ΒΙΒΛΙΟ ΠΡΩΤΟ (Ι) ΚΛΕΙΩ
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η Μούσα Κλειώ
Το πρώτο βιβλίο της Ἱστορίης οργανώνεται γύρω από δυο μεγάλους βασιλιάδες: τον Κροίσο, βασιλιά της Λυδίας, και τον Κύρο, βασιλιά της Περσίας. Τον Κροίσο υπέδειξε ο Ηρόδοτος στο προοίμιο της Ἱστορίης ως υπεύθυνο για την αρχή της σύγκρουσης Ευρώπης- Ασίας, γιατί υποδούλωσε τις ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας. Αρχίζει λοιπόν την αφήγησή του από αυτό το σημείο και, αμέσως, γυρίζει προς τα πίσω στην ιστορία των προγόνων του Κροίσου, για να καταλήξει πάλι στον ίδιο, στα γεγονότα της βασιλείας του, στη χώρα και στον λαό του και στη σύγκρουσή του με τον Κύρο· σύγκρουση που του στοιχίζει τον θρόνο και την ελευθερία του. Ο ιστορικός πιάνει τώρα το νήμα της ιστορίας του Κύρου· θα μας αφηγηθεί πώς ανέβηκε στον θρόνο, πώς νίκησε τους Μήδους που είχαν υποδουλώσει τους Πέρσες, πώς έγινε ιδρυτής του περσικού κράτους και πώς συγκρούστηκε με τον Κροίσο. Θα μας μιλήσει για τα ήθη και τον τρόπο ζωής των Περσών αλλά και όλων των λαών με τους οποίους συγκρούστηκε ο Κύρος, και θα κλείσει την αφήγηση με τον θάνατο του Κύρου.
ΧΑΡΤΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΠΡΟΟΙΜΙΟ Ι, 1–5, 6
Θεματικά κέντρα
● Ο συγγραφέας και το έργο του ● Οι αιτίες της σύγκρουσης Ελλήνων – Περσών
Αυτοπαρουσίαση
συγγραφέα
περιεχόμενο και
σκοπός του έργου
Ηροδότου του Αλικαρνασσέα η έκθεση των ερευνών, ώστε ούτε όσα πραγμάτωσε το ανθρώπινο γένος να ξεθωριάσουν με τον καιρό, ούτε έργα μεγάλα και αξιοθαύμαστα, άλλα Ελλήνων και άλλα βαρβάρων επιτεύγματα, να μείνουν στην αφάνεια – κι όλα τα παραπάνω κι επιπρόσθετα ποια ήταν η αιτία που πολέμησαν ο ένας τον άλλο.
Ἡροδότου Ἁλικαρνησσέος ἱστορίης ἀπόδεξις ἥδε, ὡς μήτε τὰ γενόμενα ἐξ ἀνθρώπων τῷ χρόνῳ ἐξίτηλα γένηται, μήτε ἔργα μεγάλα τε καὶ θωμαστά, τὰ μὲν Ἕλλησι, τὰ δὲ βαρβάροισι ἀποδεχθέντα, ἀκλεᾶ γένηται, τά τε ἄλλα καὶ δι' ἥν αἰτίην ἐπολέμησαν ἀλλήλοισι.
