περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό

19. πάμε στο super market

(Μαρία Λαζαρίδου)

ΤΑΞΕΙΣ: Γ΄ και Δ΄

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 δίωρα

ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ

Κείμενα βιβλίων, άρθρα εφημερίδων και περιοδικών, διαφημιστικά έντυπα, αφίσες, λεξικά.

 Ενδεικτική πορεία

πρώτο δίωρο

επιδιώξεις:

Άσκηση ακρόασης.

Παραγωγή προφορικού λόγου (αφήγηση, περιγραφή, συζήτηση).

Παραγωγή γραπτού λόγου (διαφημιστικό κείμενο).

Αυτοέκφραση (δραματοποίηση).

Εξοικείωση με τη χρήση λεξικού.

 α. Ο δάσκαλος διαβάζει στην τάξη το βιβλίο «Η Μάρω πάει για ψώνια» δείχνοντας παράλληλα τις εικόνες στα παιδιά. Ακολουθεί συζήτηση με ερεθίσματα τις ερωτήσεις: «Σε ποια μαγαζιά πήγαν;» «Τι αγόρασαν;».  Με την ερώτηση: «Πού θα μπορούσαμε να βρούμε συγκεντρωμένα όλα τα είδη;» η κουβέντα επικεντρώνεται στο super market. Γίνεται μικρή αναφορά στους προδρόμους του super market (μπακάλικο και παντοπωλείο) καθώς και στην προέλευση της ίδιας της ονομασίας του που ξενίζει τα παιδιά. Οι μαθητές καλούνται να  αναφέρουν στην τάξη προσωπικές τους εμπειρίες και να περιγράψουν ένα παρόμοιο κατάστημα. Το σχετικό λεξιλόγιο που περιέχεται στις αφηγήσεις τους καταγράφεται από το δάσκαλο στον πίνακα, συζητείται και αποσαφηνίζεται.

 β. Γίνονται προσπάθειες ορισμού του super market . Οι μαθητές παροτρύνονται να ψάξουν τη λέξη στα λεξικά τους και σχολιάζονται οι ορισμοί που δίνονται στα λεξικά. 

γ. Με την ερώτηση: «Πώς μαθαίνουμε γι’ αυτά τα καταστήματα;» η συζήτηση στρέφεται σε όλα τα είδη διαφήμισης τα οποία αναμένεται να αναφέρουν τα παιδιά (εφημερίδες, αφίσες, ραδιόφωνο, τηλεόραση, περιοδικά, διαφημιστικά φυλλάδια). Τα παιδιά χωρίζονται σε τρεις ομάδες και ετοιμάζουν μια διαφήμιση για κάποιο super market του οποίου θα επιλέξουν το όνομα. Η διαφήμιση μπορεί να παρουσιαστεί στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο και στις εφημερίδες. Οι εργασίες δραματοποιημένες παρουσιάζονται στην τάξη.

 δ. Ζητείται από τα παιδιά να φέρουν στην τάξη την επόμενη μέρα διαφημιστικά φυλλάδια.

 δεύτερο δίωρο

επιδιώξεις:

Παραγωγή προφορικού λόγου (επιχειρηματολογία, κριτική).

Άσκηση στη σύγκριση κειμένων.

 α. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες 4-6 ατόμων. Μοιράζονται τα διαφημιστικά φυλλάδια που έχουν φέρει τα παιδιά . Ο δάσκαλος έχει φροντίσει να φέρει κι άλλα ώστε να εξασφαλιστεί ποικιλία. Τα παιδιά συζητούν στις ομάδες τους το περιεχόμενό τους αλλά και τους τρόπους που χρησιμοποιούν για να προσελκύσουν πελάτες (εκπτώσεις, προσφορές, κουπόνια, κληρώσεις δώρων κ.ά.). Αν υπάρχει δυνατότητα γίνεται ενδεικτική σύγκριση τιμών. Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της μικρής μελέτης στην τάξη.

 β. Αναρτώνται στον πίνακα δύο αφίσες του ΚΕΠΚΑ (βλ. υλικό σ. 199-200) και σχολιάζονται με έμφαση στα λεκτικά τους μηνύματα. Μοιράζονται στις ομάδες φωτοτυπημένα τα φυλλάδια του ΚΕΠΚΑ (βλ. υλικό σ. 199-206) και αφού διαβαστούν γίνεται σύγκριση με τις αφίσες. Στη συνέχεια γίνεται προσπάθεια σύγκρισης των φυλλαδίων με τα διαφημιστικά φυλλάδια των super market .

