42  49   2    8

 7    3  46  45

48  43   9    1

4     6  44  47

 

Ζητήθηκε απο τους φοιτητές κ φοιτήτριες απο τη Μαριούπολη Ουκρανίας που μαθαίνουν ελληνικά να γράψουν ποιά κατα τη γνώμητους θα ήταν η συνέχεια της ιστορίας του αποσπάσματος απο «τα 7 θηρία κ ο Καραγκιόζης» που διδάχθηκαν απο το βιβλίο των νεοελληνικών κειμένων της Α΄ Γυμνασίου. Δεδομένου οτι οι μαθητές δέν γνώριζαν τίποτε σχετικό με τον Καραγκιόζη, οι σκέψειςτους είναι ανεπηρέαστες απο όσα εμείς ώς Έλληνες σχετικά γνωρίζουμε κ θα μας επηρέαζαν άν σκεφτόμασταν τη συνέχεια της ιστορίας. Παραθέτω τα κείμενα όπως διατυπώθηκαν απο τους φοιτητές & φοιτήτριες, διορθώνοντας μόνο αραιά κάποια γλωσσικά λάθη:

 

1) Τζεντζάκο Κατερίνα.

Θα εμφανιστεί ένας άλλος άνθρωπος (που δέν είναι μουσουλμάνος) που θα τους κάνει φίλους, θα τους βρεί καλή δουλειά για να μπορούν να παίρνουν αρκετά για τον βιοπορισμότους, θα βρούν καλή παρέα κ θα ζούν χωρίς ταλαιπωρίες. Θα αλλάξουν τον χαρακτήρατους, κ δέν θα κολακεύουν, θα μειώσουν το θράσοςτους κ θα ζούν χαρούμενα, χωρίς δεινά.

 

2) Ποζνιάκ Αλεξάνδρα.

-         Ο Καραγκιόζης θα βοηθήσει τον Χατζηαβάτη με διάφορους τρόπους να λάβει την κόρη του Πασά κ τον θρόνο.

-         Ο Χατζηαβάτης θα γίνει βασιλιάς της χώρας κ ο Καραγκιόζης επίσης λαμβάνει θέση κοντά στον βασιλιά, κ ο Καραγκιόζης θα είναι ευτυχισμένος με την γυναίκατου, κ με τα λεφτά απο τον βασιλιά.

 

3) (Βοηθό) κανέναν δέν μπόρεσαν να βρούν, γι’ αυτό αποφάσισαν να τα πιάσουν μόνοιτους. Προσπάθησαν να φονεύσουν αυτά τα θηρία, πολλές φορές. Αλλα δέν μπορούσαν να σώσουν την πόλη.

Η Σερίνη δέν ήταν για αυτούς θησαυρός. Τότε ο Καραγκιόζης αποφάσισε να συνεννοηθεί μ’ αυτά τα θηρία. Μιά μέρα σκότωσαν (τα θηρία) την Σερίνη κ τους συγγενείςτης. Αλλα ο Καραγκιόζης ήταν πονηρό ανθρωπάκι. Για να τα ευχαριστήσει έστρωσε τραπέζι. Όλα τα πιάτα ήταν νόστιμα, αλλα δηλητηριασμένα. Αυτό τον βοήθησε να γίνει βασιλιάς. Αλλα να είστε σίγουροι: σε λίγο θα ξεγελάσει κ τον Χατζηαβάτη.

 

4) Αργιόλ Μαρίνα.

Μιά μέρα στην πόλη ξέσπασε (επίθεση).

Υπήρχαν πολλά παλληκάρια που ήθελαν να φονεύσουν τα τεράστια φίδια, τα οποία τρομοκρατούσαν την χώρα. Όλοιτους ήθελαν μόνο να πάρουν χρήματα κ να παραλάβουν το θρόνο. Έκαναν πολλές προσπάθειες, μα δέν μπόρεσαν να σκοτώσουν τα θηρία. Αλλα ήταν κ ένα αγόρι που αγαπούσε την Σερίνη. και γι’ αυτήν αποφάσισε να κάνει τα πάντα για το καλότης. Ρίσκαρε πάρα πολύ γιατί ήταν μικρός ακόμα, δέν ήταν γιγαντόσωμος, αλλα ήταν πολύ τολμηρός κ ήθελε να βοηθήσει την αγάπητου. Δέν ήθελε απλώς να πάρει χρήματα. Τότε μιά μέρα ξεκίνησε για το σπήλαιο που βρίσκονταν τα θηρία. Φοβόταν λίγο αλλα δέν σταμάτησε το δρόμοτου. Τέλος πάντων, κατάφερε να φονεύσει τα θηρία. Το έκανε όχι μόνο με όπλα αλλα κ με την εξυπνάδατου κ με την πονηριάτου. Ελευθέρωσε τη χώρα κ έγινε ο ήρωας. Αλλα χάρηκε πιό πολύ όταν έγινε ο γάμοςτου: η Σερίνη έγινε η γυναίκατου. Όλα τα χρήματα τα έδωσαν στους φτωχούς. Κ ζούσε πολλά ευτυχισμένα χρόνια.

 

5) Πολλά παλληκάρια ήθελαν να κάνουν το κατόρθωμα, να φονεύσουν τα τέρατα, τα θηρία. Μεταξύτους ήταν πολλοί καλοί άντρες κ λεβέντες. Μα ο καθένας δέν μπορεί να κάνει τέτοιο κατόρθωμα. Τα θηρία τους σκότωναν όλους όσους μπήκαν στο φοβερό σπήλαιο. Μα εμφανίστηκε ο ένας άντρας – ο ήρωας – που κατάφερε να τα σκοτώσει. Ταξίδευε σ’ όλο τον κόσμο όταν άκουσε για τη συμφορά αυτού του κράτους. Ήταν κ δυνατός, γενναίος, κ πονηρός. Κατάφερε να σκοτώσει τα θηρία όχι μόνο με τη δύναμήτου μα κ με τη βοήθεια του νούτου, με τη δύναμη του πνεύματος κ με τη γενναιότητα.

5.α) (Άλλη εκδοχή:) Μπορεί να γίνει επίσης οτι κ ο Καραγκιόζης φόνευσε τα θηρία. Δέν ήταν πολύ δυνατός μα ήταν πονηρός κ ήθελε πάρα πολύ να έχει την έξουσία στο κράτος, κ το χρήμα, κ την ωραία νύφη.

Κ μετά αυτήν τη μεγάλη νίκη όλοι οι άνθρωποι ήταν χαρούμενοι κ ευτυχισμένοι. Έγινε ο μεγάλος γάμος της ωραίας Σερίνας κ του νικητή. Ζούσανε (το ζεύγος) πολλά χρόνια κ πέθαναν την ίδια μέρα.

 

6) Σκρήπκα Άννα. Ο Αλέξανδρος Μακεδών θα νικήσει τα θηρία, θα παντρευτεί με την Σερίνη, θα περιλάβει τον θρόνο. Οι δύο, ο Καραγκιόζης κ ο Χατζηαβάτης, θα γίνουν φίλοι με τον Αλέξανδρο, θα τον βοηθήσουν να περιλάβει τον θρόνο με την κολακεία κ πονηρίατους, κ βεβαίως θα τον βοηθήσουν να παντρευτεί με την Σερίνη, να της επιτρέψει η γιαγιάτης να παντρευτεί με τον Αλέξανδρο. Μετά τον θάνατο της γιαγιάς της Σερίνης ο Αλέξανδρος θα ευχαριστήσει τους φίλουςτου επιτρέπονταςτους να μένουν κ να δουλεύουν στο σαράιτου, να έχουν αρκετά έσοδα.

 

7) Μιά μέρα ο Καραγκιόζης κ ο Χατζηαβάτης πήραν το δρόμο για να βρούν κ να φονεύσουν τα επτά θηρία. Όχι γιατί ταλαιπωρούσαν πολλούς ανθρώπους αυτά τα θηρία, αλλα να κερδίσουν τα χρήματα κ να πάρουν την ωραία Σερίνη.