Οι μυθικές αιτίες:
Αρπαγές γυναικών
Η περσική εκδοχή
I1. Λοιπόν, απ' τη μεριά των Περσών οι σπουδασμένοι τους ρίχνουν στους Φοίνικες την αιτία της έχθρας· λένε δηλαδή πως ετούτοι, με το που ήρθαν από τη θάλασσα που ονομάζεται Ερυθρά στη δική μας θάλασσα κι εγκαταστάθηκαν στους τόπους όπου και σήμερα ζουν, επιδόθηκαν αμέσως σε ταξίδια σε τόπους μακρινούς και, μεταφέροντας εμπορεύματα της Αιγύπτου και της Ασσυρίας έφταναν και σ' άλλα μέρη, κυρίως όμως στο Άργος. Λοιπόν, το Άργος εκείνη την εποχή είχε τα πρωτεία στο καθετί ανάμεσα στις πόλεις της χώρας που σήμερα ονομάζεται Ελλάδα. Και, πως φτάνοντας τέλος πάντων σ' αυτό το Άργος οι Φοίνικες έβγαζαν και πουλούσαν τα εμπορεύματά τους. Και, πως, την πέμπτη ή την έκτη μέρα αφότου έφτασαν –κι είχαν ξεπουλήσει σχεδόν όλη την πραμάτεια τους– κατηφόρισαν στη θάλασσα κι άλλες πολλές γυναίκες κι ανάμεσά τους κι η θυγατέρα του βασιλιά· κι είχε τ' όνομα με το οποίο την αναφέρουν και οι Έλληνες, το ίδιο: Ιώ του Ινάχου. Πως στάθηκαν ετούτες εκεί, κατά την πρύμη του καραβιού, κι αγόραζαν απ' τα εμπορεύματα ό,τι λαχταρούσε η ψυχή τους πιο πολύ, κι οι Φοίνικες ξεσηκώνοντας ο ένας τον άλλο όρμησαν απάνω τους. Λένε λοιπόν πως οι περισσότερες απ' αυτές τους ξέφυγαν, όμως την Ιώ μαζί με άλλες τις άρπαξαν, τις έμπασαν στο καράβι και παρευθύς έβαλαν πλώρη για την Αίγυπτο.
Ι2. Λοιπόν, έτσι έφτασε η Ιώ στην Αίγυπτο λένε οι Πέρσες, κι όχι όπως λεν οι Έλληνες, και πως αυτό στάθηκε η αρχή των αδικημάτων. Και ιστορούν πως ύστερ' απ' αυτά κάποιοι Έλληνες (γιατί δεν είναι σε θέση να τους αναφέρουν με τ' όνομά τους) πιάνοντας στεριά στην Τύρο της Φοινίκης άρπαξαν τη θυγατέρα του βασιλιά, την Ευρώπη· δεν αποκλείεται αυτοί να ήταν Κρήτες. Και, πως μ' αυτά ήρθαν ίσα κι ίσα· όμως, ύστερ' απ' αυτά, πως οι Έλληνες είναι που έγιναν πρωταίτιοι των δεύτερων αδικημάτων. Γιατί, πλέοντας με μακρόστενο καράβι, έπιασαν στεριά στην Αία της Κολχίδας, εκεί κατά τον ποταμό Φάση, και πως απ' εκεί, αφού πέτυχαν και τους άλλους σκοπούς για τους οποίους είχαν πάει, άρπαξαν τη θυγατέρα του βασιλιά, τη Μήδεια. Και πως ο Κόλχος έστειλε κήρυκα στην Ελλάδα και ζητούσε ικανοποίηση για την αρπαγή και να του δώσουν πίσω τη θυγατέρα· αλλά, πως οι άλλοι του αποκρίθηκαν ότι ούτε εκείνοι τους έδωσαν ικανοποίηση για την αρπαγή της Ιώς της Αργίτισσας· λοιπόν ούτε αυτοί θα δώσουν ικανοποίηση σ' εκείνους.
Η αρπαγή της Ευρώπης. Φηφιδωτό, 3ος αι. μ.χ. Μουσείο Σπάρτης
Τοιχογραφία από την Οικία του Ιάσονα, Πομπηία, 1ου αι. μ.Χ.
Νάπολη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 111475
Περισσότερες φωτογραφίες για την αρπαγή της Ευρώπης θα βρείτε στην
Αριάδνη
Ι3. Και λένε πως, ύστερ' απ' αυτά, στην επόμενη γενιά ο Αλέξανδρος, ο γιος του Πριάμου, έχοντας ακούσει αυτά, θέλησε να πάρει γυναίκα απ' την Ελλάδα με αρπαγή, ξέροντας πως σε καμιά περίπτωση δε θα του ζητήσουν ικανοποίηση, αφού ούτε εκείνοι έδωσαν. Κι έτσι λοιπόν, σαν άρπαξε αυτός την Ελένη, οι Έλληνες αποφάσισαν αρχικά να στείλουν απεσταλμένους και να ζητήσουν πίσω την Ελένη και ν' απαιτήσουν ικανοποίηση για την αρπαγή. Και, πως οι άλλοι αντιπαράθεσαν στα επιχειρήματά τους την αρπαγή της Μήδειας· γι' αυτήν εκείνοι ούτε έδωσαν ικανοποίηση ούτε την έδωσαν πίσω, ενώ αυτοί τους τη ζητούσαν, και τώρα θέλουν να τους δοθεί από άλλους ικανοποίηση;
Η εκστρατεία
των Ελλήνων
στην Τροία
Ι4. Λένε λοιπόν πως ως αυτό το σημείο το μόνο που έκαναν κι ο ένας και ο άλλος ήταν αρπαγές, αλλά απ' εδώ και πέρα η μεγάλη ευθύνη βαρύνει τους Έλληνες· γιατί εκείνοι ξεκίνησαν πρώτοι τις εκστρατείες εναντίον της Ασίας κι όχι αυτοί στην Ευρώπη. Λοιπόν λένε, θεωρούν ότι οι αρπαγές γυναικών δείχνουν οπωσδήποτε ανθρώπους άδικους, αλλά το να χαλάσουν τον κόσμο για να τιμωρήσουν, επειδή αρπάχτηκαν, ανόητους, ενώ η απόλυτη αδιαφορία για την αρπαγή τους, γνωστικούς· γιατί, στο κάτω-κάτω, αν δεν το ήθελαν οι ίδιες, δε θα αρπάζονταν. Λοιπόν λένε οι Πέρσες πως από τη μεριά τους αυτοί, οι Ασιάτες, δεν έδωσαν καμιά σημασία που αρπάζονταν οι γυναίκες τους, οι Έλληνες όμως, για μια γυναίκα απ' τη Λακωνία ξεσήκωσαν μεγάλο εκστρατευτικό σώμα κι έπειτα πηγαίνοντας στην Ασία αφάνισαν το κράτος του Πριάμου. Πως, από το γεγονός αυτό θεωρούν τον ελληνικό κόσμο μια για πάντα εχθρό τους. Γιατί οι Πέρσες θεωρούν κτήμα τους την Ασία και τους βάρβαρους λαούς που την κατοικούν, ενώ έχουν σχηματίσει τη γνώμη ότι η Ευρώπη και οι Έλληνες είναι άλλος κόσμος.
Η φοινικική
εκδοχή
Ι5. Λοιπόν, έτσι λένε οι Πέρσες ότι έγιναν τα πράγματα, και στην άλωση της Τροίας βρίσκουν ότι έχει την αρχή της η έχθρα τους με τους Έλληνες. Όμως τα όσα ιστορούν οι Φοίνικες για την Ιώ δε συμφωνούν και τόσο με αυτά που ιστορούν οι Πέρσες· λένε δηλαδή ότι δεν κατέφυγαν σε αρπαγή για να τη φέρουν στην Αίγυπτο, αλλά ότι στο Άργος έσμιγε με τον καραβοκύρη του πλοίου τους· κι όταν διαπίστωσε ότι έμεινε έγκυος, ο φόβος των γονιών της ήταν που την έσμπρωξε να ταξιδέψει από μόνη της με το καράβι των Φοινίκων, για να μη βγουν στη φόρα οι πομπές της. Πέρσες λοιπόν και Φοίνικες αυτά λένε. Όσο για μένα, δε σκοπεύω να μιλήσω γι' αυτά, αν έτσι έγιναν ή κάπως αλλιώς, τον άνθρωπο όμως που προσωπικά πιστεύω ότι πρώτος άρχισε τις αδικοπραγίες εναντίον των Ελλήνων, αυτόν θα καταδείξω και κατόπιν θα προχωρήσω στην εξιστόρησή μου, κάνοντας λόγο για μικρές και μεγάλες πόλεις ανθρώπων, χωρίς διαφοροποίηση. Γιατί όσες τον παλιό καιρό ήταν μεγάλες, οι πιο πολλές τους έχουν γίνει μικρές, ενώ αυτές που στην εποχή μου ήταν μεγάλες, στο παρελθόν ήταν μικρές. Έχοντας λοιπόν μάθει καλά την απόλυτη αστάθεια της ανθρώπινης ευτυχίας, θ' αναφερθώ και στις δυο με τον ίδιο τρόπο.
Ο Κροίσος
πρωταίτιος
της σύγκρουσης
Ι6. Ο
Κροίσος ήταν Λυδός στην καταγωγή και γιος του Αλυάττη, βασιλιάς των λαών που κατοικούσαν από τον
Άλυ ποταμό και δώθε, που, κυλώντας τα νερά του από τα νότια, ανάμεσα στους
Συρίους και τους Παφλαγόνες, χύνεται κατά τον άνεμο του βοριά στη θάλασσα που ονομάζεται Εύξεινος Πόντος. Αυτός ο Κροίσος, πρώτος από τους βαρβάρους που μας είναι γνωστοί, άλλους από τους Έλληνες τους έκανε με τη βία
φόρου υποτελείς, κι άλλους τους προσεταιρίστηκε ως φίλους. Έκανε λοιπόν με τη βία φόρου υποτελείς τους Ίωνες και τους Αιολείς και τους Δωριείς που ζουν στην Μικρά Ασία και προσεταιρίστηκε ως φίλους του τους
Λακεδαιμονίους. Ενώ, πριν ανεβεί στον θρόνο ο Κροίσος, όλοι οι Έλληνες ήταν ελεύθεροι. Γιατί η εκστρατεία των
Κιμμερίων που χτύπησε την Ιωνία, κι ήταν προγενέστερη από τον Κροίσο, δεν είχε αποτέλεσμα την καθυπόταξη των πόλεων, αλλά ήταν ληστρική επιδρομή.
Β' ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ - ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Συμπληρώστε τα κενά, συνοψίζοντας όσα μάθατε στην ενότητα αυτή: Στο κυρίως προοίμιο ο συγγραφέας παρουσιάζει ...........… και ............ Τα θέματα που θα πραγματευτεί στο έργο του ο Ηρόδοτος είναι: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ο σκοπός του έργου του, σύμφωνα με τον συγγραφέα, είναι ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Σύμφωνα με τους Πέρσες, αιτία της σύγκρουσης Ελλήνων – Περσών ήταν. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ο Ηρόδοτος θεωρεί ότι αιτία της σύγκρουσης ήταν . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Εκαταῖος Μιλήσιος ᾧδε μυθεῖται· τάδε γράφω, ὥς μοι ἀληθέα δοκέει εἶναι· οἱ γὰρ τῶν ῾Ελλήνων λόγοι πολλοί τε καὶ γελοῖοι, ὡς ἐμοὶ φαίνεται, εἰσίν.
Μετάφραση: Ο Εκαταίος ο Μιλήσιος λέει τα εξής: εξιστορώ τα γεγονότα αυτά, όπως νομίζω ότι πράγματι συνέβησαν· γιατί οι λόγοι των Ελλήνων είναι, καθώς μου φαίνεται, και πολλοί και γελοίοι.
Θουκυδίδης ᾿Αθηναῖος ξυνέγραψε τὸν πόλεμον τῶν Πελοποννησίων καὶ ᾿Αθηναίων, ὡς ἐπολέμησαν πρὸς ἀλλήλους, ἀρξάμενος εὐθὺς καθισταμένου καὶ ἐλπίσας μέγαν τε ἔσεσθαι καὶ ἀξιολογώτατον τῶν προγεγενημένων.
Μετάφραση: Ο Θουκυδίδης ο Αθηναίος έγραψε για τον πόλεμο των Πελοποννησίων και των Αθηναίων, πώς πολέμησαν μεταξύ τους, αρχίζοντας (να γράφει) αμέσως μόλις ξέσπασε ο πόλεμος και πιστεύοντας ότι θα πάρει μεγάλες διαστάσεις και ότι θα είναι πολύ πιο αξιόλογος από όσους είχαν προηγηθεί.
Προοίμια Ιστοριογραφίας [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
Ερώτηση
Αφού διαβάσετε ξανά το κυρίως προοίμιο του Ηροδότου και τα προοίμια του Εκαταίου και του Θουκυδίδη που σας δίνονται, να σημειώσετε ποια είναι τα κοινά στοιχεία και στα τρία προοίμια. Αυτά τα στοιχεία υπήρχαν στο προοίμιο της Οδύσσειας;
Όμηρος, «Οδύσσεια» α 1-10: Προοίμιο [πηγή: Ομηρικά έπη Οδύσσεια Α' Γυμνασίου]
1. Τα θεματικά
κέντρα της Ίστορίης
Το βασικό θεματικό κέντρο της Ιστορίας του Ηροδότου είναι η σύγκρουση
ανάμεσα στους δυo κόσμους: τον ελληνικό και το βαρβαρικό, με στόχο τη
διάσωση των μεγάλων και θαυμαστών έργων και των Ελλήνων και των βαρβάρων.
Μέσα στο γενικό αυτό πλαίσιο και με βάση τη μεθοδολογική αρχή της
αιτιοκρατικής ερμηνείας ξανοίγεται στην ιστόρηση του κόσμου της εποχής του.
Το πρώτο αξιολογικό θεματικό κέντρο που διαχέεται σ' ολόκληρο το έργο του
είναι η παρουσία της θεότητας και η παρεμβολή της στ' ανθρώπινα. Μ' όλες
τις γνώσεις «συγκριτικής θρησκειολογίας» που απόκτησε ο Ηρόδοτος, δεν
συζητεί, ούτε δέχεται αντιλογίες για ό,τι αφορά τη θεότητα - ανήκει στο
κλίμα της προκλασικής εποχής πιο πολύ το έργο. Η θεότητα παρεμβαίνει για ν'
αποκαταστήσει την ηθική τάξη, αν διασαλεύτηκε, αλλά και στις περιπτώσεις της
υπέρβασης, όταν δηλ. κάποιος ξεπερνάει το μέτρο (ύβρις), ακολουθεί η
αγανάκτηση (νέμεσις) ή ο φθόνος και η τιμωρία (τίσις). Σε τρία σημεία του
έργου του ονομάζει ο Ηρόδοτος το θείο «φθονερόν». Κλασικό παράδειγμα τα
ιστορικά του Κροίσου.
Το δεύτερο θεματικό κέντρο είναι η ιδέα του μέτρου, καθαρά ελληνική αρετή,
σ' αντίθεση με την ανατολική χλιδή και μαλθακότητα.
Το τρίτο, η ελευθερία του ατόμου, που σημαίνει μορφή ζωής τέτοια, που
επιτρέπει στο άτομο ν' αναπτύξει όλες τις πνευματικές και ηθικές του
δυνάμεις. Την αντιθέτει καθαρά προς την ανατολίτικη νοοτροπία (Ζ, 135).
Τέλος, στόχος ανυποχώρητος είναι ο άνθρωπος κι η μοίρα του, δηλαδή το
μερδικό του από τη ζωή ετούτη.
Κ.Ν. Παπανικολάου, σσ. 116- 111
2. Σύγκριση προοιμίων
[...] Μέσα σε μια περίοδο με πολύπλοκη συνταχτική δομή μαθαίνουμε το όνομα
του συγγραφέα, την καταγωγή του, τη φύση του έργου και τις προθέσεις του. Η
σύνταξη είναι τριτοπρόσωπη και αντικειμενική - πόσο διαφορετικό,
υποκειμενικό τόνο αναδίνει το προοίμιο του Εκαταίου στις Γενεαλογίες του με
την έξαρση του πρώτου προσώπου (= τάδε λέγω)· το όνομα του συγγραφέα
ακούγεται σε γενική πτώση (σε ονομαστική αντίθετα - κατά το πρότυπο του
Εκαταίου;- βρίσκεται το όνομα του συγγραφέα στο προοίμιο του Θουκυδίδη:
Θουκυδίδης Αθηναίος ξυνέγραψε). Στον Ηρόδοτο υποκείμενο της περιόδου είναι
το ιστορίης απόδεξις, αυτή αποτελεί το περιεχόμενο του έργου και αυτή
εξαίρεται. Σε αντίθεση με το έπος, όπου το μυθολογικό υλικό προσφέρεται με
των Μουσών την έμπνευση, εδώ έχουμε την λέξη ιστορίη: το έργο είναι καρπός
προσωπικής έρευνας και αυτοψίας ή αυτηκοΐας· το νέο πνεύμα της ιωνικής
λογογραφίας δίνει το παρόν. Όμως στη διμελή πρόταση, που ακολουθεί αμέσως
μετά την κύρια ονοματική πρόταση και προβάλλει τη σκοπιμότητα του έργου, ο
Ηρόδοτος στρέφει την πλάτη στον γεωγράφο Εκαταίο και επιστρέφει, από νέο
φυσικά δρόμο, στο ήθος των ομηρικών επών: οι πράξεις των ανθρώπων, τα έργα
τους (βαρβαρικά και ελληνικά) ενδιαφέρουν. Εφόσον είναι άξια του κλέους,
δεν πρέπει να σβήσουν. Στο κέντρο της περιφέρειας λοιπόν ο άνθρωπος, όχι η
εθνογραφία και η γεωγραφία - διαφορά προς τον γεωγράφο Εκαταίο. [...]
