Σας έχει ανατεθεί να δημιουργήσετε ένα αναμνηστικό βίντεο για την τάξη σας. Ο καθένας από εσάς θα αξιοποιήσει το ταλέντο του συνεισφέροντας ένα έργο που θα δημιουργήσει ειδικά γι? αυτό το βίντεο. Κάποιοι θα γράψουν τραγούδια (στίχους ή μουσική), άλλοι θα βγάλουν φωτογραφίες ή θα γυρίσουν ταινιούλες ενώ θα χρησιμοποιήσετε ειδικό λογισμικό για τη δημιουργία του τελικού βίντεο.
Δραστηριότητα
Συχνά αναζητούμε πληροφορίες για διάφορα θέματα, κυρίως στο διαδίκτυο. Σπάνια, όμως, αναφέρουμε τους δημιουργούς των έργων που βρίσκουμε. Η πνευματική εργασία όλων των ανθρώπων και ο σεβασμός των πνευματικών δικαιωμάτων της πρέπει να είναι πάντα δεδομένα.
Στόχος της εργασίας μας είναι η κατανόηση της έννοιας και του σεβασμού των πνευματικών δικαιωμάτων. Να βρούμε ποια έργα προστατεύονται από τη νομοθεσία σχετικά με την πνευματική ιδιοκτησία και με ποιον τρόπο. Για παράδειγμα, μπορούμε πάντοτε να αποθηκεύουμε στον υπολογιστή μας φωτογραφίες, βίντεο, κείμενα, λογισμικό κλπ; Μπορούμε να χρησιμοποιούμε αυτό το υλικό που βρήκαμε σε δικές μας εργασίες ή αναρτήσεις στο διαδίκτυο; Πώς μπορούμε να κατοχυρώσουμε τα πνευματικά δικαιώματα για τα δικά μας έργα; Θα πάρουμε αφορμή να αποκτήσουμε γνώσεις, να συζητήσουμε, να προβληματιστούμε και να αποκτήσουμε συνειδητή στάση απέναντι στον σεβασμό της πνευματικής ιδιοκτησίας.
Όλες οι πληροφορίες για τα πνευματικά δικαιώματα θα αναζητηθούν στο διαδίκτυο. Στο τέλος θα δημιουργηθεί μια παρουσίαση όπου θα παρατίθενται οι απαραίτητες πληροφορίες που αφορούν τα πνευματικά δικαιώματα και ένα βίντεο με τα καλλιτεχνικά έργα που δημιουργήσαμε.
?
Διαδικασία
Ο τρόπος εργασίας θα έχει ως εξής:
Θα χωριστείτε σε 6 ομάδες των 3-4 μαθητών η κάθε μια.
Η 1η ομάδα θα ασχοληθεί με την αναζήτηση και μελέτη γενικών πληροφοριών γύρω από τα πνευματικά δικαιώματα.
Η 2η ομάδα θα αναζητήσει και θα μελετήσει πληροφορίες σχετικές με τις μουσικές δημιουργίες.
Η 3η ομάδα θα ασχοληθεί με την αναζήτηση και μελέτη πληροφοριών γύρω από τα πνευματικά δικαιώματα των φωτογραφιών.
Η 4η ομάδα θα ασχοληθεί με τα πνευματικά δικαιώματα βιβλίων/κειμένων.
Η 5η ομάδα θα ασχοληθεί με τα πνευματικά δικαιώματα των ταινιών.
Η 6η ομάδα θα ασχοληθεί με τα πνευματικά δικαιώματα λογισμικού.
?
Αφού βρείτε το υλικό που σας χρειάζεται για να απαντήσετε στις ερωτήσεις που θα σας ανατεθούν, θα το αξιολογήσετε και θα απαντήσετε πολύ συνοπτικά.
?
Πηγές-Μέσα
Παρακάτω θα βρείτε τις πηγές που θα χρησιμοποιήσετε για τις πληροφορίες που χρειάζεστε. Κάθε ομάδα θα επισκεφθεί τις ιστοσελίδες που αναφέρονται στο δικό της θέμα. Φυσικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και επιπλέον πηγές που μπορεί να βρείτε.
?
Ομάδα 1: Πνευματικά Δικαιώματα - Πνευματική Ιδιοκτησία
1.Τι είναι και τι προστατεύει η Πνευματική Ιδιοκτησία;
2.Κατοχυρώνεται το δικαίωμα της Πνευματικής Ιδιοκτησίας; Αν, ναι, πώς;
3.Τι είδους έργα υπόκεινται σε πνευματικά δικαιώματα;
4.Τί είναι τα συγγενικά δικαιώματα;
5.Πόσο διαρκεί η προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων;
1.Προστατεύεται ένα τραγούδι/CD από πνευματικά δικαιώματα; Αν, ναι, ποιος τα έχει;
2.Πώς κατοχυρώνεται ένα μουσικό έργο;
3.Πόσα χρόνια διαρκεί η προστασία ενός μουσικού έργου;
4.Δικαιούμαστε να αποθηκεύσουμε στον υπολογιστή μας ή να αναπαράγουμε (π.χ. σε άλλες ιστοσελίδες) μουσική που βρήκαμε στο διαδίκτυο;
5.Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε όπως θέλουμε ένα τραγούδι που βρήκαμε στο διαδίκτυο ή αγοράσαμε το CD(π.χ. να αντιγράψουμε και να πουλήσουμε/χαρίσουμε το CD ή να ανεβάσουμε τα τραγούδια στο διαδίκτυο);
6.Είναι νόμιμο να αγοράζουμε CD από πλανόδιους πωλητές;
1.Προστατεύεται μια ταινία από πνευματικά δικαιώματα; Αν, ναι, ποιος τα έχει;
2.Δικαιούμαστε να αποθηκεύσουμε στον υπολογιστή μας ή να αναπαράγουμε (π.χ. σε άλλες ιστοσελίδες) ταινία που βρήκαμε στο διαδίκτυο;
3.Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε όπως θέλουμε μια ταινία που βρήκαμε στο διαδίκτυο ή αγοράσαμε το DVD(π.χ. να αντιγράψουμε και να πουλήσουμε/χαρίσουμε το DVDή να ανεβάσουμε την ταινία στο διαδίκτυο);
4.Πότε μπορούμε να κατεβάσουμε νόμιμα μια ταινία που βρίσκεται στο διαδίκτυο και να την χρησιμοποιήσουμε;
5.Ποιοι είναι οι παράγοντες ορθής χρήσης ενός υλικού στο youtube;
6.Γιατί ορισμένες ταινίες υπάρχουν ολόκληρες στο YouTube; Αυτές δεν διέπονται από πνευματικά δικαιώματα;
7.Ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες της πειρατείας των ταινιών;
8.Μπορείτε να προτείνετε μερικές ιστοσελίδες με δωρεάν ταινίες;
Πέρα από τις παραπάνω πηγές, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όποια άλλα εσείς κρίνεται χρήσιμη. Μπορείτε φυσικά να χρησιμοποιήσετε και μηχανή αναζήτησης. Θα πρέπει να δείξετε μεγάλη προσοχή και να ελέγχετε τις πληροφορίες ως προς την εγκυρότητα και την αξιοπιστία της.
?
Συμπέρασμα
Μετά από την παρουσίαση της εργασίας κάθε ομάδας μπορείτε να συζητήσετε τα συμπεράσματά σας με τους συμμαθητές σας.
Τι θα αλλάζατε στη συμπεριφορά σας σε σχέση με την πνευματική εργασία άλλων;
Προσπαθήστε να φέρετε τον εαυτό σας στη θέση του δημιουργού. Πώς θα θέλατε να συμπεριφερθούν οι άλλοι απέναντι στην δημιουργία σας;