Αφού ήταν πολύ πονηροί, κατάφεραν να τα πιάσουν κ να τα σκοτώσουν.

Απόκτησαν πολλά χρήματα κ την ωραία Σερίνη κ έπρεπε να τα μοιράσουν. Ο Χατζηαβάτης ήτανε πιά μαθημένος απο την πονηριά του Καραγκιόζη κ γι’ αυτό έκλεψε κ την ωραία Σερίνη κ όλα τα χρήματα κ έφυγε απο τη χώρα (σε άλλη χώρα) όπου παντρεύτηκε κ ζούσε πολύ ευτυχισμένος.

 

8) Γιώργος.

Όλοι οι άνθρωποι έχουν κάτι καλό κ κάτι κακό μέσα στην ψυχήτους. Τα εφτά θηρία συμβολίζουν τα εφτά κακά χαρακτηριστικά μέσα στον άνθρωπο, για παράδειγμα: όταν ο άνθρωπος είναι θρασύς, ανεύθυνος, δειλός, φιλοκερδής, κλέφτης, πονηρός, δόλϊος, ανέμπιστος. Αυτά τα εφτά φίδια, θηρία, τρώνε την ψυχή των ανθρώπων, αυτό σημαίνει οτι το κακό επικρατεί οπότε ένας τέτοιος άνθρωπος δέ θα γίνει καλός φίλος κ πάντα θα τρώει ξύλο, λέμε οτι είναι ψεύτικος φίλος, σάν τον Καραγκιόζη κ τον Χατζηαβάτη. Αυτοί οι δύο είναι κακομοίρηδες, πάντα θα προσπαθούν να έχουν συμφέρον απο τη δουλειάτους, (η αρχήτους είναι:) να κάνεις κάτι μόνο άμα είναι να ωφεληθείς. Αυτό σημαίνει οτι ποτέ δέν θα έχουν κουράγιο κ ο τρόμος θα ζεί πάντα στην ψυχήτους. Γιατί ξέρουμε οτι όποιος ζητάει τα πολλά χάνει κ τα λίγα. Δέ θα βρούν το άσυλο της καρδιάς στη ζωήτους.

Δέ θα πάρουν το θρόνο. Άν αυτοί οι άνθρωποι παίρνανε το θρόνο, θα τρομοκρατούσαν τη χώρα. Αλλα αποτέλεσμα, κατάληξη της ιστορίας είναι ο θάνατος αυτών των φίλων όταν ξεγελάσουν ο ένας τον άλλο.

 

9) Για να αποκτήσουν οι κάτοικοι την ελευθερία απο τα θηρία, πρέπει να βρεθεί κάποιος που θα μπορέσει να τα σκοτώσει. Αυτός ο άνθρωπος ήθελε να γίνει ο Αλέξανδρος ο Μακεδών, τον οποίον αγαπάει η Σερίνη. Τους κατοίκους τους τρομάζουν τα θηρία γιατί εκείνοι (=τα θηρία) έχουν εξουσία κ μεγάλη δύναμη. Ο Αλέξανδρος προσπαθεί να κάνει ό,τι εξαρτάται απ’ αυτόν αλλα οι δυνάμειςτου δέν είναι αρκετές. Μαζεύει τους άλλους κ πηγαίνει στη μάχη με τα τεράστια θηρία που τρομοκρατούν τη χώρα. Ξαφνικά στην πόλη εμφανίζονται τα άλλα πλάσματα – οι προστάτες της πόλης. Χάρη στη γενναιότητάτους κ στις δυνάμεις του πνεύματόςτους νίκησαν. Πήραν το θρόνο, αλλα το μεγαλύτερο δώρο ήταν η ευγνωμοσύνη κ ο σεβασμός των ανθρώπων.

 

Σύνοψη: Αυτή η ιστορία περιέχει τα καλύτερα σύμβολα του Ελληνισμού: ο Καραγκιόζης κ ο Χατζηαβάτης συμβολίζουν τον μικρόψυχο Έλληνα, ο ένας μές τη μικροψυχίατου θρασύς, ο άλλος εξ ίσου μικρόψυχος αλλα κόλακας. Ο Αλέξανδρος ο Μακεδών είναι ο αληθινά μεγαλόψυχος Έλληνας, η κρυφή ελπίδα όλου του Ελληνισμού.

Ανάλυση:

Ø      Στο κείμενο 1 διατυπώνεται η εκδοχή οτι ο μικρόψυχος Έλληνας θα γιατρευτεί απο την μικροψυχίατου γλυτώνοντας απο τη φτώχεια μέσω της επέμβασης κάποιου ανώτερου ανθρώπου. Η φτώχεια είναι σκλαβιά, λέει μιά αφρικανική παροιμία.

Ø      Στο κείμενο 2 άν κ μικρόψυχοι οι Έλληνες καταφέρνουν να περάσουν επιτυχώς τη δοκιμασία κ έτσι εκπληρώνουν όλες τις επιθυμίεςτους. Είναι όπως ο γνωστός κινέζικος μύθος πως όταν ο κυπρίνος καταφέρει να περάσει απο τον καταρρακτώδη χείμαρρο LongMen μεταμορφώνεται σε δράκοντα.

Ø      Στο κείμενο 3 υπέρτατη δύναμη είναι η απατεωνιά. Ο μικρόψυχος Έλληνας φτάνει να γίνει ανώτατος άρχοντας επειδή είναι ανώτερος στην απατεωνιά. Κ επειδή δέν έχει καμία άλλη αρετή, μένει, όταν φτάσει, στην κορυφή χωρίς κανέναν σύντροφο.

Ø      Στο κείμενο 4 υπέρτατη δύναμη είναι η αγάπη. Απο την αγάπη πηγάζει η δύναμη κ η εξυπνάδα, με την αγάπη όλα κατορθώνονται. OMNIA VINCIT AMOR.

Ø      Στο κείμενο 5 η δύναμη πηγάζει μόνο απο την ανιδιοτελή αρετή. Όσοι δέν την έχουν, πέφτουν θύματα των θηρίων, γιατί ο σκοπόςτους είναι ιδιοτελής κ γι’ αυτό δέν έχουν δύναμη. Ο άνθρωπος που ενεργεί μόνο απο αφοσίωση στην αρετή, στη δικαιοσύνη, αποκτά κάθε είδους ικανότητα. ΕΝ ΤΗι ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗι ΣΥΛΛΗΒΔΗΝ ΠΑΣΑΙ ΑΙ ΑΡΕΤΑΙ.

Ø      Στο κείμενο 5.α, ο μικρός, ασήμαντος κ γελοίος Έλληνας άν κ χωρίς δύναμη έχει πάντως μεγάλη πονηριά, κ με την πονηριά νικά τη δύναμη. Σκοπόςτου όμως δέν είναι η απόλυτη δύναμη, αλλα η ευτυχία. Αυτή είναι η διαφορά απο το κείμενο 3. Κάτω απο την δειλίατου κ την μικροψυχίατου, ο Έλληνας έχει ανθρωπιά. Αυτήν την ανθρωπιά εκδηλώνει όταν επιτύχει το σκοπότου.

Ø      Στο κείμενο 6, η μεγαλοψυχία συνεργάζεται αρμονικότατα με την μικροψυχία όπως ο ουρανός συνεργάζεται με τη γή για να βγούν οι ποθητοί καρποί που θα θρέψουν τον κόσμο. Ο μεγαλόψυχος ήρωας Έλληνας έρχεται όπως η σωτήρια βροχή στην καταξεραμένη έρημο. Αλλα κ ο μικρόψυχος Έλληνας προσφέρει όλες τις ικανότητες που απόκτησε απο τη χαμερπήτου ζωή: την πονηριά κ την κολακεία.

