικής αρχής είναι θετική, οι μαθητές δημιουργούν αφίσες για να προπαγανδίσουν την εκδήλωση. 

έκτο δίωρο

επιδιώξεις:

Καλλιέργεια προφορικής έκφρασης.

      Το δίωρο αυτό αφιερώνεται σε δραματοποίηση αναφορικά με το δάσος.  Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, υποδύονται ρόλους και αυτοσχεδιάζουν.  Πιθανόν ο δάσκαλος να τα κατευθύνει:  Διάφορα άτομα κάνουν περίπατο στο δάσος.  Με τη συμπεριφορά τους και τα λόγια τους φανερώνουν τις σκέψεις τους και τις προθέσεις τους.

 Πιθανοί ρόλοι:

  1. Κάποιος μαζεύει μανιτάρια ή λουλούδια.

  2. Ένας πατέρας με τα παιδιά του περπατάει στο δάσος και προσπαθεί να τα κάνει να αισθανθούν την ομορφιά του και τη χρησιμότητά του.

  3. Κάποιοι τρώνε και πετάνε τα σκουπίδια οπουδήποτε.  Άλλοι τα βρίσκουν και εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους.

  4. Κάποιοι φτάνουν και ετοιμάζονται να ανάψουν φωτιά για να ψήσουν κρέας.

  5. Ένα δέντρο μιλάει γι’ αυτά που βλέπει, που αισθάνεται, που φοβάται κτλ. 

 

περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό