Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

 

 

Ο κύκλος με την κιμωλία
 

 

 


ο Bertold Brecht.

Το 1944,  και ενώ συνεργάζεται

στη συγγραφή σεναρίων για κινηματογραφικά έργα,

γράφει το

    Der kaukasische Kreidekreis

       ( ο καυκασιανός κιμωλιόκυκλος )

   που αποδόθηκε στα Ελληνικά με το « Ο κύκλος με την κιμωλία».

 

 

 

 


                          

 

 

 

 

 

 

 

Μια τρυφερή ιστορία μητρότητας, αλλά και μια σαρκαστική κωμωδία πάνω στη δικαιοσύνη και στην εξουσία. Ένα έργο που ασκεί κριτική στους λειτουργούς των θεσμών, στους πολιτικούς, στους στρατιωτικούς, στους δικηγόρους, στους γιατρούς, στους ιερωμένους.  Αυτό που λέμε « λαϊκό θέατρο». 

Ο Μπέρτολντ Μπρεχτ συνδυάζει τη σκληρή κριτική στην εξουσία με την ελπίδα του για τον άνθρωπο.

 

 

 

 

 

 

 


Η Γκρούσα, υπηρέτρια  στο αρχοντικό του πρίγκιπα Καζμπέκι  αναγκάζεται να σώσει το μικρό διάδοχο του θρόνου, που τον παρατάει η μητέρα του στη βιασύνη της να φύγει, για να γλιτώσει από τους επαναστάτες που σκότωσαν τον άντρα της.  Καταφεύγει στα βουνά  για να σώσει τη ζωή του μικρού πρίγκιπα.

Στην  αρχή της είναι βάρος, αλλά σιγά σιγά μαθαίνει να τον αγαπάει σαν πραγματική μητέρα του.

Ο κύκλος με την κιμωλία είναι παράλληλα η ιστορία του Αζντάκ  του κλεφτοκοτά  που έγινε δικαστής,

επειδή στην επανάσταση έκρυψε στο σπίτι του τον Μεγάλο Δούκα και του έσωσε τη ζωή.

Το έργο αφηγείται πώς ο Αζντάκ με τη βοήθεια του κύκλου με την κιμωλία έκρινε, αν ο μικρός πρίγκιπας ανήκε στην πραγματική του ή στη θετή του μητέρα, την Γκρούσα.

 

 

Ήταν το πρώτο έργο του Μπρεχτ που ανέβηκε σε ελληνική σκηνή. Θέατρο Τέχνης, 1957, σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη

και σε σκηνοθεσία του Καρόλου Κουν. Τη μουσική είχε γράψει

ο Μάνος Χατζηδάκις.

.

 

 

 

Τρία από τα ιερά τέρατα του ελληνικού πολιτισμικού εικοστού αιώνα σε μία ιδιαίτερα γόνιμη συνάντηση.  Οι παλιοί μιλούν για μια από τις καλές στιγμές του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.