Ø      Στο κείμενο 7, ΑΝΑΓΚΑι ΚΑΙ ΘΕΟΙ ΠΕΙΘΟΝΤΑΙ. Εδώ νικά όχι η επιθυμία για υπερίσχυση, όπως στο 3, αλλα η ανάγκη. Η ανάγκη των απαραίτητων αγαθών της ζωής γεννά όλες τις επινοήσεις κ βρίσκει τρόπο να υπερνικήσει τις ελλείψεις στον εαυτό κ τα εμπόδια απο τους άλλους. Η συμπεριφορά του μικρού Έλληνα εδώ δέν έχει τίποτε το μεμπτό. Με κίνητρο την παντοδύναμη ανάγκη έχει αποτέλεσμα την δικαιοσύνη.

Ø      Το κείμενο 8 λάμπει σάν το σπαθί της δικαιοσύνης που καθρεφτίζει τον ήλιο, κ ακόμη καθρεφτίζει το πρόσωπο όποιου θέλει να το κοιτάξει απο κοντά. Εδώ γυμνώνεται η αλήθεια απο τα συμβολικάτης πέπλα. Τα 7 θηρία που τρώνε τον Ελληνισμό δέν είναι έξω, μέσαμας είναι. Όλα αυτά τα ελαττώματα πηγάζουν απο την κοντόθωρη ιδιοτέλεια που νομίζει πως είναι σοφή, ενώ ακριβώς αυτή συσκοτίζει όλη την αλήθεια. Αυτή η ιδιοτέλεια μπορεί να έχει επιτυχίες, που κατα βάθος δέν είναι διαφορετικές απο την επιτυχία του Καραγκιόζη στο να κλέψει το δίκιο του Χατζηαβάτη. Κατάληξη πάντως αυτής της πορείας είναι αναπόφευκτα η οικτρή ήττα κ ο θάνατος που έρχεται να γλυτώσει τον κόσμο απο τους μικρόψυχους ιδιοτελείς ανθρώπους πρίν γίνουν άρχοντες. Τα θηρία που έχουν μέσατους τους βάζουν να σκοτώσουν ο ένας τον άλλον. Εδώ δέν γίνεται κανένας λόγος για τον Αλέξανδρο τον Μακεδόνα. Εννοείται πως ο καθένας μπορεί να γίνει μεγαλόψυχος κ ήρωας άν μέσατου νικήσουν οι δυνάμεις της αρετής, αυτό λοιπόν πρέπει να είναι του καθενόςμας ο σκοπός.

Ø      Στο κείμενο 9, «Τα πάντα είναι πολιτική, ακόμη κ ο αέρας που αναπνέουμε». Της πολιτικής η ανώτατη έκφραση είναι η θρησκεία. Ο κόσμος κυβερνάται απο δυνάμεις σατανικές που πλανούν την ανθρωπότητα. Εξουσιάζουν, έχουν υπόδουλη όλη την οικουμένη, έχουν τόση δύναμη, ποιός λοιπόν θα τολμήσει να καταστρέψει αυτές τις δυνάμεις; Βρίσκεται ωστόσο ένας μεγάλος ήρωας κ αναλαμβάνει τον αγώνα εναντίον των δυνάμεων του κακού. Όσο κ άν είναι μεγάλος ήρωας, οι δυνάμειςτου είναι ελάχιστες σε σύγκριση με τις δυνάμεις του παγκόσμιου κακού. Κ πάλι δέν το βάζει κάτω. Συσπειρώνει υπο την οδηγίατου όλες της δυνάμεις της αρετής κ πολεμά. «Ο Θεός βοηθά όποιον βοηθά τον εαυτότου» καθώς λένε οι Άγγλοι, κ «βοήθα τον εαυτόσου, κ ο ουρανός θα σε βοηθήσει» καθώς λένε οι Γάλλοι. Στην πιό κρίσιμη ώρα ο Θεός εμφανίζει τους ΑγγέλουςΤου που λυτρώνουν τον κόσμο απο τις δυνάμεις του σκότους. Ο κόσμος, που για αρκετές χιλιάδες χρόνια είχε ξεχάσει τον Θεό, τώρα νιώθει ευγνωμοσύνη κ σεβασμό, δηλαδή λατρεύει τον Θεό.

κλίκ για επιστροφή
στην αρχική σελίδα

κλίκ στο για επιστροφή στην αρχική σελίδα.