Αρχική σελίδα περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό

14.  υγρότοποι - Το Δέλτα του Αξιού

(Αθανάσιος Βαρσαμίδης)

 

ΤΑΞΕΙΣ: Ε΄ και ΣΤ΄

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4  δίωρα

 ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ

Αποσπάσματα από λογοτεχνικά βιβλία, ενημερωτικά φυλλάδια , καρτ ποστάλ, διαφημιστικό υλικό.

 Ενδεικτική πορεία

πρώτο δίωρο

επιδιώξεις:

Καλλιέργεια προφορικού λόγου (ελεύθερη συζήτηση)

Κατανόηση γραπτού λόγου

Άσκηση στο σχολιασμό σκίτσων

Καλλιέργεια αναγνωστικής ικανότητας

 α.  Στην αρχή μοιράζεται στους μαθητές πληροφοριακό και εποπτικό υλικό (έντυπα και εικόνες) για τους υγρότοπους. Οι μαθητές παρατηρούν το εποπτικό υλικό με τα κείμενα, όπου υπάρχουν, και σχολιάζουν αυθόρμητα κείμενα και εικόνες.

 β.  Μοιράζονται  δυο αποσπάσματα με τίτλο «Υγρότοποι είναι...» (βλ. υλικό σ. 146)       και το ενημερωτικό φυλλάδιο του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή (βλ. υλικό σ. 147).  Γίνεται συζήτηση για το περιεχόμενο των κειμένων. Δίνονται οι απαραίτητες επεξηγήσεις.

 γ.  Μοιράζεται το ενημερωτικό φυλλάδιο «Υγρότοποι του Ν. Θεσσαλονίκης» (βλ. υλικό σ. 148-149). Διαβάζονται από τους μαθητές τα κείμενα που συνοδεύουν τα σκίτσα. Ζητείται να εντοπίσουν τις ωφέλειες. Μετά γίνεται συζήτηση για τις ωφέλειες των υγροτόπων και καλούνται τα παιδιά να διατυπώσουν και δικές τους απόψεις σχετικά με το θέμα ή να συμπληρώσουν κάτι που κατά την άποψή τους δεν περιέχεται στα κείμενα που έχουν μπροστά τους. Τα παρακινούμε και σχολιάζουμε τα σκίτσα.

 δεύτερο δίωρο

επιδιώξεις:

Καλλιέργεια προφορικής έκφρασης (έκθεση εμπειριών)

Παραγωγή γραπτού λόγου         

 α.  Μοιράζονται στους μαθητές καρτ ποστάλ από το «Δέλτα του Αξιού» (βλ. υλικό σ. 150-151). Τα παιδιά παρατηρούν το σχετικό εποπτικό υλικό, το σχολιάζουν και τους ζητείται να ακακοινώσουν τις τυχόν εμπειρίες τους, γενικά για τα Δέλτα των ποταμών και ειδικά γι’αυτό του Αξιού, και να αναφέρουν, αν γνωρίζουν, πού υπάρχουν στην Ελλάδα υγροβιότοποι.

 β.  Μοιράζεται το ενημερωτικό φυλλάδιο  «Μια περιήγηση στο Δέλτα του Αξιού» (βλ. υλικό σ. 152-154) και διαβάζεται από το δάσκαλο και στη συνέχεια από τα παιδιά. Ακολουθεί γενική συζήτηση για το περιεχόμενό του. Τα παιδιά γράφουν ένα κατάλογο με τις ωφέλειες των υγροτόπων για τον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου ή κάποιο έντυπο του σχολείου για να ενημερώσουν τους συμμαθητές τους.

 τρίτο δίωρο

επιδιώξεις:

Καλλιέργεια αναγνωστικής ικανότητας

Παραγωγή γραπτού λόγου (παραμύθι).

Καλλιέργεια προφορικής έκφρασης (προετοιμασία επίσκεψης).

 α.  Μοιράζεται η περίληψη «Το στοιχειό της λίμνης» (βλ. υλικό σ. 155). Διαβάζεται από τα παιδιά. Στη συζήτηση που ακολουθεί επισημαίνεται η επίδραση των υγρότοπων στη δημιουργία θρύλων, τοπικών μύθων, μυθιστορημάτων. Κατόπιν καλούνται να γράψουν ένα κείμενο (παραμύθι) με τίτλο «Το στοιχειό του Αξιού» ή παρόμοιο για να σταλεί σε περιοδικό του σχολείου τους, αν υπάρχει, ή σε οικολογικό περιοδικό.

β.  Γίνεται επεξεργασία ενός ή περισσότερων, ανάλογα με το διαθέσιμο χρόνο.

 γ. Αποφασίζεται μια επίσκεψη στην Αναπτυξιακή Εταιρεία Ν. Θεσ/νίκης (Βασ. Όλγας 148, 54645, τηλ. 865255) ή στο Κέντρο Πληροφόρησης Χαλάστρας (Δημαρχείο Χαλάστρας, τηλ. 792720) ή στο Πρόγραμμα Ταχείας Παρέμβασης (14ο χλμ. Θεσσαλονίκης - Μηχανιώνας).

τέταρτο δίωρο

επιδιώξεις:

Παραγωγή γραπτού λόγου

Συμπλήρωση εντύπου

  α.  Τα παιδιά, σύμφωνα με την απόφαση του προηγούμενου δίωρου, ετοιμάζουν επιστολές προς την αντίστοιχη Εταιρεία και ζητούν πληροφορίες για την επίσκεψη. Διαβάζονται οι επιστολές και γίνονται σχόλια σε μερικές από αυτές. Παίρνουμε μία ή δύο επιστολές που παρουσιάζουν αδυναμία και γίνεται η επεξεργασία τους.

β.  Μοιράζεται το έντυπο πληρωμής του περιοδικού «ΠΑΝΤΑ» (βλ. υλικό σ. 156).     Διαβάζονται οι πληροφορίες του εντύπου, δίνονται επεξηγήσεις και, αν υπάρχει επιθυμία από τα παιδιά να γίνουν συνδρομητές, συμπληρώνεται και στέλνεται.

 
περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό