Ενδείξεις για κάποιον, που έχει εθιστεί στο διαδίκτυο και τα διαδικτυακά παιχνίδια μπορεί να αποτελεί τουλάχιστον τρία από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
1. Χρήση του Διαδικτύου για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από το προτιθέμενο
2. Κατανάλωση υπερβολικού χρόνου ή/και χρήματος σε δραστηριότητες σχετικές με το Διαδίκτυο
3. Συμπτώματα Συνδρόμου Απόσυρσης, όπως για παράδειγμα άγχος, έμμονη σκέψη για το Διαδίκτυο, όνειρα για το Διαδίκτυο
4. Χρήση Διαδικτύου προκειμένου να αποφευχθούν συμπτώματα απόσυρσης
5. Μείωση λειτουργικότητας του ατόμου. Συνήθως παραμελούν την προσωπική τους υγεία, γευματίζουν ανθυγιεινά, σταματούν τα αγαπημένα τους ενδιαφέροντα, εγκαταλείπουν το σχολείο, συγκρούονται έντονα στο σπίτι με τους γονείς τους, έχουν μεγάλη ένταση και θυμό που οδηγεί ακόμα και στη βία (Chakraborty, 2010)
6. Συνέχιση χρήσης του Διαδικτύου παρά τη γνώση της παραπάνω δυσλειτουργίας
Τρόποι για να αντιμετωπιστεί ο εθισμός στο διαδίκτυο μπορεί να είναι :
1. η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση για το φαινόμενο του εθισμού.
2. η χρήση του Διαδικτύου με μέτρο, συμπεριλαμβάνοντας στο πρόγραμμά μας εναλλακτικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν ενασχόληση με ομαδικά αθλήματα, χορωδίες, χορό και άλλες.
3. η καλλιέργεια ορθών στάσεων για την αξιοποίηση του Διαδικτύου από μικρές ηλικίες.
4. ο έλεγχος και ο περιορισμός του χρόνου από τους γονείς, που τα παιδιά απασχολούνται στο Διαδίκτυο, καθώς επίσης και η εγκατάσταση ειδικών λογισμικών (π.χ. KidsWatch Time Control, WatchDog).
5. η συζήτηση με τα παιδιά από νεαρή ηλικία σχετικά με κανόνες χρήσης του Διαδικτύου, καθώς και για εναλλακτικές επιλογές απασχόλησης.
Εθισμός στα διαδικτυακά παιχνίδια
Ένα από τα παιχνίδια, που παίζονται στο Διαδίκτυο είναι το WoW (World of Warcraft) και έχει δημιουργήσει εκατομμύρια φανατικούς φίλους σ? όλον τον κόσμο
Οι ίδιοι οι φίλοι του παιχνιδιού παραδέχονται, ότι το παιχνίδι έχει επηρεάσει τον τρόπο που ντύνονται, τον τρόπο που αστειεύονται, το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν και την πολιτιστική τους ταυτότητα γενικότερα, με τον ίδιο τρόπο που επιδρούσαν σ? άλλες εποχές τα βιβλία, τα μουσικά γκρουπ και οι κινηματογραφικές ταινίες.
Ένα άλλο διαδικτυακό παιχνίδι, που προκαλεί εθισμό είναι το Second Life και δελεάζει όλους αυτούς που θα ήθελαν να έχουν μια δεύτερη ζωή, μια δεύτερη ευκαιρία. Για άλλους δρα απλώς ψυχαγωγικά τις λίγες ώρες και φορές που επιχειρούν την μετάβαση, ενώ για κάποιους άλλους αποτελεί μια ευκαιρία να βγάλουν λεφτά.
Αυτός ο τρισδιάστατος παιχνιδόκοσμος έχει ελκύσει πάνω από τρία εκατομμύρια χρήστες μέχρι σήμερα που μέσω του πληκτρολογίου τους και του χάλκινου καλωδίου της τηλεφωνικής τους γραμμής μεταμορφώνονται σε avatar (είδωλα) και εγκαθίστανται ως κάτοικοι, ταξιδιώτες και πολίτες στον κόσμο της Second Life, κόσμος που αποτελείτε από μια ήπειρο (mainland) και εκατοντάδες νησιά (sims). Σε ώρες αιχμής υπάρχουν πάνω από τριάντα χιλιάδες avatar συνδεδεμένα σ? αυτή τη ψηφιακή ζωή.
Εδώ μπορούν να κάνουν τα πάντα: Αγοράζουν γη, πουλάνε γη, χτίζουν σπίτια, οδηγούν αυτοκίνητα, πιλοτάρουν αεροπλάνα, χτυπάνε τατού σε κάθε μεριά του κορμιού τους, αλλάζουν κορμιά, χορεύουν, διαβάζουν, ακούνε μουσική, συζητάνε, βρίζουν, βοηθάνε, προκαλούν, κάνουν έρωτα, παντρεύονται, χωρίζουν, και κάνουν οικογένειες.

Εθισμός στο Διαδίκτυο και στα Διαδικτυακά παιχνίδια