5. Σε δύο κρίσιμα ζητήματα ο Γαλιλαίος διαφοροποιήθηκε από τον Bacon. Το ένα ήταν Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕ ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ και το άλλο Η ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ «ΟΤΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΓΡΑΜΜΕΝΟ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ» -ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΤΟΝΤΑΣ ΚΑΘΑΡΟΤΕΡΗ ΜΕΘΟΔΟ ΑΠΟ ΤΟΝ  Bacon-  Ο ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ ΘΕΜΕΛΙΩΣΕ ΤΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΩΣ ΜΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ.

Θα μπορούσαμε να συγκρίνουμε τις ιδέες του Bacon με εκείνες που εκθέτει ο Γαλιλαίος στο Saggiatore . Και οι δύο προσπαθούν να ΑΝΑΛΥΣΟΥΝ στα συστατικά στοιχεία τους τα φαινόμενα που γίνονται αντιληπτά με τις αισθήσεις, με τελικό σκοπό να ερμηνεύσουν αυτά τα φαινόμενα με βάση τη διαπλοκή των στοιχείων τους. Η αναλυτική μέθοδος του Γαλιλαίου προσπαθεί να επισημάνει τις απλούστατες διεργασίες της κίνησης οι οποίες είναι δυνατόν να εκφραστούν με μαθηματικό τρόπο ενώ ο Bacon εμπιστεύεται την εμπειρία, επιχειρεί να χρησιμοποιήσει την επαγωγή αλλά αγνοεί τα Μαθηματικά, τη στιγμή που ο Γαλιλαίος δείχνει με τη συνθετική του μέθοδο ΟΤΙ Η ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ –βασισμένη στην υπόθεση των απλών κινησιακών στοιχείων- ΚΑΤΑΛΗΓΕΙ ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ.

Με αυτό το πρίσμα ΑΠΟΚΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΜΙΑ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΛΛΗ ΣΗΜΑΣΙΑ. Δεν είναι μόνο μια έξυπνη ερώτηση που απευθύνει ο ερευνητής στη φύση αλλά μία μεθοδική παρέμβαση με την οποία απομονώνονται οι απλές μορφές  του γίγνεσθαι για να υποβληθούν σε μέτρηση.

Μολονότι η υιοθέτηση ενός πλατωνισμού είναι εμφανής οι διαφορές από το παρελθόν είναι ότι Η ΓΝΩΣΗ ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΕΙΝΑΙ αλλά το ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ. ΚΑΙ η Γεωμετρία είναι η μόνη ασφαλής επιστημονική μάθηση. Κάθε γνώση για το ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ ριζώνει σ’ αυτήν.

 

Τελικά η  ιδέα του να χρησιμοποιηθούν τα Μαθηματικά για την περιγραφή και την ερμηνεία όλων των φαινομένων υλοποιήθηκε με το έργο του Γαλιλαίου  και κυριολεκτικά καρποφόρησε με τη Γέννηση της Φυσικής στο έργο του Νεύτωνα, αφού προηγουμένως ο Καρτέσιος επιχείρησε να μεταπλάσει όλη την ανθρώπινη γνώση με βάση τα μαθηματικά πρότυπα. 

 

Οι αρχαίοι έκαναν διάκριση ανάμεσα στη Γεωμετρία και τη Μηχανική. Η μία ήταν ορθολογική και αφηρημένη και η άλλη είχε να κάνει με χειρωνακτικές τέχνες.                  Ισαάκ Νεύτων