Σχηματοποιώντας λίγο το
ζήτημα για να γίνει άμεσα κατανοητό και από τους αμύητους μπορούμε να πούμε
υπάρχουν δύο βασικές παραδόσεις κονστρουκτιβισμού.
1. Ο ψυχολογικός
κονστρουκτιβισμός.
Κατάγεται από τον Jean Piaget και ειδικά από την πεποίθηση ότι Η ΜΑΘΗΣΗ
ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ (ατομική) ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ η οποία
απορρέει από τη ΔΡΑΣΗ τους στον
εξωτερικό Κόσμο.
Η συγκεκριμένη παράδοση
διακλαδίζεται
α. Στον υποκειμενικό κονστρουκτιβισμό ο οποίος, ευρισκόμενος
πλησιέστερα στον Piaget, δίδει έμφαση στο ρόλο του ατόμου κατά την
οικοδόμηση των γνώσεων και
β. στον κοινωνικό
κονστρουκτιβισμό του Vigotsky
και των επιγόνων, ο οποίος εστιάζει στη σημασία της γλωσσικής επικοινωνίας κατά
την οικοδόμηση της γνώσης.
Ο ψυχολογικός κονστρουκτιβισμός έχει εμπνεύσει
μια σειρά από μεταρρυθμιστικά Προγράμματα Σπουδών και έχει διεισδύσει σε ποικίλα σχολικά εγχειρίδια για τη
διδασκαλία των επιστημών, έχει
απασχολήσει διάφορα διεθνή Συνέδρια και πολυάριθμα papers και άρθρα σε περιοδικά και έχει αποτελέσει
το βασικό θεμέλιο ερευνητικών Προγραμμάτων στο χώρο της Διδακτικής. Έχει επίσης
επηρεάσει - αλλά και έχει επηρεαστεί από - τις
έρευνες πάνω στις εναλλακτικές ιδέες των μαθητών. Οι σχετικές με αυτόν interactive μέθοδοι μάθησης έχουν τεράστια εξάπλωση.
2. Ο κοινωνιολογικός
κονστρουκτιβισμός.
Κατάγεται από τον Emile Durkheim και αναπτύχθηκε από
κοινωνιολόγους της επιστήμης όπως αυτοί της σχολής του Εδιμβούργου. Σε αντίθεση
με τον Piaget και τον Vigotsky αγνοεί τους προσωπικούς ψυχολογικούς
μηχανισμούς της οικοδόμησης πεποιθήσεων και εστιάζει στους πέρα από το άτομο
κονωνικές συνθήκες οι οποίες, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει, καθορίζουν τις
πεποιθήσεις των μεμονωμένων ατόμων. Για τον κοινωνιολογικό κονστρουκτιβισμό το
μεμονωμένο άτομο αποτελεί ένα «μαύρο κουτί».
Από τη σκοπιά της
επιστημολογίας ο κονστρουκτιβισμός εστιάζει στο γεγονός ότι
Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ
ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ, καθοριζόμενο από ιστορικές
και πολιτισμικές επιδράσεις, και ότι
η επιστημονική γνώση δεν
συνιστά κάποια απόλυτη Αλήθεια.
Επικριτικός προς τον
κονστρουκτιβισμό ο Michael Mathheus εκτιμά ότι στον πυρήνα του ο κονστρουκτιβισμός
περιέχει μία υποκειμενική και εμπειρική
κατανόηση της ανθρώπινης γνώσης και κατά συνέπεια και της επιστημονικής γνώσης.