Τα μυστικά του Παρθενώνα

Παρθενώνας. Το μνημείο – εικόνα του Δυτικού πολιτισμού και  σύμβολο του κλασσικού κόσμου. Αντιπροσωπεύει το υψηλότερο επίπεδο της ανθρώπινης δημιουργικότητας.

Η ομάδα αναστήλωσης, με το Μανώλη Κορρέ, πρέπει να βρει ποια μυστικά κρύβει η κατασκευή του για να προχωρήσει σωστά στο έργο της. (Βίντεο σε 3 μέρη) 

 1ο μέρος –  περιεχόμενα
– Η ανάγκη αποκάλυψης των μυστικών της κατασκευής του Παρθενώνα
– οι προβληματισμοί της ομάδας αναστήλωσης
– χρυσός αιώνας και Περικλής
– ψήφισμα για την ανέγερση ναού που εκφράζει τα ιδεώδη της εποχής
– ο ναός της Δήμητρας στη Νάξο
– οπτικές ψευδαισθήσεις και οπτικές βελτιώσεις
– το Πεντελικό μάρμαρο
– το κόστος κατασκευής
– μέθοδοι αντιγραφής και κατασκευής κατά την αναστήλωση
– αρχαία εργαλεία στη σύγχρονη αναστήλωση

 


2ο μέρος –  περιεχόμενα
-Η απόδοση του «ιδανικού» και συστήματα μέτρησης των αρχαίων Ελλήνων
– Ο λίθος της Σαλαμίνας
– Η απόψη του Βιτρούβιου (Ρωμαίος αρχιτέκτονας)
– Η άποψη του Λεονάρντο Ντα Βίντσι
– Πυθαγόρας και χρυσός κανόνας (χρυσή αναλογία – χρυσή τομή)
– Πρωταγόρας
– αρχαίες τεχνικές στη σύγχρονη αναστήλωση
– οπτική Ένταση


τελευταίο μέρος –  περιεχόμενα
– οπτική Ένταση (συνέχεια)
– ο ναός του Απόλλωνα στα αρχαία Δίδυμα
– τα μυστικά της σχεδίασης αποκαλύπτονται


*Ο αρχιτέκτωνας και καθηγητής του ΕΜΠ Μανώλης Κορρές είναι από τα βασικά μέλη στην Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως και έχει συνδεθεί άμεσα με την αποκατάσταση του Παρθενώνα. Χαρακτηρίστηκε σαν ο άνθρωπος που ξανάχτισε τον Παρθενώνα.  Ήταν υπεύθυνος της αποκατάστασης του Παρθενώνα από το 1983 έως το 1999.

*Τα αναστηλωτικά έργα στον Παρθενώνα και την Ακρόπολη ξεκίνησαν από το 1834-35. Τότε είχε χρησιμοποιηθεί κοινός βιομηχανικός σίδηρος. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν σαφές πως ο βιομηχανικός σίδηρος προκαλούσε οξείδωση και διόγκωση στα αναστηλωμένα μέρη, με αποτέλεσμα να είναι επείγουσα μια νέα επέμβαση.Σήμερα στα νέα έργα χρησιμοποιείται μόνο τιτάνιο μετά από την εισήγηση του καθηγητή Σκουλικίδη, που ήταν ένα από τα πρώτα μέλη της ΕΣΜΑ. «Για να προχωρήσουμε έπρεπε να γίνει λεπτομερής έρευνα. Για κάθε λίθο υπήρχε και ένας φάκελος με καταγραφή, σχεδιασμούς και μετρήσεις για τις παραμορφώσεις, τις διογκώσεις των σιδηρών στοιχείων και πολλές άλλες παρατηρήσεις: λ.χ. χρωματικές αλλοιώσεις. Ακόμα, κείμενα για τις επεμβάσεις μαζί με φωτογραφίες από όλες αυτές τις φάσεις».  (από συνέντευξη του Μ. Κορρέ σε www.lifo.gr)

ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ

? Η μεγαλύτερη είναι η ανατίναξη επτακοσίων βαρελιών πυρίτιδας των Τούρκων όταν πέρασε ένα βλήμα των Ενετών από τη στέγη. Σε τέσσερα δευτερόλεπτα έχει υπολογιστεί πως το κτίριο σκόρπισε στο βράχο. Οι πεσμένοι λίθοι του Παρθενώνα, μάλιστα, χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή μέρους του κατεστραμμένου από το σεισμό τείχους της Ακρόπολης.
? Το κτίριο ήταν αιώνες χωρίς στέγη εξαιτίας μεν της ανατινάξεως στον Τουρκοενετικό πόλεμο αλλά και μιας τρομακτικής πυρκαγιάς το 267 μ.Χ. μετά από επιδρομή βαρβάρων.
? Λεηλασίες, αφού κάθε ένας από τους επισκέπτες έπαιρνε και ένα κομμάτι του Παρθενώνα για την πατρίδα του γιατί τότε, μετά τη Γαλλική Επανάσταση, είχε αναπτυχθεί η ανάγκη της δημιουργίας εθνικών μουσείων. Οι λεηλασίες αυτές ολοκληρώθηκαν από τον Έλγιν.
? Εχθροπραξίες μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. Ειρωνικό είναι πως εν μέρει δικαιώθηκε και ο Έλγιν σε αυτήν την περίπτωση, αφού αν είχε αφήσει τα μάρμαρα θα είχαν καταστραφεί από τους κανονιοβολισμούς.

ΣΤΑΘΜΟΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

? Από το Μεσαίωνα και μέχρι την Τουρκοκρατία γύρω από τον Παρθενώνα και μέσα από τείχη της Ακρόπολης υπήρχε ένας οικισμός. Μάλιστα, ορισμένα από τα τριώροφα σπίτια ακουμπούσαν τα κιονόκρανα του ναού. Οι Τούρκοι τα γκρέμισαν όλα και άσπρισαν τον Παρθενώνα με ασβέστη. Αργότερα, με την παρακμή του οθωμανικού κράτους, σχηματίστηκε πάλι ένα μικρό χωριό το οποίο, καταστράφηκε στις διάφορες εχθροπραξίες.
? Η πρώτη πρόταση για να κτιστεί το ανάκτορο του Όθωνα ήταν ο Παρθενώνας. Τα αρχαία μνημεία θα αποτελούσαν μέρος της αρχιτεκτονικής συνθέσεως. Ο Γερμανός αρχιτέκτονας και αρχαιολόγος Klenze διέκοψε αυτήν την προσπάθεια πείθοντας ν’ αφήσουν το μνημείο ως έχει: Δηλαδή να παραμείνει ένας αρχαιολογικός χώρος, όπου θα ανασκαφεί και θα αξιοποιηθεί ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς. Σε αυτόν αποδίδεται η ρήσης πως «Ακόμα και να εξαφανιστεί η Αθήνα, το όνομά της αρκεί και μόνο για να την ξαναχτίσει». Δικός του είναι ο οραματισμός και για το πρώτο Μουσείο της Ακρόπολης.
? Από το 1833 έχουν γίνει εννέα αναστηλώσεις στο μνημείο.

επιπλέον πληροφορίες Τοπογραφικά ζητήματα της Ακροπόλεως του Μανώλη Κορρέ

Print Friendly, PDF & Email

About Yannis Zogakis

Εικαστικός, Εκπαιδευτικός Τέχνης
Bookmark the permalink.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *