Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

 

Γιατί πρέπει να διδάσκουμε και προβλήματα κατά τη Διδασκαλία της Φυσικής;

 

Ο χρυσός κανόνας της Διδακτικής είναι το ΜΕΤΡΟ και η διδασκαλία της φυσικής, στην ελληνική λυκειακή πραγματικότητα, συχνά δοκιμάζεται από την έλλειψη μέτρου στις επιλογές των διδασκόντων εκπαιδευτικών.

Είναι γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις η διδασκαλία της φυσικής ταυτίζεται με εκμάθηση ΤΕΧΝΙΚΩΝ πάνω σε «λύση ασκήσεων» , χωρίς καμία άλλη φροντίδα για επιδίωξη του στόχου της εξοικείωσης με τα γνωστικά αντικείμενα του Προγράμματος, χωρίς τον στόχο του να κατανοήσουν οι μαθητές την  ΜΕΘΟΔΟ και τη φυσιογνωμία της επιστήμης στην οποία το εμπειρικό εργαστηριακό στοιχείο διαπλέκεται με το μαθηματικό και το γενικότερα αφηρημένο.

 

Η διδασκαλία της φυσικής συρρικνώνεται έτσι σε «χειρισμούς κάποιων τύπων».

 

Με τον τρόπο αυτό το πρόβλημα Φυσικής υποβιβάζεται ενώ

πρόκειται για διδακτικό εργαλείο υψηλών προδιαγραφών

ΜΕ ΒΑΣΙΚΟ ΤΟΥ ΜΥΣΤΙΚΟ ΟΤΙ

Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΚΆΘΕ ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΟΥ ΝΑ ΤΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ  ΑΠΟΡΡΕΕΙ ΑΠΟ ΤΟ « ΟΤΙ   ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΕΙ ορισμένες από τις  ΕΝΝΟΙΕΣ και τους ΝΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ».

 

 

Η αξιοποίησή του κατά τη διδασκαλία της Φυσικής – συνδυαζόμενη με τον οφειλόμενο σεβασμό στο ΜΕΤΡΟ – μπορεί να το  κάνει ένα εξαιρετικό εργαλείο ικανό να συμβάλλει σε διδακτικούς στόχους κατανόησης και εφαρμογής.

Κι αυτό διότι η λύση του απαιτεί, από αυτόν που την επιδιώκει,

να είναι σε θέση, με βάση τα περιγραφόμενα σε «σύνθετη» γλώσσα εμπειρίας και φυσικής, 

να το ΜΕΤΑΓΡΑΦΕΙ στη γλώσσα της φυσικής

να αναγνωρίζει το γενικότερο  φαινόμενο

να μπορεί να επιλέγει τις κατάλληλες έννοιες  και τα κατάλληλα σύμβολα

να μπορεί να επιλέγει τους φυσικούς νόμους που πρέπει να επικαλεστεί

και να είναι σε θέση να τους εφαρμόζει στην περίπτωση του συγκεκριμένου προβλήματος, καταγράφοντας τις σχετικές εξισώσεις.

Εκτός όμως από τις εξισώσεις τις αναφερόμενες σε φυσικούς νόμους, η λύση ενός προβλήματος απαιτεί ενδεχομένως την κατανόηση και  την αξιοποίηση και άλλων γνωστικών αντικειμένων όπως οι εξισώσεις ορισμού,  οι εξισώσεις κίνησης, τα θεωρήματα, και οι γεωμετρικές απεικονίσεις.