περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό

21. αδελφοποίηση σχολείων

(Άγγελος Πολυζωίδης)

 

ΤΑΞΕΙΣ: ΣΤ΄

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 δίωρα

 ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ

Αφίσες, άρθρα εφημερίδων και περιοδικών, αποσπάσματα από λογοτεχνικά βιβλία, χάρτης της πόλης, κασετόφωνο, φωτογραφική μηχανή, βιντεοκάμερα, βιντεοκασέτες, τηλεόραση, βίντεο.

 Ενδεικτική πορεία

 πρώτο δίωρο

επιδιώξεις:

Κατανόηση διαφόρων μορφών γραπτού λόγου (αφίσες, άρθρα εφημερίδων) και συνειδητοποίηση της λειτουργικότητάς τους.

Άσκηση στην ανάγνωση και κατανόηση.

Άσκηση την παραγωγή προφορικού λόγου (συζήτηση και ανάπτυξη προβληματισμού για κοινωνικά θέματα, σχολιασμός του περιεχομένου κειμένων, ανακοίνωση εμπειριών).

 α.  Ο δάσκαλος δείχνει στους μαθητές αφίσες της Unicef (βλ. υλικό σ. 216) με περιεχόμενο το δικαίωμα όλων των παιδιών του κόσμου για ίση μεταχείριση και τις σχολιάζουν.

 β. Χωρίζονται οι μαθητές σε 3-4 ομάδες και μοιράζονται στην καθεμιά 1-2 άρθρα εφημερίδων σχετικά με τον κοινωνικό ρατσισμό (βλ. υλικό σ.217-220). Η κάθε ομάδα μελετάει τα κείμενα και ανακοινώνει στην τάξη αυτό που διάβασε. Μετά την ανακοίνωση της κάθε ομάδας ακολουθεί σύντομη συζήτηση και σχολιασμός. Γίνεται λόγος για τις διάφορες μορφές κοινωνικού ρατσισμού.

γ. Διαβάζονται τα κείμενα «Ελληνοπόντιοι από την πρώην ΕΣΣΔ» και «Οικονομικοί πρόσφυγες» (βλ. υλικό σ. 221). Σχολιάζεται το περιεχόμενο των κειμένων και οι μαθητές αναφέρουν σχετικές εμπειρίες που τυχόν έχουν.

 δ. Με αφορμή την προηγούμενη συζήτηση για τους οικονομικούς πρόσφυγες και τους Ελληνοπόντιους γίνεται λόγος για το σχολείο υποδοχής παλιννοστούντων με μαθητές από Αλβανία και χώρες της πρώην ΕΣΣΔ. Οι μαθητές αποφασίζουν να γνωριστούν με τα παιδιά αυτά και να προχωρήσουν στην αδελφοποίηση των σχολείων τους.

 ε. Ορίζεται μια αντιπροσωπεία μαθητών που θα ενημερώσει το Διευθυντή του σχολείου για την απόφαση της τάξης και θα ζητήσει τη συγκατάθεσή του. Διατυπώνεται το περιεχόμενο του αιτήματος. Η αντιπροσωπεία μπορεί να εκθέσει προφορικά το αίτημα στο Διευθυντή ή να το επιδώσει γραπτά.

 στ. Αποφασίζεται επίσης να ανακοινώσουν την απόφασή τους και στους συμμαθητές τους των άλλων τάξεων και στο σύλλογο διδασκόντων.

 δεύτερο δίωρο

επιδιώξεις:

Παραγωγή προφορικού λόγου (συζήτηση για προγραμματισμό δράσης).

Παραγωγή γραπτού λόγου (αυτοβιογραφία, επιστολή).

 α. Αφού γίνουν οι ενέργειες που αποφασίστηκαν στο προηγούμενο δίωρο, ανακοινώνεται στην τάξη η ανταπόκριση συμμαθητών, δασκάλων και Διευθυντή στην πρότασή τους για αδελφοποίηση του σχολείου τους με το σχολείο υποδοχής.

 β.  Γίνεται συζήτηση για το πώς θα υλοποιήσουν την απόφασή τους για την αδελφοποίηση των σχολείων. Αποφασίζουν να επισκεφτούν το σχολείο υποδοχής, αλλά προηγουμένως να ετοιμάσουν και να στείλουν ένα φάκελο που θα περιέχει ένα γράμμα της τάξης και από ένα φύλλο με τη φωτογραφία του κάθε μαθητή/τριας και ένα σύντομο αυτοβιογραφικό σημείωμα.

 γ. Κάθε μαθητής/τρια ετοιμάζει το αυτοβιογραφικό του σημείωμα. Κατόπιν γίνονται προτάσεις για το τι θα περιέχει το γράμμα της τάξης. Ορίζεται μια γραμματεία που καταγράφει τις προτάσεις που γίνονται. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και με βάση το υλικό αυτό η κάθε ομάδα συντάσσει το γράμμα της τάξης.

   τρίτο δίωρο

επιδιώξεις:

Άσκηση στη σύνταξη αποτελεσματικού κειμένου.

α. Ανακοινώνεται στην τάξη από τον κάθε μαθητή το αυτοβιογραφικό του σημείωμα και γίνεται σύντομος σχολιασμός.

 β. Η κάθε ομάδα διαβάζει το γράμμα που συνέταξε, επιλέγεται το πληρέστερο και γίνεται επεξεργασία και συμπλήρωσή του.

γ. Αυτοβιογραφικά σημειώματα και γράμμα της τάξης μπαίνουν σε φάκελο, ο οποίος ταχυδρομείται.

 τέταρτο δίωρο

επιδιώξεις:

Κοινωνικοποίηση των μαθητών μέσω της επαφής και συνεργασίας με τους μαθητές άλλου σχολείου.

Ανάληψη πρωτοβουλιών.

 Παραγωγή προφορικού λόγου (συζήτηση για τη διοργάνωση εκδήλωσης).  Πραγματοποιείται όταν θα έρθει η θετική απάντηση από το σχολείο υποδοχής.

 α.  Διαβάζεται το γράμμα-απάντηση του σχολείου υποδοχής και συζητείται το περιεχόμενό του.

β. Αποφασίζεται να επισκεφτούν την αντίστοιχη τάξη του σχολείου υποδοχής και, αφού γνωριστούν από κοντά, να τους προτείνουν να συνδιοργανώσουν (οι δύο τάξεις) μια εκδήλωση των δύο σχολείων, με την οποία θα εγκαινιάζεται η αδελφοποίησή τους.

 γ. Συζητιούνται οι λεπτομέρειες της διοργάνωσης της εκδήλωσης: χώρος, χρόνος, περιεχόμενο, κόστος, συνεργασίες κτλ. Στα πλαίσια αυτής της συζήτησης αποφασίζεται να συνεργαστούν για το περιεχόμενο με τους συμμαθητές τους της αντίστοιχης τάξης του σχολείου υποδοχής και η δική τους τάξη να αναλάβει να διεκπεραιώσει τα διαδικαστικά της εκδήλωσης.

 δ. Τα διαδικαστικά που αποφασίζονται είναι:

  1.  ·  Αίτηση προς το Δήμο να χρηματοδοτήσει την εκδήλωση και πρόσκληση για να παραστεί.

  2.  ·  Πρόσκληση προς τους συμμαθητές του σχολείου τους και του σχολείου υποδοχής, καθώς και προς τους γονείς τους.

  3.  · Πρόσκληση προς τους Δ/ντές και τους συλλόγους διδασκόντων των δύο σχολείων.

  4.  ·  Κείμενο στις εφημερίδες για τη γνωστοποίηση της εκδήλωσης.

  5.  ·  Αφίσα που θα διαφημίζει την εκδήλωση.

 ε. Ανακοινώνονται όλα αυτά στους συμμαθητές τους της τάξης του σχολείου υποδοχής.

 πέμπτο & έκτο δίωρο

επιδιώξεις:

Παραγωγή ποικίλων μορφών γραπτού λόγου

Άσκηση στη διαμόρφωση αποτελεσματικών κειμένων 

 Γράφονται τα κείμενα και η αφίσα και γίνεται επεξεργασία τους.

περιεχόμενα δραστηριοτήτων υλικό