Δ.Ν. Μαρωνίτης, 1964, σσ. 41- 42
3. Κυκλική αντίληψη της ιστορίας και της ανθρώπινης μοίρας
Η αντίληψη αυτή του Ηροδότου για την κυκλική πορεία της ιστορίας και της
ανθρώπινης μοίρας αποτελεί μια βασική ερμηνευτική
μήτρα, που επιβεβαιώνεται στα μέρη και στο σύνολο του έργου. Έτσι με
αφετηρία ένα σημείο στην περιφέρεια του κύκλου ζωής προσώπων και εθνών ο ιστορικός παρακολουθεί και περιγράφει το ανοδικό τόξο της πορείας τους ως
το ανώτατο σημείο της ακμής- ύβρη, καθώς και τη ραγδαία καταστροφή -
τιμωρία (τίση) που αναπόφευκτα ακολουθεί. Με τον τρόπο αυτό καθένας από τους
βασιλιάδες της Ανατολής διαγράφει, με τα έργα και τη μοίρα του, ένα δικό του
κύκλο ζωής, που περιέχει αρχή, ακμή και πτώση, ενώ ταυτόχρονα οι μικρότεροι
αυτοί κύκλοι των Περσών βασιλιάδων συναποτελούν τη μεγάλη περιφέρεια της
ανοδικής και καθοδικής πορείας του περσικού έθνους, που με αφετηρία τον
Κύρο προχωρεί στον Καμβύση, φτάνει στη μεγάλη ακμή του με τον Δαρείο, για να
καταλήξει στην καταστροφή με τον Ξέρξη. Την ίδια κυκλική πορεία διαγράφουν
και πολλοί άλλοι Έλληνες και Πέρσες επιφανείς, όπως π.χ. οι Κυψελίδες, οι
Πεισιστρατίδες, ο Πολυκράτης, ο Μιλτιάδης, ο Μαρδόνιος κ.α.
Σοφ. Μαρκιανός, σσ. 37- 38
4. Ειρωνεία
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της αφηγηματικής τέχνης είναι η ειρωνεία, με την
οποία επιδιώκεται να δημιουργηθεί μια διάσταση (ειρωνικό χάσμα) ανάμεσα στα
«φαινόμενα» ή τα «λεγόμενα» και στην «πραγματικότητα» και να δηλωθεί η
έντονη δυσπιστία του ιστορικού, ή και η διαφωνία του, προς αυτά που
φαίνονται ή λέγονται αλλά που δεν είναι σύμφωνα με τη δική του αντίληψη για
την πραγματικότητα. Ένα τέτοιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα βρίσκεται στα
προλογικά κεφάλαια του έργου (1.1.5), όπου ο Ηρόδοτος, αφού εκθέτει τα
λεγόμενα από τους Πέρσες λογίους, ότι δηλαδή η αιτία της έχθρας μεταξύ
Ελλήνων και βαρβάρων υπήρξαν οι αρπαγές γυναικών, παραθέτει το
επεξηγηματικό σχόλιο, κατά το οποίο «ει μη αύται εβούλοντο, ουκ αν ηρπάζοντο»,
δημιουργώντας έτσι, με την προβολή της «πραγματικότητας», τον δεύτερο πόλο
της ειρωνικής διάστασης και αμφισβητώντας την ίδια την ουσία των ισχυρισμών
τους.
Σοφ. Μαρκιανός, σ. 100