Νάρκισσοι από … αυγοθήκες
Γνωρίζουμε όλοι το μύθο του νάρκισσου, του ωραίου νέου από τη Βοιωτία, που θαύμαζε τόσο τον εαυτό του μέχρι που πνίγηκε στα νερά του ποταμού που χρησιμοποιούσε σαν καθρέφτη. Εμείς βέβαια δεν πρόκειται να ασχοληθούμε με τον μυθικό Νάρκισσο αλλά με τα όμορφα άνθη του φυτού που έχει το όνομά...
Τα πορτραίτα Φαγιούμ και η τεχνική τους
Βρέθηκαν σε ανασκαφές σε μια όαση έξω από το Κάιρο, ενσωματωμένα σε αιγυπτιακές μούμιες, με ρωμαϊκά χτενίσματα, ρούχα και κοσμήματα και με ελληνική τεχνοτροπία. Για αρκετά χρόνια τα μουσεία τα παρουσίαζαν σαν ξεχωριστή κατηγορία. Κι όμως, είναι μοναδικά, εναπομείναντα δείγματα από την τέχνη της Ελληνιστικής περιόδου της Αιγύπτου. Το όνομά τους...
Ο Caravaggio και μία ενδιαφέρουσα σύγχρονη μελέτη
Ο Caravaggio πρόδρομος της φωτογραφίας; Μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση έχει ανοίξει τον τελευταίο καιρό σχετικά με τον ζωγράφο, κύριο εκπρόσωπο του Μπαρόκ, Caravaggio. Ο Caravaggio έχει μείνει ιδιαίτερα γνωστός ως ο μεγαλύτερος δεξιοτέχνης της τεχνικής του chiaroscuro, που τον κατατάσσει ως τον κυριότερο εκπρόσωπο του Τενεμπρισμού. Σύμφωνα με νέες μελέτες...
Ανάγλυφα σε χαρτί από τον Simon Schubert
Για τα origami και την τεχνική τους (χαρτοδιπλωτική) έχετε σίγουρα ξανακούσει. Αυτή η παλιά τέχνη του 1600 από την Ιαπωνία, χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα σαν τρόπος διασκέδασης αλλά και σαν εικαστική τέχνη. Ο Simon Schubert, διπλώνει και τσαλακώνει χαρτιά για να σχεδιάσει τα έργα του χωρίς να χρησιμοποιήσει μολύβι, πένα...
τονική κλίμακα με το μολύβι, παραδείγματα σε βίντεο
Για να σκιάσουμε με το μολύβι μια περιοχή ενός θέματος που σχεδιάσαμε, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πολλούς τρόπους. Μερικούς πιθανά να τους είδαμε σε διάφορα βιβλία. Ας τους ξαναδούμε στα βίντεο που ακολουθούν. Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στον τρόπο που κρατάμε το μολύβι και προσέχουμε την κίνηση του χεριού μας. με παράλληλες...
Η Τέχνη στο Σχολείο
Το κείμενο που ακολουθεί είναι της Ελένης Καραγιάννη, Εικαστικού και εκπαιδευτικού Εικαστικής Αγωγής και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Εικαστική Παιδεία (τεύχος 28, 2012) της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ – ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ REGGIO EMILIA – Ο ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΟΛΟΠΛΕΥΡΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ Η Νίκη και η Μαρία κατευθύνθηκαν...
χιονονιφάδες από χαρτί
Ας δούμε δύο πολύ εύκολες κατασκευές με την τεχνική της χαρτοκοπτικής ή αλλιώς κιριγκάμι (kirigami). Παρατηρώντας προσεκτικά τις εικόνες θα καταφέρετε να φτιάξετε την “τέλεια χιονονιφάδα”. Τι θα χρειαστούμε: 1 φύλλο λευκό χαρτί (φωτοτυπίας) διάστασης Α4 (το χαρτί μπορεί να είναι και χρωματιστό) 1 ψαλίδι (για τους μικρότερους προτιμήστε ένα...
Από το “έτος του κύκλου” στο CymaScope και τον μουσικό “σφαιρισμό”
Στις αρχές του 2007 ο Tom Marioni δηλώνει: “100 χρόνια πρίν, το 1907, ο Picasso εφευρίσκει τον κυβισμό. Για μένα, αυτή η χρονιά είναι “η χρονιά του κύκλου” ή αλλιώς η ένωση του κυβισμού με τον σφαιρισμό (spherism). Ο κύκλος μπορεί να ερμηνευτεί σαν μια ομάδα ανθρώπων, όπως στο έργο...
camera obscura
Η camera obscura (λατιν.Camera=δωμάτιο, obscura=σκοτεινό) είναι ένα κλειστό, σκοτεινό δωμάτιο (ή κουτί) που στη μία πλευρά έχει μια επίπεδη επιφάνεια και στην απέναντι μία πολύ μικρή οπή. Σε μία τέτοια κατασκευή, οι ακτίνες του φωτός διαδίδονται μέσα από την οπή και σχηματίζουν πάνω στην επιφάνεια το είδωλο των αντικειμένων που...
Abelardo Morell – Δωμάτιο με θέα
O Abelardo Morell γεννήθηκε το 1948 στην Κούβα. Το 1962 η οικογένειά του μεταναστεύει στη Νέα Υόρκη (USA) όπου σπουδάζει Καλλές Τέχνες στο Bowdoin College (1977), και αργότερα στο Yale University School of Art. Είναι φωτογράφος και ιδιαίτερα γνωστός για τις φωτογραφίες που δημιουργεί με τη βοήθεια της camera obscura*....
Μαγικές, κινούμενες εικόνες ή scanimation
Συνήθως, για να δημιουργήσουμε ένα παραδοσιακό κινούμενο σχέδιο (animation) κάνουμε πολλά σκίτσα που το κάθε ένα διαφέρει ελάχιστα από το προηγούμενο και τα προβάλουμε γρήγορα το ένα μετά το άλλο ώστε να δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση της κίνησης. από αυτά τα απλά σχέδια … … μπορούμε να έχουμε αυτό ή με...
προοπτικές αναμορφώσεις
Η χρήση ιδιαίτερης προοπτικής μπορεί να μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε έργα με “περίεργες” προοπτικές αναμορφώσεις. Οι καλλιτέχνες, από την Αναγέννηση και μετά, άρχισαν να πειραματίζονται με τους κανόνες της προοπτικής και κατάφεραν να δημιουργήσουν εικόνες τόσο έντονα αλλοιωμένες που δύσκολα γίνονται αντιληπτές με την πρώτη ματιά από το θεατή. Πολλές...
Αστέρια από χαρτί
Ακόμη μια κατασκευή χαρτοκοπτικής Για το αστέρι της εικόνας θα χρειαστούμε 6 φύλα χαρτί Α4 λευκά ή χρωματιστά ή χαρτί περιτυλίγματος (μπορεί να γίνει και από διαφημιστικά πολύχρωμα φυλλάδια που κατά σωρούς μαζεύονται στο γραμματοκιβώτιό μας) κόλα και συρραπτικό ψαλίδι βήμα 1: διπλώνουμε διαγώνια και κόβουμε τα χαρτιά ώστε να...
Ansel Adams και τονική κλίμακα
Είναι αρκετά δύσκολο, για τους περισσότερους από μας, και φαντάζει αδύνατο για κάποιους άλλους, να σκεφτούμε και να δούμε το χώρο χωρίς χρώμα αλλά μόνο με τόνους του γκρί. Ακόμη πιο δύσκολο δείχνει όταν πρέπει να αποδώσουμε σχεδιαστικά ένα χρώμα από μια χρωματική κλίμακα, με κάποιο τόνο του γκρι, δηλαδή,...
κιθάρες σαν του Πικάσο
Τα έγχορδα που είναι στις παρακάτω εικόνες ίσως να μην έχουν άμεση σχέση με τον κυβισμό του Μπρακ και του Πικάσο αλλά διακρίνονται, τουλάχιστον, για την ιδιαίτερη σχεδίασή τους, την πρωτότυπη κατασκευή τους και ένα ξεχωριστό, προσωπικό ήχο. Οι κατασκευαστές κιθάρας ικανοποιώντας τις ιδιαίτερες ανάγκες κάποιων βιρτουόζων μουσικών είχαν κατασκευάσει,...