ΙΠΕΜ-ΔΟΕ
Ινστιτούτο Παιδαγωγικών Αθήνα 7/8/08
Ερευνών – Μελετών
Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας
Προς τα Μ.Μ.Ε.
Συντάκτες εκπαιδευτικού ρεπορτάζ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
με αφορμή τις δηλώσεις του Προέδρου του ΕΣΥΠ κ.Βερέμη
Γεννά ερωτήματα και προκαλεί επιστημονικά η πρόταση του Πρόεδρου του Εθνικού
Συμβουλίου Παιδείας, η οποία μεταξύ των άλλων αναφέρεται σε μείωση των χρόνων
φοίτησης στο Δημοτικό Σχολείο από 6 σε 5.
Ποια συναφή με το περιεχόμενο της πρότασης επιστημονικά πορίσματα την
τεκμηριώνουν; Πόσο επεξεργασμένες θεωρητικά είναι οι καταβολές της;
Το σχολείο είναι ένας από τους βασικότερους φορείς κοινωνικοποίησης και σήμερα
ίσως ο σημαντικότερος φορέας αγωγής. Επιστημονικές έρευνες έχουν τεκμηριώσει την
καθοριστική σημασία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όχι μόνο στην παροχή των
βασικών γνώσεων και την ανάπτυξη καίριων δεξιοτήτων στους μαθητές, αλλά (κυρίως)
σε ζητήματα που σχετίζονται με τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους.
Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που παραμένει γνωσιοκεντρικό και εξετασιοκεντρικό,
με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση να έχει αναλάβει ουσιαστικά την κύρια ευθύνη
παιδαγωγικής δράσης, η πρόταση του Πρόεδρου του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας
συρρικνώνει το ρόλο του Δημοτικού Σχολείου και αποκαλύπτει (για μια ακόμη φορά),
ότι οι αλλαγές ξεκινούν και σταματούν στις εισαγωγικές εξετάσεις για το
Πανεπιστήμιο. Παιδαγωγικές και διδακτικές παραδοχές, το περιεχόμενο και η
εφαρμογή των Αναλυτικών Προγραμμάτων και του Διαθεματικού Πλαισίου Προγράμματος
Σπουδών, δομικές ιδιαιτερότητες και οργανωτικές δυσχέρειες, οδηγούν σε άρνηση
αποδοχής της πρότασης.
Κάθε προσπάθεια νεωτερισμού οφείλει να εξετάζει την προβολή της στην υπαρκτή
εκπαιδευτική πραγματικότητα και να μην αγνοεί βασικές παραδοχές των συναφών με
αυτή (την πραγματικότητα) επιστημών.
Για το Ι.Π.Ε.Μ.
Ο Πρόεδρος
Αναστάσιος Εμβαλωτής
Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων