περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό

 

20. φροντίζω τα δόντια μου

(Ιωάννης Μπαλλής)

ΤΑΞΕΙΣ: Β΄ και Γ΄

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 5 δίωρα

 ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ

Λογοτεχνικά βιβλία, διαφημιστικά και ενημερωτικά φυλλάδια

 Ενδεικτική  πορεία

 πρώτο δίωρο

επιδιώξεις

Ακρόαση και κατανόηση κειμένου.

Άσκηση αναγνωστικής ικανότητας.  

Εμπλουτισμός λεξιλογίου. 

Διάκριση μορφών γραπτού λόγου.

Καλλιέργεια προφορικής έκφρασης.

α.  Ο δάσκαλος διαβάζει στους μαθητές την ιστορία «Δε φοβάμαι ….τον οδοντίατρο» (βλ. υλικό σ. 212-215).  Σε περίπτωση που υπάρχει βίντεο, θα μπορούσαν οι μαθητές να παρακολουθήσουν σχετικές ταινίες.  Τα παιδιά συζητούν γύρω από το θέμα και με τις εμπειρίες τους εξηγούν τις λέξεις, όπως τροχός, προβολέας, βακτηρίδια κ.ά.

 β.  Ο δάσκαλος παρουσιάζει (διαβάζοντας) στους μαθητές έντυπα φροντίδας των δοντιών και υγιεινής του στόματος.  Σχετικά φυλλάδια διανέμονται δωρεάν από το Π.Ι.Κ.Π.Α.  Μοιράζονται έντυπα εταιρειών με οδηγίες στοματικής υγιεινής και ταυτόχρονη διαφήμιση των προϊόντων τους.  Έντυπο διαφημιστικό υλικό εταιρειών υπάρχει άφθονο σε φαρμακεία και οδοντιατρεία.  Δίνεται στα παιδιά ο απαραίτητος χρόνος για να διαβάσουν τα φυλλάδια, να τα ξεφυλλίσουν, να τα συγκρίνουν και να εντοπίσουν διαφορές στο λόγο, το ύφος και τον τρόπο της παρεχόμενης πληροφόρησης, ανάλογα με το σκοπό που εξυπηρετεί.  Οι μαθητές συζητούν για την διαφορετικότητα των κειμένων και την υγιεινή του στόματος. 

δεύτερο δίωρο

επιδιώξεις:

Εξοικείωση με ποικίλες μορφές γραπτού λόγου.

Καλλιέργεια προφορικής έκφρασης.

 α.  Στο τέλος του προηγούμενου δίωρου ζητείται από τους μαθητές να φέρουν συσκευασίες από οτιδήποτε υλικό χρησιμοποιείται στο σπίτι τους, για τη στοματική υγιεινή της οικογένειας (οδοντόκρεμες, οδοντόβουρτσες, στοματικά διαλύματα κ.ά.).

Ακολουθεί συζήτηση για το είδος των πληροφοριών που μπορούμε να πάρουμε από τις συσκευασίες διάφορων προϊόντων. 

β.  Στο τέλος του δίωρου συζητείται και προγραμματίζεται μια επίσκεψη του τμήματος σ’ ένα κοντινό οδοντιατρείο με σκοπό την πληρέστερη ενημέρωση των μαθητών. Τα παιδιά ετοιμάζονται για τις ερωτήσεις που θα κάνουν στο οδοντογιατρό.

 τρίτο δίωρο

επιδιώξεις:

Εμπλουτισμός λεξιλογίου.

Καλλιέργεια προφορικού λόγου.

Συγκέντρωση εμπειριών χρήσιμη για τη διαδικασία κατασκευής γραπτού λόγου. 

 

α.  Ο δάσκαλος έχει φροντίσει για την επίσκεψη του τμήματος σε οδοντιατρείο.  Αν δεν υπάρχει διαθέσιμος ιδιώτης, η επίσκεψη μπορεί να γίνει σε γειτονικό Κέντρο Υγείας ή υποκατάστημα του Ι.Κ.Α.

 β.  Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν με το γιατρό, να δουν από κοντά τα μηχανήματα, να λύσουν τις απορίες τους.

 γ.  Στο τέλος της επίσκεψης παίρνουν μαζί τους χρήσιμο έντυπο υλικό.

 τέταρτο δίωρο

επιδιώξεις:

Παραγωγή γραπτού λόγου (ενημερωτικό έντυπο).

     Μετά από όλα όσα άκουσαν και είδαν οι μαθητές αποφασίζουν να ενημερώσουν και τους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου. Έτσι ετοιμάζουν ένα κείμενο με τίτλο «Συμβουλές για γερά δόντια» ή παρόμοιο, με οδηγίες στοματικής υγιεινής.  Το κείμενο επεξεργάζεται, φωτοτυπείται και μοιράζεται σ’ όλους τους μαθητές του σχολείου.  

Εναλλακτικά γράφουν διάλογους για τη δημιουργία ενός μονόπρακτου με θέμα σχετικό με τη διατροφή, τις παθήσεις των δοντιών και του στόματος. Στόχος να παιχθεί στους μικρότερους μαθητές. 

 πέμπτο δίωρο

επιδιώξεις:

Καλλιέργεια προφορικής και γραπτής έκφρασης.

     Το δίωρο αυτό αφιερώνεται στην προετοιμασία της παράστασης, αν αυτό επιλεγεί.  Οι μαθητές–ηθοποιοί, αν θέλουν, έχουν τη δυνατότητα να μην ακολουθήσουν κατά γράμμα το κείμενο, αλλά να αυτοσχεδιάσουν. Εναλλακτικά το ίδιο κείμενο, αντί για θεατρική παράσταση, μπορεί να παιχθεί σε κουκλοθέατρο.  Τις κούκλες αναλαμβάνουν να τις κατασκευάσουν οι ίδιοι στην ώρα της Αισθητικής Αγωγής.

περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό