Από το «έτος του κύκλου» στο CymaScope και τον μουσικό «σφαιρισμό»

Thomas_Knoblauch_-_Lunar_EclipseΣτις αρχές του 2007 ο Tom Marioni δηλώνει: «100 χρόνια πρίν, το 1907, ο Picasso εφευρίσκει τον κυβισμό. Για μένα, αυτή η χρονιά είναι «η χρονιά του κύκλου» ή αλλιώς η ένωση του κυβισμού με τον σφαιρισμό (spherism). Ο κύκλος μπορεί να ερμηνευτεί σαν μια ομάδα ανθρώπων, όπως στο έργο μου «The Act of Drinking Beer with Friends is the Highest Form of Art», (1970). Από το 1977 διανύουμε μια νέα περίοδο. Ο,τι γίνεται, κάνει κύκλο και κάποια στιγμή επιστρέφει. Αυτή τη χρονιά ζωγραφίζω μόνο κύκλους»

Αν και πολλοί άλλοι καλλιτέχνες είχαν την ίδια άποψη, μερικοί από αυτούς επέλεξαν να «ζωγραφίσουν κύκλους» με τη βοήθεια του ήχου και της φυσικής. Πώς είναι δυνατό κάτι τέτοιο;
Resonance_Chladni_Soundboard_Harpsichord_Clavecin
Γνωρίζουμε όλοι, ότι ο ήχος διαδίδεται με τη μορφή ηχητικών κυμάτων, όπως τα κύματα που δημιουργεί ένα βότσαλο όταν το ρίχνουμε στο νερό. Η μετάδοση των κυμάτων γίνεται σε ύλη οποιαδήποτε κατάστασης – στερεό, υγρό, αέριο ή πλάσμα – και είναι ορατή ανάλογα με το υλικό. Την κυματική αυτή κίνηση που μπορεί να εκδηλώνεται ως κύμα στο νερό μελετά ένας κλάδος της φυσικής, η Κυματική.
cymatic 01

Ο φυσικός και μουσικός Ernst_Chladni (1756–1827) ήταν ο πρώτος που ασχολήθηκε επιστημονικά με την ακουστική και τις δονήσεις των ήχων ενώ πατέρας της Κυματικής θεωρείται ο φυσικός Hans Jenny (1904-1972). Οι μελέτες τους είχαν εντυπωσιάσει και συνεχίζουν να επηρεάζουν πολλούς καλλιτέχνες και απασχόλησαν ιδιαίτερα τους Alvin Lucier και Alexander Lauterwasser.

Alexander Lauterwasser 04Alexander Lauterwasser.

To 2002, μια ομάδα καλλιτεχνών και επιστημόνων ξεκινά πειράματα και μελέτες για την κυματική και τη δημιουργία μιας συσκευής που θα κάνει δυνατή την καλύτερη οπτικοποίηση των ηχητικών κυμάτων. Οι Vera Gadman, Erik Larson, Annaliese Reid και John Stuart Reid δημιουργοί της Sonic Age America, καταφέρνουν μετά από λίγο καιρό να παρουσιάσουν το Cymascope (κυματοσκόπιο). Το CymaScope είναι μια συσκευή που μπορεί να καταγράφει στην επιφάνεια απεσταγμένου νερού, τις δονήσεις που παράγει κάθε ήχος.

.

Όπως φαίνεται και στην παρουσίαση του CymaScope από τον Evan Grant, εξ αιτίας της υψηλής τάσης της υδάτινης επιφάνειας, οι δονήσεις που προκαλούν οι αρμονικές ενός ήχου αφήνουν ένα απολύτως ορατό «σημάδι». Ο κάθε ήχος φαίνεται να έχει ένα ξεχωριστό αποτύπωμα που τον χαρακτηρίζει και αποδεικνύεται ότι κανένας δεν είναι πανομοιότυπος με τον άλλο.

CymaScope, Pink Floyd, Welcome to the Machine

«Αν τα μάτια μας μπορούσαν να δουν τη μουσική δεν θα βλέπαμε κύματα, όπως πιστεύουν πολλοί, αλλά όμορφες ολογραφικές φυσαλίδες με λαμπερά σχέδια σαν από καλειδοσκόπιο στην επιφάνειά τους. Το CymaScope μάς επιτρέπει να δούμε αυτή την ως τώρα κρυμμένη ομορφιά», δηλώνουν οι δημιουργοί του, Erik Larson και John Stuart Reid.

Με το CymaScope και κατόπι παραγγελίας του Νεοζηλανδού καλλιτέχνη Shannon Novak έγιναν ορατός ο ήχος από τις 12 νότες του πιάνου
Shannon Novak 01

Πηγές – περισσότερα:
Cymascope
Ήχος
Ernst Chladni
Κυματική
Hans Jenny

Print Friendly
Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on Facebook

About Yannis Zogakis

Εικαστικός, Εκπαιδευτικός Τέχνης
Bookmark the permalink.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*