ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Βιογραφίες Ανθολογούμενων Λογοτεχνών στα βιβλία Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γυμνασίου - Λυκείου


Μιλλιέξ Γκρίτση Τατιάνα (1920-2005)


Τατιάνα Γκρίτση-Μιλλιέξ

Η Τατιάνα Γκρίτση - Μιλλιέξ γεννήθηκε στην Αθήνα, κόρη του Μιχάλη Γκρίτζη και της Ελένης Σάλαρη. Τέλειωσε το Γυμνάσιο με μαθήματα κατ’ οίκον, ενώ ασχολήθηκε για λίγο και με το χορό. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής εντάχτηκε στο Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο και ως εθελόντρια στον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό. Στη Γαλλία (1945-1946) οι Μιλλιέξ συνέχισαν τη δράση τους υπέρ της Ελλάδας και η Τατιάνα παρακολούθησε παράλληλα μαθήματα Ιστορίας Τέχνης και Αισθητικής στο Λούβρο. Την ίδια περίοδο πήρε μέρος στο Α΄ διεθνές Συνέδριο Γυναικών στο Παρίσι με θέμα της την αντιστασιακή δράση των ελληνίδων. Είναι μέλος της Ακαδημίας Racine του Παρισιού, ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων, μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, του Πεν Κλαμπ, του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου, της Εταιρείας Κριτικών και Εικαστικών Τεχνών και της Στέγης Καλών Τεχνών και Γραμμάτων (πρόεδρος από το 1981 ως το 1986). Τιμήθηκε με το κρατικό βραβείο διηγήματος, το βραβείο των Δώδεκα, το κρατικό βραβείο μυθιστορήματος και το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών.

Την πρώτη της επίσημη εμφάνιση στη λογοτεχνία πραγματοποίησε το 1945 με δημοσιεύσεις διηγημάτων της στο περιοδικό Ελεύθερα Γράμματα. Κατά τη διάρκεια της κατοχής είχε παράνομα κυκλοφορήσει μια μετάφραση του έργου του Βερκόρ (Ζαν Μπριλέ) Η σιωπή της θάλασσας, ενώ ασχολήθηκε επίσης με θεατρικές μεταφράσεις που ανέβηκαν από τους θιάσους Βουτέρη, Κατράκη και άλλων. Σημειώνεται επίσης η έκδοση από τον Κέδρο το 1973 (με τίτλο Σπαράγματα) μέρους του αρχείου της που σώθηκε από την κατάσχεση της απριλιανής δικτατορίας.

Βασικά χαρακτηριστικά του πεζογραφικού έργου της είναι η έμφαση στην απεικόνιση ψυχολογικών διεργασιών με συνακόλουθη χαλάρωση της δομής και της συνοχής των κειμένων της. Έντονη είναι επίσης στη γραφή της η ποιητική διάσταση του λόγου, η παρουσία των στοιχείων της φαντασίας, της μνήμης, βιωματικής και διακειμενικής, και του εσωτερικού χρόνου.

 

Εργογραφία

 

Ι.Πεζογραφία

• Πλατεία Θησείου. Αθήνα, Τα Νέα Βιβλία, 1947.

• Στο δρόμο των αγγέλων· Μυθιστόρημα. Αθήνα, έκδοση του Γαλλικού Ινστιτούτου, 1950.

• Κοπιώντες και πεφορτισμένοι. Αθήνα, έκδοση του Γαλλικού Ινστιτούτου, 1951.

• Ημερολόγιο. Αθήνα, έκδοση του Γαλλικού Ινστιτούτου, 1952.

• Αλλάζουμε; Αθήνα, Δίφρος, 1957.

• Σε πρώτο πρόσωπο. Αθήνα, Κέδρος, 1958.

• …Και ιδού ίππος χλωρός… Αθήνα, Φέξης, 1963.

• (σύνθεση των Πλατεία Θησείου και Σε πρώτο πρόσωπο). Κύπρος, Α-Ω, 1970.

• Χρονικό 1966-1971. Κύπρος, 1971 (πολυγραφημένη έκδοση που περιλαμβάνεται και στην έκδοση Χρονικό ενός εφιάλτη (1966-1974) ).

• Σπαράγματα. Αθήνα, Κέδρος, 1973.

• Βυθοσκοπήσεις. Αθήνα, Κέδρος, 1978.

• Το παραμύθι του Κάσιαλου. Αθήνα, Κέδρος, 1981.

• Αναδρομές. Αθήνα, Θεμέλιο, 1982.

• Χρονικό ενός εφιάλτη (1966-1974). Αθήνα, Καστανιώτης, 1986.

• Στη σκάλα τ’ Ουρανού· διηγήματα. Αθήνα, Καστανιώτης, 1988.

• Από την άλλη όχθη του χρόνου. Αθήνα, Καστανιώτης, 1988.

• Ονειρικά· Διηγήματα. Αθήνα, Καστανιώτης, 1991.

• Το αλώνι της Εκάτης. Αθήνα, Καστανιώτης, 1993.

ΙΙ.Μελέτες

• Κριτική Κυπριακής Λογοτεχνίας. Λευκωσία, Α-Ω, 1970.

• Η Τρίπολη του Πόντου. Αθήνα, Κέδρος, 1976.

ΙΙΙ.Μεταφράσεις

• Βερκόρ, Η σιωπή της θάλασσας. Αθήνα, έκδοση Ελληνογαλλικής Εταιρείας, 1945.

• Ριφφώ Μ., Με τους αντάρτες του Βιετνάμ. Αθήνα, Θεμέλιο, 1966.

• Καρντινάλ Μ., Εγώ και “αυτό”. Αθήνα, Κέδρος, 1980.

• Καρντινάλ Μ., Πίσω στις ρίζες μου.Αθήνα, Κέδρος, 1982.

• Ρόθενμπεργκ Μ., Παιδιά με πέτρινα μάτια. Αθήνα, Κέδρος, 1983.

 

Πηγή: Ε.ΚΕ.ΒΙ



 

ΕΚΕΒΙ Βιογραφικό σημείωμα [πηγή: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου]

Βικιπαίδεια Βικιπαίδεια