1η ΘΕΣΗ ΣΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ: ΕΛΛΑΔΑ

Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν σε όλο τον κόσμο σοβαρότατο πρόβλημα δημόσιας υγείας. Στην Ελλάδα οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα είναι σχεδόν δυο φορές πιο συχνοί απ’ ότι παγκοσμίως. Έχουμε 2.000 θανάτους, 4.000 βαριά και 30.000 ελαφριά τραυματισμένους κατά μέσο όρο το χρόνο. Από τους νεκρούς και τους τραυματίες το 1/3 είναι παιδιά. Το τραγικό αυτό γεγονός γίνεται ακόμη χειρότερο αν υπολογίσει κανείς ότι πέρα από τους θανάτους πολλοί από τους τραυματίες μένουν ανάπηροι και μάλιστα σε μικρή ηλικία.

Το τροχαίο ατύχημα είναι μια ιστορία τόσο παλιά όσο και ο τροχός. Όπως όλα τα πράγματα έτσι και ο τροχός εξελίχθηκε έγινε και έγινε αυτοκινούμενος το 1770 και φόρεσε ελαστικό πριν από το τέλος του 18ου αιώνα (1893). Το πρώτο αυτοκίνητο με ελαστικά ήρθε στην Ελλάδα το 1901 και έξι χρόνια αργότερα το 1907 στις 5 Μαρτίου, έγινε το πρώτο τροχαίο ατύχημα στην Αθήνα. Τότε οι εφημερίδες έγραψαν:  

                    «Στην Αθήνα κυκλοφορούν 7 αυτοκίνητα και θρηνήσαμε κιόλας θύμα.

                                       Φανταστείτε τι θα γίνει όταν τα αυτοκίνητα γίνουν 70»

 

Τα τροχαία ατυχήματα δεν τα δημιουργεί η κακιά ώρα ή η κακοτυχία. Είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων όπως το ανθρώπινο λάθος, η αμέλεια, η απερισκεψία, η περιφρόνηση του κινδύνου, η άγνοια κ.λ.π., και σ’ αυτούς τους παράγοντες, έχουμε υποχρέωση να παρέμβουμε. Στην Ελλάδα πολύ λίγα μέτρα πρόληψης είναι υποχρεωτικά με νόμους, αλλά και όσα έχουν θεσπιστεί με νόμους, πάλι δεν τηρούνται.Οι παράγοντες που επηρεάζουν την πρόκληση των τροχαίων ατυχημάτων είναι:

α) Η έλλειψη σεβασμού προς βασικές διατάξεις του Κ.Ο.Κ. (παραβίαση προτεραιότητας, ερυθρού σηματοδότη, αντικανονικό προσπέρασμα κλπ.).

β) Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας: Η χρήση της ζώνης ασφαλείας θα μείωνε κατά 1/6 τους νεκρούς, ενώ πολύ μικρότερες θα ήταν οι συνέπειες και στους τραυματίες.

γ) Η μη χρήση κράνους από τους δικυκλιστές.

δ) Η έλλειψη σεβασμού και η μη παραχώρηση προτεραιότητας στους πεζούς.

ε) Το αλκοόλ: Να σημειωθεί ότι το 40% περίπου των οδηγών, που ευθύνονται για τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, έχουν ποσοστό αλκοόλ στο αίμα περισσότερο από 0,5 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, δηλαδή πάνω από το ανώτερο επιτρεπόμενο όριο που προβλέπεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.).

στ) H υπερβολική ταχύτητα.

ΜΕΘΗ & ΟΔΗΓΗΣΗ

Άρα, κύρια αιτία των τροχαίων ατυχημάτων είναι η συμπεριφορά του οδηγού - πεζού. Ακόμη και στις περιπτώσεις προκλήσεως ατυχήματος που οφείλεται σε μηχανική ακαταλληλότητα του οχήματος, υπεύθυνος είναι ο οδηγός αφού με ευθύνη και αμέλειά του ήταν σε άσχημη κατάσταση τα φρένα, η ανάρτηση, τα ελαστικά κλπ.Αλλά και στις περιπτώσεις προβληματικού οδοστρώματος ή ελλιπούς σημάνσεως, ο οδηγός είναι εκείνος που οφείλει να προσαρμόζει την ταχύτητά του και να προβαίνει στους κατάλληλους χειρισμούς για να αποφύγει το ατύχημα, με το να ελέγχει κάθε στιγμή και έγκαιρα τον περιβάλλοντα χώρο (οδόστρωμα, σήμανση, σηματοδότηση, άλλους χρήστες οδού, εφαρμογή διατάξεων Κ.Ο.Κ.).

                ΣΠΟΤ ΓΙΑ ΤΟΝ Κ.Ο.Κ.