 γ. Ακούγεται το τραγούδι του Δ. Πουλικάκου «Στο super market» για να δοθεί και η χιουμοριστική όψη του θέματος.

τρίτο δίωρο

επιδιώξεις:

Άσκηση ανάγνωσης (ατομική και ομαδική).

Παραγωγή προφορικού λόγου (συζήτηση, κριτική).

Παραγωγή γραπτού λόγου (λίστα αγορών).

Επαφή με κόμικς και κεφαλαιογράμματη γραφή.

α. Μοιράζεται σε φωτοτυπίες το κείμενο «Η κυρία Κλοκλό στο σούπερ-μάρκετ». Διαβάζεται ομαδικά και γίνεται προσπάθεια να αποκωδικοποιηθούν οι εικόνες και ν’ αντικατασταθούν με λέξεις. Στο τέλος δίνονται και οι λέξεις (μια σελίδα ανά ομάδα) για να γίνει έλεγχος. Ακολουθεί συζήτηση σε επίπεδο τάξης σχετικά με το τι πρέπει να προσέχουμε όταν πάμε για ψώνια και πώς προετοιμαζόμαστε. Μοιράζεται σε κάθε παιδί ο δεκάλογος του super market (βλ. υλικό σ. 207-208). Τα παιδιά διαβάζουν φωναχτά. Συζητούμε  για τον τρόπο γραφής και ανάγνωσης των κόμικς.

β. Καταγράφονται στον πίνακα οι ελλείψεις της τάξης (π.χ.  σφουγγάρι, χαρτί, χαρτόνια κ.ά). Μια ομάδα παιδιών αναλαμβάνει να αντιγράψει τη λίστα και να πραγματοποιήσει την αγορά των συγκεκριμένων ειδών.

 τέταρτο δίωρο

επιδιώξεις:

Άσκηση ανάγνωσης.

Παραγωγή προφορικού λόγου (συζήτηση, εξαγωγή συμπερασμάτων).

Παραγωγή γραπτού λόγου (συμπλήρωση ερωτηματολογίου, συμπλήρωση αίτησης εγγραφής μέλους).

 α. Γίνεται συζήτηση σε επίπεδο τάξης των εννοιών «κατανάλωση» , «καταναλωτής» και «υπερκατανάλωση».

β. Γίνεται συμπλήρωση του «Τεστ της σωστής κατανάλωσης» (βλ. υλικό σ. 209) ατομικά με τη βοήθεια του δασκάλου,  πρόσθεση βαθμολογίας και εξαγωγή συμπερασμάτων.

γ. Δίνεται σε κάθε παιδί ένα έντυπο αίτησης για εγγραφή στο ΚΕΠΚΑ (βλ. υλικό σ. 210-211), όπου παρουσιάζεται σύντομα και η δράση του. Το έντυπο διαβάζεται και συμπληρώνεται. Οι μαθητές το παίρνουν στο σπίτι για να δοθεί στους γονείς που ενδιαφέρονται να εγγραφούν ως μέλη.

Σαν προέκταση μπορούν να γίνουν τα παρακάτω:

  1. Σύνταξη από τα παιδιά ενός δεκάλογου του σωστού καταναλωτή που μπορεί να δημοσιευτεί στη σχολική εφημερίδα, να αναρτηθεί στον πίνακα ανακοινώσεων ή να μοιραστεί στις άλλες τάξεις του σχολείου.

  2. Φιλοτέχνηση αφίσας και συγκέντρωση ενημερωτικού υλικού που θα κυκλοφορήσει ανάμεσα στα παιδιά,  αλλά και τους γονείς.

  3. Συγγραφή θεατρικού κειμένου (ομαδικά) με ανάλογο θέμα και ανέβασμα παράστασης.

  4. Τροποποίηση γνωστών διαφημιστικών συνθημάτων (σλόγκαν).

  5. Δραματοποίηση τηλεοπτικών διαφημίσεων και χιουμοριστική ανατροπή τους.

  6. Εκπόνηση έρευνας με σύνταξη ερωτηματολογίου που θα διερευνά τις καταναλωτικές συνήθειες μαθητών και γονιών. Παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε συγκέντρωση γονιών ή σε τοπική εφημερίδα.

 

περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό