ΣΙΝΕΜΑ 

 

 

          

 

Μέχρι και πριν από μερικά χρόνια τσακώνονταν  για τα «έργα». Πήγαιναν βραδινή στην Ααβόρα, στο Αττικόν, στο Αλφαβίλ,  στο Δαναό,  στο Φάληρο 1 -και όχι μόνο- κι ύστερα, τρώγοντας τις μεταμεσονύχτιες κρέπες, άρχιζαν, ο   ένας  ότι  «το έργο  ήταν ανυπόφορο»,   η άλλη «η ταινία εξαιρετική», ο τρίτος «σινεμά αμερικάνικο, δεν περίμενα και τίποτα καλύτερο» τα οποία συνεχίζονταν με τα ποικίλα «με απογοητεύεις», «είσαι άσχετη», «δεν ξέρεις να βλέπεις σινεμά», «έχεις άδικο», «δεν καταλαβαίνεις τίποτα». Δίκαζαν, εκδίκαζαν και καταδίκαζαν ο καθένας την «οπτική» των υπόλοιπων και στο κυρίως κείμενο οι μόνες παρενθέσεις «αγαλλίασης για δύο»  ήταν εκείνες που «οι δύο» έβρισκαν ότι συμφωνούν στην αξιολόγηση του έργου. 

Κι ήταν μια νύχτα που ένας από αυτούς έκανε τη μεγάλη, όπως πίστευε, ανακάλυψη. Ότι ο καθένας «ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΑΡΕΣΟΥΝ». Ανακάλυψε ότι όταν λες πως  ΕΙΝΑΙ εξαιρετικό το ‘Αμελί ‘’, το ‘’ Μίλα της’’ του Αλμοδοβάρ και το σινεμά του Γούντι Άλλεν, ΕΝΝΟΕΙΣ ότι σου αρέσει το ‘’Αμελί ‘’, το ‘’ Μίλα της’’ του Αλμοδοβάρ και το σινεμά του Γούντι Άλλεν. Και αν καταδυθούμε λίγο βαθύτερα όταν λες  «μου αρέσει το ‘’Αμελί ‘’, το ‘’ Μίλα της’’ του Αλμοδοβάρ και το σινεμά του Γούντι Άλλεν» στην ουσία ΟΜΟΛΟΓΕΙΣ ΠΟΙΟΣ ΕΙΣΑΙ.

Ο καθένας μας –ισχυρίζονται οι φυσικοί της εποχής μας- είναι μία ειδικά οργανωμένη συγκρότηση λεπτονίων και κουάρκ,  ΜΟΝΑΔΙΚΗ στο Σύμπαν,  συγκρότηση που σε γλώσσα διαφορετική συνιστά ένα ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΠΛΑΣΜΑ με εντελώς «δικές του» εγχαράξεις,  μνήμες,  απωθήσεις,  φαντασιώσεις,  προϊδεάσεις και ενδοκαταγραφές, σε μία σύνθεση που τον κάνει διαφορετικό από τον οποιονδήποτε ΑΛΛΟ  και  για να καταφέρει να γνωστοποιήσει στον ΑΛΛΟ «ποιος ακριβώς είναι» το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να αρχίσει να ομολογεί κυρίως ΤΟ ΤΙ ΤΟΥ ΑΡΕΣΕΙ, αλλά να το κάνει πηγαία.  Χωρίς δηλαδή εκπτώσεις και προσαρμογές να ομολογήσει «μου αρέσει το ‘’Αμελί ‘’, το ‘’ Μίλα της’’ του Αλμοδοβάρ και το σινεμά του Γούντι Άλλεν»   και να σταματήσει εκεί ή να συνεχίσει λέγοντας «μου αρέσει και το περγαμόντο σε γλυκό του κουταλιού, η Οία της Σαντορίνης, η Γκουίνεθ,  η Φυσική, η ποίηση της Δημουλά, η τζαζ και η πτήση των πελεκάνων». Και αυτό ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι το περγαμόντο, το σινεμά του Αλμοδοβάρ και η τζαζ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ. Το μόνο  που «σημαίνει» είναι ότι  αυτός που τα ομολογεί μας περιγράφει τον εαυτό του ή μάλλον κάποιες από τις ένα σωρό πτυχές του. 

              Υπό αυτή την έννοια τα παρακάτω δεν αποτελούν παρά μία προσωπική άποψη.  

 

 

 

 

 

           Οι καλύτερες ταινίες της τριετίας 2000-2002    

                            ( Προσωπική ΑΠΟΨΗ )     

 

                             

     Έτος 2000   

 

THE INSIDER        AMERICAN BEAUTY       ΜΙΑ ΠΟΡΝΟΓΡΑΦΙΚΗ ΣΧΕΣΗ

Μάικλ Μαν                                                                                                                           Σαμ Μέντες                                      Φρενερίκ Φοντέν

 

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ     ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΙΛΙ                 ΘΕΑ ΣΤΟΝ ΩΚΕΑΝΟ              

Πατρίς Λεκόν                                       Φρανκ  Ντάραμποντ                  Λάσε Χάλστρομ                     

 

ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ                    ΑΠΙΣΤΙΑ         ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΣΧΕΣΗΣ                               

Βόλφανγκ  Πέτερσεν                       Λιβ Ούλμαν

 

ΚΑΛΠΑΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ                  BEING JOHN MALKOWITS  

           Ανγκ Λι  

 

ΤΡΟΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ                    ΧΑΜΕΝΕΣ ΑΓΑΠΕΣ

  Κέρτις Χάνσον                                          Αλεχάντρο Γκ.  Ιναρίτου

 

 

 

  Έτος 2001

 

ΑΜΕΛΙ            ΜΠΙΛΥ ΕΛΛΙΟΤ      Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΕΚΕΙ         

Ζαν Πιερ Ζενέ          Στήβεν Ντάλτρι                                    Κοέν

 

ΣΑΡΚΙΚΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗ    ΜΟΥΛΕΝ ΡΟΥΖ          ΕΡΩΤΙΚΗ ΕΠΙΘΥΜΙΑ   

  Πατρίκ Σερό                      Μπαζ Λούρμαν                                   Γ. Καρ Γουάι

 

FAST FOOD FAST WOMEN         CHOCOLAT               QUILT

     Έιμος Κόλεκ                                       Λάσε Χάλστρομ                Φίλιπ Κάουφμαν

 

Ω! ΑΔΕΛΦΕ ΠΟΥ ΕΙΣΑΙ    Ο ΔΗΜΙΟΣ ΤΟΥ ΣΑΙΝ ΠΙΕΡ       ΟΙ ΑΛΛΟΙ   

       Κοέν                                               Πατρίς Λεκόν                             Αλεχ Αμεναμπάρ

 

Ο ΡΑΦΤΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΜΑ        TRAFFIC             ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

Τζων Μπούρμαν                              Στήβεν Σόντερμπεργκ          Φίλιππος Κουτσαφτής

 

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΟΡΟΦΟ            ΜΙΚΡΟΑΠΑΤΕΩΝΕΣ

Ρόι Άντερσον                                                                         Γούντι Άλλεν

 

ΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΟΥ ΑΡΚΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ               ΝΑΥΑΓΟΣ        

Χούλιο Μέντεμ                                                                      Ρόμπερτ Ζεμέκις

 

 

 

                       Έτος 2002 (μέχρι Σεπτέμβριο)

ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΓΚΟΣΦΟΡΝΤ ΠΑΡΚ       ΜΙΛΑ ΤΗΣ         NO MAN'S LAND

Ρόμπερτ Άλτμαν                                               Πέδρο Αλμοδοβάρ              Ντάνις Τάνοβιτς

 

ΕΝΑΣ ΥΠΕΡΟΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ                Ο ΓΑΜΟΣ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝΩΝ

Ρον Χάουαρντ                                                                        Μίρα Ναίρ

 

Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΤΕΡΑΤΩΝ             Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΣΚΟΡΠΙΟΥ

Μαρκ Φόρεστ                                                                     Γούντι Άλλεν

                                                    

MULHOLLAND DRIVE                                  ΛΑΝΤΑΝΑ

Ντέηβιντ Ληντς                                                                            Ρέι Λόρενς

 

ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΡΕΒΑΤΟΚΑΜΑΡΑΣ          ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΑΝΕΝΜΠΑΟΥΜ

Τοντ Φιλντ                                                                          Γουές Άντερσον

 

Ο ΚΡΟΥΠΙΕΡΗΣ                     ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ

Μάικ Χότζες                                                            Αλμπερτ Χιουζ

 

ΔΩΜΑΤΙΟ ΠΑΝΙΚΟΥ                      8 ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΝΤΑΙ

Ντέηβιντ Φίντσερ                                                                 Φρανσουά Οζόν

 

ΠΟΛΛΟΚ, Ο ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΣ                   HOLLYWOOD ENDING

Εντ Χάρις                                                                                  Γούντι Άλλεν

 

 INSOMNIA                 Ο ΠΙΑΝΙΣΤΑΣ            ΓΛΥΚΑ ΔΕΚΑΞΙ

Κρίστοφερ Νόλαν                        Ρόμαν Πολάνσκι              Κεν Λόουτς

 

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ      ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΕΛΘΟΝ         

Σαμ Μέντες                                                       Ακι Καουρισμάκι

 

ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΜΟΥ       ΟΛΑ Η ΤΙΠΟΤΑ         

Μάρκο Μπελόκιο                                                          Μάικ Λη

 

 

 

 

Σκηνοθέτες δημιουργοί, λογοτέχνες της εικόνας
 

 


 

Οι περισσότεροι παιδιά του αιώνα του εικοστού, αρκετοί θα ζήσουν και στον εικοστό πρώτο. Οσιομάρτυρες και αρχάγγελοι και άγιοι και ζωντανοί, οι λογοτέχνες της εικόνας, χρόνια τώρα μας παίρνουν από το χέρι και μέσα από τις απέραντες Σαχάρα του τετριμμένου και των εύκολων «γιατί» μας δείχνουν τις λιγοστές ρεματιές της υπέρβασης, αυτοί οι μουσουργοί της σκιάς και των πλάνων, οι ζωντανοί  Ρόμπερτ Άλτμαν, Άλλεν, και Σκορσέζε, οσιομάρτυρες Πιερ Πάολο και  Κιούμπρικ,  άγιοι Χίτσκοκ και Τσάρλι Τσάπλιν, οι οδηγητές των Αλ Πατσίνο και της γυναίκας που ανομολόγητα ερωτευτήκαμε κι ας ήτανε σκιά, ήταν οι ίδιοι που μας έκλειναν το μάτι τις στιγμές που ανακαλύπταμε μονοπάτια προς το «πίσω από τις εικόνες» και τον συμβολισμό, οι αγαπημένοι μας Κισλόφσκι, Ταρκόφσκι και Αλμοδοβάρ που μας άφησαν ελεύθερους δηλαδή λυμένους να παίξουμε κρυφτό στις γειτονιές των ανομολόγητων φαντασιώσεών μας, έτσι που το μόνο  πράγμα που φαίνεται να μοιάζει με τα νυχτερινά μας όνειρα είναι το σινεμά, δηλαδή το Καζαμπλάνκα, ο Νονός, η Αμελί κι ο Μπίλι Έλιοτ και πάνω από όλα οι δάσκαλοί μας δεκαετίες τώρα μέσα σε σκοτεινές αίθουσες μας μαθαίνουν ήθος, μας ανάβουν το πανάκριβο γέλιο, εμπλουτίζουν το ευαίσθητο υλικό της ατομικής μας συνείδησης.